1.8 aam koneen outo käynti (anturi vika?)
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 aam koneen outo käynti (anturi vika?)
Eli tuohon venton koneeseen vaihdettiin jakoremmi ja nyt tuntuu että sytytys ei ole aivan kohillaan. Ei ole vetoja jne.
Mitkähän tuollaiselle koneelle on oikeat arvot? Ja pitääkö tuossa jotenkin kikkailla säätäessä, alipaineletkuja irti jne?
Mitkähän tuollaiselle koneelle on oikeat arvot? Ja pitääkö tuossa jotenkin kikkailla säätäessä, alipaineletkuja irti jne?
Viimeksi muokannut Matti M, 24.10.2005 21:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
AAm:ssä ei ole vetoja vaikka olis kohillaankin :D
Ite veisin veeweelle säädettäväksi tai laittaisin perstuntumalta. EX-omaani käytin joskus yleiskorjaamossa ja laittoivat lampulla ns kohilleen. Lähdin korjaamolta pois ja huomasin ettei auto toiminut juur olleskaan. Ei muuta ku pellin alle ja säätämään, kaasua käyttämällä huomasi että koska otti kierroksia ja alkoi toimia. Eli perstuntumalta kohilleen ja noin sitä ajettiin siihen asti kunnes vaihtui kone.
Mulla oli virimoottori mutta varmaan se säätö menee samalla tavlla vakiossakin.
Ite veisin veeweelle säädettäväksi tai laittaisin perstuntumalta. EX-omaani käytin joskus yleiskorjaamossa ja laittoivat lampulla ns kohilleen. Lähdin korjaamolta pois ja huomasin ettei auto toiminut juur olleskaan. Ei muuta ku pellin alle ja säätämään, kaasua käyttämällä huomasi että koska otti kierroksia ja alkoi toimia. Eli perstuntumalta kohilleen ja noin sitä ajettiin siihen asti kunnes vaihtui kone.
Mulla oli virimoottori mutta varmaan se säätö menee samalla tavlla vakiossakin.
No oli siinä muutakin vikaa että sinäänsä ei haittaa tuo uusinta keikka.
Uudet tulpat laitoin ja nyt olen pyöritellyt sytytystä vaikka mille mallille eikä tasaannu käynti. Tai siis kyllä se samoilla kierroksilla pysyy mutta tuntuu semmonen ihme nykytys ja pikkusen täristää. No 150tkm on ajettu eli ei aivan loppu pitäs tuo kone vielä olla. Empä ainakaan löytänyt imuvuotoja vaikka väänteli ja käänteli letkuja.
Mikähän tuosta venttiilit olis hajottanu?
Uudet tulpat laitoin ja nyt olen pyöritellyt sytytystä vaikka mille mallille eikä tasaannu käynti. Tai siis kyllä se samoilla kierroksilla pysyy mutta tuntuu semmonen ihme nykytys ja pikkusen täristää. No 150tkm on ajettu eli ei aivan loppu pitäs tuo kone vielä olla. Empä ainakaan löytänyt imuvuotoja vaikka väänteli ja käänteli letkuja.
Mikähän tuosta venttiilit olis hajottanu?
Sen ruutan kumilaipan ja jarrutehostimen letkun varmasti katoitkin huolella, mutta mites ne pikkuletkut jotka menee kaasuläppärungon takaa ilmanputsarikotelolle? Onko paikallaan ja ehjät? Se pienempi on kangaskudospäällysteistä joten ei välttämättä helposti näe jos on rikki.
Oliks tää joku kolarikorjaus? Tuli vaan mieleen että siinä tuoksinassa olis saattanu irrota putsarikotelon letkut jos on keulan osia vaiheltu ja irroteltu...
Vena voipi palaa jos on vaikka karstainen kone ja sit joku kökkäre irtoaa ja sopivasti jää seetipintaan ja palaa/polttaa pinnat vituiks.
Noissa moottoreissa on kyllä muutenki aika pienet tyhjäkäyntikierrokset, joten kone voi hieman täristä/hötkyillä paikallaan vaikka olis ns kunnossakin. Tietysti jos sen tuntee sisälle asti niin joku on varmaan vialla...
Kyllä sen käynnin pitäs muuttua sytkää kääntelemällä.(jos muuten on ehjä) Molempiin suuntiin kääntelemällä löytyy ne ääripäät jossa se sammuu, mutta jossain keskivaiheilla pitäs selkeesti havaita että kone hieman nostaa kierroksia ja alkaa käydä helpommin. Kiepit tietysti laskee samantien mutta käännellessä sen huomaa.
edit: niin siinä tosiaan oli just hihna vaihettu. Sitten ilmanmuuta pitää ekaks kattoo että on merkit kohillaan
Oliks tää joku kolarikorjaus? Tuli vaan mieleen että siinä tuoksinassa olis saattanu irrota putsarikotelon letkut jos on keulan osia vaiheltu ja irroteltu...
Vena voipi palaa jos on vaikka karstainen kone ja sit joku kökkäre irtoaa ja sopivasti jää seetipintaan ja palaa/polttaa pinnat vituiks.
Noissa moottoreissa on kyllä muutenki aika pienet tyhjäkäyntikierrokset, joten kone voi hieman täristä/hötkyillä paikallaan vaikka olis ns kunnossakin. Tietysti jos sen tuntee sisälle asti niin joku on varmaan vialla...
Kyllä sen käynnin pitäs muuttua sytkää kääntelemällä.(jos muuten on ehjä) Molempiin suuntiin kääntelemällä löytyy ne ääripäät jossa se sammuu, mutta jossain keskivaiheilla pitäs selkeesti havaita että kone hieman nostaa kierroksia ja alkaa käydä helpommin. Kiepit tietysti laskee samantien mutta käännellessä sen huomaa.
edit: niin siinä tosiaan oli just hihna vaihettu. Sitten ilmanmuuta pitää ekaks kattoo että on merkit kohillaan
No kolari pelihän tämä on. Ja hihnaa vaihdettaessa kateltiin merkit moneen kertaan. mutta voishan ne vielä tarkistaa. Onko niillä ilmanputsarille menevillä letkuillakin niin suuri merkitys käyntiin?
Kaatelinkin tankkiin venttiilinpuhdistus ainetta ja pitää vielä varmaan hakea toinen satsi.
Virranjakajan kansi näytti olevan aika kulunut ja hapettunut sisäpuolta joten sen vois hakea vielä uuden. Tulpan johtojen resistanssit oli siinä 5,9kohmin ja 6.3kohmin välillä muistaakseni.
Kaatelinkin tankkiin venttiilinpuhdistus ainetta ja pitää vielä varmaan hakea toinen satsi.
Virranjakajan kansi näytti olevan aika kulunut ja hapettunut sisäpuolta joten sen vois hakea vielä uuden. Tulpan johtojen resistanssit oli siinä 5,9kohmin ja 6.3kohmin välillä muistaakseni.
Ne pikkuletkut lähtee läppärungosta ja rungossa on poraus kaasuläpän alle. Eli ne on samalla tavalla yhteydessä imusarjaan kuin esim. jarrutehostajan letkukin. Ja kun pieni murtuma tehostimen letkussa aiheuttaa käytihäröä, niin ihan sama asia tapahtuu jos pienempi letku murtuu.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen...
Kaikki vaikuttaa kaikkeen...
Eipä vaikuttanut uuden virranjakajankannen ja lähetyssaarnaajan vaihto. Vaihdoin ne kaksi kangaspunosletkua eli läppärungosta siihen muoviin tuleva ja ilmanputsarille lähtevä. Eipä tuntunu vaikuttavan, mutta sen huomasin, että putsarille menevässä läpässä on alipaine koko ajan eli se vetää ilmanputsarikotelossa olevaa läppää niin että kone saa kokoajan kuumaa ilmaa pakosarjan päältä. Ainakin 75asteeseen kerkes koneen lämmöt nuosta ja vielä kelpäsi kuuma ilma.
Eli vaikuttais siltä että tuo käy kokoajan "ryyppy päällä". Vaikuttaako tuohon imuilman lämmön valintaan mikään muu kuin se kaasuläpän päällä olevassa muovikotelossa oleva hässäkkä. Siihen kun kerta tulee alipaine ilmeisesti imusarjalta ja sitten lähtee letku ilmanputsarille??
Vaikken ole tuolla vielä juurikaan kerennyt ajaa niin tuntuu että bensa kelpaa ja rikkaaseen seokseen kai tuo korkea CO arvo viittaa?
e: perhealbumista löysin tuolle imuilman lämpöanturille osanumeron 049 129 630 temperature regulator
tuota jakoakin katsoin niin kun nokkapyörässä oleva OT merkki on ylöspäin eli kohdakkain muovissa olevan merkin kanssa ei vauhtipyörän merkkiä näy mailla halmeilla. Eikös tuossa vauhtipyörällä ole useampia merkkejä? Tuon hihnan vaihtoi eräs tuttu asentaja enkä itse ollut katsomassa millä merkeillä tuo on asennettu. Eikös siellä jakopäässä ole myös merkit muovien alla olevissa pyörissä?
Eli vaikuttais siltä että tuo käy kokoajan "ryyppy päällä". Vaikuttaako tuohon imuilman lämmön valintaan mikään muu kuin se kaasuläpän päällä olevassa muovikotelossa oleva hässäkkä. Siihen kun kerta tulee alipaine ilmeisesti imusarjalta ja sitten lähtee letku ilmanputsarille??
Vaikken ole tuolla vielä juurikaan kerennyt ajaa niin tuntuu että bensa kelpaa ja rikkaaseen seokseen kai tuo korkea CO arvo viittaa?
e: perhealbumista löysin tuolle imuilman lämpöanturille osanumeron 049 129 630 temperature regulator
tuota jakoakin katsoin niin kun nokkapyörässä oleva OT merkki on ylöspäin eli kohdakkain muovissa olevan merkin kanssa ei vauhtipyörän merkkiä näy mailla halmeilla. Eikös tuossa vauhtipyörällä ole useampia merkkejä? Tuon hihnan vaihtoi eräs tuttu asentaja enkä itse ollut katsomassa millä merkeillä tuo on asennettu. Eikös siellä jakopäässä ole myös merkit muovien alla olevissa pyörissä?
Onkos lambda anturi tarkastettu? Olen antanut itseni ymmärtää, että lambda anturin ollessa viallinen/ toimii virheellisesti menee kone varaohjelmalle ja syöttää rikasta seosta motille. Lambda anturin johto voi myöskin olla poikki tai irti. Lambda on se mikä törröttää siinä imusarjan alla pakosarjassa. Vikakoodit kannattanee myöskin tarkastaa jossain. Tosin sain laakkosen huoltomiehiltä ymmärtää, että syttyvikoja toi ecu ei osaa rekisteröidä. Tsekkaapas nämä nyt alkuun..
Lambdaa ei ole muuten vielä tarkistettu kuin että johto on kiinni ja vikakoodeja ei ollut. Eikös moottorin vikakoodeissa pitäisi kuitenkin näkyä jos tuo varaohjelmalla käy? Eikös tuon lambdan voinu tarkistaa jotenkin yleismittarillakin?
Tuo kyllä sopis siihen että kone tuntuu käyvän rikkaalla.
Tuntuu aivan kuin joku anturi antais eculle väärää lämpötilatietoa -> ja sitten kone haluaa lämmintä ilmaa ja reilusti soppaa.
Tuo kyllä sopis siihen että kone tuntuu käyvän rikkaalla.
Tuntuu aivan kuin joku anturi antais eculle väärää lämpötilatietoa -> ja sitten kone haluaa lämmintä ilmaa ja reilusti soppaa.
Katsoppas tämä threadi RP moottori... Ruiskutus yksikkö taitaa olla molemmissa sama.. Isekkin tullu tapeltua ton ABS-motin kanssa, samojen ongelmien kera..
Jos vielä ihmettelet sitä jakoa, niin kato lootikosta vauhtipyörän merkki. On sellanen viiva jonka pitäs osoittaa siihin reiässä olevaan kohdistusmerkkiin. Eli se muovitulppa pois kytkinkopasta.
Siten kun nokka-akselissa on tuplamäärä hampaita kampiakseliin verrattuna, niin merkit on kohikkain vain joka toisella pyörityskierroksella.
Lambdan antamaa jännitettä voi yrittää mittailla yleismittarilla, tai vaihtoiehtoisesti nyppää pistoke irti ja kuuntele muuttuuko tilanne. Ilman lambdaa boksi menee varaohjelmalle, joka tosin taitaa olla hieman normaaliolosuhteita rikkaammalla seoksella varustettu.
Mullahan oli joskus seokset päin prsettä, kävi hörskyttämällä ja bensua meni mahottomasti. Vika oli moottorin johtosarjassa, maadoituksessa. Puhistelin koneen kyljessä olevan maapisteen ja ehjäsin piuhsarjan maajohtojen liitokset. Sillä korjaantui.
Siten kun nokka-akselissa on tuplamäärä hampaita kampiakseliin verrattuna, niin merkit on kohikkain vain joka toisella pyörityskierroksella.
Lambdan antamaa jännitettä voi yrittää mittailla yleismittarilla, tai vaihtoiehtoisesti nyppää pistoke irti ja kuuntele muuttuuko tilanne. Ilman lambdaa boksi menee varaohjelmalle, joka tosin taitaa olla hieman normaaliolosuhteita rikkaammalla seoksella varustettu.
Mullahan oli joskus seokset päin prsettä, kävi hörskyttämällä ja bensua meni mahottomasti. Vika oli moottorin johtosarjassa, maadoituksessa. Puhistelin koneen kyljessä olevan maapisteen ja ehjäsin piuhsarjan maajohtojen liitokset. Sillä korjaantui.
Kyllähän tuota konetta pyöriteltiin jo eilenkin useampia kierroksia. No huomenna tulee entinen pörhön huoltomies kattomaan tuota niin selviää ainakin onko jako kohdillaan.
Jarrutehostajan letkusta löytyi reikä kun härnäsin sitä pistämällä teipin palan putken päähän ja vähän kääntelin. Sama hörskytys jatkuu vaikka laitoin uuden letkun.
Taidampa lähteä tutkimaan tuota lambdaa ja maadoituksia.
Jarrutehostajan letkusta löytyi reikä kun härnäsin sitä pistämällä teipin palan putken päähän ja vähän kääntelin. Sama hörskytys jatkuu vaikka laitoin uuden letkun.
Taidampa lähteä tutkimaan tuota lambdaa ja maadoituksia.
Eli tuohon venton koneeseen vaihdettiin jakoremmi ja nyt tuntuu että sytytys ei ole aivan kohillaan.
eli jos oireet alkoi tuolloin eikö kannattaisi aloittaa siitä,jos ei olla varmoja onko oikein,eikä mietiskellä kumilaippoja ja lambda-antureita tai maadoituksia.
Hyvin helppo vaihtaa remmi,mutta hyvin helposti saa myös pieleen.
No kun tuolla ei kovin montaa metriä ajettu ennen kuin hihna vaihdettiin. Eli kolaroituna ostin ja kone pois oikaisun ajaksi. Sitten kun kone lyötiin paikoilleen ei se meinannut millään jaksaa lähteä käymään. Noh startattiin ja käänneltiin virranjakajaa niin auto lähti käymään ja kävi jotenkin. Pääteltiin että jako saattaa olla hypännyt ja muutenkin jakoremmi oli sen näköinen että joutaa vaihtaa. Uusi jakoremmi paikolleen ja sytytys sinne päin. Nyt sitten ollaan tässä tilanteessa.
Lambdaa en vielä mittaillut, mutta sen liitin kestää ottaa vaikka kokonaan irti eikä vaikuta käyntiin ainakaan kylmällä koneella. Maadoituksiakin parantelin eikä vaikuta. Kävin tuolla ajelemassa niin ei se ainakaan nyi ja kulkeekin kohtalaisesti nuille tehoille. Sitten kun auto on tyhjäkäynnillä paikoillaan ja sitä kuuntelee kopin puolella niin tuntee ne pikku nytkähdykset käynnissä. Melko säännöllisiltä tuntuu tuo nytkähdykset ja pörinä.
Voiskohan olla että jonku sylinterin tulpanjohto pätkii/iskee läpi parin sekunnin välein? Millaiset johdot kannattaisi ostaa? Kun toisia threadeja luki sai sen käsityksen että silikoonisilla tarvike johdoilla käynti häiriöt vain pahenee? Orkkiksetkin taitaa olla melko kalliit?
Onko tuossa koneessa muuten muita lämpöantureita kuin se ylävesiletkussa oleva? Sen irroitus kyllä vaikuttaa käyntiin selvästi eli on ilmeisesti kunnossa.
Lambdaa en vielä mittaillut, mutta sen liitin kestää ottaa vaikka kokonaan irti eikä vaikuta käyntiin ainakaan kylmällä koneella. Maadoituksiakin parantelin eikä vaikuta. Kävin tuolla ajelemassa niin ei se ainakaan nyi ja kulkeekin kohtalaisesti nuille tehoille. Sitten kun auto on tyhjäkäynnillä paikoillaan ja sitä kuuntelee kopin puolella niin tuntee ne pikku nytkähdykset käynnissä. Melko säännöllisiltä tuntuu tuo nytkähdykset ja pörinä.
Voiskohan olla että jonku sylinterin tulpanjohto pätkii/iskee läpi parin sekunnin välein? Millaiset johdot kannattaisi ostaa? Kun toisia threadeja luki sai sen käsityksen että silikoonisilla tarvike johdoilla käynti häiriöt vain pahenee? Orkkiksetkin taitaa olla melko kalliit?
Onko tuossa koneessa muuten muita lämpöantureita kuin se ylävesiletkussa oleva? Sen irroitus kyllä vaikuttaa käyntiin selvästi eli on ilmeisesti kunnossa.
Bremin tei Berun tekemä johtosarja, ei ole mikään hirmukallis muttai halpakaan. Tuollaisella ajelee kuitenkin ainakin yhden vuosikymmenen :)
Kannattaa ostaa Boschilainen kansi jossa kontaktit ovat hopean värisiä. Hapettuu paljon hitaammin kuin nuo kultaiset kontaktit.Tuolla mallilla on virranjakajankansi
Onko tuossa koneessa muuten muita lämpöantureita kuin se ylävesiletkussa oleva? Sen irroitus kyllä vaikuttaa käyntiin selvästi eli on ilmeisesti kunnossa.
Ruiskun rungossa on imuilman lämpötilatunnsitin. Se on siinä kurkussa, suuttimen vieressä. Menee koko ruutan runko vaihtoon jos se on paskana...
Vesiletkun valvonta-anteron kuntoa ei voi testata nyppimällä pistokkeen irti. Kai sen anteron vois mitata, tosin helpompaa ja varmempaa ostaa siihen se parin kybän komponentti ja vaihtaa se.
Onkos tuon vikamuistia purettu?
Mulla se antoi vikakoodin molemmista antureista silloin kun oli maadotus härö. Mutta se olikin kauheeta röpötystä ja haistoi nenälläänkin että ei oo kaikki kohillaan. Voihan se oireilla miedommin jos haperrumat kasvattaa reisistanssia mutta kuso silti kulkee. Eihän se koneen johtosarja irroittaminen ja tutkiminen paha homma ole.
Kyllä ammattimies on ammattimies.
Jako oli kolmepykälää aikaisella. Nyt kulkee paremmin, mutta pätkytys ei loppunut tyhjäkäynniltä lieveni se kyllä. Tulpanjohdot uusin kun myyntimies niin kehui nuo eikä ollu kalliit. Eipä niillä käynti ainakaan huonontunut. Käyä vissin huomenna pikku "karstalenkki" ja sitten pakokaasutestiin.
Jako oli kolmepykälää aikaisella. Nyt kulkee paremmin, mutta pätkytys ei loppunut tyhjäkäynniltä lieveni se kyllä. Tulpanjohdot uusin kun myyntimies niin kehui nuo eikä ollu kalliit. Eipä niillä käynti ainakaan huonontunut. Käyä vissin huomenna pikku "karstalenkki" ja sitten pakokaasutestiin.
Nyt meni päästöt läpi. Kävin motarilla ajelemassa kolmosella ja nelosella koneen lämpimäksi ja sitten äkkiä huoltoasemalle mittariin kiinni. Ja oli CO arvot nollilla.
Tuossa nyt muillekkin nuo merkit kun en niistä kuvia löytänyt.
Mikä tämä pahkura vauhtipyörässä melko lähellä tuota lovea oikein on? Onko tämäkin joku merkki?

Tuossa nyt muillekkin nuo merkit kun en niistä kuvia löytänyt.


Mikä tämä pahkura vauhtipyörässä melko lähellä tuota lovea oikein on? Onko tämäkin joku merkki?

Ilmeisesti tuossa koneessa jotain lämpöanturi vikaa on. Tänä aamuna kun oli 10astetta pakkasta nesteen merkkivalo vilkkui käynnistyksen jälkeen. Vaikka nestettä on yli ylärajan ja kylmässa koneessa ei lämmötkään voi olla liian korkealla. Kun olin ajellut 5min käytin autoa sammuksissa niin valo ei enää syttynyt. Näin on käynyt kerran aiemminkin. Tilasin nyt uuden anturin ylävesiletkuun. Anturi on 4napainen eli toinen piiri on lämpömittarille ja toinen moottorin ohjaimelle. Voisko tuossa olla sitten pelkästään tuossa moottorin ohjaimen piirissä satunnaista vikaa? Noh sempä alkaa näkemään. Mitään vikakoodeja ei ole. Jos pistokkeen irrottaa kokonaan niin sitten tulee vikakoodi anturista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa