A3 1.8T ei ahda, ongelma selvisi!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

A3 1.8T ei ahda, ongelma selvisi!

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 4.10.2005 20:59

Olen siis ihan uusavuton turbotekniikan suhteen ja selaillut forumia ja käyttänyt hakua, tarvitsisin nyt kuitenkin täsmäapua.

Eli vm. 97 Audi lakkasi yht äkkiä ahtamisen, eilen pesin auton ja tänään kun lähdin ajamaan niin kakkosella varsinkin nyki jonkin verran ja ahdot oli hukassa, eli ei väännä.

Taustaa sen verran että auto on täysin vakio, ajettu 140tkm ja viime viikolla tsekattiin vikakoodit Doc-Powerissa kun kyselin lastutuksesta ja selvisi että bypass venttiilissä ja lämpötila-anturissa voi olla vikaa. Näitä ei siis vielä ole vaihdettu, voisiko pelkästään näistä johtua että ahtaminen loppui nyt kokonaan? Tähän asti auto on toiminut mainiosti, onko jotain pahempaa odotettavissa, voiko ahdin sanoa sopimuksensa irti noin vain tai voiko ilmamäärämittari tai joku muu kallis osa kosahtaa noin vain?

Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, olisiko suositella jotain asiallista pajaa Espoon lähettyvillä josta apua löytyisi vai pitääkö viedä merkkihuoltoon? Entä jos saan jossain vaihdettua itse by-passin ja lämpötila-anturin niin alkavatko ne toimimaan ilman vikakoodien nollausta tms. toimenpiteitä?
Viimeksi muokannut BFL2002, 5.10.2005 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.10.2005 21:40

Tarkasta ensin vikakoodit ja ahtopaineet. Jos ei ahda ollenkaan niin valmistaudu (ainakin henkisesti) ostamaan uusi ahdin. Jos ahtaa n. 0.4bar niin todennäköisesti ahdin on kunnossa.

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 4.10.2005 21:47

Mitenkäs ne ahtopaineet voi tarkistaa? Ja minkälaiseen laskuun pitää varautua jos ahdin on rikki?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.10.2005 21:51

Ahtopainemittarihan sinne pitäisi saada kiinni, tuossa kun ei minun tietääkseni pysty ahtoja mittaamaan vag-comilla(?). Tuolla myyntiosastolla oli vasta äskettäin yksi K03 myynnissä alle 400 eurolla, siihen sitten päälle työt jos ei itse vaihda sekä tietysti erinäiset tiivisteet, mutterit ja klemmarit.

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 4.10.2005 21:57

No jos vien Audi-centeriin auton niin onnistuuko paineen mittaus siellä vai auttaakohan esim. Doc-Power tämmöisissä ongelmissa? Onko yleistäkin että huolletusta vakio autosta hajoaa ahdin näillä kilometreillä? Entä onko ajamisesta jotain haittaa niin kauan kun tämä on saatu kuntoon? Epätodellista, autoa on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja on kaikinpuolin tosi hyväkuntoinen yksilö :(

MRI
-
Viestit: 216
Liittynyt: 31.8.2003 19:50

ViestiKirjoittaja MRI » 4.10.2005 22:19

...
Viimeksi muokannut MRI, 19.12.2009 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.10.2005 22:21

En välttämättä ajelis yhtään ylimääräistä metriä ennenkuin vika on selvillä. Jos siellä on ahtimessa siivet kappaleina ja pääsee lähtemään liikkeelle niin remontin määrä kasvaa aika reippaasti. Omalla kohdalla kävi enemmän kuin hyvä tuuri vastaavassa tilanteessa äskettäin..

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 4.10.2005 22:27

Pitää soittaa heti aamulla huoltoon ja yrittää saada tungettua johonkin väliin...ihme juttu, tuntuu kyllä oudolta jos ahdin olis itekseen rikkoutunu? Eilen siis toimi ihan normaalisti eikä mitään ylimääräisiä ääniä ole mistään kuulunut. Tuli mieleen että entä jos by-pass on aiemmin oireillut satunnaisesti enkä siksi ole sitä ajossa huomannut, ja nyt sitten olisi hajonnut lopullisesti, niin voisiko se aiheuttaa tämmöisen ilmiön?

MRI
-
Viestit: 216
Liittynyt: 31.8.2003 19:50

ViestiKirjoittaja MRI » 4.10.2005 22:39

...
Viimeksi muokannut MRI, 19.12.2009 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.10.2005 22:57

Se ahdin voi hajota ihan ilman sen ihmeempiä ääniä tai savuja. Koita saada kuitenkin ne ahtopaineet mitattua, sen osaa varmaan melkein kuka tahansa asentaja, jopa vag-huollossa.

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 4.10.2005 23:09

Joo, kyllä mä yritän johonkin pikahuoltoon päästä heti huomenna. Ajamaan joudun jokatapauksessa. Onkohan merkkihuollolla muuten joku vakiotaksa tyyliin 50e vikakoodien lukemisesta? Muistelen vaan että ainakin Bmw:n vikakoodien luku maksoi huollossa hunajaa...toivottavasti by-pass ja lämpöanturi löytyy hyllystä niin saa ainakin ne vaihdettua.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 5.10.2005 10:45

Juu vagcomilla tuosta vehkeistä ei saa ahtopaineita luettua ja bypassin totaalinen kaputt ei kadota paineita ihan tyystin ja ei lämpötila-anturikaan. Sen sijana tuota nykimistä se juurikin aiheuttaa. Älä huoli, se lämpöanturi ei ole kallis ja vaihtamistyö (ellet nyt sitten itse vaihda) ei tuu paljoa maksamaan. Vikakoodien lukemisesta tuskin velottavat, jos nuo muut asiat korjataan siinä samalla. Pelkkä koodien luku jossain maksaa, jossain ei. Käytäntö siis vaihtelee, mut ei se kyllä 50 euroa saa maksaa...

No ei vakioissa tuon verran ajetuissa ole kyllä kovin yleistä puhaltimen rikkoutuminen. (kuulopuheitten perusteella) Toki se mahollista on, mutta epätodennäköistä. Ja se, että se ahdin menee totaalisen paskkas täysin oireitta (kuten Teron tapauksessa) on vielä harvinaisempaa.

VWFreak
-
Viestit: 326
Liittynyt: 24.7.2003 20:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja VWFreak » 5.10.2005 15:04

Stockmann autolla yritettiin multa velottaa 50e pelkästä viivakoodien lukemisesta vaikka en sellasta ollut edes tilannut...

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 5.10.2005 21:37

huh, auto on taas kunnossa! Käytin Promossa ja palvelu oli loistavaa: kaveri hyppäsi kyytiin ja otti lukemia ajossa. Ahtopaineen sai mitattua VAG-comilla. Selvisi että kaasuläppä on antanut vikailmoituksen jonka seurauksena elektroniikka pudottanut paineen 0,4 bar tasolle. Vikakoodin nollaus poisti kaikki oireet eikä uutta virheilmoitusta kaasuläpästä tullut. Myös bypass vikakoodi osoittautui aiheettomaksi. Rahaa paloi kokonaista 10 eur ja taas voi ajella hymyssä suin :)

Kuulemma joskus menee niitä kasuläppiä kun on mekaaninen osa, onko kellään kokemusta?

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 6.10.2005 10:59

Pahoittelut, olin väärässä. Oletin 97-mallin A3:sen olevan vaijerikaasupelin ja siten ei ainakaan Golperon vastaavissa peleissä löytynyt ahtopainelokia vagcomilla. Ei pitäis olettaa, jos ei oo 100% varma.

Pääasia, että auto tuli kuntoon ja vieläpä edullisesti. Kyllä Pro-mossa asiat osataan. Ei kokemusta, että noita kaasuläppiä olis mennyt, mutta paskaa niihin tuppaa kertymään. Aiheuttaa just erilaisia käyntihäiriöitä, nykimisiä jne. Itelläkin olis varmaan syytä putsata tuo. Voihan se olla sama juttu kuin maffin kanssa, et se paska nimenomaan ennen pitkää sen rikkoo. Aika herkkä kapistus kuitenkin.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.10.2005 12:17

On niitä läppiä hajonnutkin. Useimmat ongelmat korjaantuu kuitenkin puhdistamalla läpän ympärystän.

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 6.10.2005 13:36

Mitenkäs tuo puhdistus onnistuu käytännössä? kiinnostaisi kovasti putsata ennenkuin pahataa rikki ja maksaa sitten useamman satasen...eli mistä päin autoa kyseinen osa löytyy ja onko vaativakin homma? Sorry tyhmistä kysymyksistä, mutta jostain se on aloitettava :)

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.10.2005 14:12

Ei se läppä siitä paskasta hajoa, estää vain tyhjäkäynnin säädön toimintaa. Jos se on hajotakseen niin se hajoaa putsaa tai ei.

Tempaat sen ahtoletkun irti ja puhdistusaineella hinkkaat sen mustan paskan pois. Niin se läppä yleensä löytyy imusarjan toisesta päästä.

jardahl
-
Viestit: 24
Liittynyt: 14.6.2004 14:15

ViestiKirjoittaja jardahl » 6.10.2005 15:36

jos bypassi on jumissa/vuotaa, niin auto ei todellakaan kulje mihinkään... omaani vaihdoin tuon venttiilin ja meno muuttui täysin.

Vaihtamani venttiili oli kylläkin tämä ns. parempi bosch (710N), mutta tällä ei ole merkitystä.

Venttiili on helppo vaihtaa itse ja maksaa vähemmän kuin tunnin vianetsintä liikkeessä ;).

BFL2002
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.9.2005 15:53

ViestiKirjoittaja BFL2002 » 6.10.2005 15:42

Victor oli kyllä ihan oikeassa siinä että vaijekaasullisesta mallista ei saa ahtopainetta luettua VAG-comilla, saatoin ilmaista asian vähän epäselvästi.

Victor
ffp jäsen
Viestit: 1033
Liittynyt: 21.7.2003 15:03

ViestiKirjoittaja Victor » 6.10.2005 16:02

Ok. Sellanen mielikuva mulla olikin, mutta samapa tuo. Tero tuossa kerkeskin jo valottamaan kaasuläpän puhdistusta. Ja kun sulla on kerran vaijerikaasuvehe niin seuraa sitä kaasuvaijeria. ;) Ja ahtoletkun irti tempaamisesta sen verran, että ne alkuperäset klemmarit on kertakäyttösiä. Ennenku kysyt miten ne saa irti...

Mulla tyhjäkäynti "seilaa" 100rpm/min sisällä ja joskus kierrokset tyhjäkäynnillä "hyppää". Arvelisin johtuvan tuosta kaasuläpästä, mutta ohan tuohon toki muitakin mahdollisuuksia. Maffit sun muut on kuitenkin kunnossa eikä vikakoodeja ole.

Jos se bypassi on ihan paskana niin saattaa olla ahdot ja kulku kadoksissa, mutta useimmiten kalvo on pelkästään revennyt ja auto kyllä ahtaa ja toimii siitä huolimatta, ei tietenkään täydellisesti.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 6.10.2005 17:03

Victor -> Olisko mullakin audista kalvo rikki, kun ei ahda 0.8bar enempää ja vikaa tosin ei löydy mistään. Vikamuistit luettu, ajettu autolla vag-comi kiinni ja kateltu tuloksia.
Vikaa ei löydy muuta kuin että ei ahda tarpeeksi.

Mitenkä tuo kalvo vaihdetaan ? Mistä se löytyy ? Ja mitä se maksaa ?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.10.2005 17:26

Jos kalvo ois paskana, ei se ahtais tuonkaan vertaa. Ahtovuoto ennemmin.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 6.10.2005 17:57

Ei oo ahtovuotokaan, tarkistettu sekin jo pari kertaa.

Miten on tuo turbon kello ? Sanoivat että sitä kannattaa tarkistaa ?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.10.2005 18:28

No kato hitossa eläkä ihmettele.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 6.10.2005 19:31

:D

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 6.10.2005 20:34

Voishan sitä kattoa kun tietäis missä se on ja miten sitä tarkistetaan.
On meinaan eka kerta kun oon turbojen kanssa tekemisissä !

Ja onko ihan normaalia kun esim paikalla olessa moottorin käydessä polkasee pikasen kaasua että kierrokset käy johnain 2500rpm, niin kuuluu ihan selvästi sellanen "fiuuuuu" ääni ?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 6.10.2005 21:37

Suosittelen yhteydenottoa lähimpään asiantuntevaan autokorjaamoon.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.10.2005 12:32

Kuulostaisi siltä, että ahtimen siivet on ottanu kipeetä, jos tuommosen "fiuuuuu" -äänen pästää.. Suosittelen tutkimaan, että missä se vika piilee, ennenkuin siitä tulee vähän isompi vika.

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 7.10.2005 13:25

H_Mikko - onkos se ahtoilman takaisinkierrätysventtiili tarkastettu. Sanoisin näkemättä, että vika on siinä.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 7.10.2005 16:00

Se vakio boschilainen korvattiin Forgen 007 ventiilillä. Olisko se sitten liian löysällä ? Se kun on mäntämallinen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa