Ajovalon polttimot (H4)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

Ajovalon polttimot (H4)

ViestiKirjoittaja weasel » 18.10.2005 19:31

Mitäs H4 ajovalopolttimoita porukka suosittelee? Mukavaa olisi toki jos valoa myös tulisi...

Lisäksi hyvät H1 polttimot pitkille.. Suosituksia siis.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.10.2005 19:32

55/100w tai 80/130w =D

Jos laillista valoa niin Vision + on aika rock.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.10.2005 21:19

VisionPlus ei vaan kestä, varsinkaan jos valot on releytetty. GE Megalight +60% on jo hieman parempi, mutta erinäisten kokeilujen jälkeen olen todennut nämä +30% polttimot (Bosch tai Philips) hinta-valosuhteeltaan parhaaksi :)

Mulla valoille tulee jännitettä tasan 14V ja tavallisten polttimoiden kestoikä on puolisen vuotta. Tosin tuossa ajassahan polttimo on jo niin paljon himmentynyt että joutaakin vaihtaa...

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 18.10.2005 21:25

Visionplussat +50% on kestänyt nytten vakio kakkoskoppasen umpioissa noin. 2 vuotta. Eli ilmeisesti niissäkin on eroavaisuuksia SS :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.10.2005 21:28

^Paljonko on jännite valoilla?

Tosin voihan VisionPlussissakin olla tapahtunut kehitystä, omat kokeilut ovat muutaman vuoden takaa.

Tosin 2 vuodessa nuo kirkkaatkin polttimot ovat jo huomattavasti tavallista +30% polttimoa himmeämpiä, kokeiltu on...

Edit: Toki ajomääräkin vaikuttaa polttimoiden kestoon, tuo meikäläisen kulkine on tien päällä vajaat 2h lähes joka päivä.

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 18.10.2005 21:34

Ei ole releytetty. en ole mitannut sen tarkemmin mitä se on. Juu on toikin päivittäin käytössä. mutta ehkä on ollut vain hyvää tuuria että on umpiot ja valot kestänyt :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2005 22:00

Mullakin noi Philipsin lamput olleet jo kohta pari vuotta. Jännitettäkin on riittävästi. Ajoa jotain 15...20 tkm vuodessa.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 19.10.2005 9:44

mulla on kans hilipsit entisen omistajan jäliltä... eli varmaan 2 vuotta... ihan hyvin niil viel näkee.. pitää vähän umpioita ruuvata kun lähivalot näyttää 2 metrin päähän

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 19.10.2005 10:44

Omakohtainen kokemus VisionPlussasta oli kestävyyden kannalta huono. Jännite ~14V ja valomuisti, niin taisi mennä alle puoleen vuoteen molemmat polttimot. Kilometrejä kertyy vuodessa noin 25tkm. Selitys huonoon kestoon löytyy varmaankin valomuistista, arvelisin näin.
Mutta valotehoon olen kyllä tyytyväinen noiden Visioneiden kanssa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2005 12:31

Pitäiskö tossakin olla alennettu jännite valomuistilla?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 19.10.2005 16:16

Vision +50 tais kestää mulla 15 tkm. 18 kk suunilleen. Ajan aina valot päällä. Releytetyt.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 19.10.2005 17:55

Periaatteessahan X-releen pitäisi eliminoida polttimoille tulevat jännitepiikit valot päällä startatessa, mutta ainahan sen läpi saattaa lyhyt (mutta korkea ;-) piikki päästä lyhentäen polttimoiden ikää.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 19.10.2005 18:22

Philips Power2Night GT 150, mielestäni hieman paremmat vielä, mitä Vision +:t

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 19.10.2005 18:29

^on niillä ainakin parempi hinta

T:pakettia hypistellen =D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2005 19:13

Noin suuressa kuormassa ei normaalit jännitepiikit juuri vaikuta mitään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.10.2005 20:15

Pari Osramin CoolBlue-polttimoa multa hajosi kerran yhtäaikaa kun läväytin valot päälle. En sitten tiedä, oliko kyse jostain jännitepiikistä vai oliko polttimoiden laatu vaan niin tasainen...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2005 22:15

Laitteen ku laittaa päälle ni tulee jannitekuoppa eikä piikki.

Mut kylmän langan ylivirta on mahd.

Mul olis kytkentä joka sytyttää lampun hitaasti noin sekunnin sisällä. Pitäis jaksaa asentaa...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.10.2005 22:19

Laitteen ku laittaa päälle ni tulee jannitekuoppa eikä piikki.
Niinhän tuon pitäisi olla, sitä vaan mietin että joku muu lähes samaan aikaan valojen kanssa päälle kytkeytynyt vehje olisi jonkun piikin aiheuttanut. Mutta olkoot, yhden ainoan kerran moinen on tapahtunut...

Mul olis kytkentä joka sytyttää lampun hitaasti noin sekunnin sisällä. Pitäis jaksaa asentaa...
Joku FET-kytkentäinen systeemi? Moisistahan tulee aina jännitehäviötä ja niitähän emme halua...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2005 22:29

Joo vettihän se. Joku IRFZ44?

Jännitehäviö merkityksetön. Ei tarvi jäähdytystäkään.

Ruitsi
-
Viestit: 187
Liittynyt: 18.10.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Ruitsi » 20.10.2005 21:32

Mulla olis myyrä Philipsin NightGuide erikoispolttimot(H4) 60/55W. Käyttämättömät mut paketti avattu, itellä oliki H1set. 15€ ovh.22...(Seinäjoki)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.10.2005 23:09

Btw. Mitkä polttimot on B4 Passatissa? H4?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 21.10.2005 8:10

H1

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 21.10.2005 23:13

Juu eipä juuri pitäs ton FETin kanavaresistanssin ollessa luokkaa 0,028 ohmia tulla suuria jännitehäviöitä.
Olis ky kiva tietää onko tuolla pehmeällä valojen sytytyksellä juuri vaikutusta elinikään... Ei tollasta muuten jaksais ruveta kötöstelemään, jos hyöty on pieni.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.10.2005 14:48

Juu eipä juuri pitäs ton FETin kanavaresistanssin ollessa luokkaa 0,028 ohmia tulla suuria jännitehäviöitä.
Tuleehan siitä peräti 0,11V yhdelle 55W polttimolle, 0,22V kahdelle. Tiedä sitten, paljonko tuo oikeasti vaikuttaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.10.2005 18:24

Nimellisarvoilla laskettuna n. 80 mV olis jännitehäviö jota pidän merkityksettömänä.

Ja pitäs vaikuttaa tietty ihan hirveesti :)

Joku väitös oli että elinikä vois kaksinkertaistua. Eipä vaan oo tullu testattua...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.10.2005 18:34

0,028 ohmia
No 80mV lienee aika lähellä, 15 milliohmia näkysii datalehden mukaan olevan resistanssi. Uskotaan, eipä moinen paljoa vaikuttane.

Tuohon vielä alennettu jännite (PWM-ohjaus) päiväkäytölle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.10.2005 18:48

Oon kyllä semmosta hitekkiä pohtinu että LDR:llä (päivän)valon mukaan säätyvä polttimon tehollinen jännite. Ja juurikin PWM:llä.

Mut ei tota enää ny jaksa oikeasti tehdä...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 22.10.2005 19:18

Onhan noita IRFZ44:ia pakissa vieläkin toistakymmentä. Suunnittelin joskus juuri PWM-himmennintä ajovaloille, jotta voisi käyttää 100 wattisia vilkkaasti liikennöidyillä väylillä aliteholla ja tyhjällä tiellä sitten maksimilla. Polttimoiden kestoikä pulssijännitteellä on ehkä arvoitus, mutta ainakin normaalit 12V halogeenispotit ovat kestäneet mökkikäytössä pari vuotta vastaavalla himmenninkytkennällä.

Suunnitelma-asteella on vielä kytkennän releytys. Eli stereopotikalla laittaisi puolet potikasta oparin kanssa ohjaamaan relettä ja toisen puoliskon säätämään normaalisti pulssinleveyttä. Saisi sen maksimitehon ulos sitten tarvittaessa, kun pwm-kytkentä tulisi ohitettua. Tuolla kytkennällä saisi korvattua kätevästi myöskin etuvastuksen sisäilmapuhaltimesta.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 22.10.2005 19:19

Philipsin NightGuide erikoispolttimot(H4) 60/55W

Noita kerran koittaneena en voi suositella. Oli paikallaan pari päivää. 3v vanha Vision+/normi Osrami tuotti paremman valotehon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.10.2005 19:27

Joku väitti että halogeenipolttimossa halogeenit ei toimi jos jatkuvasti käyttää paljon pienemmällä teholla. Tummentaa kuulemma lasin. En tiiä kuinka nopsaan tuo sitten tapahtuisi.

Ja täydellä teholla käytettäessä tuo lasi sitten pitäisi kumminkin puhdistua kun sitä aina joskus tekee...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.10.2005 20:11

Onhan noita IRFZ44:ia pakissa vieläkin toistakymmentä. Suunnittelin joskus juuri PWM-himmennintä ajovaloille, jotta voisi käyttää 100 wattisia vilkkaasti liikennöidyillä väylillä aliteholla ja tyhjällä tiellä sitten maksimilla.
Taitaa vaan valon väri olla aika keltaista vajaalla jännitteellä.

Joku väitti että halogeenipolttimossa halogeenit ei toimi jos jatkuvasti käyttää paljon pienemmällä teholla.
Hmm, onhan noita himmennettäviä halogeeneja. Mullakin on ihan tavallisia 230V halogeenikohdevaloja kattolampussa elektronisen himmentimen takana, saa nähdä miten kestää. Samassa valaisimessa on myös pari tavallista lamppua vertailupohjana. Menee kyllä kauas alkuperäisestä aiheesta...

Edit: Tuossa himmentimessäkin on muuten tuollainen "hidas" sytytys.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 22.10.2005 20:17

En tajuu miksi noiden halogenipolttimoiden pitäisi kestää esim. 2vuotta kun niiden valotehon on hiipunut jo vuodenpäästä siitä mitä olivat uutena, itse ole pyrkinyt siihen että vaihdan molemmat polttimot aina syksyllä silloin pahimpaan pimeän aikaan saa aina parhaan valotehon käyttöön.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.10.2005 20:49

SS kirjoitti:Tosin 2 vuodessa nuo kirkkaatkin polttimot ovat jo huomattavasti tavallista +30% polttimoa himmeämpiä, kokeiltu on...
Niinpä. Vuodessakin on jo tapahtunut selkeää himmentymistä.

Edit: Tosin eihän niitä pakko ole loppuun polttaa, jos kestoikää saa venytettyä voi polttimot vaihtaa uusiin sopivasti vaikka syksyllä. Mulla kun nuo polttimot eivät kestä läheskään vuotta.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 22.10.2005 22:04

Taitaa vaan valon väri olla aika keltaista vajaalla jännitteellä.

Eikös ne keltaiset polttimot olleet takavuosina suosittuja ;-) Mutta ei se halogeeni keltaiseksi mene, jos sitä tehollista jännitettä tiputtaa vain hieman. Vaikka siitä 14:sta voltista 12:sta volttiin. Silläkin muutoksella taitaa jo melkein parikymmentä wattia tehoista pudota 100W polttimosta.

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 23.10.2005 17:37

Olikos halogeenissä induktiivista kuormaa? Induktiivisille tuo valonhimmennys vaatii hieman lisää kytkimiä, jos PWM:ää käytetään. Näin sanoi aikanaa eräs tehonsäätö d-työ. Ei kait siin muuta ongelmaa ole kuin tuo kelan purkujännite (via miks sitä ny sanottiin) kun kytkintä käytetään. Loisteputkissa tuo on ainakin ongelmana, koska niissähän on tuo mokkula (sisältäen kelan), jolla putki saadaan loistamaan.

...ja alkup. aihe unohtuu...

Pitäs vissiin itekkin hankkia uudet polttimot, ku ei meinaa nähdä minnee illalla. Voi se ky silmässäkin olla mut polttimot on halvemmat ku lasit.[/b]

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.10.2005 18:04

^No kyllä halogeenipolttimon (kuten minkä tahansa hehkulankapolttimon) voi kuvitella ihan resistiiviseksi kuormaksi. Normaali PWM-säätö kyllä toimisi.

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 24.2.2006 12:48

SS: Tossa nytten kun palo polttimo niin tuli mieleen niiden kestosta philips +50%

2 vuotta ilman releytystä ja päälle vielä 3 kuukautta releytettynä ELI sii kestävät minun mielestä ;)
Ja autolla kyllä ajetaan päivittäin.

Edit: tuosta kahesta vuodesta melkein voi miinustaa toisen kun vuoden se oli todella vähällä käytöllä.

Mutta kuitenkin tuo SS:n kertoma 2 kuukautta vain kuulosti jotenkin oudolle kun omassa ne on viihtynyt siellä paljon kauemmin. Ja olihan tossa jo muutkin kommentoinut niiden kestosta.
Viimeksi muokannut tuze, 24.2.2006 14:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.2.2006 12:56

^ paljonko 2 vuoden aikana?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.2.2006 21:49

Mulla tuota ajoa kertyy lähes 2h/päivä, joten valoille on aika paljon käyttöä.

Nyt hajosi "tavallinen" +30% Bosch kahdessa kuukaudessa, toinen kesti melkein 5 kk. 5kk on ihan siedettävä vaihtoväli kun polttimo maksaa ~3e. Vuodessa taas teho on heikentynyt jo niin paljon, että kannattaa vaihtaa vaikka olisi ehjäkin.

Nyt tuli muuten mieleen, etten ole mitannut lainkaan jännitettä kierrosten kanssa vaan tyhjäkäynnillä. Tosin veikkaisin ettei se siltikään nouse paljoa tuosta tyhjäkäynnillä mitatusta 14 voltista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa