Turbotus ylipäätään

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lapander
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.10.2005 23:20

Turbotus ylipäätään

ViestiKirjoittaja Lapander » 18.10.2005 23:27

Noniin,

on tullut lueskeltua FFp:n Turbo-FAQ:it ja muut turbo-hommelit ja foorumi läpi.

Vieläkin on jostain syystä epäselvänä se, että mitä osia turbotukseen tarvitsee?
Tottakai on osia jotka kannattaa vaihtaa kestävyyden kannalta, mutta jos verrataan täysin identtisiä autoja, paitsi että toinen on ahdettu.

Mitä osia ahdetussa autossa on, joita ahtamattomassa ei ole?
Vain siis välttämättömimmät osat ja tietysti joku asiasta tietävä voi samaan hengenvetoon listata osat, jotka kannattaa ehdottomasti vaihtaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.10.2005 8:20

Mitä osia ahdetussa autossa on, joita ahtamattomassa ei ole?


Ahdin.

Tälläiseen kysymykseen on ihan mahdotonta antaa mitään yleispätevää vastausta, jotkut moottorit ovat ihan samoja ahtimella ja ilman, jotkut sitten taas eivät käsitä yhtään samaa osaa.

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 19.10.2005 9:22

Niinkuin MikaJ totesi; aikalailla autokohtainen asia..

Lapander
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.10.2005 23:20

ViestiKirjoittaja Lapander » 20.10.2005 0:28

Kyllä kyllä, mutta jos otetaan esimerkiksi joku perus-auto,
esimerkiski mk2 Golf 1.3 tai vastaava.

Tuleeko muuta kun pakosarja koneelta turbolle, siitä downpipe putkeen? Pelittääkö setti jo tällä vai vaaditaanko muutakin?

immi
-
Viestit: 62
Liittynyt: 23.1.2005 17:19

ViestiKirjoittaja immi » 20.10.2005 9:54

Kirjastosta auton tekniikka kirjoja vaan lukemaan, sittenkun moottorin + turbomoottorin anatomia on teoriassa hallussa kannattaa vasta lähteä käytännössä rikkomaan kalustoa:)

Lapander
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.10.2005 23:20

ViestiKirjoittaja Lapander » 20.10.2005 10:52

Yleensä puhutaan että asioihin pitää perehtyä ja niistä pitää ottaa selvää.
Tässä juuri teen sitä :)

No mutta, kiitos kuitenkin. Onhan se hienoa tietää asioista ja ilmaista itseään niin,
että tiedän kyllä mutta en viitsi sanoa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 20.10.2005 11:13

aloitas itsesi sivistäminen tuolta tekstit osiosta, siellä on 8v turbottaminen yms muuta hyvää faktaa.
Sitten jos mieltäsi kaivaa joku vielä niin kysy.
Selittäminen alusta loppuun veisi paljon aikaa ja Tuomas antaisi kickkiä moni sataa sivuisesta sepustuksesta.

Turbottaminen ei ole "pultatataan ahdin kii ja menox", siihen liittyy paljon eri muuttujia ja tekijöitä mitkä pitää selvittä esim moottoria rakennettaessa.
Suosittelen myös selailemaan noita projekti osion juttuja ja searchoimaan tätä turbo-sektiota myös.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 20.10.2005 11:18

Lapander
Noniin,
on tullut lueskeltua FFp:n Turbo-FAQ:it ja muut turbo-hommelit ja foorumi läpi.


Tota ei varmaan ihan illassa tee, siis foorumin läpi lukemista ;)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 20.10.2005 13:31

Niin siis ei toimi pelkästään turbon ja pakosarjan asennuksella. Ja täsmennys Lapanderin kysymyksien vastauksien nihkeyteen ei siis johdu mistään ylimielisyydestä. Vaan koska kysymykseen ei ole vastausta. Jotta kysymykseen saisi vastauksen niin jonkun pitäisi kirjoittaa vähintään parin kirjan verran tekstiä, ja sitä taas on kohtuutonta pyytää. Ja AINA kun moottoria aletaan muuttaa niin ensin pitää tietää toivotut tavoitteet. Esim. huipputeho ja vääntö. Millä kierroksilla toivotaan mitäkin tapahtuvan / sopiiko auton välitykset moottorin "ulos antiin". Mihin käyttöön konetta tehdään. Jne.
Jonka jälkeen aletaan suunnittelemaan teoria pohjalla moottoria ja etsimään tietoa joka sopii haluttuun lopputulokseen.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 20.10.2005 17:34

Kysymys kuitenkin taisi olla, että mitä osia täytyy vaihtaa, että auto alkaa toimimaan ahdettuna. Eli pakosarja, ahdin, downpipe jne. Eikä sitä mitä täytyy vaihtaa, että saisi perus 1.3 koneesta ulos x määrää hevosia ahtamisen jälkeen.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 20.10.2005 17:38

Niin, mikä sitten määritellään "toimimiseksi"? Kyllä sen varmaan käyntiin saa ihan pelkän ahtimenkin asentamalla, mutta tuskin se kovin hyvin/pitkään vetää :)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 20.10.2005 19:05

voihan sen ahtimen asentaa siten että se puhaltelee ulkoilmaan ahdot :)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 20.10.2005 19:18

Hyvä on. Turbotukseen tarvitaan 1. Turbo (yllättävää) ja mielellään helvetin ISO. 2. Putkea (joitain metrejä ja jos on ekaa kertaa puikko kädessä niin metrejä menee enemmän) 3. Hitsaus vehkeet ja rälläkkä.
4. Lisäksi öljy ja vesi letkut turboon. Ei siihen yksinkertaisimmillaan enempää tarvita jos koneen ei juurikaan tarvi toimia, mutta ois se TURPO :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa