öljynpaine summeri hiljaiseksi??? kiire..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

h.w
-

öljynpaine summeri hiljaiseksi??? kiire..

ViestiKirjoittaja h.w » 15.8.2005 16:54

miten saan summerin ja valon hiljaiseksi? mitkä piuhat pitää katkaista vai löytyykö sulaketta? rasittavaa huutoa kokoajan..öljynpaine mittari on (mekaaninene) ja paineet on ok.. mut kellot vaan soi. auttakaa..

sori joo auto malli unohtu corrago g60
Viimeksi muokannut h.w, 16.8.2005 19:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

veltsu
-

ViestiKirjoittaja veltsu » 15.8.2005 17:12

mullakin on sama vika ollut kohta puoli vuotta enkä ole keksinyt siihen lääkettä...

h.w
-

ViestiKirjoittaja h.w » 16.8.2005 9:28

voiskohan joku auttaa?? kertoo vaan mitkä piuhat vedän poikki, vai onko "helpompaa"

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.8.2005 10:09

Voisit kertoa alkajaisiksi että mikä auto. Mutta oletan että defaulttina kakkoskoppanen Jetta, Golf tjsp.

Ensimmäinen: eli osta uudet anturit, tai mittaa ainakin vanhat.

Toinen: ota mittaristo irti, avaa se palasiksi, nopeusmittarin takaa lyötyy piirilevy, joka hoitaa ö.p. anturit ja summerit. Jos et halua sen enää ikinä toimivan, niin ota pois, jos taas haluat vain hiljaiseksi, niin laita releen väliin pala pahvia, teippiä tai muuta kökköä. Paras olisi jos vaan vedät anturit maihin tai otat irti, sillä tuskin vikaa on tuossa itse anturien piirilevyssä, voi toki olla siinäkin kuten itselläni on.

Kolmas: Kannen päässä oleva anturi on avaava, suodatin jalassa maihin vetävä. Omassani on kannen anturi disabloitu vetämällä se maihin ja hyvin toimi. Kokeile eri vaihtoehtoja, millä hiljenee. Ota huomioon, että kannen anturi tulee mukaan vasta yli 2000 rpm, eli pidä kierroksia koneessa välissä.

veltsu
-

ViestiKirjoittaja veltsu » 16.8.2005 14:51

missäs kohdalla kantta se anturi on ja minkä värinen?

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.8.2005 15:12

Kun konehuoneeseen katsot, niin kannen yläpäässä oikeassa reunassa. Taitaa olla valkoinen tai keltainen. Toinen anturi on suodatinjalassa, joka taas oli musta. Kummatkin on saman näköisiä. olisko 22 mm kokoisia. Maadoita ja irroita kokeeksi kumpaakin, jos ei auta niin vika on mittaristossa tai sen johdotuksessa. Lisäksi kierroslukusignaalin pitää mennä mittaristoon, eli toimiiko kiekkamittari, jos sellainen on?

Kikkoman
-

ViestiKirjoittaja Kikkoman » 11.9.2005 20:02

lainaan vähän tätä topikkia, mulla on kanssa ruvennu tuo öljynpainevalo huutamaan. Kattelin että tosa oli yks liitin ihan öljyssä (varmaan tikusta tai kannusta roiskahtanu kun on lisänny öljyä) ja johdon eriste pikkasen rikki. En ton HelaKimmon kuvauksen perusteella oo ihan saletti että onko kyseessä tämä letku:

http://koti.mbnet.fi/kurttur/corro/anturi.jpg

putsasin ja teippasin johdon, katotaan auttaako.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 11.9.2005 20:33

^Tuo on juurikin se suodatinjalassa oleva anturi. Jos johto ei ole poikki, niin ei pienen öljyisyyden pitäisi mitään haitata.

Edit: Tuota löytyy kuvaus antureiden toiminnasta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=42293
Viimeksi muokannut SS, 11.9.2005 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kikkoman
-

ViestiKirjoittaja Kikkoman » 11.9.2005 20:40

ok, pitää huomenissa heittää rundia ja kattoa että rupeeko huutamaan. Tossa on vielä semmonen homma, että kun moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen ni saa vähän aikaa ajella rauhassa.

Kikkoman
-

ViestiKirjoittaja Kikkoman » 12.9.2005 13:09

Noniin, olis töihin lähtö edessä tossa puolen tunnin kuluttua ja rupes vähän mietityttämään että uskaltaako tolla vehkeellä nyt ajella :) Vois vähän harmittaa jos kone kilahtaa ennenku on saanu ees veroja maksettua.

Kerrataan nyt vielä nuo oireet, vaikka ne tossa ylhäällä onki. Eli kun ajelee niin summeri pärähtää soimaan ja valo palaa taulussa vaikka pysähtyy ja antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä. Kun sitten sammuttaa virrat ja käynnistää auton uudelleen on summerikin hiljaa. Autolla on kyllä ajeltu muutamia satojakin metrejä summerin soidessa, kun ei aina viitti ihan keskelle tietä pysäyttää. Koneessa on öljyä, mutta se on jotain vähän halvempaa championin 10w40 Superlubea. Pitää nuo öljyt vaihtaa parempiin kunhan kerkiää, sekin vois auttaa.

Voisko mitenkään kotikonstein tarkistaa että onko vikaa esim. öljympumpussa?

JanneV
-

ViestiKirjoittaja JanneV » 12.9.2005 13:37

Kyllä se sun ajotyylillä olis jo kilahtanut,jos siinä ei öljyn paineita ole. Vaihda ne anturit. palaako muuten kokoajan kierroksista riippumatta vai vaan noilla matalilla kierroksilla?

Ja lue nuo helakammon jutut uudestaan ,niistä selviää kuinka etenet ongelmassa. Tai sitten täytyy pitää taas remontti meetti;)

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.9.2005 14:39

Nuo minun ohjeet oli vanhaan Scirocon mittaristoon. Eli Corradossa taitaa se mittaristo itsessään olla paljon monimutkaisempi tekele, eli summeri sun muut voipi olla eri tavoin. Silloin kun tuon kirjoitin, niin oletuksena oli että auto on kakkoskoppa.

Tosiaan luulisi tuossa olevan kyse nimenomaan siitä kierroksilla mukaan tulevasta toisesta anturista, koska kerran alkaa huutamaan ajossa ja ei lopeta ennen virtojen katkaisua. Corradossa lienee ihan samalla tavoin toiminnaltaan se kaksipiirinen painetunnistin systeemi. Noita voit siis huoletta laittaa maihin ja ottaa irti, ei se mitään hajota, koska ovat maadottavia/avaavia kytkimiä.

JanneV
-

ViestiKirjoittaja JanneV » 12.9.2005 14:43

Joo no lähinnä ajattelinkin noita anturi juttuja,en mittaristoa. Taitaa tuo kikkomanin ropleema olla kuitenkin noissa antureissa,kuten hänelle jossain vaiheessa taisin viestin välittääkkin...

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.9.2005 17:30

Mun golfissa myös on ollut noita summeri ongelmia ja ainakin mulla on auttanut kun olen pitänyt koneessa öljynä Castrolin GTX Magnatec 5W-40 tai TWS TWS Motorsport 10W-60. Castrol Formula RS 0W-40 voisi myös olla ihan pätevä öljy jota kannattanee kokeilla. Tuolla GTX:llä joskus aniharvoin taisi summeri pärähtää mutta TWS:llä ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Muita kokeiltuja öljyjä millä ilmeni ongelmia oli mm. Shell Helix Ultra 5W-40, Teboil Diamond eXtreme 10W-60, ja joku Mobil 0W-40. Sitten jotain halppisöljyjä on tullut käytettyä remonttien jälkeen huuhtelussa ja niillä ei ole tehnyt sitten ei yhtikäs mitään. Itse suosittelen kyllä etsimään summeri vikaa ensinnä niistä antureista ja vasta sitten jos ei sillä tokene niin koittaa sitten jotain hieman parempaa öljyä.

Kikkoman
-

ViestiKirjoittaja Kikkoman » 12.9.2005 18:59

miten oon viimeaikoina kuullu hirveesti tosta "mun ajotyylistä" ja yleensä siihen liittyy semmonen merkitsevä katse. Ajan yleensä ihan kiltisti, ainakin emännän pikkuveljeen ja faijaan verrattuna :D

JanneV, mitä tohon korjausmiittiin tulee ni olis vielä se nokkahihnan vaihtokin tekemättä, jos tässä joku viikko / viikonloppu oot käytettävissä ni tuon asennuskaljat ;) Ite en viitti lähtee urheilemaan kun en noitten päälle mitään tajua.

edit: siis palaa kokoajan kierroksista huolimatta, kunnes virrat sammuttaa.

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.9.2005 8:34

^ Jeps, vanhemmissakin tuo anturi "liipaisee" kierrokislla sen öljyvalon ja summerin, eikä lopeta ennen sammutusta. Vaihda vaan vaikka ne kummatkin anturit.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.9.2005 10:20

Mulla ainakin toi summeri sammu kun antoi aina vähän kierroksia kun se alkoi huutamaan.

Jarno.v
-

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 13.9.2005 15:54

lainaan vähän tätä topikkia, mulla on kanssa ruvennu tuo öljynpainevalo huutamaan. Kattelin että tosa oli yks liitin ihan öljyssä (varmaan tikusta tai kannusta roiskahtanu kun on lisänny öljyä) ja johdon eriste pikkasen rikki. En ton HelaKimmon kuvauksen perusteella oo ihan saletti että onko kyseessä tämä letku:

http://koti.mbnet.fi/kurttur/corro/anturi.jpg

putsasin ja teippasin johdon, katotaan auttaako.

Ventossa mulla kävi niin että anturi hajotessaan päästi öljyt lävitseen, oli se liittimen suojakumi täys öljyä. Tosiaan aina vähän matkan päästä käynnistyksestä alkoi sireeni laulamaan.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 13.9.2005 16:02

Mun golfissa myös on ollut noita summeri ongelmia ja ainakin mulla on auttanut kun olen pitänyt koneessa öljynä Castrolin GTX Magnatec 5W-40 tai TWS TWS Motorsport 10W-60. Castrol Formula RS 0W-40 voisi myös olla ihan pätevä öljy jota kannattanee kokeilla. Tuolla GTX:llä joskus aniharvoin taisi summeri pärähtää mutta TWS:llä ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Muita kokeiltuja öljyjä millä ilmeni ongelmia oli mm. Shell Helix Ultra 5W-40, Teboil Diamond eXtreme 10W-60, ja joku Mobil 0W-40. Sitten jotain halppisöljyjä on tullut käytettyä remonttien jälkeen huuhtelussa ja niillä ei ole tehnyt sitten ei yhtikäs mitään. Itse suosittelen kyllä etsimään summeri vikaa ensinnä niistä antureista ja vasta sitten jos ei sillä tokene niin koittaa sitten jotain hieman parempaa öljyä.
Jep, kyllä tuolloin vika on ihan selvästi anturissa tai mittaristossa. Turha lähteä eri öljyjä kokeilemaan, oireet kuitenkin uusiutuvat joskus.

Tero
-

ViestiKirjoittaja Tero » 13.9.2005 17:54

Näissä volokkarin koneissa on varsin tyypillistä että öljypumppu on senverran kulunut, että yläpaineanturin haluamat 1.8bar @2000rpm jää haaveeksi. Mulla tuli sciroccoon täsmälleen sama vika.
Useimmiten moottorijarrutuksissa, kun kierrokset hiljalleen tippui 2300-2100 nurkille, tärähti summeri soimaan. Asiaa tutkin ja totesin että reilu 2000rpm ei ole lämpimillä öljyillä tarpeeksi painetta. Summerin korjasin vetämällä yläpaineanturin piuhan suoraan maihin, jatkoin ajamista.

Yksi korjaava toimenpide vois olla vaihtaa anturiksi joku 1.5bar malli jos sellainen löytyy. Itse en viittinyt vaihtaa, koska mekaaninen painemittari on jo kabiinissa.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.9.2005 19:40

Useimmiten moottorijarrutuksissa, kun kierrokset hiljalleen tippui 2300-2100 nurkille, tärähti summeri soimaan.

Juurikin samallalailla käyttäytyi mulla. Lienee sitten niin että noi paremmat öljyt ei mene niin litkuksi kuumassa, joten öljynpaine säilyy paremmin. Ei nimittäin ole noilla 10W-60 öljyillä koskaan inahtanutkaan toi summeri.

drako
-

ViestiKirjoittaja drako » 13.9.2005 20:00

Näissä volokkarin koneissa on varsin tyypillistä että öljypumppu on senverran kulunut, että yläpaineanturin haluamat 1.8bar @2000rpm jää haaveeksi.

Eikös ylläoleva ole vika, johon tuo

Summerin korjasin vetämällä yläpaineanturin piuhan suoraan maihin, jatkoin ajamista.

tai tuo

vaihtaa anturiksi joku 1.5bar malli jos sellainen löytyy.

ei ole korjaava toimenpide?

Vois kuvitella että siihen on syykin miks sinne on valittu joku tietty paine minkä jälkeen summeri huutaa.

HelaKammo
-

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.9.2005 20:57

^ Voisko myös olla ihan sitäkin, että vanhassa koneessa pinnat kuluneet, joten öljy kiertää nopsempaan ja sitäkautta löysä (lue: lämmin) öljy ei pysy enää kovin kovassa paineessa. Omassa kylmänä 7 kiloa ja helteellä tyhjäkäynnillä hätäiseen kilo, mittarina huipputarkka Biltema, jonka jännitemittarikin heittää 1,8 V. Ajossa helteellä jotain kahden luokkaa, hitusen alle 2500 rpm.

Puhuin siis Scirocon vanhasta 1.6 GTi:stä. Corradossa on hitusen paremmat paineet.

drako
-

ViestiKirjoittaja drako » 13.9.2005 22:38

Kyllä varmasti. Mutta tarkotin että jos se (ilmeisesti oli tieto Terolta?) öljypumppu tuppaa kulumaan niin sillonhan siellä kannessa ei ole moottorin suunnittelijan mielestä riittäviä paineita kun summeri huutaa, eikö? Sit voi esim. hytikkanostajat rapista turhan herkästi, voitelu kärsiä ym. Eli mun mielestä korjaava toimenpide olis uusia öljypumppu (tai sit kuluneet pinnat ;) ). Tietty tuolla paremmin kuumaa kestävällä öljyllä voi auttaa oireita. Nuo anturien ohittamiset on mun mielestä vaan ongelman piilottelua.

Tero
-

ViestiKirjoittaja Tero » 14.9.2005 10:03

Totta, mutta 2000 rpm tuo 1.5..1.8 riittää vallan mainiosti. Kuitenkin 2500 on jo reilu 2bar. Eikä rapise nostajat.

DOC
-

ViestiKirjoittaja DOC » 16.12.2006 15:18

Vastaanpa nyt tähän vaikka olenkin yli vuoden jäljessä : )

Golf II 1.3 koneella. Kannentiivisteen vaihdon jälkeen alkoi kierroksilla summeri huutaa. Oli poltellut hennosti valoa jo ennen tiivisteen vaihtoa. Tiiviste vaihdettiin öljyvuodon vuoksi.

Summeri siis huuti, hermot meni. Anturit vaihdettiin, mittaristo vaihdettiin. Öljynpaineet mitattiin anturien reistä ja sitä oli riittävästi (1.3:ssa anturit on kannessa).

Oli edessä jo mietinnät koneen vaihtamisesta/öljypumpun vaihtamisesta kunnes käytiin SÄHKÖJOHDOT läpi. Korkeapaineanturilta tuleva keltainen johto oli hapettunut liitoksestaan poikki -> siinä koko vika.

Johto oli saanut kipeetä kannen irroituksen yhteydessä ja viimeinen kosketus oli kadonnut.

Tämä stoori on tässä kokemuksena, josko joku selviäisi vähemmällä työllä tsekkaamalla ensin ne SÄHKÖJOHDOT.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 16.12.2006 17:26

Mulla huudellut G60 Corradossa summeri jo useamman vuoden kuumalla koneella ja kierroksia tasan 2000. Pieni kaasun polkaisu ja sointi lakkaa. VDO:n öp-mittarin mukaan kaikki ok.

Vaihdoin kokeeksi nyt Castrol GTX 5W40 öljyt ja summeri soi nyt entistä helpommin ja aina 2000 rpm kohdalla. Mobilin Rally Formuloilla tuli selkeästi harvemmin tuota summerin sointia, ehkä viisi kertaa vuodessa, nyt tulee parin päivän välein. Tämä ärsyttää hieman...

Ostin eilen sitten uuden anturin ja äsken laitoin sen kannen päähän kiinni. Väriltään se oli sininen. Vaikutusta ei ole vielä testattu. Palataan astialle.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 17.12.2006 11:46

Oujeah, vinkuu edellleen. Kai tossa munkin Corrossa on öljypumppu tai jokin hieman väljä? ÖP-mittarin mukaan paineet hieman yli 2 baria @ 2000rpm.

diese-listi
-

ViestiKirjoittaja diese-listi » 17.12.2006 18:06

Jos kierrokset vaikuttaa summerin toimintaan niin tarkista laturin johdotukset. Ainakin diisseli koneissa ottaa tuon kierrostiedon summerille laturin W- navasta.

Volkkarismi on sairaus
-

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 31.12.2006 0:16

Mulla oli aikoinaan samat ongelmat Ventossa ja vika katosi kun yksinkertaisesti vaihdoin öljypumpun.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 31.12.2006 11:42

Ilmeisesti tuo minun öp-mittari on väärässä kohdassa eli suodattimen jalassa, ainakin Dopi näin sanoi. Että sen pitäs vissiin olla siinä kannen päädyssä? Pitänee vaihtaa joskus paikka, jos se vaikka vaikuttas johonkin?

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”