Golf mk2 käsijarru

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

dieseL^^
-
Viestit: 144
Liittynyt: 16.5.2005 21:36

Golf mk2 käsijarru

ViestiKirjoittaja dieseL^^ » 10.10.2005 22:07

Eli onko takana jokin säätö käsijarrulle että sitä saisi kireämmälle edestä on jo ihan tapissa ja palat on uudet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.10.2005 22:15

Takasatuloissa palat pitää ensin pumpata polkimella ihan kiinni levyihin ennen kuin käsijarru alkaa toimimaan. Muuta säätöä ei ole.

Ja tämä tulee tehdä kun on mäntä painettu esim. palojen vaihdon takia ihan sisään.

dieseL^^
-
Viestit: 144
Liittynyt: 16.5.2005 21:36

ViestiKirjoittaja dieseL^^ » 10.10.2005 23:06

Nyt oli kyseessä rumpujarrut.(unohtu mainita :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.10.2005 23:35

Eli kengät on uudet :)

Noh jarrukengät säädetään siitä poikittaisesta tangosta rummun sisällä. Voi olla että kandee ottaa rumpu irti ja kattoo miten se mekanismi toimii ja sitten ruuvitaltalla vääntelemään pyöränpultin reiästä sitä kiristystä.

Käy säätöjen välillä polkemassa jarrua että kengät hakee oman paikkansa.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 10.10.2005 23:48

Onkos tossa se kiila systeemi siellä "välitangossa"? kengät kaukana rummusta...

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 11.10.2005 2:20

Ei oo säätöruuvia vaan kiila joka tippuu jousen vetämänä alaskäsin kun polkeepi jarrua. Näin ainakin tähänastisissa kakkiksen takajarruissa joita on tullut koplattua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2005 2:35

Miten mä muistan että tota kiilaa olis tullu ruuvarilla ronkittua?

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 11.10.2005 8:46

Kiila siellä on. Käkkärivaijerit löysemmälle ja sitten polkemaan jarrua ja nykimään käkkäristä, tai jos siellä kuiten jarrut on että uskaltaa ajella niin ajelee menemään, kunhan käsijarruvaijerit on tarpeeksi löysällä ettei ne estä sitä automaattisäätöä toimimasta. Se kyllä oikein kasattuna kiristyy ihan normaalijarruttelussa, välillä käkkäriä repii ja painelee jarrua.

Ja voikai sitä kiilaa auttaa alkuun ruuvarillakin pultinreijästä, koittaa vääntää sitä alaspäin ja sitten polkee jarrua välillä. Kunhan nyt ei hanpaat irvessä vääntele...

r3i
-
Viestit: 27
Liittynyt: 13.6.2005 13:24

ViestiKirjoittaja r3i » 11.10.2005 8:58

Kuten Woo sanoi että jos kehintä toimii niin vaijerit vaan löysäät niin löysälle kuin suinkin mahdollista etupäästä ja sitten muutaman kilometrin lenkki ja jarruttelua niin että takajarrut lukkiutuu... (itse en käytä käsijarrua tuossa vaiheessa). Sitten vaan kiristämään vaijerit säätöruuveista tarpeeksi tiukalle ja katso kuinka käsijarrusi toimii kuin uusi ja säätövaraakin pitäisi jo jäädä.

Jos ei vieläkään jää, mutta kuitenkin on kireämpi kuin aiemmin niin kannattaa tehdä sama uudestaan vaikka vähän reilumman lenkin kanssa. Pääsee helpolla eikä tarvitse jarruja sen kummemmin purkaa. Edellyttää tietysti että kehintä toimii.

dieseL^^
-
Viestit: 144
Liittynyt: 16.5.2005 21:36

ViestiKirjoittaja dieseL^^ » 11.10.2005 16:21

ok...

silvio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2005 13:03

ViestiKirjoittaja silvio » 27.10.2005 9:46

Mullakaan ei käsijarru oikein ottanu kunnolla, aikani sitten rumpujen sisuskaluja tutkittuani paljastui syyksi juuri tuo kyseinen kiila. Se oli niin huonossa kunnossa ettei se enää laskeutunut alas eikä siis "lukinnut" kenkiä ääriasentoihin. Hätäratkaisun tein öljyämällä todella vähän sen kiilan, toimi hiukan paremmin mutta myöhemmin ostin uuden osan. Nuo kakkosgolfin takajarrut tuntuu kyllä olevan muutenkin aika hanurista..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa