eli paljon on ahdinhuolto väli? 68 ahdinpyörä kiinni ahtimessa.
entä mitkä tulpat koneeseen?
G60 ahdinhuolto ja tulpat
Valvoja: ffp jäsenet
Varmaankin semmoinen 20tkm välein kannattaa vaihtaa ainakin jakoremmi, ei välttämättä siinä kilometrimäärässä kannata vielä muuta tehdä jos ei puske öljyä läpi mistään, ja ahtopaineet on kunnossa. Viisaammat kertoo tarkemmin jos meni ihan päin honkia.
Tulpat Boschin W6DP0, tai vastaavat PLATINA/YMS tulpat. Joidenkin tulppavalmistajien kirjat antavat vastaavaksi tulpaksi ihan 'normaalin' tulpan mikä ei kestä montaa kilometriä. NGK:lta saa ainakin pätevää vastaavaa.
Tulpat Boschin W6DP0, tai vastaavat PLATINA/YMS tulpat. Joidenkin tulppavalmistajien kirjat antavat vastaavaksi tulpaksi ihan 'normaalin' tulpan mikä ei kestä montaa kilometriä. NGK:lta saa ainakin pätevää vastaavaa.
-
- -
- Viestit: 102
- Liittynyt: 23.7.2003 19:39
Sehän riippuu aika paljon ajotyylistä. Eikös Dopillakin ollut myynnissä 150 tkm ajettu Corrado jossa ahdinta ei oltu koskaan huollettu. Silti ahtoi ihan ok. Hihnassa oli vain hieman öljy möhnää hampaissa. Viimeistään vaihto silloin ja muutenkin pienemmän hihnapyörän asennuksen yhteydessä.
Ylempänähän tässä ketjussa MikaJ kirjoitti vaihtoväliksi 20 tkm. Mikä lie on "oikea" väli sitten.
Ylempänähän tässä ketjussa MikaJ kirjoitti vaihtoväliksi 20 tkm. Mikä lie on "oikea" väli sitten.
juu, tuo pikkuhihnan kesto on aika yksilöllistä, mutta saksassa alan harrastajat vaihtavat tuota pikkuremmiä kerran vuodessa tai kahdessa vaikkei kilometrejä tulekkaan. Ihan vaan siksi että paikalla on aina tuore remmi, eikä mikään vanha ja kovettunut... ja eipä tuo remmi nyt kovin kallis investointi ole... 12e.
Yleisin syy pikkuremmin pettämiseen on se että pääakselin päätystefa on tiensä päässä ja alkaa tihkuamaan öljyä ulos... siinä heti vieressä onkin sitten juuri tämä hammashihna ja -pyörä. Öljyinen remmi ja mahdollisesti on vielä vanhakin, on aika veitsenterällä ajamista. Suosittelen jokaiselle G:n omistajalle normaalin öljyntarkistuksen yhteydessä nopeaa vilkaisua ahtimen päätyyn. Siihen tarvitaan mahdollisesti taskulamppua, mutta jos havaitsee ajoissa öljyvuodon niin sillä todennäköisesti säästää yhden ahtimen hinnan.
Jos haluaa lisää varmuutta niin on mullakin tuossa hyllyssä noita leveitä rattaita ja siihen sopivaa 20 mm leveää hammashihnaa. Noiden hammaspyörien asennus tosin vaatii pientä modausta.
Edit: Kerran oli 280 tkm ajettu passatin ahdin jota ei oltu koskaan huollettu. Ja siihen riitti pelkkä huolto että oli taas timmissä kunnossa.
Yleisin syy pikkuremmin pettämiseen on se että pääakselin päätystefa on tiensä päässä ja alkaa tihkuamaan öljyä ulos... siinä heti vieressä onkin sitten juuri tämä hammashihna ja -pyörä. Öljyinen remmi ja mahdollisesti on vielä vanhakin, on aika veitsenterällä ajamista. Suosittelen jokaiselle G:n omistajalle normaalin öljyntarkistuksen yhteydessä nopeaa vilkaisua ahtimen päätyyn. Siihen tarvitaan mahdollisesti taskulamppua, mutta jos havaitsee ajoissa öljyvuodon niin sillä todennäköisesti säästää yhden ahtimen hinnan.
Jos haluaa lisää varmuutta niin on mullakin tuossa hyllyssä noita leveitä rattaita ja siihen sopivaa 20 mm leveää hammashihnaa. Noiden hammaspyörien asennus tosin vaatii pientä modausta.
Edit: Kerran oli 280 tkm ajettu passatin ahdin jota ei oltu koskaan huollettu. Ja siihen riitti pelkkä huolto että oli taas timmissä kunnossa.
Tosiaan tuo 20tkm on jo siinä rajalla että onko hätävarjelun liioittelua, mutta koska kyseessä on todella helppo operaatio (ja halpa) niin en näe syytä venyttää sitä hirveän pitkäksi. Hihnan varmat kilometrit tippuu kumminkin paljon pienemmällä hihnapyörällä, sen kierrokset/aikayksikkö tietenkin lisääntyy, mutta myös aivan uusia värinöitä tulee koska kierrokset nousee aivan uudelle tasolle. Ja kyllä vituttaa jos 30min/12e työn takia hajoittaa sen ahtimen. Mulla 18tkm sitten rempattu ahdin jo jostain syystä oli hieman hikoillut (siis muutama tippa) päätystefasta, kyllä se varmaan vielä 50tkm siellä olisi mennyt, mutta vaihtoon meni.
Ilman pikkuhihnan suojusta näkee aika helpolla että onko hihna öljyssä, leveällä jakopäällähän se suojus ei enää mahdukkaan paikoilleen. Ja sen leveän jakopään asennuksen ainoa enemmän aikaa vievä homma verrattuna hihnanvaihtoon on ahtimen kannakkeesta sentin loven viguttaminen.
originaali
kannakkeen viilaus
viriviriviri
Ilman pikkuhihnan suojusta näkee aika helpolla että onko hihna öljyssä, leveällä jakopäällähän se suojus ei enää mahdukkaan paikoilleen. Ja sen leveän jakopään asennuksen ainoa enemmän aikaa vievä homma verrattuna hihnanvaihtoon on ahtimen kannakkeesta sentin loven viguttaminen.
originaali
kannakkeen viilaus
viriviriviri
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa