Eberi Climatronicin kanssa
Valvoja: ffp jäsenet
Eberi Climatronicin kanssa
Onko kellään hajua, että miten kytketään eberi toimimaan automaatti-ilmastoinnin kanssa? Autona 3BG korinen farmaripassatti.
Tai onko noita Eberin asennusohjeita jossain netissä tarjolla?
Tai onko noita Eberin asennusohjeita jossain netissä tarjolla?
http://www.audiclub.fi/phpBB2/search.php
hakusanaksi "eberi" niin johan löytyy neuvoja.
Uusiin menee yleensä laittamalla climalle vain eberin ohjaus tiettyyn liittimeen. Vanhemmissa vaatii releen väliin.
Maahantuoja ei anna ohjeita, vaan ohjaa asennusliikkeeseen.
Tässä saamani vastaus:
Ohjaamalla asennukset jälleenmyyjäliikkeisiin pyrimme varmistamaan lämmittimen toimintavarmuuden ja pitkän käyttöiän.
Pelkkä merkkikohtainen asennusohje ei pidä sisällään asennukseen liittyviä yleisiä sääntöjä ja vaatimuksia, joten se ei myöskään itsessään takaa asennuksen moitteettomuutta.
Asennusohje (myös "merkkikohtainen") on aina viitteellinen ja asennus joudutaan välillä suorittamaan ohjeesta poikkeavalla tavalla autojen eri varustelutasoista ja mallisarjan pienistä muutoksista johtuen.
Asiansa osaava asentaja pystyy soveltamaan ohjetta yleisten asennussääntöjen puitteissa.
Lämmittimen valmistajan tekemät asennusohjeet on osoitettu jälleenmyyjäliikkeiden käyttöön ja tämä on myös kerrottu ohjeessa.
Näiden syiden vuoksi toimitamme ohjeita vain jälleenmyyjillemme.
Asennusliike vastaa tietenkin itse työnsä jäljestä ja laadusta. Mielestäni on itsestään selvää, että auto palautetaan asiakkaalle sisätiloiltaan puhtaana ja samassa kunnossa kuin se on asennusliikkeeseen tullessa.
Yst. terveisin;
xxxxxxxxxx
Wihuri Oy Autola
Eli asentakaa jos asennatte ohjeita ette meiltä saa......ja muutenkin ihan bullshittiä koko vastaus.
Saksasta sain ohjeet heti kun kysyin. Myös asennus-sarja löytyi malliin A3 SB -05 saksasta, maahantuoja ilmoitti että sellaista ei ole saatavilla.
Eli täältä:
http://shop3.webmailer.de/cgi-bin/ePages.filereader?4192696e005db0a9271dac172c2706b2+DE/catalogs/724565&2D726716
hakusanaksi "eberi" niin johan löytyy neuvoja.
Uusiin menee yleensä laittamalla climalle vain eberin ohjaus tiettyyn liittimeen. Vanhemmissa vaatii releen väliin.
Maahantuoja ei anna ohjeita, vaan ohjaa asennusliikkeeseen.
Tässä saamani vastaus:
Ohjaamalla asennukset jälleenmyyjäliikkeisiin pyrimme varmistamaan lämmittimen toimintavarmuuden ja pitkän käyttöiän.
Pelkkä merkkikohtainen asennusohje ei pidä sisällään asennukseen liittyviä yleisiä sääntöjä ja vaatimuksia, joten se ei myöskään itsessään takaa asennuksen moitteettomuutta.
Asennusohje (myös "merkkikohtainen") on aina viitteellinen ja asennus joudutaan välillä suorittamaan ohjeesta poikkeavalla tavalla autojen eri varustelutasoista ja mallisarjan pienistä muutoksista johtuen.
Asiansa osaava asentaja pystyy soveltamaan ohjetta yleisten asennussääntöjen puitteissa.
Lämmittimen valmistajan tekemät asennusohjeet on osoitettu jälleenmyyjäliikkeiden käyttöön ja tämä on myös kerrottu ohjeessa.
Näiden syiden vuoksi toimitamme ohjeita vain jälleenmyyjillemme.
Asennusliike vastaa tietenkin itse työnsä jäljestä ja laadusta. Mielestäni on itsestään selvää, että auto palautetaan asiakkaalle sisätiloiltaan puhtaana ja samassa kunnossa kuin se on asennusliikkeeseen tullessa.
Yst. terveisin;
xxxxxxxxxx
Wihuri Oy Autola
Eli asentakaa jos asennatte ohjeita ette meiltä saa......ja muutenkin ihan bullshittiä koko vastaus.
Saksasta sain ohjeet heti kun kysyin. Myös asennus-sarja löytyi malliin A3 SB -05 saksasta, maahantuoja ilmoitti että sellaista ei ole saatavilla.
Eli täältä:
http://shop3.webmailer.de/cgi-bin/ePages.filereader?4192696e005db0a9271dac172c2706b2+DE/catalogs/724565&2D726716
MikaJ kirjoitti:Ainakin -99 passatissa se toimii näin: Eberi käynnistää automaatti-ilmastoinnin, ja viimeeksi säädetyt arvot ovat voimassa (eli illalla pitää muistaa säätää se oikein, jos aamulla haluaa lämpimän kabiinin). Niitä säätöjä voi roplailla myös silloin kun Eberi on käynnistänyt ilmastoinnin.
LM kirjoitti:Tuli muutama viikko sitten johdotettua tommonen D4W SC eberi transporteriin(ei ilmastointia), mutta golfin/a3:sen ohjeilla kylläkin.
Saksaa osaamattomana tulkitsin että tuo kytkis on tarkoitettu Climatronicilla varustettuihin autoihin:
http://tinyurl.com/3q887
vasemmalta laitteet: puhaltimen ohj.rele(eberin oma), puhaltimen moottori ja ilmastoinnin ohjauslaite.
eli rele kytketään tohon puhaltimen virtajohtojen väliin ja releen ohj.virrasta(+) vedetään johto ilmastoinnin ohj.laitteen perään: liitin D, pin1.
En sitten ota mitään vastuuta tosta.
Kaahari kirjoitti:tutulta tuntuu... Climatronicisa lukee lämpötilan kohdalla HE kun tuohon ykköspinniin sähköä tunkee.
tpo kirjoitti:Näinhän se näköjään menee. Sain maahantuojaltakin vielä vahvistuksen:
"Kytke puhallinmodulille sulakkeelta 225 tulevaan mustasiniseen johtoon eberin puhallinreleen johtimet siten että releen musta/violetti tulee moduulille päin, lisäksi puhallinreleen navalta 86 pitää vetää ilmastoinnin ohjainlaitteen
pistokkeelle D napaan 1 heräte."
Eli ainoa ero ilmastoimattomaan tai manuaali-ilmastointiin on, että tuolta releeltä vedetään lisäksi herätevirta climatronicille. Kiitoksia kaikille avusta!
Tästä polttoainelämmittimen asennuksesta on pyritty maahantuojien puolelta tekemään jotain käsittämätöntä salatiedettä. Mallikohtaisia asennusohjeita ei anneta ja muutenkin ollaan tylyjä. Mallikohtaisia asennussarjoja on turha kysellä Suomesta.
Asensin omaan autoon kauko-ohjatun Webaston itse. Meni melkein päivä, kun rakentelin kiinnitykset lämmittimelle niin, että ei tarvitse tehdä reikiä koriin. Kyselin tehtaalta Saksasta, mistä saisi tilattua merkkikohtaisia asennussarjoja, mutta sieltäkin kehotettiin vain kääntymään auton merkkiliikkeen puoleen. Olisin kyllä tilannut Saksata asennussarjan, mutta en kerinnyt selvittää mistä.
No... Joka tapauksessa. Webasto on asennettu -05 Leoniin ja on viritetty käynnistymään huomis aamuna.
Asensin omaan autoon kauko-ohjatun Webaston itse. Meni melkein päivä, kun rakentelin kiinnitykset lämmittimelle niin, että ei tarvitse tehdä reikiä koriin. Kyselin tehtaalta Saksasta, mistä saisi tilattua merkkikohtaisia asennussarjoja, mutta sieltäkin kehotettiin vain kääntymään auton merkkiliikkeen puoleen. Olisin kyllä tilannut Saksata asennussarjan, mutta en kerinnyt selvittää mistä.
No... Joka tapauksessa. Webasto on asennettu -05 Leoniin ja on viritetty käynnistymään huomis aamuna.
Omalta kohdalta voin vain kiittää maahantuojaa eli Wihurilaa.
Tai paremminkin erään henkilön aktiivisuutta siellä päässä.
Tilanne alkoi siitä, että vein uuden autoni VW Golf Variant 1.9TDI PD 2001 eber asennukseen. Autossani oli Climatronic ilmastointi. Kyseinen liike oli ns. valtuutettu asennusliike eberspächereille. Olivat siis saaneet koulutuksen, takuu jne. Kyseessä iso konserni.
Kun hain autoni pois, epäilin että onkohan tämä nyt ihan oikein asennettu?
Nimittäin kun eber lähti päälle, niin Climatronicin puhallin lähti pyörimään maksiminopeudella heti, kun moottorinesteen lämpötila oli saavuttanut +30C. Puhallinta ei voinut säätää. Ajattelin, että akkuhan tässä on äkkiä tyhjä. Toinen erikoinen asia oli se, että kun moottorin käynnisti, niin eber meni "Tyhjäkäynnille".
Vein auton takaisin.
Tästä alkoi rumba...Eberiä ei saatu toimimaan kunnolla. Siihen kyllä vaihdettiin liekinvahtikin..Uuteen laitteeseen!
Asennusliike sai kyllä ohjeita maahantuojalta ja tilasivat Saksasta uudemmat kytkentäohjeetkin. Aikaa kului ja asia ei edennyt. Oli jo mennyt noin 3kk. Alkoi jo tympimään asia. Olin yhteydessä maahntuojaan. Sitten maahantuojan edustaja soitti, että vie auto toiseen liikkeeseen, niin he korjaavat asian. On jo sopinut asiasta. Ja niin tuli auto kuntoon.
Ongelma oli siinä, että Climatroniccia oli samana mallivuonna kahtena eri kytkentänä. Alkuperäisessä asennuspaikassa ei ollut oikeita tietoja. Ja kun tuli vielä kolmaskin kytkentäversio climaan, niin johan oli.
Korjauksen jälkeen pystyin säätämään puhallinnopeutta itse. Siis etukäteen säätämään sen joko pois päältä, tai portaattomasti haluamalleni nopeudelle. Samoin eber toimi kunnolla korjauksen jälkeen myös moottorin käydessä.
Korjauksen tehnyt asentaja sanoi, että oli "melkein" oikein asennettu...Tottakai tämä korjauksen tehnyt asennusliike myhäili, kun kilpailija ei osannut asentaa laitetta.
Asiasta ei tullut minulle lisäkustannuksia, kuten ei pidäkään tulla.
Kuten aiemmin mainitsin, niin se alkuperäinen asennusliike osaa varmasti nykyään asentaa noita ebereitä... Uusi tekniikka on aina ihmeelistä.
Joten kiitokset vielä Wihurilan toiminnalle.
Tai paremminkin erään henkilön aktiivisuutta siellä päässä.
Tilanne alkoi siitä, että vein uuden autoni VW Golf Variant 1.9TDI PD 2001 eber asennukseen. Autossani oli Climatronic ilmastointi. Kyseinen liike oli ns. valtuutettu asennusliike eberspächereille. Olivat siis saaneet koulutuksen, takuu jne. Kyseessä iso konserni.
Kun hain autoni pois, epäilin että onkohan tämä nyt ihan oikein asennettu?
Nimittäin kun eber lähti päälle, niin Climatronicin puhallin lähti pyörimään maksiminopeudella heti, kun moottorinesteen lämpötila oli saavuttanut +30C. Puhallinta ei voinut säätää. Ajattelin, että akkuhan tässä on äkkiä tyhjä. Toinen erikoinen asia oli se, että kun moottorin käynnisti, niin eber meni "Tyhjäkäynnille".
Vein auton takaisin.
Tästä alkoi rumba...Eberiä ei saatu toimimaan kunnolla. Siihen kyllä vaihdettiin liekinvahtikin..Uuteen laitteeseen!
Asennusliike sai kyllä ohjeita maahantuojalta ja tilasivat Saksasta uudemmat kytkentäohjeetkin. Aikaa kului ja asia ei edennyt. Oli jo mennyt noin 3kk. Alkoi jo tympimään asia. Olin yhteydessä maahntuojaan. Sitten maahantuojan edustaja soitti, että vie auto toiseen liikkeeseen, niin he korjaavat asian. On jo sopinut asiasta. Ja niin tuli auto kuntoon.
Ongelma oli siinä, että Climatroniccia oli samana mallivuonna kahtena eri kytkentänä. Alkuperäisessä asennuspaikassa ei ollut oikeita tietoja. Ja kun tuli vielä kolmaskin kytkentäversio climaan, niin johan oli.
Korjauksen jälkeen pystyin säätämään puhallinnopeutta itse. Siis etukäteen säätämään sen joko pois päältä, tai portaattomasti haluamalleni nopeudelle. Samoin eber toimi kunnolla korjauksen jälkeen myös moottorin käydessä.
Korjauksen tehnyt asentaja sanoi, että oli "melkein" oikein asennettu...Tottakai tämä korjauksen tehnyt asennusliike myhäili, kun kilpailija ei osannut asentaa laitetta.
Asiasta ei tullut minulle lisäkustannuksia, kuten ei pidäkään tulla.
Kuten aiemmin mainitsin, niin se alkuperäinen asennusliike osaa varmasti nykyään asentaa noita ebereitä... Uusi tekniikka on aina ihmeelistä.
Joten kiitokset vielä Wihurilan toiminnalle.
Kannattaa itseasennuksissa huomioida, että laitteen takuu raukeaa, ellei sitä ole asennettu valtuutetussa liikkeessä. Takuun turvin voi käyttää laitetta pari vuotta hyvin mielin. Ilmaistahan ei asennus ole missään ja hintaa tulee paljon tunteja vaativasta asennuksesta, vaikka veloitus olisi vähän pienempikin.
Näppärä kaveri kyllä pystyy asentamaan Eberin, mutta ahdasta VW:n keulalla on ja aikaa menee melkoisesti.
Näppärä kaveri kyllä pystyy asentamaan Eberin, mutta ahdasta VW:n keulalla on ja aikaa menee melkoisesti.
Onko tämä 3 versiota ym. jutut aivan faktaperäistä tietoa...
http://www.students.tut.fi/~levo/eberi/eberikytk.jpg
Tähän kytkentään olen törmännyt jatkuvasti eri lähteissä...
V Golf kuulemma vaatii jotain lisä komponentteja, mutta olisikko siinä jo CAN-väylässä nuo ohjaukset ja tämä siksi, vai pitääkö sen saada ohjata lämmitintä itse, esim moottorin lämpötilan mukaan?
No, yhtäkaikki. Eberi on matkalla tännepäin mallikohtaisilla ohjeilla, joten eiköhän niiden pohjalta jotain saa aikaan?
http://www.students.tut.fi/~levo/eberi/eberikytk.jpg
Tähän kytkentään olen törmännyt jatkuvasti eri lähteissä...
V Golf kuulemma vaatii jotain lisä komponentteja, mutta olisikko siinä jo CAN-väylässä nuo ohjaukset ja tämä siksi, vai pitääkö sen saada ohjata lämmitintä itse, esim moottorin lämpötilan mukaan?
No, yhtäkaikki. Eberi on matkalla tännepäin mallikohtaisilla ohjeilla, joten eiköhän niiden pohjalta jotain saa aikaan?
Voikos teillä automaatti-ilmastoinnin kanssa säätää etukäteen sisäpuhalluksen kokonaan pois päältä? Mulle vielä eilen vw-huollossa huoltopäällikkö väitti kiven kovaa, ettei näin onnistu kuin vain manuaali-ilmastoinnissa. Väitti ettei eberi ymmärrä ettei sisäpuhallusta tarvita, jolloin sammuttaisi koko laitteen.
Nyt se p..kele puhaltaa vain ja ainoastaan 1-nopeudella. Huoltopäällikkö vaan väitti että akku tyhjentyy jos sen laittaa esim. 2-nopeudelle.
Nyt se p..kele puhaltaa vain ja ainoastaan 1-nopeudella. Huoltopäällikkö vaan väitti että akku tyhjentyy jos sen laittaa esim. 2-nopeudelle.
Joo, jos laittaa puhalluksen pois automaatti ilmastoinnissa niin sammuu koko laite.... mutta tarkoittanet että jos sammuttaa sisäpuhaltimen niin ei eberi lähde ollenkaan käyntiin? Täytyypä testaa tota....
Mulla puhallus on maksimissan viisi pykälää eberin kanssa, voinee säätää käsin pienemmälle jos ei käytä AUTO-asentoa.
Mulla puhallus on maksimissan viisi pykälää eberin kanssa, voinee säätää käsin pienemmälle jos ei käytä AUTO-asentoa.
oikari: Juuri sitä tarkoitin ettei eberi lähtisi ollenkaan ja syynä taisi olla ettei laite ymmärrä tätä vaan luulee että on jokin vika. No mullahan tuota ei voi testata, kun se puhaltaa pakosti 1-nopeudella.
Wihurilta kaveri soitteli, kun laitoin sinnekin kysymyksiä ja se väitti että se puhaltaa aina vakio nopeudella mikä on climatronicin "ohjelmaan" säädetty. Ja sen nopeuden pitäisi olla jotain muuta kuin 1. Muisteli että Passatissa olisi luokkaa 3-5-pykälää näkyvissä. Kovasti sekin väitti ettei onnistu laittaa sisäpuhallinta kokonaan pois päältä. Sanoi vielä että Bemarissa onnistuu säätää haluamalleen nopeudelle, mutta IV Golfissa ei pysty.
Sanoin vielä että haluaisin esim. kovilla pakkasilla tuon sisäpuhaltimen pois, mutta eihän se näköjään onnistu. Tähän kaveri vaan heitti että vähän kummalliseltahan tämä kuulostaa, mutta ei vaan onnistu.
Täytyy vielä testailla tuo "off" asento. Jos jätän automaatille niin sit se puhaltaa ihan hullunlailla joka paikkaan. Ei kyllä tajuu...
Elmeri H.: Wihurin kaveri sanoikin että Audi käyttää erilaista kytkentää kuin VW. Ei selittänyt enempää.
Wihurilta kaveri soitteli, kun laitoin sinnekin kysymyksiä ja se väitti että se puhaltaa aina vakio nopeudella mikä on climatronicin "ohjelmaan" säädetty. Ja sen nopeuden pitäisi olla jotain muuta kuin 1. Muisteli että Passatissa olisi luokkaa 3-5-pykälää näkyvissä. Kovasti sekin väitti ettei onnistu laittaa sisäpuhallinta kokonaan pois päältä. Sanoi vielä että Bemarissa onnistuu säätää haluamalleen nopeudelle, mutta IV Golfissa ei pysty.
Sanoin vielä että haluaisin esim. kovilla pakkasilla tuon sisäpuhaltimen pois, mutta eihän se näköjään onnistu. Tähän kaveri vaan heitti että vähän kummalliseltahan tämä kuulostaa, mutta ei vaan onnistu.
Täytyy vielä testailla tuo "off" asento. Jos jätän automaatille niin sit se puhaltaa ihan hullunlailla joka paikkaan. Ei kyllä tajuu...
Elmeri H.: Wihurin kaveri sanoikin että Audi käyttää erilaista kytkentää kuin VW. Ei selittänyt enempää.
Andy:
Eihän se climatronicin asetus voi vaikuttaa tuohon eberin puhallinkytkimeen mitenkään... Se antaa sen 12V releelle joka tapauksessa, koska climan ohjaushan tulee samasta piuhasta kuin releen ohjaus, eli ei se eberi voi erottaa meneekö virtaa releelle ja climalle, vai pelkästään toiselle.
Taitaa näillä "huoltopäälliköillä" olla vähän liianmonta kytkentämallia (esim. can-väylä hommat yms.) mielessä yhtä aikaa.
Mikä vuosimalli sinulla on? Onko ohjaus piuha varmasti d1 liittimessä. Kysyn siksi, että tässä lämmitin hässäkässä on tullut esille sellainenkin huhu, että webaston ohje tarjoaa eri pinniä??? ohjaus kytkentään. Ei siellä kyllä d-liittimessä montaa vapaata paikka mielestäni ollut...
Otappa näistä aina selvää.....
No, mulla nyt kuitenkin näyttäs voivan jättää minkä nopeuden/suuntauksen haluaa ja olen näiden juttujen valossa melko tyytyväinen tilanteeseen... :)
Ainoa ikävä puoli on se, että on todellakin mahdollisuus unohtaa kampe automaatille ja lopputuloksen tietää esim. 40min lämmityksessä -35 pakkasessa...
Edit: Kokeilin tuossa autoon mennessä aamulla laittaa climatronicin "offille" ja eihän se lämmitin siihen mitenkään reagoinut, kuten oli odotettavissakin....
Eihän se climatronicin asetus voi vaikuttaa tuohon eberin puhallinkytkimeen mitenkään... Se antaa sen 12V releelle joka tapauksessa, koska climan ohjaushan tulee samasta piuhasta kuin releen ohjaus, eli ei se eberi voi erottaa meneekö virtaa releelle ja climalle, vai pelkästään toiselle.
Taitaa näillä "huoltopäälliköillä" olla vähän liianmonta kytkentämallia (esim. can-väylä hommat yms.) mielessä yhtä aikaa.
Mikä vuosimalli sinulla on? Onko ohjaus piuha varmasti d1 liittimessä. Kysyn siksi, että tässä lämmitin hässäkässä on tullut esille sellainenkin huhu, että webaston ohje tarjoaa eri pinniä??? ohjaus kytkentään. Ei siellä kyllä d-liittimessä montaa vapaata paikka mielestäni ollut...
Otappa näistä aina selvää.....
No, mulla nyt kuitenkin näyttäs voivan jättää minkä nopeuden/suuntauksen haluaa ja olen näiden juttujen valossa melko tyytyväinen tilanteeseen... :)
Ainoa ikävä puoli on se, että on todellakin mahdollisuus unohtaa kampe automaatille ja lopputuloksen tietää esim. 40min lämmityksessä -35 pakkasessa...
Edit: Kokeilin tuossa autoon mennessä aamulla laittaa climatronicin "offille" ja eihän se lämmitin siihen mitenkään reagoinut, kuten oli odotettavissakin....
Andy saat sen sisäpuhalluksen joka tapauksessa pois, jos laitat katkaisijan eberin johtoon, joka sille climalle kertoo että pitäisi herätä. Muistaakseni mustapunainen johto eberin satsissa.
Toinen vaihtoehto on laittaa siihen irroittava rele ja hommata EasyStart R+ kake, jolla voi ohjata myös "lisälaitetta" ja laitat lisälaiteohjaukseen tuon releen. Mikäli lisälaite "päällä" -> ei puhallusta.
Jälkimmäisen ajattelin toteuttaa itse paukkupakkasten varalle.
Herroilla ideoita mistä saisin selville 9N polon climapurkin nastan? Wihurihan auttaa kuluttajaa aina... siksi olenkin ostanut kaikki lämmittimeni suoraan saksasta :)
Kai sitä voisi marmoritiskiltä käydä vinkumassa.
Toinen vaihtoehto on laittaa siihen irroittava rele ja hommata EasyStart R+ kake, jolla voi ohjata myös "lisälaitetta" ja laitat lisälaiteohjaukseen tuon releen. Mikäli lisälaite "päällä" -> ei puhallusta.
Jälkimmäisen ajattelin toteuttaa itse paukkupakkasten varalle.
Herroilla ideoita mistä saisin selville 9N polon climapurkin nastan? Wihurihan auttaa kuluttajaa aina... siksi olenkin ostanut kaikki lämmittimeni suoraan saksasta :)
Kai sitä voisi marmoritiskiltä käydä vinkumassa.
Tervehdys!
Täytyy nyt laittaa omat kokemukset tosta Eberistä kun sain sen eilen asennettua. Auto on v. 2000 Golf IV (AJM).
Mulla ainakin pysyy puhaltimen säätö siinä missä haluaa ja pystyy laittamaan OFF:iinkin jos haluaa(muistaakseni). Myös nopeuden säätäminen onnistuu suoraan Climasta.
Oli muuten Eberin maahantuojan edustajan kanssa juttua tosta puhaltimesta niin sanoi, että niilläkään ei ole mitään sääntöä millä pystyy sanomaan tarvitaanko johonkin autoon jännitteensäädin (tms.) ennen kuin sen asentaa ja kokeilee.
Täytyy nyt laittaa omat kokemukset tosta Eberistä kun sain sen eilen asennettua. Auto on v. 2000 Golf IV (AJM).
Mulla ainakin pysyy puhaltimen säätö siinä missä haluaa ja pystyy laittamaan OFF:iinkin jos haluaa(muistaakseni). Myös nopeuden säätäminen onnistuu suoraan Climasta.
Oli muuten Eberin maahantuojan edustajan kanssa juttua tosta puhaltimesta niin sanoi, että niilläkään ei ole mitään sääntöä millä pystyy sanomaan tarvitaanko johonkin autoon jännitteensäädin (tms.) ennen kuin sen asentaa ja kokeilee.
Ja mitä tulee vielä tohon asennukseen niin aikaa se vie melkoisesti, mutta kyllä siinä tuntipalkalle pääsee. En ollut koskaan vielä purkanut Golfia ja koko päivä meni aamusta iltaan, mutta siellä se nyt on. Saksan paketissa tuli ohjeet Saksaksi (mikä vielä hidasti hommaa), mutta kuvien perusteella pääsi hyvin perille mikä tulee mihinkin. Sähkökytkennöistä ei ole kauheasti kuvia, mutta eipä siinä kauhean montaa johtoa ole kytkettäväksi. Vähän kun käyttää järkeä niin hyvin se menee. Eli onnistuu hyvin tee-se-itse mieheltä..Niin ja paketti oli IV golfin asennussarjalla / kuvilla, mitään ylimääräistä ei tarvinut itse hommata, kaikki oli paketissa.
Wihurin suhtautuminen on melko nihkeä jos sieltä menee jotain ohjeita kyselemään. Sinne kuulemma soitellaan melko paljon ja ei ollut mitään halukkuutta lähettää mullekaan suomenkielisiä asennusohjeita (en tosin kertonut että ostin Saksasta, mutta sanottiin vaan, että he eivät auta HARMAATUONTIKONEISSA ja eivät pysty puhelimella erottamaan kuka on todellinen "suomiasiakas"). On vähän sielläkin käsitykset sekaisin. Harmaatuonti lienee laitonta, mutta edullisesti EU:n sisällä ostaminen ei.
No kyllähän sen toisaalta ymmärtää kun niiden elantoa syödään, mutta tuskin ne nyt yhteen ohjeen lähettämiseen kaatuu...
Wihurin suhtautuminen on melko nihkeä jos sieltä menee jotain ohjeita kyselemään. Sinne kuulemma soitellaan melko paljon ja ei ollut mitään halukkuutta lähettää mullekaan suomenkielisiä asennusohjeita (en tosin kertonut että ostin Saksasta, mutta sanottiin vaan, että he eivät auta HARMAATUONTIKONEISSA ja eivät pysty puhelimella erottamaan kuka on todellinen "suomiasiakas"). On vähän sielläkin käsitykset sekaisin. Harmaatuonti lienee laitonta, mutta edullisesti EU:n sisällä ostaminen ei.
No kyllähän sen toisaalta ymmärtää kun niiden elantoa syödään, mutta tuskin ne nyt yhteen ohjeen lähettämiseen kaatuu...
Elmeri H.: No nyt kokeilin ja huomasin, että pystyn kuitenkin laittamaan climatronicin pois puhaltamasta eberin jatkaen silti normaalisti lämmitystään. Vähän epäilytti nuo huoltopäällikön jutut, kun on ennenkin vastaillut mitä sattuu ja on joskus "hieman riideltykin" asioista edellisen golfin kanssa. Niin autoni on -05 farkku Golffi, jo toinen tänä vuonna!;)) Tai no ei kyllä silloin hymyilyttänyt.
Mutta nyt ihmetyttää se miksi en saa itse säädettyä puhaltimen nopeutta kovemmalle. Noista kytkennöistä miten ne mulla on niin ei ole mitään tietoa. Jännä juttu että jos jätän climan automaatille niin se kyllä puhaltaa kovempaa kuin 1-nopeudella. Ei vaan tajua näitä...
Porkkis: Olikos sulla tuo EasyStart R+ kake? Jos on niin kerro mitä olet tykännyt? Hieman kiinnostaisi, mut saa nähdä onko kuitenkaan riittävästi tarvetta. Niin ja oletkos opiskellut LUT:issa?
Mutta nyt ihmetyttää se miksi en saa itse säädettyä puhaltimen nopeutta kovemmalle. Noista kytkennöistä miten ne mulla on niin ei ole mitään tietoa. Jännä juttu että jos jätän climan automaatille niin se kyllä puhaltaa kovempaa kuin 1-nopeudella. Ei vaan tajua näitä...
Porkkis: Olikos sulla tuo EasyStart R+ kake? Jos on niin kerro mitä olet tykännyt? Hieman kiinnostaisi, mut saa nähdä onko kuitenkaan riittävästi tarvetta. Niin ja oletkos opiskellut LUT:issa?
Miten tuota climatronicia saa säädettyä eberin kanssa? Vissiin on sähkötyöt tehty väärin kun eberin toimiessa puhallin huutaa aina nelosella -> sisätilat viileät, tuulilasissa pikku reikä ja moottorikin vain haalea eli 50-60 astetta mittarin mukaan. Climan asetuksia saa kyllä muutettua eberin ollessa päällä, kokeilin laittaa puhaltimen kakkoselle ja sisäilmankierron päälle niin auton saa vaikka saunaksi ja moottorin lämmöt on 90 asteessa. Näillä keleillä varsinkin osais arvostaa sitä että se lämmittäis kabiinia. Nuo pitää vaan joka kerta käydä muuttamassa käsin.
Jos aikaisemmista postauksista mitään tajusin niin ne itse jätetyt asetukset saa jäämään muistiin eberin toimiessakin? Minkälaista sähköä pitäisi saada ja minne? Missä on climatronicin liittimet jonne ohjaus tulee? Auto siis Passat variant pd vm.2000,
Jos aikaisemmista postauksista mitään tajusin niin ne itse jätetyt asetukset saa jäämään muistiin eberin toimiessakin? Minkälaista sähköä pitäisi saada ja minne? Missä on climatronicin liittimet jonne ohjaus tulee? Auto siis Passat variant pd vm.2000,
Upataas vähän vanhaa triidiä...
Eli, tulipas ostettua käytetty eeperi easystart+ kakella... Mutta siis tä ? mitenkäs te oikeen meinasitte että nuo sähköt nyt menee ?
Tossa eperissä on 6 piuhaa
eperin +
eperin -
Bensapumpun +
Pensapumpun -
Sisäpuhaltimen +
Sisäpuhaltimen -
Sekä piuhasarja joka tulee tuolle kaukosiittimen ohjausboksille.
Autona on -98 b5 V6 passatti, Climatronicilla...
Miten itse oletin asennuksen tapahtuvan. Plussat plussaa, ja miinukset miinuksiin, paitsi että tuo sisäpuhaltimen + vedetäänkin Climatronicin pinniin d1. Clima saa eperiltä +12v herätysvirtaa, ja lähtee automaattimesti ohjailemaan ilmastoinnin läppiä ja puhallinta.
Mutta, keskustelusta saa käsityksen että nuo puhaltimen + ja - pitäisi vetää rinnan auton omiin puhallinmoottorin piuhoihin, ja vielä lisäksi +12v climatronicille ?!
Tuosta kytkiksestä (http://www.students.tut.fi/~levo/eberi/eberikytk.jpg) taas saa kuvan että eberiltä tulee +12v ohjaus, jolla ohjataan aivan normaalia 2-kytkin relettä. Kun rele on levossa, ohjataan auton "oma puhallinmoottorivirta" puhallinmoottorille. Kun eberi on päällä vetee rele tuon auton oman (+15) linjan poikki, ja kytkee sen Eberin kautta kulkevaan +30 linjaan.
Homam aivan selkeä, mutta tällöin tolla climatronicin piuhalla ei ole vitun merkitystä. Eberi puskee moottorille suoraan sitä virtaa mitä akustaa saa, ilman että climatronicci mitenkään sitä välissä kontrolloisi ?
Eli, tulipas ostettua käytetty eeperi easystart+ kakella... Mutta siis tä ? mitenkäs te oikeen meinasitte että nuo sähköt nyt menee ?
Tossa eperissä on 6 piuhaa
eperin +
eperin -
Bensapumpun +
Pensapumpun -
Sisäpuhaltimen +
Sisäpuhaltimen -
Sekä piuhasarja joka tulee tuolle kaukosiittimen ohjausboksille.
Autona on -98 b5 V6 passatti, Climatronicilla...
Miten itse oletin asennuksen tapahtuvan. Plussat plussaa, ja miinukset miinuksiin, paitsi että tuo sisäpuhaltimen + vedetäänkin Climatronicin pinniin d1. Clima saa eperiltä +12v herätysvirtaa, ja lähtee automaattimesti ohjailemaan ilmastoinnin läppiä ja puhallinta.
Mutta, keskustelusta saa käsityksen että nuo puhaltimen + ja - pitäisi vetää rinnan auton omiin puhallinmoottorin piuhoihin, ja vielä lisäksi +12v climatronicille ?!
Tuosta kytkiksestä (http://www.students.tut.fi/~levo/eberi/eberikytk.jpg) taas saa kuvan että eberiltä tulee +12v ohjaus, jolla ohjataan aivan normaalia 2-kytkin relettä. Kun rele on levossa, ohjataan auton "oma puhallinmoottorivirta" puhallinmoottorille. Kun eberi on päällä vetee rele tuon auton oman (+15) linjan poikki, ja kytkee sen Eberin kautta kulkevaan +30 linjaan.
Homam aivan selkeä, mutta tällöin tolla climatronicin piuhalla ei ole vitun merkitystä. Eberi puskee moottorille suoraan sitä virtaa mitä akustaa saa, ilman että climatronicci mitenkään sitä välissä kontrolloisi ?
Itse itselleni vastaten (ja jos joku vastaisuudessa tarvii)
Climatroniceja on kahta mallia. Niitä, joissa puhallinmoottori on kytketty jatkuvaan virtaan, ja niitä joissa puhallinmoottori on virtalukon takana.
Jos puhallinmoottori on jatkuvan takana (selviää kun kattoo valokynällä tuleeko sulakkeelle nr. 25 (30amp) virtaa jos virrat ei ole päällä) Eberi juttelee climan kansas kun eberiltä tulevan ohjausvirtajohdon vetää climan taakse pinniin D1.
Jos Puhallinmoottori ei ole jatkuvien takana, pitää kuskin jalkatilan sähkökeskukseen lyödä tavallinen rele, joka kytkee sähkökeskuksesta +30 (punainen) terminaalista virtaa +75 terminaaliin (Musta keltainen), releen ohjaus otetaan tuosta eberin ohjauskarvasta, ja sama johto haarautetaan siitä releeltä myös climatronicin taakse pinniin D1.
Homma toimii :)
Sitte jos joku vielä osaisi kertoa kumpaan suuntaan b5 passatissa kiertää nesteet kennossa ? Letkut kennolle menee akun vierestä vierekkäin, muttei ole mitään käryä kumpi on kumpi.
Climatroniceja on kahta mallia. Niitä, joissa puhallinmoottori on kytketty jatkuvaan virtaan, ja niitä joissa puhallinmoottori on virtalukon takana.
Jos puhallinmoottori on jatkuvan takana (selviää kun kattoo valokynällä tuleeko sulakkeelle nr. 25 (30amp) virtaa jos virrat ei ole päällä) Eberi juttelee climan kansas kun eberiltä tulevan ohjausvirtajohdon vetää climan taakse pinniin D1.
Jos Puhallinmoottori ei ole jatkuvien takana, pitää kuskin jalkatilan sähkökeskukseen lyödä tavallinen rele, joka kytkee sähkökeskuksesta +30 (punainen) terminaalista virtaa +75 terminaaliin (Musta keltainen), releen ohjaus otetaan tuosta eberin ohjauskarvasta, ja sama johto haarautetaan siitä releeltä myös climatronicin taakse pinniin D1.
Homma toimii :)
Sitte jos joku vielä osaisi kertoa kumpaan suuntaan b5 passatissa kiertää nesteet kennossa ? Letkut kennolle menee akun vierestä vierekkäin, muttei ole mitään käryä kumpi on kumpi.
Eberi kytketään kuskin puoleiseen letkuun 3B Passateissa. ETKA:sta löytyy meno- ja paluuletkujen tiedot.
Itselläni Climatronicci puskee aina nelosnopeudella jokapaikkaan, jättipä asetukset etukäteen miten vain. Auto on lämmennyt kohtuudella tuollakin mutta oon huomannut että näkyy akkua rasittavan turhan paljon eikä pätkäajolla enää kerkeä ladata kunnolla, joutuu laturissa pitämään että lähtövarmuus säilyy. Yhdellä pykälällä kun pudottaa nopeutta niin virta tippuu 3 ampeeria, se on melko paljon pakkasella akulle. Lisäksi kun puhaltimen suuntauksia ei saa pysymään muistissa, tuulilasin saa usein kyllä raapata jäästä kun puhallin on tehnyt vain pikku reiän keskelle. Ärsyttävää.
Millä puhaltimen nopeuden saa pysymään muistissa? Puhallinmoottorille näkyy tulevan jatkuva virta. Eberiltä tulee piuha pinniin D1. Mikä yhtälössä ei toimi? Samaa näyn kyselleen täällä jo tammikuussa, ilman vastauksia...
Itselläni Climatronicci puskee aina nelosnopeudella jokapaikkaan, jättipä asetukset etukäteen miten vain. Auto on lämmennyt kohtuudella tuollakin mutta oon huomannut että näkyy akkua rasittavan turhan paljon eikä pätkäajolla enää kerkeä ladata kunnolla, joutuu laturissa pitämään että lähtövarmuus säilyy. Yhdellä pykälällä kun pudottaa nopeutta niin virta tippuu 3 ampeeria, se on melko paljon pakkasella akulle. Lisäksi kun puhaltimen suuntauksia ei saa pysymään muistissa, tuulilasin saa usein kyllä raapata jäästä kun puhallin on tehnyt vain pikku reiän keskelle. Ärsyttävää.
Millä puhaltimen nopeuden saa pysymään muistissa? Puhallinmoottorille näkyy tulevan jatkuva virta. Eberiltä tulee piuha pinniin D1. Mikä yhtälössä ei toimi? Samaa näyn kyselleen täällä jo tammikuussa, ilman vastauksia...
Re:
Carl0s kirjoitti:Itse itselleni vastaten (ja jos joku vastaisuudessa tarvii)
Climatroniceja on kahta mallia. Niitä, joissa puhallinmoottori on kytketty jatkuvaan virtaan, ja niitä joissa puhallinmoottori on virtalukon takana.
Jos puhallinmoottori on jatkuvan takana (selviää kun kattoo valokynällä tuleeko sulakkeelle nr. 25 (30amp) virtaa jos virrat ei ole päällä) Eberi juttelee climan kansas kun eberiltä tulevan ohjausvirtajohdon vetää climan taakse pinniin D1.
Jos Puhallinmoottori ei ole jatkuvien takana, pitää kuskin jalkatilan sähkökeskukseen lyödä tavallinen rele, joka kytkee sähkökeskuksesta +30 (punainen) terminaalista virtaa +75 terminaaliin (Musta keltainen), releen ohjaus otetaan tuosta eberin ohjauskarvasta, ja sama johto haarautetaan siitä releeltä myös climatronicin taakse pinniin D1.
Homma toimii :)
Sitte jos joku vielä osaisi kertoa kumpaan suuntaan b5 passatissa kiertää nesteet kennossa ? Letkut kennolle menee akun vierestä vierekkäin, muttei ole mitään käryä kumpi on kumpi.
Ei missään tapauksessa noin, tuo on väärä tapa, ja aiheuttaa sen että auto sammuttaessa päällä olleet esim. takalasin lämppäri, perseenlämmittimet, lasinpyyhkijät heräävät henkiin kun webasto lähtee lämmittämään.
Omia aikojaan tuulilasia pyyhkivät pyyhkijät on ajatuksena kiva, mutta käytännössä moottori voi palaa jos on liikaa lunta lasilla.
Esim A6 C4:ssä (puhallinmoottori virtalukon takana), vaihtorele sulakkeelta F11/30A (kojelaudan päädyssä) tulevaan sinivihreään johtoon, katkaisemaan yhteys sulakerasialle ja korvaamaan se omalla kytkennällä akkuun releohjattuna kun webasto lämmittää. Näin lähtee päälle vain climatronic + puhallin. Sulakkeena voi käyttää pienempääkin kuin 30A, mittasin pihdillä että puhallus täysillä jää alle 15A. Puhallus kokonaan pois päältä on ~1A, ei paljoa.
Ilman vaihtorelettä lähtee tosiaan päälle ihan liikaa laitteita.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa