Tuommosta -94 vuosimallin 2.0 Ventoa kävin kokeilemassa ja voisinpa sanoa että se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Todella hyvä oli ajaa.
Nyt vielä pitää teiltä konkareilta kysellä, että mitä vikoja tuosta kannattaa etsiskellä?
Sen verran katselin että päällepäin en ruostetta löytänyt ja helmatkin oli ihan hyvässä kunnossa. Miten tukevaa peltiä tuossa on nuo helmat kun tuntuu niin ohuelta kun rystysillä kopsuttelee?
Pohjaa en päässyt katsomaan kun ei ollut monttua/nosturia millä olisi päässyt altapäin katsomaan. Onko tuolla pohjassa mitä paikkoja mitä kannattaa tarkastaa?
Ajossa huomasin sen että tuossa on se vika että kiihdyttäessä ei kiihdy tasaisesti vaan tuntuu hieman nykivän vaikka tasaisesti lisäisi kaasua.
Tuo vika näkyy olevan muillakin venton omistajilla.
Ja yleensäkkin mitkä paikat tuossa tahtoo rikkoutua/ruostua?
vm.94 2.0 Ventoa hankkimassa. Mitäs kannattas tarkistaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Alusta kannattaa katsoa huolella. Tehtaalla ovat laittaneet sinne pvc kalvon, ja jos se on jostain päässyt rikkoutumaan niin tulee ikävää jälkeä. Yleensä ei näe tai kiinnitä huomiota enenkuin vahingot on niin vakavia että vaatii hitsausta. Katso onko "massa" revennyt/irti mistään, ja etenkin kumitulppien ympärykset huolella. Etupään tunkkauspisteen vieressä olevat kumitulpan ympärykset yleensä pahimpia.
Helmat on aika ohkaset, varsinkin takapää saa kivisuihkua ja voi alkaa olla lähempänä pitsiä kuin peltiä.
Takaluukun kilvenalusmuovin ja kilven valon välistä näkyy peltiä(siis luukun ulkopuolella, avaat luukun ja katsot yläviistoon). Sieltä kukkii takuulla. Jos ei, niin se on hyvin maalattu tai säilynyt.
Muutenki kaikki ovenvälit ja pyöränkotelot pitää kattoo että näkyykö maalirajoja tai sumuja. Nimittäin jos pinta on virheetön, niin tuskin on alkuperänen 94nen maali...
Taka-akselin puslat on yleensä poikkeuksetta paskana. Sen huomaa terävissä montuissa tapahtuvana kolinana, ohitustilanteessa vetelynä jne. Potki rengasta eteen/taakse -suunnassa, se heiluu reilusti jos puslat rikki. Uudet ei oo kalliita, mutta vaivalloiset vaihtaa.
Edessä menee alapalloja toisinaan, se kolisee jos on rikki mutta ei oo kallista/työlästä vaihella niitä.
Takasatulat on monesti jumissa ja levyt ruosteessa. Myös käsijarru. Eli siis tarkasta onko takana kehnot hidastimet.
Vakio alusta on löysähkö, varsinkin perä jos ei ole koskaan jousia vaihdettu, muutoin kyllä hyvä ajettava.
Jos kone toimii niin kyllä se vetää tasasesti. Tietysti jos ottaa nykimisen ominaisuutena niin pääsee helpommalla... Mut harvemmin noissa mitään kone/aski murheita on. Uutta huolto-osaa sytkä&suodin puolelle niin josko tuo toimis paremmin. Se parilitranen kone on hyvä vaihtoehto: vääntää mukavasti mutta jaksaa mennä myös yläkierroksilla. Tuntuu ihan pirtsakalta vaikka ei paerilla niin kovin tehokkaalta näytäkkään.
Helmat on aika ohkaset, varsinkin takapää saa kivisuihkua ja voi alkaa olla lähempänä pitsiä kuin peltiä.
Takaluukun kilvenalusmuovin ja kilven valon välistä näkyy peltiä(siis luukun ulkopuolella, avaat luukun ja katsot yläviistoon). Sieltä kukkii takuulla. Jos ei, niin se on hyvin maalattu tai säilynyt.
Muutenki kaikki ovenvälit ja pyöränkotelot pitää kattoo että näkyykö maalirajoja tai sumuja. Nimittäin jos pinta on virheetön, niin tuskin on alkuperänen 94nen maali...
Taka-akselin puslat on yleensä poikkeuksetta paskana. Sen huomaa terävissä montuissa tapahtuvana kolinana, ohitustilanteessa vetelynä jne. Potki rengasta eteen/taakse -suunnassa, se heiluu reilusti jos puslat rikki. Uudet ei oo kalliita, mutta vaivalloiset vaihtaa.
Edessä menee alapalloja toisinaan, se kolisee jos on rikki mutta ei oo kallista/työlästä vaihella niitä.
Takasatulat on monesti jumissa ja levyt ruosteessa. Myös käsijarru. Eli siis tarkasta onko takana kehnot hidastimet.
Vakio alusta on löysähkö, varsinkin perä jos ei ole koskaan jousia vaihdettu, muutoin kyllä hyvä ajettava.
Jos kone toimii niin kyllä se vetää tasasesti. Tietysti jos ottaa nykimisen ominaisuutena niin pääsee helpommalla... Mut harvemmin noissa mitään kone/aski murheita on. Uutta huolto-osaa sytkä&suodin puolelle niin josko tuo toimis paremmin. Se parilitranen kone on hyvä vaihtoehto: vääntää mukavasti mutta jaksaa mennä myös yläkierroksilla. Tuntuu ihan pirtsakalta vaikka ei paerilla niin kovin tehokkaalta näytäkkään.
Vento
Itsellä -96/97 Vento 2.0 CL (AGG) aj. 91 tkm alkuperäisellä sähkökattoluukulla ja ABS:llä. Uudesta asti ollut perheessä joten olen itse pystynyt vaikuttamaan siihen miten sitä on hoidettu. Öljypaineen antureita on mennyt jostain ihme syystä pari kappaletta jolloin kone on ruiskinut öljyt pihalle. ABS:n anturi meni pari- kolme vuotta sitten mutta uskon että rengasliike jotenkin rikkoi sen renkaanvaihdon yhteydessä, auto oli silloin vielä faijalla eikä hän tutkinut vauriota sen tarkemmin. Muuten ollaan vaihdettu pelkästään kulutusosia eikä paljon niitäkään näillä kilometreillä.
Pilkuntarkasta hoidosta huolimatta nyt on alkanut kukkimaan takavalopaneelin alla, rekisterivalon tietämillä ja kun poistin paneelin siinä oli mukvasti ruostetta alla. Eikä mikään epätavallinen paikka, olen nähnyt että kukkii samasta paikasta muissakin Ventoissa. Lisäksi pyysin aikoinaan että faija ottaisi CL-mallin koska siinä eli ole GL-mallin kynnyskotelomuoveja joiden alla ruoste alkaa leviämään. Kun nyt kuukausi sitten massautin auton massaaja totesi että on hyvässä kunnossa edelleen mutta olenkin pessyt pohjan joka pesun yhteydessä.
Kaksilitrainen vääntää hyvin mutta ei yhtä hyvin kun faijan edellinen -93 Vento joka oli 1.8 90 hv (ABS) koneella. Minulla on melko taloudellinen ajotapa joten kulutus on pyörinyt siinä 7,5-8 litran tietämillä.
Taka-akselin puslat alkavat olla vaihtokunnossa ilmeisesti ikänsä takia koska autossa ei ole kuljetettu mitään painavaa.
Olen erittäin tyytyväinen autoon.
Pilkuntarkasta hoidosta huolimatta nyt on alkanut kukkimaan takavalopaneelin alla, rekisterivalon tietämillä ja kun poistin paneelin siinä oli mukvasti ruostetta alla. Eikä mikään epätavallinen paikka, olen nähnyt että kukkii samasta paikasta muissakin Ventoissa. Lisäksi pyysin aikoinaan että faija ottaisi CL-mallin koska siinä eli ole GL-mallin kynnyskotelomuoveja joiden alla ruoste alkaa leviämään. Kun nyt kuukausi sitten massautin auton massaaja totesi että on hyvässä kunnossa edelleen mutta olenkin pessyt pohjan joka pesun yhteydessä.
Kaksilitrainen vääntää hyvin mutta ei yhtä hyvin kun faijan edellinen -93 Vento joka oli 1.8 90 hv (ABS) koneella. Minulla on melko taloudellinen ajotapa joten kulutus on pyörinyt siinä 7,5-8 litran tietämillä.
Taka-akselin puslat alkavat olla vaihtokunnossa ilmeisesti ikänsä takia koska autossa ei ole kuljetettu mitään painavaa.
Olen erittäin tyytyväinen autoon.
poloboy kirjoitti:Kaksilitrainen vääntää hyvin mutta ei yhtä hyvin kun faijan edellinen -93 Vento joka oli 1.8 90 hv (ABS) koneella.
ABS ei väännä, ei kierrä, ei tee yhtään mitään. Se on vaan ihan p*rseestä kokoajan, paitsi silloin kun sitä ei tarvitse käyttää. :) Kakslitrasella nyt on jotain toivoa pärjätä...
Takapuskurin "alta" löytyy yhtä suurella varmuudella ylläreitä, kuin kilven paikan alta. Sen todentaminen vaan vaatii puskurin irroittamisen, joten ei saata onnistua ostotilanteessa. :)
Eli siis helmat ja takapään puslat on ne arimmat paikat tuossa.
Ja tietysti pohja yleensäkkin.
Eikös tuossa ole jo sinkitty kori?
Ja onkos noihin ohuisiin helmoihin mitään kikkaa millä ne saisi kestämään pitkään? Paksu kerros massaa tietysti auttaa mutta onko muitakin kikkoja?
Tuossa ensiviikolla olisi tarkoitus käydä tarkemmin tutkimassa tuota autoa kun viimekerralla oli myyjällä niin kiire että ei ehtinyt kunnolla tutkia paikkoja ja huoltohistoriaa.
Paljon kiitoksia asiallisista vastauksista.
Ja tietysti pohja yleensäkkin.
Eikös tuossa ole jo sinkitty kori?
Ja onkos noihin ohuisiin helmoihin mitään kikkaa millä ne saisi kestämään pitkään? Paksu kerros massaa tietysti auttaa mutta onko muitakin kikkoja?
Tuossa ensiviikolla olisi tarkoitus käydä tarkemmin tutkimassa tuota autoa kun viimekerralla oli myyjällä niin kiire että ei ehtinyt kunnolla tutkia paikkoja ja huoltohistoriaa.
Paljon kiitoksia asiallisista vastauksista.
Ei oo sinkitty. Ei noihin röstikkäongelmin mitään vippaskonsteja ole. Jos korroosio pääsee puremaan, niin puhallusta, tarvittaessa kolvausta, maalia&massaa perään ja taas mennään.
Aina se ruostesuojauskaan ei auta. Mulla oli vähän ajettu ja olevinaan ruosteeton -94 vento jota oli ruostesuojailtu tehtaan jälkeen alan liikkeessä, ja itekkii käytin suojaamossa. Vuoden päästä käsittelystä oli pohjassa reikä, useasta kohtaa massa pois ja pintaruostetta tilalla, helmakotelon takaosa miltei puhki, pyöränkaari kukassa jne. Piti olla ammattiatitoinen liike ja piti olla kunnolla tehty, mut tiedä siitä sitten. Ainakin v*tutti ihan tavattomasti.
Aina se ruostesuojauskaan ei auta. Mulla oli vähän ajettu ja olevinaan ruosteeton -94 vento jota oli ruostesuojailtu tehtaan jälkeen alan liikkeessä, ja itekkii käytin suojaamossa. Vuoden päästä käsittelystä oli pohjassa reikä, useasta kohtaa massa pois ja pintaruostetta tilalla, helmakotelon takaosa miltei puhki, pyöränkaari kukassa jne. Piti olla ammattiatitoinen liike ja piti olla kunnolla tehty, mut tiedä siitä sitten. Ainakin v*tutti ihan tavattomasti.
GL:ssä on plyysipenkit, kuskinpenkin kaltevuuden säätö ja ehkä jotain säilytyslokeroita penkin juuressa yms. turhanpäiväistä. Ei siis mitään sähkötingeltangeleita tai muutakaan erikoista/mitään josta kannattais maksaa ekstraa... Jossain vaiheessa (95?->) GL:ään tuli myös korinväriset listat. Samalla tais tulla ne helmamuovit.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa