Pierburg 2E-E kylmäkäynnistys (anturit ja lämpö-aikarele?)
Valvoja: ffp jäsenet
Pierburg 2E-E kylmäkäynnistys (anturit ja lämpö-aikarele?)
Nyt pakkasaamuna tuo ko. kaasarilla varustettu Golf ei tahtonut käydä nätisti sitten millään. Käynnistyksen jälkeen kun jonkin aikaa painoi kaasua, kone lopulta suostui käymään kunnolla.
Mistä hakemaan vikaa? Alipaineletkut ja lämpöanturien lukemat on tarkistettu. Samoin kuin muidenkin antureiden toiminta. Mittaukset on tehty ohjausboksin liittimestä, joten johdoissakaan ei voi olla vikaa.
Entäs tuo kaasarin kumilaippa? Voiko se oireilla vain ja ainoastaan kylmäkäynnistyksissä kun auto kulkee muuten kunnolla. Joskus kierrokset ovat jääneet ylös, mutta sitäkään ei ole ilmennyt pitkään aikaan.
Mistä hakemaan vikaa? Alipaineletkut ja lämpöanturien lukemat on tarkistettu. Samoin kuin muidenkin antureiden toiminta. Mittaukset on tehty ohjausboksin liittimestä, joten johdoissakaan ei voi olla vikaa.
Entäs tuo kaasarin kumilaippa? Voiko se oireilla vain ja ainoastaan kylmäkäynnistyksissä kun auto kulkee muuten kunnolla. Joskus kierrokset ovat jääneet ylös, mutta sitäkään ei ole ilmennyt pitkään aikaan.
Viimeksi muokannut SS, 24.9.2005 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaahdotaan nyt vielä samasta aiheesta...
Ajattelin ainakin kokeeksi vaihdella lämpöantureita, mutta kumpi noista osallistuu kylmäkäynnistykseen, ylävesiletkussa vai imusarjassa oleva? Molemmat ovat sinisiä.
Edit: Voiko kaasarin kumilaippa aiheuttaa moista? Käynti palautuu normaaliksi kuin veitsellä leikaten noin 10...15sek startista.
Ajattelin ainakin kokeeksi vaihdella lämpöantureita, mutta kumpi noista osallistuu kylmäkäynnistykseen, ylävesiletkussa vai imusarjassa oleva? Molemmat ovat sinisiä.
Edit: Voiko kaasarin kumilaippa aiheuttaa moista? Käynti palautuu normaaliksi kuin veitsellä leikaten noin 10...15sek startista.
^Todennäköisimmin siinä passatissa on tuo ei-sähköinen versio eli 2e2. Noissa on jonkin verran samaa tekniikkaa, mutta 2e-e on tietokoneohjattu.
Jos siinä on lambda-anturi pakoputkessa niin silloin siinäkin on tuo 2e-e -versio.
Kukaan ei vaan tunnu tietävän näiden toiminnasta tarkemmin, Googlekin antaa lähinnä saksan- ja venäjän kielisiä ohjeita...
Jos siinä on lambda-anturi pakoputkessa niin silloin siinäkin on tuo 2e-e -versio.
Kukaan ei vaan tunnu tietävän näiden toiminnasta tarkemmin, Googlekin antaa lähinnä saksan- ja venäjän kielisiä ohjeita...
Siis sähkömoottorin käyttämä? Siinä tapauksessa se on juurikin tuo sähköversio eli 2e-e. Tämän näköinen:sähkönen ryyppy ainakin on
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm Tuossa on muuten jotain ohjettakin, mutta ainakaan mun oireisiini sopivaa kuvausta ei löytynyt.
Edit: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm
Se nyt on helppo tarkistaa, millainen se ryyppy on. Noissa toisen linkkini kuvissa osa numero 8 on ryyppyä käyttävä sähkömoottori. Joko siinä on tuollainen tai sitten sellainen lieriö johon menee vesiletkut. Ko. osa on siis päinvastaisella puolella kuin kaasuvaijeri.
Mutta muakin nimenomaan kiinnostaisi sama tieto, eli mikä tuota ryyppyä ja kylmäkäynnistyskierroksia ohjaa? Konehan painaa kaasupoljintakin itse käynnistyksessä säätääkseen tyhjäkäyntikierroslukua.
Tämä kaasun alipainesäätö on myös 2e2:ssa.
Edit: Autotekniikan käsikirjan osa "polttoainelaitteet" on luettu, ei ollut siitäkään apuja :)
Mutta muakin nimenomaan kiinnostaisi sama tieto, eli mikä tuota ryyppyä ja kylmäkäynnistyskierroksia ohjaa? Konehan painaa kaasupoljintakin itse käynnistyksessä säätääkseen tyhjäkäyntikierroslukua.
Tämä kaasun alipainesäätö on myös 2e2:ssa.
Edit: Autotekniikan käsikirjan osa "polttoainelaitteet" on luettu, ei ollut siitäkään apuja :)
jostain helevetin bmv voorumilta :)
vai palmun alta....
SS käytätkö muuten 95 vai 98 tossa??
Itsellä on kokemusta sekä alkuperäisellä Pierburgilla, että Weberin käsiryypyllisesellä kaasarilla varustetusta 316:sta. Pierburgilla varustettu lähti käyntiin kuin palmun alta säässä kun säässä ja toimi ihan buenosti, käsiryypyllistä tarttee säätää alkukilometrit. Ja lisäksi siihen ryyppyvipuun kolautti aina polvensa jos poistui autosta niin että ryyppy jäi päälle.
vai palmun alta....
SS käytätkö muuten 95 vai 98 tossa??
95E, mutta eipä tuolla paljoa pitäisi olla melkitystä näin matalaviritteisessä koneessa. Tuo on tosiaankin lähtenyt kuin palmun alta ennen tätä viimeaikoina ilmennyttä oireilua. Ainoastaan tyhjäkäyntikierrokset saisivat olla kylmänä vähän hillitymmät. Kyllähän Pierburgit kunnossa ollessaan pelaavat tosi hienosti ja taloudellisesti.SS käytätkö muuten 95 vai 98 tossa??
Nytkin kone lähtee käyntiin ihan normaalisti, mutta lämpötilan laskiessa alle +5 asteen alkaa kenkkuilu. Kone pumppaa kierroksia ja kaasulla joutuu auttelemaan ensimmäiset 15 sekuntia. Tuon jälkeen käynti muuttuu normaaliksi kuin veitsellä leikaten. Outoa...
Edit: Vian tutkintakin on vähän hankalaa kun ei ole ollut noin kylmiä aamuja lähes viikkoon...
En. Mielessä kävi, että purkaisin sen atomeiksi ja putsaisin kaikki neulaventtiilit sun muut. Esimerkiksi kylmäkäynnistykselle on olemassa joku oma lisäilmaneulaventtiiliinsä, tuon takertelu voisi selittää oireilua kylmänä.ootko putsannu sen?
Ongelma on vaan se, että auto on käytössä noin 6 päivää viikossa joten ei viitsi ottaa riskiä siitä että kaasari on pöydällä atomeina kun pitäisi töihin lähteä :)
Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa eBaysta tilalle toinen kaasari ja kokeilla sitä. Hinnat pyörivät satasen kieppeillä. Tuolla kokeilulla ainakin voisi selvitä se, onko vika kaasarissa vai jossain muualla.
Edit: Ilmeisesti se imusarjan lämpöanturi vaikuttaa kylmäkäynnistykseen:
http://volkswagen.msk.ru/injector/2ee_01.pdf
Edit: Eräältä mersufoorumilta lainattua:
=)The Pierburg 2EE carb is excellent, very simple and reliable, practically no moving parts
^No onko se 2e2 vai 2e-e. Tuo ryypyn moottori on hyvä tuntomerkki. Niin ja happitunnistin pakoputken kyljessä (pakosarjan alla), nuo löytyvät 2e-e:stä.
Tuossa Motonetin hinnat sille laipalle:
Edit: Poimittu Golfin kataloogista, mutta Passatissa näkyy olevan täsmälleen samanlainen. Molempia kaasareita on ollut tuon ikäisissä Passateissa Motonetin mukaan.
Tuossa Motonetin hinnat sille laipalle:
1,6 87--91 Pierburg 2E-E kaasuttimen kumilaippa. . . . . . 28-3222 32.00 ?
1,6/1,8 83--91 Pierburg 2E2 kaasuttimen kumilaippa. . . . . 28-3228 24.90 ?
Edit: Poimittu Golfin kataloogista, mutta Passatissa näkyy olevan täsmälleen samanlainen. Molempia kaasareita on ollut tuon ikäisissä Passateissa Motonetin mukaan.
Näyttää muuten tosi oudolta. Taitaa kumminkin olla 2e2, koska kuvassa karburaattori002.jpg on ihan selvästi vesikiertoinen ryyppyä käyttävä termostaatti.
2e2:ssa yksi ongelmien aiheuttaja voisi olla vahatermostaatti, sen tarkempaa tietoa tuon toiminnasta mulla ei ole.
On muuten melko hämäävän näköinen tuo asennus Passatissa. Golfissa kaasuvaijeri ja ryyppy ovat vastakkaisilla puolilla, tässä ne ovat näemmä samalla puolella. Lisäksi kaikki alipaineyksikötkin ovat samalla puolella, tosin sitä kaasuläpän liikkeen pysäyttävää alipaineyksikköä en kuvista löytänyt. Ei ihme että tunnistus noiden postaamieni linkkien perusteella ei ollut ihan helppoa :)
Edit: Joku muu, joka on ko. härpäkkeen Passatissa nähnyt, voinee vielä vahvistaa kaasarin tyypin.
Edit2: On se 2e2, tässä hajoituskuva: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2e2.htm 2e-e:ssa osat on sijoiteltu hieman toisella tavalla.
2e2:ssa yksi ongelmien aiheuttaja voisi olla vahatermostaatti, sen tarkempaa tietoa tuon toiminnasta mulla ei ole.
On muuten melko hämäävän näköinen tuo asennus Passatissa. Golfissa kaasuvaijeri ja ryyppy ovat vastakkaisilla puolilla, tässä ne ovat näemmä samalla puolella. Lisäksi kaikki alipaineyksikötkin ovat samalla puolella, tosin sitä kaasuläpän liikkeen pysäyttävää alipaineyksikköä en kuvista löytänyt. Ei ihme että tunnistus noiden postaamieni linkkien perusteella ei ollut ihan helppoa :)
Edit: Joku muu, joka on ko. härpäkkeen Passatissa nähnyt, voinee vielä vahvistaa kaasarin tyypin.
Edit2: On se 2e2, tässä hajoituskuva: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2e2.htm 2e-e:ssa osat on sijoiteltu hieman toisella tavalla.
ok.. no otan sen 2e2 laipan, pitää sekin vaihtaa kun tuntu olevan reikä.
pitää toi termostaattikin katsoa, joo toi on tosi outo kaasariks, helvetin monimutkanen.
e: en tajunnu noista räjäytys kuvista hevon*****
pitää kysellä paikallisista liikkeistä hintoja myös vw.. jos on kauhee pyynti ni tilaan motonetistä
pitää toi termostaattikin katsoa, joo toi on tosi outo kaasariks, helvetin monimutkanen.
e: en tajunnu noista räjäytys kuvista hevon*****
pitää kysellä paikallisista liikkeistä hintoja myös vw.. jos on kauhee pyynti ni tilaan motonetistä
voi perkeleen perkele. kumilaippa oli ehjä, ja olipa harvinaisen vittumainen irrottaa toi kaasari kun oli paskat pultit. vänhä ongelma on edelleen, huomenna tulee lisää osaa. no tulin sit tosta vajaa 20km ristiinasta mikkeliin niin jäi tyhjäkäynti matkalle, sammu valoissa.. ennen lähtöä kävi vielä kunnolla. alipaineletkut noin äkkiseltään näytti ehjältä
^Jaa'a, vaikuttaapa oudolta. 2e3:sta käytetään yleensä 1,3-litraisen koneen kanssa. Kaasarinahan se on kyllä ainakin osittain saman näköinen:
http://www.ruddies.business.t-online.de/v2e3.htm
No palauttaa sen uuden tai vaihtaa vaikka johonkin muuhun tavaraan...
Enempää en osaa auttaa.
http://www.ruddies.business.t-online.de/v2e3.htm
No palauttaa sen uuden tai vaihtaa vaikka johonkin muuhun tavaraan...
Enempää en osaa auttaa.
joo siinä on se vanha läppä kii, tilattiin siihen sit joku poksi mikä säätää tota kylmäkäynnin seosta, en nyt nimee muista
19 osa tuloo uus. niitä kuulemma näin syksynä kun alkaa kylmät niin menee paljon. se alkaa vissii pikkuhiljaa oireilee.. huomennä pitää tutkii noi letkut uusiks et onko sulanu joku kun katos tyhjäkäynti kokonaan ja kaasullakin nykii? vinkkejä. uusittiin jo letkuja jonkii verran
19 osa tuloo uus. niitä kuulemma näin syksynä kun alkaa kylmät niin menee paljon. se alkaa vissii pikkuhiljaa oireilee.. huomennä pitää tutkii noi letkut uusiks et onko sulanu joku kun katos tyhjäkäynti kokonaan ja kaasullakin nykii? vinkkejä. uusittiin jo letkuja jonkii verran
Osaako kukaan saksaa? Pitäisi saada selvää kappaleesta 3.2.2:
http://www.auto-aus-wolfsburg.de/golf2faq/c_03.HTM#Zeitweise_er
Babelfishin käännöksestä ei ottanut selvää. Mullakin on joskus ilmennyt tuota satunnaisesti korkeaa tyhjäkäyntiä, tuossa lienee selitys ongelmaan kun vaan ymmärtäisi mistä on kyse.
Edit: Jos oikein tulkitsin, kyse on tuon tyhjäkäyntiä säätävän härvelin sisällä olevan potikan viasta. Eli taitaa mennä tuo mötikkä vaihtoon, jos vaikka kylmäkäynnistysongelmakin korjaantuisi...
http://www.auto-aus-wolfsburg.de/golf2faq/c_03.HTM#Zeitweise_er
Babelfishin käännöksestä ei ottanut selvää. Mullakin on joskus ilmennyt tuota satunnaisesti korkeaa tyhjäkäyntiä, tuossa lienee selitys ongelmaan kun vaan ymmärtäisi mistä on kyse.
Edit: Jos oikein tulkitsin, kyse on tuon tyhjäkäyntiä säätävän härvelin sisällä olevan potikan viasta. Eli taitaa mennä tuo mötikkä vaihtoon, jos vaikka kylmäkäynnistysongelmakin korjaantuisi...
Enpä tiedä, en tunnistanut osaa tuon kuvauksen perusteella :)onks sullakin sellanen pyöree metalli knööli siin kaasarin etuosassa, bull down rasian vieres??
Ajattelin ostaa koko kaasarin jostain Ebaysta tai jostain purkamolta, pääsee helpommalla ja halvemmalla tai sitten ei...
Edit: Luultavasti tuossa ei ko. osaa ole.
osa 18??
mulla osa 16
e: kysele lehtilältä, sil olis varmaan 2e2 hyllystä. mitäs tommonen mötikkä maksaa? katoin täydellistä korvaussarjaa moposportilta ni 370e
mulla osa 16
e: kysele lehtilältä, sil olis varmaan 2e2 hyllystä. mitäs tommonen mötikkä maksaa? katoin täydellistä korvaussarjaa moposportilta ni 370e
No 2e-e pitäisi olla.e: kysele lehtilältä, sil olis varmaan 2e2 hyllystä
Juu on tuo sama osa tässäkin, mutta ilmeisesti tuo toimii kuten pitäkin. Ongelmina tyhjäkäynnin satunnainen (ja tosi harvinainen) jääminen johonkin 3000 rpm kieppeille sekä tuo kylmäkäynnistysongelma. Muuten tuo pelaa hyvin.
Kokonaisia kaasareita näkyisi saavan noin 100 eurolla, tosin tuuripeliähän tuo käytettyjen osto on. Ajattelin kuitenkin riskeerata, saksassa kun noita ei ole suolavedessä niin pahasti liotettu...
^ Satasta en maksais vanhasta kaasarista, kun noita löytyy kaiken maailman romu-ukoilta jos vaan kyselee. Wanha automaatti- tai käsiryyppy Weberi jostain purkuautosta, joiden hintakaan ei ole satasta, niin saatat löytää hyvinkin toimivan pelin. Ainut ongelma on vivustojen väljyys, muuten nuo on likimain ikiliikkujia, ja vielä 2-4 mm isompia ainakin 2 litrasissa foordeissa kun se alkuperänen 2E2. Välilaipan joutuu säveltämään itse tai jyrsittämään jollain.
Ja se kulutus ei itsellä muuttunut suuntaan eikä toiseen, kun Jettaan vaihdettiin kaasari, mutta kulkupuoli terästyi aivan tajuttomasti. Pierupurkki kun ei oikein ollut terässä enää. Kulutus alle seiskan matka-ajossa 1,8:lla varustettuna GTi:n nokalla ja täysrempatulla kannella.
Ja se kulutus ei itsellä muuttunut suuntaan eikä toiseen, kun Jettaan vaihdettiin kaasari, mutta kulkupuoli terästyi aivan tajuttomasti. Pierupurkki kun ei oikein ollut terässä enää. Kulutus alle seiskan matka-ajossa 1,8:lla varustettuna GTi:n nokalla ja täysrempatulla kannella.
No kun tämä on vähäpäästoinen kulkine, niin kaasarin korvaaminen toisella ei lain puitteissa onnistu. Katti ei tykkää hyvää väärästä seossuhteesta :)^ Satasta en maksais vanhasta kaasarista, kun noita löytyy kaiken maailman romu-ukoilta jos vaan kyselee. Wanha automaatti- tai käsiryyppy Weberi jostain purkuautosta, joiden hintakaan ei ole satasta, niin saatat löytää hyvinkin toimivan pelin.
Alle satasen toimivaa 2e-e:tä ei kyllä irtoa, esimerkiksi Pirkanmaalla noita ei ole yhdelläkään purkamolla joten saatavuus on kotimaassa heikko.
Edit: Ebaysta noita eilen myytiin noin 130e/kipale joten satasen budjetilla saa olla vähän hyvää tuuriakin. Vertaulupohjana kaasuläpän asentotunnistin maksaa samaan kaasariin Laakkosella 320e :(
Nyt kun sain itselleni selvitetyksi, mikä tuo pulldown oikein on, niin ei tuossa moista ole. Ryyppy on tuossa siis täysin sähköinen.onks e-e mallissa pulldown rasiaa?
Laipoista ei ole iloa kun vastaavaa katalysaattorin eteen sopivaa tekniikan ihmettä ei ole olemassakaan :)
No satanen on pieni hinta jos nuo oireet sillä saa häviämään. Ja onneksi maapallon ilmasto lämpenee, loppuu "kohta" kylmäkäynnistysoireilut. Lisää vaan hiilidioksidia ilmakehään :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa