G60 ja voimaa tarvittais! d...
Valvoja: ffp jäsenet
"tiedoksi"
No niin ...nyt testerin perästä päästiin ja oireina oli... Pudotti kolmelle pytylle ja käynti epätasaista.
Vaihdoin autoon Tulpat , kun sen itselle sain Bosch Platinat (juuri ne mitkä siihen kuuluukin) ... ja siitä alkoi vaihtotyö.
Ehkä kaikki ei niin asiallista, mutta !! Lamda , jakaja , puola , Sytytysjohtimet, lämpötilan anturit.
Ja kas vika on tulpassa , joilla on ajettu vajaa 10.000 km <-- niin ! ;-) ... aika ihmeellistä , mutta elämä on.
Jos nyt sitten pääsisi noista nykytyksistä ja käyntihäiriöistä plussana tässä kaikessa on, että onhan tuo sytytyspuoli uusittu , vaikka eihän sitä tiedä jos vaikka joku noista edellisistä jo uudestaan hajoaisi.
Tulppien iästä ollaan monta mieltä ...joku jo heitti , että remmi ja tulpa (100.000) , mutta saa varmaan varautua nykimisiin tuolla vaihtovälillä.
No tiedä häntä , mutta taitaa olla tulpat kompastuskivi tuossa autossa, joka tapauksessa vaikka yksittäinen tapaus tämä itselle sattuva olikin.
Sama juttu se on vähän kaikessa esim. Lamda ... saattaa ihan uutukaisestakin autosta mennä , mutta siihen ei kannata nojautua liikaa , että se on just vaihdettu ;-)
Vaihdoin autoon Tulpat , kun sen itselle sain Bosch Platinat (juuri ne mitkä siihen kuuluukin) ... ja siitä alkoi vaihtotyö.
Ehkä kaikki ei niin asiallista, mutta !! Lamda , jakaja , puola , Sytytysjohtimet, lämpötilan anturit.
Ja kas vika on tulpassa , joilla on ajettu vajaa 10.000 km <-- niin ! ;-) ... aika ihmeellistä , mutta elämä on.
Jos nyt sitten pääsisi noista nykytyksistä ja käyntihäiriöistä plussana tässä kaikessa on, että onhan tuo sytytyspuoli uusittu , vaikka eihän sitä tiedä jos vaikka joku noista edellisistä jo uudestaan hajoaisi.
Tulppien iästä ollaan monta mieltä ...joku jo heitti , että remmi ja tulpa (100.000) , mutta saa varmaan varautua nykimisiin tuolla vaihtovälillä.
No tiedä häntä , mutta taitaa olla tulpat kompastuskivi tuossa autossa, joka tapauksessa vaikka yksittäinen tapaus tämä itselle sattuva olikin.
Sama juttu se on vähän kaikessa esim. Lamda ... saattaa ihan uutukaisestakin autosta mennä , mutta siihen ei kannata nojautua liikaa , että se on just vaihdettu ;-)
Olen itse jo jonkin aikaa harkinnu corrado g60 ostoa, mutta alkoi epäilyttämään onko tämä moottori ja ahdin tosiaan niin heikkoja etteivät kestä sitä jos tekee normaaleja moottorijarrutuksia? tai sitä jos kerran tai pari räväyttää rajottimelle. Muuten kyseinen auto olisi aivan unelma ihan oman virityspotentiaalinsakkin vuoksi kun sen 200kaakkia saa irti aivan hetkessä pikku rahalla.
Antakaa joitakin vinkkejä minkälainen yksilö kannattais kattoa jos nyt sattuis ostaa tommosen g60. onko 200 000 liikaa ajettu? ja miten kattoa nopeesti onko ahdin huollettu niinkun sanotaan.
Antakaa joitakin vinkkejä minkälainen yksilö kannattais kattoa jos nyt sattuis ostaa tommosen g60. onko 200 000 liikaa ajettu? ja miten kattoa nopeesti onko ahdin huollettu niinkun sanotaan.
^ Moottori on yksi kestävämpiä mitä on olemassa. Noi volkkarin 1.8 koneet kyllä kestää ja en ole kuullut että noi pg koneet laukee päivittäin. Ja ei se ahdinkaa ole niin herkkä kun siitä puhutaan, tosin se voi olla ihan ahdin kohtaista kuinka se ahdin kestää. Ja hyvin se kestää jos sitä ollaan huollettu säännöllisesti. 200tkm ajettu motti on vielä voimissaan jos kaikki perus rempat on tehty eli öljyt vaihdettu jne. Nyt alat vaan etsimään itselle sopivaa yksilöä.
Juu. katellu nettiautosta noita niin miltein jokainen joka myy niin ilmottaa että
"ahdin huollettu juuri" tj. kaipa niihin pitää uskoa ja kaipa ne tietää jos on
gladder miehiä, eli tietää että sitä akilleenkantapäätä pitää välillä hoivaa :)
Ja luettuani tämän ketjun sain vasta todellisen innon hommata tuo pg g60
koneinen corrado koska hämmästyin kuinka halvalla siitä saa tehoa irti.
Ahtimen elinikä varmaa pienenee jos koneeseen lykkää kiinni k&n ?
tai ainakin ahtimen huoltokilometri määrä pienenee. vai?
"ahdin huollettu juuri" tj. kaipa niihin pitää uskoa ja kaipa ne tietää jos on
gladder miehiä, eli tietää että sitä akilleenkantapäätä pitää välillä hoivaa :)
Ja luettuani tämän ketjun sain vasta todellisen innon hommata tuo pg g60
koneinen corrado koska hämmästyin kuinka halvalla siitä saa tehoa irti.
Ahtimen elinikä varmaa pienenee jos koneeseen lykkää kiinni k&n ?
tai ainakin ahtimen huoltokilometri määrä pienenee. vai?
No siis jos laittaa alkuperäiseen ilmanputsari koteloon k&n paneelin ni sit ei ahtimen ikä vähene (luulisin). Mutta jos sinne alkaa tyrkkää kartio suodatinta niin se ainakin kannattaa pestä suht usein ja jos ajaa paljon hiekka teitä niin siitä pääsee pöly ahtimen sisälle ja se ei ole hyvä. Ja ei siitä kartio filsusta ole niin päljon hyötyä että sellanen kannattaa laittaa.
Selvä, no ei sitä kyl kauheesti oo tullu ajettuu hiekkateillä, mutta olis se kivä
pitää auto semmosena ettei tarvi kokoaika olla perse tulessa ja miettiä
missä ajaa. Varmaan fiksuin ja ensimmäinen viri mitä kannattaa tehä on et
hommaa ton dopen lastun ja ahdinpyörän, sillä saa vissiin jo aika halvalla reilu 20 kakkia pellin alle lisää?
pitää auto semmosena ettei tarvi kokoaika olla perse tulessa ja miettiä
missä ajaa. Varmaan fiksuin ja ensimmäinen viri mitä kannattaa tehä on et
hommaa ton dopen lastun ja ahdinpyörän, sillä saa vissiin jo aika halvalla reilu 20 kakkia pellin alle lisää?
Se ahdin ei voi olla heikko, meinaan olen antanut ihan surutta pamautella rajoittajalle ajossa. Vielä yli vuoden jälkeen toimii ihan niinkuin juuri huollettuna. Kuukausi sitten peläytti kun hävisi vedot ja alkoi kuulua omituista ääntä, mutta moniurahihnan kiristäjä vaan oli sanonut sopimuksen irti.
Kaikki vapaammin virtaavat -> huonommalla suodatuksella olevat lyhentävät ahtimen elinikää. Paskaa pääsee spiraalien pohjaan enemmän joka sitten toimii hiomatahnana siellä, mutta hyvin huollettu öljyttävä suodatin ei luulisi merkittävästi lisäävän kuormitusta. Elämä on valintoja täynnä.
Alkuperäinen ilmansuodatin kotelo on perseestä, ei edes hengitä vakiokoneelle tarpeeksi. Kartiosuodatin + uusi imuputki on ehdoton viritetylle koneelle.
68pyörä, Dopin lastu, kartiosuodatin, RS-ahtimen lähtö ja uusi cat-back putki. Tuolla reseptillä saadaan normikuntoisesta koneesta 200hp/270Nm irti. Liikkuu jo eri tavalla kuin vakiona, ja alkaa VR6:set näkymään peräpeilissä :)
G60 Corradohan on varmaan luokkaa maailman halvin 'erikoisauto' pitää. Perustuu lähestulkoon täysin G2/G3 autoihin, joten osat ovat todella edullisia. Corradoitakin on tehty sen verran paljon että niidenkin pelti yms osia löytyy taskurahalla. Jos rupeaa vertailemaan tuon G60 Corradon ja S2 Avantin ylläpitokuluja niin täytyy lisätä nolla ässän hintojen perään. Polttoainettakaan se Corrado ei syö kuin nimeksi, emännän hieman rajussakin käytössä menee semmoinen 7,5litraa/100km seka-ajossa, matkassa pääsee alle 6litran.
Kaikki vapaammin virtaavat -> huonommalla suodatuksella olevat lyhentävät ahtimen elinikää. Paskaa pääsee spiraalien pohjaan enemmän joka sitten toimii hiomatahnana siellä, mutta hyvin huollettu öljyttävä suodatin ei luulisi merkittävästi lisäävän kuormitusta. Elämä on valintoja täynnä.
Alkuperäinen ilmansuodatin kotelo on perseestä, ei edes hengitä vakiokoneelle tarpeeksi. Kartiosuodatin + uusi imuputki on ehdoton viritetylle koneelle.
68pyörä, Dopin lastu, kartiosuodatin, RS-ahtimen lähtö ja uusi cat-back putki. Tuolla reseptillä saadaan normikuntoisesta koneesta 200hp/270Nm irti. Liikkuu jo eri tavalla kuin vakiona, ja alkaa VR6:set näkymään peräpeilissä :)
G60 Corradohan on varmaan luokkaa maailman halvin 'erikoisauto' pitää. Perustuu lähestulkoon täysin G2/G3 autoihin, joten osat ovat todella edullisia. Corradoitakin on tehty sen verran paljon että niidenkin pelti yms osia löytyy taskurahalla. Jos rupeaa vertailemaan tuon G60 Corradon ja S2 Avantin ylläpitokuluja niin täytyy lisätä nolla ässän hintojen perään. Polttoainettakaan se Corrado ei syö kuin nimeksi, emännän hieman rajussakin käytössä menee semmoinen 7,5litraa/100km seka-ajossa, matkassa pääsee alle 6litran.
Juu mä oon ittekkin kattellu että ei oo kallis erikoisauto huoltaa / virittää. ja
motonetistäkin katoin perus varaosien hintoja niin ei nekään maksa juuri
mitään. Kattelin jostian sivustolta että viritetty corrado syö vähemman
bensaa kun vakio. joka vaikutti aika erikoiselta :) mutta näin sanottiin.
mistä kyseisiä RS-ahtimen lähtöjä on saataville? jotain sivustoja jos on niin
olis kiva kattoa?
motonetistäkin katoin perus varaosien hintoja niin ei nekään maksa juuri
mitään. Kattelin jostian sivustolta että viritetty corrado syö vähemman
bensaa kun vakio. joka vaikutti aika erikoiselta :) mutta näin sanottiin.
mistä kyseisiä RS-ahtimen lähtöjä on saataville? jotain sivustoja jos on niin
olis kiva kattoa?
Dopilta saa varmaan noita lähtöjäkin. Tuli tällänen mieleen että jos alkaa joskus tekee lisää mieli tehoa niin tämäkään ei ole todellakaan huono idea.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=corrado
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=corrado
http://www.mdcomprex.com/, Eli Dopilta saa G60 viri/tavallista osaa. RS-lähtöjen toimittajan kanssa on ilmeisesti (?) vain ollut ongelmia, mutta pieni kärsivällisyys palkitsee.
Ihmisille jotka eivät arvosta vaparin/remmiahdetun terävyyttä, ja kaipaavat enemmän tehoa 'helpolla'. 1.8t kone sisään isolla ahtimella. Toinen harkinnan arvoinen vaihtoehto on korvata se 1.8t ahdinjärjestelmä Eatonin remmillä, mikäli se Corrado ei ole vähäpäästöinen.
Ihmisille jotka eivät arvosta vaparin/remmiahdetun terävyyttä, ja kaipaavat enemmän tehoa 'helpolla'. 1.8t kone sisään isolla ahtimella. Toinen harkinnan arvoinen vaihtoehto on korvata se 1.8t ahdinjärjestelmä Eatonin remmillä, mikäli se Corrado ei ole vähäpäästöinen.
Toihan se oliskin vasta kuuma tosin mullakun ei ole omaa tallia niin pitäs
tommoset työt tehä jossain etupihalla eli saapi jäädä haaveeksi. Toisaalta
onhan noita talleja parilla kaverilla. Avk:lta jos sais halvalla 1.8 20vt
moottorin niin ei olis paha, kun siinä tuppaa olemaan sitä viritys potentiaalia
myös jonkinverran.
Toisaalta katellaan nyt vaan ensin corradoa ihan omalla g60 koneella ;)
tommoset työt tehä jossain etupihalla eli saapi jäädä haaveeksi. Toisaalta
onhan noita talleja parilla kaverilla. Avk:lta jos sais halvalla 1.8 20vt
moottorin niin ei olis paha, kun siinä tuppaa olemaan sitä viritys potentiaalia
myös jonkinverran.
Toisaalta katellaan nyt vaan ensin corradoa ihan omalla g60 koneella ;)
Mutta siis tämän pienen kyselyn myötä olette kummatkin sitä mieltä että
corrado g60 pihaan ilman huolia.
Vielä kyselisin että miten mikaJ toi sun corrado kulkee? huiput ja kiihtyvyys,
jääkö 325 teinibemarit mennen tullen. :)? entä ootko joutunu tekee jotain
muutoksia vakio alustaan vai onko se tarpeeks jäykkä? Oot ollu ilmeisesti
itse äärimmäisen tyytyväinen omaan corradoos jos kerta oot audiinkin
remmaria jo laittamassa ;)
corrado g60 pihaan ilman huolia.
Vielä kyselisin että miten mikaJ toi sun corrado kulkee? huiput ja kiihtyvyys,
jääkö 325 teinibemarit mennen tullen. :)? entä ootko joutunu tekee jotain
muutoksia vakio alustaan vai onko se tarpeeks jäykkä? Oot ollu ilmeisesti
itse äärimmäisen tyytyväinen omaan corradoos jos kerta oot audiinkin
remmaria jo laittamassa ;)
kyl mulla menee 7,5 matkaajossa . tyttökaveri ajaa allekki. mutta saasen matkaajo kulutuksen sinne 11litraanki jos haluaa.
edit niin tai todellista kulutusta en tiedä kuin luotan tähän "pommin" varmaan volokkarin tietariin =)
edit niin tai todellista kulutusta en tiedä kuin luotan tähän "pommin" varmaan volokkarin tietariin =)
Viimeksi muokannut ilu, 22.6.2005 7:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikkihan on suhteellista. Jonkun "kaupunkiajo" saattaa olla pienessä kylässä ajelua jossa liikennevaloja ei nimeksikään kun toinen vertaa siihen omaan kaupunkiajoon jossa valoissa seistään joka toinen minuutti. Kyllähän siinä eroja tulee väkisinkin.
Itsellä oli lastutettu gee, työmatka Espoon Leppävaarasta Vantaan Kuninkaanmäkeen kehä 1:tä ja lahdenväylää, ruuhkaa ainoastaan kotimatkalla noin pari kilometriä jolloin mentiin 30km/h. Muuten kehää 80-90 ja lahden motaria 100-130, kulutus tässä ajossa 8,5-9l/100km. 17" pyörillä 0,5 litraa enemmän kuin vastaavasti 15" pyörillä (luonnollisesti samoja nopeuksia ajaen).
Itsellä oli lastutettu gee, työmatka Espoon Leppävaarasta Vantaan Kuninkaanmäkeen kehä 1:tä ja lahdenväylää, ruuhkaa ainoastaan kotimatkalla noin pari kilometriä jolloin mentiin 30km/h. Muuten kehää 80-90 ja lahden motaria 100-130, kulutus tässä ajossa 8,5-9l/100km. 17" pyörillä 0,5 litraa enemmän kuin vastaavasti 15" pyörillä (luonnollisesti samoja nopeuksia ajaen).
pug309: tuo 15" vs 17" ero voisi johtua osin siitä, että nuo sinun pyörät oli isommat, kun se orkkis 15" (laskurilla 3,5% eroa), vai oliko tuo huomioitu?
Itsellä 215/40-16 renkailla ja matka-ajossa viime viikonloppuna, 600 km välillä Espoo-Kuopio-Imatra, varsin sekalaista maantietä laidasta laitaan, laskimella laskettu kulutus tankilliselle oli 7,0l/100km, auton oma mittari näytti 6,8 l/100km. Normaalisti seka-ajossa pääsee keskimäärin 8-8,5 litran hujakoille tankillisella. Varsin kohtuullisia minusta.
Autossa on nyt lastu ja 68 mm pyörä, sekä ISO cooleri.
Itsellä 215/40-16 renkailla ja matka-ajossa viime viikonloppuna, 600 km välillä Espoo-Kuopio-Imatra, varsin sekalaista maantietä laidasta laitaan, laskimella laskettu kulutus tankilliselle oli 7,0l/100km, auton oma mittari näytti 6,8 l/100km. Normaalisti seka-ajossa pääsee keskimäärin 8-8,5 litran hujakoille tankillisella. Varsin kohtuullisia minusta.
Autossa on nyt lastu ja 68 mm pyörä, sekä ISO cooleri.
PAljon Helakammo sun keskinopeusmittari näyttää millekin kulutuskeskiarvolle? Se olis ihan mukava tietää aina. Se kuitenkin kertoo sen minkä tyyppistä ajoa on suurimmilta osin tehty. Oma on tosiaan tollasta köröttelyä valoista toiseen. Kotoa ku lähden voin ajaa jopa 300m kun tulee jo eka valotolppa. Toisiin valoihin on 250 m ja nekin aina punaiset.
Mutta ei tuolla omalla autolla pääse alle 7 litran kulutuksen mitenkään. Hetkellinen kulutuskin on jo suurempi mittarin mukaan. Ehkä jos tasan 60 kmh ajaa tasakaasulla ja 5 vaihteella. Voiko tuossa olla jotain vikaa? Pestävä Greeen suodatin on ja sen vaihdolla ei ollut merkitystä kulutukseen.
Mutta ei tuolla omalla autolla pääse alle 7 litran kulutuksen mitenkään. Hetkellinen kulutuskin on jo suurempi mittarin mukaan. Ehkä jos tasan 60 kmh ajaa tasakaasulla ja 5 vaihteella. Voiko tuossa olla jotain vikaa? Pestävä Greeen suodatin on ja sen vaihdolla ei ollut merkitystä kulutukseen.
Taisi tuossa matka-ajossa olla jotain luokkaa 90+ km, eli ensimmäiset kilsat Espoosta kehää 80 km/h, Lahteen motaria 120 km/h, siitä Heinolaan 80 km/h, sitten 100-80 km/h aika 50-50% kuopioon ja sieltä alas Imatralle 30% 100 km/h ja loput 80 km/h. itse ajan aina sen rajoitus + 15 mittarissa, ajotietokone näyttää 7-8 km vähempää nopeutta. Kulutus siis tällä pätkällä tasan 7l/100km. "Kaupunkiajoa" vain muutama kilsa.
80 km/h matkassa pääsee 6,5-6,8 lukemaan. 120 km/h nopeudessa mennään kyllä yli ysin todellista kulutusta. Viikon kun ajoi Lahdesta Espooseen joka päivä, niin tasan kaksi kertaa pääsi edes takas, eli 450 km tankillisella, jolloin matka oli motaria ja kehätien ruuhkaa.
Alkaa epäilyttää, että onkohan mulla kone vähän laihalla. Ajotavat ei kuitenkaan ole kovin maltilliset, rivakkaa kiihdyttelyä ja reilua matkavauhtia kuitenkin.
80 km/h matkassa pääsee 6,5-6,8 lukemaan. 120 km/h nopeudessa mennään kyllä yli ysin todellista kulutusta. Viikon kun ajoi Lahdesta Espooseen joka päivä, niin tasan kaksi kertaa pääsi edes takas, eli 450 km tankillisella, jolloin matka oli motaria ja kehätien ruuhkaa.
Alkaa epäilyttää, että onkohan mulla kone vähän laihalla. Ajotavat ei kuitenkaan ole kovin maltilliset, rivakkaa kiihdyttelyä ja reilua matkavauhtia kuitenkin.
80-100km/h Helsingistä Turkuun, ajotietokone näytti 5,8litraa mutta todellinen kulutus oli noin 6,3litraa /100km. Aina mä olenkin sanonut että tuossa kikkareessa on jotain vikaa kun ei syö polttoainetta, ja silti todistettavasti on tehoa. Kilometrejä tuolla autolla on 140tkm takana, enemmän ajetuissa on jo marginaalisesti enemmän ohipuhalluksia.
Ja tuo lastu+pyörä kuitenkin lisää vakioon sen 0,5 litraa ja ylikin, riippuen varmaan paljon miten polkee, mutta matka-ajossakin useita desejä. Ainakin sellainen fiilis jäi.
Yksi mikä on havaittavaa vakioon cooleriin, niin se että tehot ei tunnu "puutuvan" kuumalla säällä ja nyt tosin on ennakkoakin 16 astetta... imuilma on takuulla viileämpää kuin ennen vaihtoa. Liekö kovilla helteillä ennen heittänyt sytkää myöhemmälle herkemmin, vaikka ennakko oli silloin vakio.
Yksi mikä on havaittavaa vakioon cooleriin, niin se että tehot ei tunnu "puutuvan" kuumalla säällä ja nyt tosin on ennakkoakin 16 astetta... imuilma on takuulla viileämpää kuin ennen vaihtoa. Liekö kovilla helteillä ennen heittänyt sytkää myöhemmälle herkemmin, vaikka ennakko oli silloin vakio.
250 km ja 30kmh keskinopeus, kulutus hieman yli 11 litraa. Outoa. Vaikuttukohan se että käänsin hieman sytkää... Vähensin sytysennakkoa karvan verran. Niin vähän ku pystyin. Vai voiko se tosiaan olla tuo sytytys ollut väärin säädetty. Se säädettiin ilman anturien irroitusta ja ilman mitään muutakaan erikoista. Kuhan jakajasta lisättiin noin 10 astetta. Nyt säädin sen ohjeen mukaisesti ja vähensin ennakko niin vähän ku sain vaan jakajan kääntymään.
Laskennallinen kulutus on tuo viimeisin 11 litran kulutus. Ajotietokonen on aina 0,5 l optimistisempi. Nyt teimme pidemmän maantieajo reissun ja kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8 litraa/100 km. Kilsoja tuli 350. Kunhan tuon tankin saa taas tyhjemmäksi niin mitataan tarkemmat litrat. Nokasta en tiedä, mutta kohta sekin varmaan selvinnee uusien venttiilinnostimien, ohjurikumien jne. myötä.
Viimeksi muokannut Levis, 18.7.2005 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Levis: Niin isommalla reijällä olevalla letkulla? Ongelma on että se on alunperin liian pieni reikä sille ilmamäärälle minkä se haluaisi imeä. Eikä se kartiosuodatin mitään ääntä pidä, kateellisten panettelua ;)
Nyt kun noista kulutuksista puhutaan niin eilen ajelin Corradolla, ja katsoin viimeisen 1800km keskikulutuksen -> 7,6litraa ajotietokoneen mukaan -> todellista noin 8,1litraa (näyttää puolilitraa liian vähän). Keskinopeus oli ollut 51km/h, varmaan keskiarvolla 30prossaa matka-ajoa nopeudella 120km/h, 30prossaa 70km/h ja loput 40 kaupunkivääntöä.
Ruvennu haisemaan bensalta tuo laitos, ilmeisesti suutintukki ainakin hieman hikoilee paineen säätimen päästä. Nyt ne säästyneet litrat tulee väkisin ulos jostain.
Nyt kun noista kulutuksista puhutaan niin eilen ajelin Corradolla, ja katsoin viimeisen 1800km keskikulutuksen -> 7,6litraa ajotietokoneen mukaan -> todellista noin 8,1litraa (näyttää puolilitraa liian vähän). Keskinopeus oli ollut 51km/h, varmaan keskiarvolla 30prossaa matka-ajoa nopeudella 120km/h, 30prossaa 70km/h ja loput 40 kaupunkivääntöä.
Ruvennu haisemaan bensalta tuo laitos, ilmeisesti suutintukki ainakin hieman hikoilee paineen säätimen päästä. Nyt ne säästyneet litrat tulee väkisin ulos jostain.
Siis otin sieltä suodatin kotelosta sen putken pois jota pitkin se ilma sisään kulkee. Aukko isontui melkoisesti edelliseen verrattuna eli sisään menon halkaisija suureni. Siihen kurttuputkeen kun keksisi vielä korvikkeen joka taipuisi tarpeeksi koneen elämiseen liittyen.
Kartiosuodatin piti omaan makuu, kahta autoa kuulleena, aivan liian kovaa ääntä. Etenkin se ääni inhotti joka kuulosti ihan kuin olisi jotain vikaa.
Kartiosuodatin piti omaan makuu, kahta autoa kuulleena, aivan liian kovaa ääntä. Etenkin se ääni inhotti joka kuulosti ihan kuin olisi jotain vikaa.
Olisko mitään järkee laittaa tankkiin jotain ruiskupuolta puhdistavaa ainetta? Ihan vaan ennaltaehkäisevänä tai jotain? Kokemusta? Mulla olis tossa aerosoli pullossakin sellasta ruiskuihin ja kaasareihin tarkoittettua puhdistus ainetta, onko turvallista käyttää? Onko Pg:ssä jotain herkkää osaa tjsp.?
Tolleen sai sen kurttuputken pois... Se on vähän jäykkä mutta ei näkynyt heti hankausjälkiä.
http://koti.phnet.fi/vuolmika/imuputki.jpg
http://koti.phnet.fi/vuolmika/imuputki.jpg
Harmillista kun ei löydy järkevää vaihtoehtoa järki hintaan. Kumia on hieman vaikeampi mulkata mieleiseen muotoon verrattuna metalliputkiin. Itse en ole valmis sijoittamaan n. 500 mk (kuulostaa isommalta) mihinkään kumin/silikonin palaan. 10€ kuulostaa paremmalta.
Täytyy miettiä jos tuohon saisi metallimutkan jossa olis kumiset päät. Ei taida taipua silti tarpeeksi...
Onkos MXU:lla kanssa vihreä Corrado? Näyttäs konetila vihertävän tuossa palkissa. Yhden toiden COrradon olen Lahdessa nähnyt, vakio kuosissa oli päältä päin, mutta siitäkin on jo aikaa.
Täytyy miettiä jos tuohon saisi metallimutkan jossa olis kumiset päät. Ei taida taipua silti tarpeeksi...
Onkos MXU:lla kanssa vihreä Corrado? Näyttäs konetila vihertävän tuossa palkissa. Yhden toiden COrradon olen Lahdessa nähnyt, vakio kuosissa oli päältä päin, mutta siitäkin on jo aikaa.
^ Tai vetää ne putket sinne samaan päähän. Helteillä ei toistaseksi ole tullut samaa ilmiötä, mitä viime kesänä aika-ajoin tuntui olevan, eli kone vähän puutui. Ilmeisesti meni sytkä myöhäselle nakutuksen takia. Nyt isolla coolerilla pelaa hyvin.
Millähän saisi mitattua imuilman lämmöt, voisi sitten tehdä jonkun kanssa vertailuja lämpötilaerosta. Esim: ulkolämpötila, ahtimen jälkeinen lämpötila ja coolerin jälkeinen lämpötila. Joku ohut ja pitkäjohtoinen tarmoparianturi, jonka voisi ujuttaa kelmmarin välistä ja lukea yleismittarilla... noita vielä kolme, niin voisi vaihtokytkimellä ohjata mittausta eri paikoista.
Millähän saisi mitattua imuilman lämmöt, voisi sitten tehdä jonkun kanssa vertailuja lämpötilaerosta. Esim: ulkolämpötila, ahtimen jälkeinen lämpötila ja coolerin jälkeinen lämpötila. Joku ohut ja pitkäjohtoinen tarmoparianturi, jonka voisi ujuttaa kelmmarin välistä ja lukea yleismittarilla... noita vielä kolme, niin voisi vaihtokytkimellä ohjata mittausta eri paikoista.
Tai vetää ne putket sinne samaan päähän.
Tuollainen asennus kun tuossa HKlla ei taida Levikselle onnistua,juuri sen ilmastoinnin takia. Eli paras vaihtoehto lienee juuri cooleri jossa ne lähdöt saa sinne kuskin alakulmaan tai sitten lähdöt on alaspäin,mutta sitten joutuu jo mälväämään niitä putkia ja lukkopeltiä,että ne saa sopimaan paikoilleen,kuten itselläni. Ehkä sekin korjautuu kun jossain vaiheessa lakkais köyhtymästä ja sais teetettyä juuri oikeanlaisen coolerin.
Viimeksi muokannut MXU, 5.7.2005 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja 16 tais olla mikajllä... tuoltahan sen varmistat-> http://koti.mbnet.fi/mjarvela/
6astetta on vakio, ja mulla ainakin on vain ollut hyötyä 16asteen ennakosta, tosin kannattaa käyttää järkeä jos itselle laittaa. Jos tuntuu että rupeaa nakuttamaan/tehot aaltoilee niin tiputtaa sen pienemmäksi.
Konetilan siistimisprojektiki on lähtenyt meikälllä käyntiin, kamalan näköinen Geen konetila vakiona. Ei yhtään epämääräisemmin niitä johtoja yms saisi sinne laitettu apinakaan.
Konetilan siistimisprojektiki on lähtenyt meikälllä käyntiin, kamalan näköinen Geen konetila vakiona. Ei yhtään epämääräisemmin niitä johtoja yms saisi sinne laitettu apinakaan.
http://reindeer-cruising.com/?sivu=tulokset
Tässäpä vertailua miten paskatilla pärjää tommosella reilulla kahella sadalla metrillä.
Tässäpä vertailua miten paskatilla pärjää tommosella reilulla kahella sadalla metrillä.
Melko kivasti vaikutti aurauskulmien säätö kulutukseen. tipahti
~0.5-1.0 L/100km.
mietenkäs vaikuttaa jos tekis tälleen:
http://www.sebboonline.de/coper/display ... 11&pos=156
siis toi kierrätysventiili homma.
~0.5-1.0 L/100km.
mietenkäs vaikuttaa jos tekis tälleen:
http://www.sebboonline.de/coper/display ... 11&pos=156
siis toi kierrätysventiili homma.
Siis kierrätysventtiili, tuossahan se tulee samalla tavalla kuin originaalissa? Ainoastaan tyhjäkäyntiventtiili ja moottorin huohotus on erotettu siitä pois. Itse en missään nimessä ottaisi ahtimen paluupuolelta koneen huohotusta irti, koska yhtenä tärkeänä tehtävänä on ahtimen voitelu sillä öljyhuurulla. Monet ketkä on paluukierron ottanut pois ahtimelta, ovat silti vetäneet letkulla huohotuksen ahtimen imupuolelle.
Öljykorkkikin on auki kuvan autossa ;)
Öljykorkkikin on auki kuvan autossa ;)
Aattelin viimein alkaa tuon putkiston teon ja ostamassa olenkin palstankin kautta 3 kpl 90 mutkia ja 1 kpl 45 mutkan. Tarjota voi. Mutta tuon kuvan mukaista viritelmää olen aikomassa rakentaa ja tuo X-pöntön mahdolliset maksimi mitat kiinnostaisivat.
Mahtuskohan tämä:
Sisäänmeno: 2 1/2”
Ulostulo: 2 ½”
Leveys: 6”
Paksuus: 6”
Vaimentimen pituus: 14”
Kokonaispituus: 20”
Toi mun vaimentimen pituus taitaa olla aika tiukka. Siellä ei paljoa enempää tilaa tainut olla jos haluaa sujuvat mutkat. Tosiaan tuo 32senttiä oli vaimentimen pituus ilman lähtöjä. Vaikka tuo tuollainen offroad vehje on niin ei sinne alle paljoa kurkita ilman nosturia, ja muistikuvat mulla on mitä on.
Osaisko joku suositella sopivaa budjettipönttöä tuohon tilaan? Rakennan tosin varmaan ensin tuon "suoralla putkella". Sitten kun se on valmis, voin tarkemmin ottaa mitat millanen noiden mutkien väliin mahtuun. Asennus pitäisi olla suht kivutonta jos reiät pöntössä ovat vaan sisään ja ulostulossa samoissa kohtaa. Jos vaikka äänet pysyis maltillisina ilman sitäkin...
Lauantaina pitäs mennä penkkiin ton auton, mutta ei taida rosterimutkat ehtiä siiheksi Lahteen asti asti, jotta ne ehtisi asentamaan paikalleen. Harmi sinänsä. Mxu lähtee ilmeisesti mukaan myös testaamaan omaa kikotintaan, hieman isommilla muutoksilla mitä omassa autossa on.
Lauantaina pitäs mennä penkkiin ton auton, mutta ei taida rosterimutkat ehtiä siiheksi Lahteen asti asti, jotta ne ehtisi asentamaan paikalleen. Harmi sinänsä. Mxu lähtee ilmeisesti mukaan myös testaamaan omaa kikotintaan, hieman isommilla muutoksilla mitä omassa autossa on.
Levis: Varmaan käväisit katsomassa tuon MikaJ:n sivulla olevan kuvan jo? Voisit vaikka koittaa noita Vrtasen Moottorin pönttöjä, jos ne olisi hyviä, vois itsekin sellaset sitten hankkia. Itse en ainakaan simonsseihin koske enää, äänet hirvittää. Ja sinähän taisit olla vähä-äänisen kannalla?
MikaJ: Tuossa kuvassa näkyvä pönttö taitaa olla ihan "oikea" vaimennin? Tuollaisella saisi varmaan varsin kohtuulliset äänet, eikä hirmuista räpinäpönttöä.
Itse olen vasta fiksannut tuota omaa putkea laittamalla keskiosan pitkän suoran 2½" putkesta.
Linkki: http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/pakoputki.html
MikaJ: Tuossa kuvassa näkyvä pönttö taitaa olla ihan "oikea" vaimennin? Tuollaisella saisi varmaan varsin kohtuulliset äänet, eikä hirmuista räpinäpönttöä.
Itse olen vasta fiksannut tuota omaa putkea laittamalla keskiosan pitkän suoran 2½" putkesta.
Linkki: http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/pakoputki.html
Vaimentimen tyypin tiedän aika tarkkaan, kun olen joutunut rälläköimään sen auki (rämisi). Kummassakin päädyssä on villat, ja keskellä ontto tila (kuvastakin näkee että maalit on palanut vain keskeltä). Sisääntulo on sinne keskelle toisella puolella ja ulostulo toisella, eli pakokaasut joutuvat tekemään pari 90asteen käännöstä tuon sisällä. Vaimennusteho on todella hyvä, mutta pakopainetta en ole mitannut (suunnitelmissa on ollut, mutta niin on moni muukin asia...). Ketään ei pahaääniseksi ole tuota haukkunut, todella hiljainen/matala ääni.
Kyllä tuollainen 200heppainen 1.8litranen 'vapari' auto pitää jo aikamoista möykkää, ilman kunnon vaimentimia. Moottorin viritysaste vaikuttaa todella paljon ääneen. Esim. viime kesänä Minissä oli 'vakio' Cooperin 1300cc kone, ja äänet oli yhdellä pikkuisella vaimentimella suhteellisen hiljaisetkin. Eilen asensin saman putken paikoilleen nykyisellä koneella (voidaan jo puhua täysin rata-auton koneesta), ja ääntä riittää maailmassa =).
Käyttöautot saa olla hiljaisia, mutta harrastepeleistä pitää lähteä Möykkää! Kuten eräs autonrakentaja rapakon takaa on sanonut: Jos et voi kuulla sitä, miksi edes vaivautua.
Kyllä tuollainen 200heppainen 1.8litranen 'vapari' auto pitää jo aikamoista möykkää, ilman kunnon vaimentimia. Moottorin viritysaste vaikuttaa todella paljon ääneen. Esim. viime kesänä Minissä oli 'vakio' Cooperin 1300cc kone, ja äänet oli yhdellä pikkuisella vaimentimella suhteellisen hiljaisetkin. Eilen asensin saman putken paikoilleen nykyisellä koneella (voidaan jo puhua täysin rata-auton koneesta), ja ääntä riittää maailmassa =).
Käyttöautot saa olla hiljaisia, mutta harrastepeleistä pitää lähteä Möykkää! Kuten eräs autonrakentaja rapakon takaa on sanonut: Jos et voi kuulla sitä, miksi edes vaivautua.
Tuon Virtasen moottorin pönttö harkinnassa juuri onkin, mutta se onkin eri asia mitä ääntä se pitää ja mahtuuko se. Ja suht hiljaista on itsellä tosiaan hakusessa, ei Simonssia enää. Kuhan noi mutkat tulee Matkahuollosta joskus ni alan sitten tekemään putkea.
Takapönttö jäänee ainakin aluksi vakioksi.
Mulla harrasteauto=käyttöauto. Tosin on mulla -72 Asconakin, mutta siitä on nokka leikannut kiinni... Viritin vähän ja hajos öljypumppu toissa kesänä. Nyt se vaan seisoo ja odottaa. 90->120hp sain ulos ja heti hajos. Hieman rapis into siihen vehkeeseen.
Ja jos väki alkaa jotain pakosarjaa kimpassa tilaamaan voisin olla kiinnostunut, tosin hinta ratkaisee ja katti pitää mahtua. Vai voisko noista mitään alennusta saada jos usempi ottaa?
Takapönttö jäänee ainakin aluksi vakioksi.
Mulla harrasteauto=käyttöauto. Tosin on mulla -72 Asconakin, mutta siitä on nokka leikannut kiinni... Viritin vähän ja hajos öljypumppu toissa kesänä. Nyt se vaan seisoo ja odottaa. 90->120hp sain ulos ja heti hajos. Hieman rapis into siihen vehkeeseen.
Ja jos väki alkaa jotain pakosarjaa kimpassa tilaamaan voisin olla kiinnostunut, tosin hinta ratkaisee ja katti pitää mahtua. Vai voisko noista mitään alennusta saada jos usempi ottaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa