Voiko happitunnistin eli lambda-anturi olla rikki, vaikka antaakin "oikeita" lukemia...
Siis, kun virallisella "BOSCH" testerillä seuraa jännitettä, niin se antaa jännitettä 0.1....1V. Saman muutoksen näkee myös aika/jännite kuvaajassa.
Silti vikamuistissa on pysyvä vika "Lambda-sopeutus liian laiha seos". Kaksi kertaa nollattu sama vika, ja aina tulee.
Siis lambda-anturi "ymmärtää", että koneen läpi menee liikaa happimolekyylejä.
Pyrkii muuttamaan seosta, mutta menee yli alueen. Seos jää liian laihalle-->Pysyvä vika jää muistiin.
Kysymys kuuluu, voiko lambda olla rikki siten, että se "vanhenee".
Alkaa nimittäin mahdolliset vikakohteet kohta loppua...
"Lambda-sopeutus"
Valvoja: ffp jäsenet
Onko pakokaasuarvot tarkastettu ja nimenomaan CO-mittaputkesta? Onko pakoputken tiiveys tarkastettu (kaikki vuodot ei ilmene pörinänä)? Kerro edes mikä moottori kyseessä.
Lambda-anturivika on melko harvinainen, yleensä syy löytyy muualta. Anturi kyllä vanhenee, mutta yleensä niin että ääriarvojen väli kapenee ja reagointinopeus kasvaa.
Lambda-anturivika on melko harvinainen, yleensä syy löytyy muualta. Anturi kyllä vanhenee, mutta yleensä niin että ääriarvojen väli kapenee ja reagointinopeus kasvaa.
Mulla on asiasta jo keskustelu "1.8/20V nykii kylmänä".
No, nykii se joskus lämpimänäkin.
Auto on suurin piirtein käännetty ylös-alaisin.
Toimenpide lista on pitkä.
...Mutta kuinka osasitkin mainita pakovuodon, sillä asentaja juuri mainitsi asiasta, että kun ei voi mitata pakopuolelta vuotoa. Ptäisi olla "tarkistusreikä", hän mainitsi. Onko sellainen ADR-moottorissa?? 1.8/20V 92kW.
Mulla on vahva epäilys, että nykiminen johtuu imuventtiilien ajoitus-säätimen viasta. Siis ketjunkiristin pako ja imunokan välillä on entinen. Ajoitus ei pelaa, ja imuventtiilit auki "väärällä hetkellä". ECU leipoo oikean seoksen, mutta mekaaninen vika aiheuttaa nypytyksen. Moottorin ominaisuus muuttu ajon aikana, ei siis varsinaista nykimistä. Vaan hytkyy!
Lisäksi kylmä-startissa kuuluu parkaiseva ääni, joka johtunee juuri jakoketjun kiristäjästä. Lämpimällä koneella trallattaa hieman.
Toivottavasti vika on muualla, maksaa nimittäin n.850e töineen vaihto.
Toisaalta, pakkohan tuo on vaihtaa, jos oireilee tuolla tavalla.
Voi voi, kun näitä 1.8/1.8T koneita on aika paljon käytössä, eikä moni edes tiedä, että siellä on myös em. jakoketju säätimineen remmin lisäksi. Ei se ketju varmaaankaan katkea, mutta kiristin/ajoitussäädin menee.
Ja kuinka ihmeessä voi olla 40cm ketjua ja sen kiristin niin kallis!!!
No, nykii se joskus lämpimänäkin.
Auto on suurin piirtein käännetty ylös-alaisin.
Toimenpide lista on pitkä.
...Mutta kuinka osasitkin mainita pakovuodon, sillä asentaja juuri mainitsi asiasta, että kun ei voi mitata pakopuolelta vuotoa. Ptäisi olla "tarkistusreikä", hän mainitsi. Onko sellainen ADR-moottorissa?? 1.8/20V 92kW.
Mulla on vahva epäilys, että nykiminen johtuu imuventtiilien ajoitus-säätimen viasta. Siis ketjunkiristin pako ja imunokan välillä on entinen. Ajoitus ei pelaa, ja imuventtiilit auki "väärällä hetkellä". ECU leipoo oikean seoksen, mutta mekaaninen vika aiheuttaa nypytyksen. Moottorin ominaisuus muuttu ajon aikana, ei siis varsinaista nykimistä. Vaan hytkyy!
Lisäksi kylmä-startissa kuuluu parkaiseva ääni, joka johtunee juuri jakoketjun kiristäjästä. Lämpimällä koneella trallattaa hieman.
Toivottavasti vika on muualla, maksaa nimittäin n.850e töineen vaihto.
Toisaalta, pakkohan tuo on vaihtaa, jos oireilee tuolla tavalla.
Voi voi, kun näitä 1.8/1.8T koneita on aika paljon käytössä, eikä moni edes tiedä, että siellä on myös em. jakoketju säätimineen remmin lisäksi. Ei se ketju varmaaankaan katkea, mutta kiristin/ajoitussäädin menee.
Ja kuinka ihmeessä voi olla 40cm ketjua ja sen kiristin niin kallis!!!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa