1.6TD virityskeskustelu
Valvoja: ffp jäsenet
1.6TD virityskeskustelu
oon ostamassa tommosta 1.6TD golffia vm.-90
saisko tohon miten lisää tehoo?
kannatasko laittaa isompi nestepää,isommat suuttimet?
välijäähdyttimen laitan ainakin,tietäs vaan miten tommosen TD vakio turbossa on viritys potentiaalia,et loppuuko turbolta helposti tuotto kesken?
saisko tohon miten lisää tehoo?
kannatasko laittaa isompi nestepää,isommat suuttimet?
välijäähdyttimen laitan ainakin,tietäs vaan miten tommosen TD vakio turbossa on viritys potentiaalia,et loppuuko turbolta helposti tuotto kesken?
Kyllä täältä löytyy tietoa tuohon aiheeseen vaikka kuinka.
Tuossakin aika paljon kaikenlaista: http://ffp-motorsport.com/tuning/turbod.php
Tuossakin aika paljon kaikenlaista: http://ffp-motorsport.com/tuning/turbod.php
by-pass ei apuja = ei toimi = ei kaasuläppää
Pumpun päällä oleva mötikkä ei liity turbon ohjaukseen, vaan syötön lisäykseen, ja toimii ylipaineella. Alipainetta ei mene kuin jarrutehostimelle.
kotisivuilleni oon kirjotellut perus ohjeet voiman saantiin.
Pumpun päällä oleva mötikkä ei liity turbon ohjaukseen, vaan syötön lisäykseen, ja toimii ylipaineella. Alipainetta ei mene kuin jarrutehostimelle.
kotisivuilleni oon kirjotellut perus ohjeet voiman saantiin.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
ettei vaan taitais olla eko-härveli tuo jos ei ole syöttöpumpun päällä sitä systeemiä, vm 90 tuntumassa noita ekohärveleitä on jettoina ja wolffeina(golffeina).....
jos on niin paska säkä niin ahdin siinä on ihan perseestä ajatellen reilumpaa viritystä,on niin rusinan kokoinen että rupee ahdistamaan heti kättelyssä...ainut mitä hyvää niin herää todella alhaalta mutta taas puutuu ylemmillä kierroksilla totaalisesti....
syöttöpumpussakin vähän huonompi juttu kun ei ole sitä ahtopaineen alaista rikastin-hässäkkää ajatellen jos siihen ahtimen vaihtaa isompaan ja muutenkin....voi "vähän kärytä" alakierroksilla kun syöttöjä lisäillään kulutuksen lisääntymisestä puhumattakaan....
jos on niin paska säkä niin ahdin siinä on ihan perseestä ajatellen reilumpaa viritystä,on niin rusinan kokoinen että rupee ahdistamaan heti kättelyssä...ainut mitä hyvää niin herää todella alhaalta mutta taas puutuu ylemmillä kierroksilla totaalisesti....
syöttöpumpussakin vähän huonompi juttu kun ei ole sitä ahtopaineen alaista rikastin-hässäkkää ajatellen jos siihen ahtimen vaihtaa isompaan ja muutenkin....voi "vähän kärytä" alakierroksilla kun syöttöjä lisäillään kulutuksen lisääntymisestä puhumattakaan....
Mutta millä perusteella?
Dieselkonehan ei siis käy "rikkaammalla" niinkun bensakone (ei ole kaasuläppää rajottamassa ilmavirtaa....) vaan kone imee ilmaa vapaasti sen minkä tarvii (tietty rajansa silläkin, imusarja, venttiilit yms...).
Jos koneeseen menee enemmän ainetta, niinkun syöttöruuvia käännettäessä tapahtuu ====> kierrokset nousee.
Tietty se savuttaa jos syötöt on tapissa ja ajaa kaasu pohjassa alle 2000 kierroksen ja ei jaksa vetää kunnolla, mutta kuka niin tekee?
Dieselkonehan ei siis käy "rikkaammalla" niinkun bensakone (ei ole kaasuläppää rajottamassa ilmavirtaa....) vaan kone imee ilmaa vapaasti sen minkä tarvii (tietty rajansa silläkin, imusarja, venttiilit yms...).
Jos koneeseen menee enemmän ainetta, niinkun syöttöruuvia käännettäessä tapahtuu ====> kierrokset nousee.
Tietty se savuttaa jos syötöt on tapissa ja ajaa kaasu pohjassa alle 2000 kierroksen ja ei jaksa vetää kunnolla, mutta kuka niin tekee?
olet Tamariini ihan oikeassa. Tasakaasulla ajettaessa ei kulutuksen pitäisi muuttua, mutta hienoista kulutuksen laskua saa aikaan kun toi ahtopaineenalainen säädin on toimiva; mahdollistaa ripeän kiihdytyksen ilman savua.
Ja on jäänyt hiukan semmonen olo, että jos syöttöruuvia on käännetty, niin pienillä kierroksilla tulee savua jo melko kevyellä kaasuttelulla.
Edit. ja Jerrij, oon edelleenkin sitä mieltä että kannattaa alottaa lukemalla noi vanhat topikit läpi. Ei suuri vaiva.
Ja on jäänyt hiukan semmonen olo, että jos syöttöruuvia on käännetty, niin pienillä kierroksilla tulee savua jo melko kevyellä kaasuttelulla.
Edit. ja Jerrij, oon edelleenkin sitä mieltä että kannattaa alottaa lukemalla noi vanhat topikit läpi. Ei suuri vaiva.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
saa siitä tehoo varmaan tollakin pumpulla syöttöä nostamalla mukavasti,voi vaan ala-kierrosten savutus olla ihan jotain älytöntä ja samalla kulutus nousee...tuo ekon ahdin ahtaa suht alhaalta niin se savutus ei ole ihan niin paha kuin isommalla ahtimella....
ite nakkasin suosiolla menemään entisen pumpun ja latoin td:n pumpun,saa PALJON PAREMMIN säädettyä jottei savua ihan miten tahtoo ja kulutuskin paremmin pysyy hallinnassa!
kyllä tuollakin ahtimella&pumpulla pientä piristystä saa aikaseks mutta jos enemmän tahtoo tehoja niin ahdin vaihtoon välittömästi jottei suotta grillaa konetta pienellä ahtimella hengiltä....varmaan rupee puutumaan aika pahasti siellä 3000-4000 keikan välillä se veto!?'
ite tuli huomattua ainakin ku yritti pienestä ahtimesta ottaa jotain irti....
ite nakkasin suosiolla menemään entisen pumpun ja latoin td:n pumpun,saa PALJON PAREMMIN säädettyä jottei savua ihan miten tahtoo ja kulutuskin paremmin pysyy hallinnassa!
kyllä tuollakin ahtimella&pumpulla pientä piristystä saa aikaseks mutta jos enemmän tahtoo tehoja niin ahdin vaihtoon välittömästi jottei suotta grillaa konetta pienellä ahtimella hengiltä....varmaan rupee puutumaan aika pahasti siellä 3000-4000 keikan välillä se veto!?'
ite tuli huomattua ainakin ku yritti pienestä ahtimesta ottaa jotain irti....
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
Kyllä sen vakio ahtimella pitäs enemmän ahtoja ottaa.
Sulla voi olla syöttöä liian vähän.
Mutta kokeileppa että otat hukkaportin putken pois niin kyllä pitäis ahtojen nousta.
Mulla vakio ahdin otti yli 1,5bar ,jos hukkaportin putken otti irti.
Vaihda muuttuvasiipinen turbo se on ainoa oikea dieseliin.
Sulla voi olla syöttöä liian vähän.
Mutta kokeileppa että otat hukkaportin putken pois niin kyllä pitäis ahtojen nousta.
Mulla vakio ahdin otti yli 1,5bar ,jos hukkaportin putken otti irti.
Vaihda muuttuvasiipinen turbo se on ainoa oikea dieseliin.
vähän topicin lainausta...
Mutta aiheeseen liittyen: kävin tuossa tänään muutoskatsastusta silmälläpitäen penkittään caddyn ja olihan sinne jokunen hevonenkin eksynyt: 0.7bar:in paineilla ja puolikiekkaa pumppua isomalle ja tuloksena 86.3Kw(117.36hv) ja 213.8Nm vääntöä... Ihan tyytyväinen olin lopputulokseen...toistaiseksi. Jos sais sen nyt muutoskatsastettua noilla tehoilla ja kattelis sen jälkeen vähän lisää...
Paljonko muuten on vakio paineet nnoissa 1.6Td:ssä?
Mutta aiheeseen liittyen: kävin tuossa tänään muutoskatsastusta silmälläpitäen penkittään caddyn ja olihan sinne jokunen hevonenkin eksynyt: 0.7bar:in paineilla ja puolikiekkaa pumppua isomalle ja tuloksena 86.3Kw(117.36hv) ja 213.8Nm vääntöä... Ihan tyytyväinen olin lopputulokseen...toistaiseksi. Jos sais sen nyt muutoskatsastettua noilla tehoilla ja kattelis sen jälkeen vähän lisää...
Paljonko muuten on vakio paineet nnoissa 1.6Td:ssä?
Viimeksi muokannut Caddy_Boy, 11.3.2005 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
se oli joku swizerin turbo...samaa kokoluokkaa ku orkkis turboki, ilmeisesti vaan vähän ahtavampi...ja onhan siinä toki tommonen pienehkö kuuleriki.
Saattas sieltä vielä löytyä enemmänkin...pitää vaan tosiaan leimata se noilla tehoilla...tai siis noilla 105hv dynolapuilla niin sopii siihen 20%.
Ei vaan oikeen uskalla alkaa hirveitä nostaan ku ei oikeen oo varmaa tietoa että miten tuo orkkis tiiseli kestää isompia paineta.
Ja pumpusta loppu kohta hööki, pitäs isompaa nestepäätä alkaa vaihtaan jos meinaa kovin korkeelle päästä.
Saattas sieltä vielä löytyä enemmänkin...pitää vaan tosiaan leimata se noilla tehoilla...tai siis noilla 105hv dynolapuilla niin sopii siihen 20%.
Ei vaan oikeen uskalla alkaa hirveitä nostaan ku ei oikeen oo varmaa tietoa että miten tuo orkkis tiiseli kestää isompia paineta.
Ja pumpusta loppu kohta hööki, pitäs isompaa nestepäätä alkaa vaihtaan jos meinaa kovin korkeelle päästä.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
tuli purettua tuommoisen 1.6 eko td:n syöttöpumpusta nestepää pois.
eli samaisesta motista mikä jerrij:lläkin tuntuu olevan.tuli aika mielenkiintoinen huomio tehtyä....eihän siellä ole KUIN 8mm NESTEPÄÄ!!
noissa vanhemmissa 1.6 d/td:ssä on sentään 9mm nestepää vakiona!
toinen mielenkiintoinen huomio oli että nokkalevy oli hieman erilainen kuin vanhemmissa d/td koneissa...himpun verran nostoa enemmän ja profiili oli hieman erilainen...taidanpa vaihtaa tämän nokkalevyn paikoilleen ja kokeilla miten toimii seuraavassa nestepäässä minkä saan tässä lähiaikoina:)
eli samaisesta motista mikä jerrij:lläkin tuntuu olevan.tuli aika mielenkiintoinen huomio tehtyä....eihän siellä ole KUIN 8mm NESTEPÄÄ!!
noissa vanhemmissa 1.6 d/td:ssä on sentään 9mm nestepää vakiona!
toinen mielenkiintoinen huomio oli että nokkalevy oli hieman erilainen kuin vanhemmissa d/td koneissa...himpun verran nostoa enemmän ja profiili oli hieman erilainen...taidanpa vaihtaa tämän nokkalevyn paikoilleen ja kokeilla miten toimii seuraavassa nestepäässä minkä saan tässä lähiaikoina:)
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
itellä on tollanen aaz. eli ns. helvetin perkele, tai eko helvetti ;)
ahtopaineet on siinä 1.7 tai 1.8 bar kun hukkaportti jumittaa, syöttöjä on käännetty noin kierros ja savutus on mahtava...eli pitää hankkia toinen kara mitä muokata.
kulutus on jotain reilu 7l/100km. taitaa johtua juuri siitä karasta kun sitä ei pysty kääntään.
joku voisi vielä pistää sen kuvan missä sitä karaa oli rälläköity. kun kohta pitäis hiukka sitä "muotoilla".jos vaikka kulutus tippuis...
ahtopaineet on siinä 1.7 tai 1.8 bar kun hukkaportti jumittaa, syöttöjä on käännetty noin kierros ja savutus on mahtava...eli pitää hankkia toinen kara mitä muokata.
kulutus on jotain reilu 7l/100km. taitaa johtua juuri siitä karasta kun sitä ei pysty kääntään.
joku voisi vielä pistää sen kuvan missä sitä karaa oli rälläköity. kun kohta pitäis hiukka sitä "muotoilla".jos vaikka kulutus tippuis...
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
joo eipä mullakaan sitä rajoitin holkkia enään ole. ihan turha. omaa karaa muokkasin sillä lailla että ensin pistin hiukan vaseliinia kanan pinnalle, ja ajoin kilometrin verran max. 0.7 bar paineilla. ja sitten otin karan ulos ja katsoin mihin viiva on päättynyt, sitten siitä lähtien viistin karasta pois tavaraa, niin että se on ohennettu noin puoleen väliin.
onnistui hyvin, nyt kun kiihdyttää ja paineet nousee yli 0.5 bar huomaa peilistä että syöttöjä on :)
onnistui hyvin, nyt kun kiihdyttää ja paineet nousee yli 0.5 bar huomaa peilistä että syöttöjä on :)
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
Siis se voima tulee siitä polttoaineesta, ei ilmasta! Onko siinä syöttö ruuvissa sinetti vielä paikallaan jos se on jumis?
Viimeksi muokannut Jetman, 27.4.2005 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^-- jos hukkaportti on kokonaan pois käytöstä niin sillonhan ahtoja säädetään käytännössä syöttöruuvista. eli jos soppaa vaa tulee tarpeeks, ahtaa turbo nii paljon ku jaksaa..
Edit: Ne jotka vasta on alottanut ton moottorin piristämisen, ni ihan vinkkinä sellanen, että kun sitä syöttöä lisätään ni aika äkkiä tulee vastaan raja että ei enää laske kierrokset normaalisti ku kaasuttaa esim. paikallaan..mut sit vaa ruuvaa tyhjäkäyntiä alas ni voi taas lisätä syöttöä ja ei hirtä kierrokset enää! ja sit taas ku tulee raja vastan ni ruuvaa taas sitä tyhjäkäyntiä lisää alas. siinä on aika paljon säätövaraa vakiona nimittäin! Voipi olla että ootte näin tehnykin, mutta vinkkinä nyt kuitenkin kaiken varalta...
Edit: Ne jotka vasta on alottanut ton moottorin piristämisen, ni ihan vinkkinä sellanen, että kun sitä syöttöä lisätään ni aika äkkiä tulee vastaan raja että ei enää laske kierrokset normaalisti ku kaasuttaa esim. paikallaan..mut sit vaa ruuvaa tyhjäkäyntiä alas ni voi taas lisätä syöttöä ja ei hirtä kierrokset enää! ja sit taas ku tulee raja vastan ni ruuvaa taas sitä tyhjäkäyntiä lisää alas. siinä on aika paljon säätövaraa vakiona nimittäin! Voipi olla että ootte näin tehnykin, mutta vinkkinä nyt kuitenkin kaiken varalta...
1.6 td koneen kesto
No mitenkäs paljon tuo 1.6 td (vuosimalli noin -90) kone kestäis tehoja jotta ei hajoaisi?
Tehoja ajattelin hakea noin 140-150 hp ja vääntöä "riittävästi". Niin mitä tarvitsee itse moottorille tehdä?
Entäs tarvitseeko vaihdelaatikkoon koskea tai kytkimeen?
Niin ja tuosta syöttöpumpusta, että onkos niitä tehokkaampia pumppuja, vai voiko siitä vakio pumpusta tehdä PALJON paremman?
Vai onko tuo 140-150 hp liikaa irti tuollaisesta moottorista?
Kustannukset olisi kanssa hyvä tietää ennakkoon, mitä moinen viritys maksaisi.
Kiitos vastauksista jos edes viitsitte vastata.
Tehoja ajattelin hakea noin 140-150 hp ja vääntöä "riittävästi". Niin mitä tarvitsee itse moottorille tehdä?
Entäs tarvitseeko vaihdelaatikkoon koskea tai kytkimeen?
Niin ja tuosta syöttöpumpusta, että onkos niitä tehokkaampia pumppuja, vai voiko siitä vakio pumpusta tehdä PALJON paremman?
Vai onko tuo 140-150 hp liikaa irti tuollaisesta moottorista?
Kustannukset olisi kanssa hyvä tietää ennakkoon, mitä moinen viritys maksaisi.
Kiitos vastauksista jos edes viitsitte vastata.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
Tehoja ajattelin hakea noin 140-150 hp ja vääntöä "riittävästi". Niin mitä tarvitsee itse moottorille tehdä?
Entäs tarvitseeko vaihdelaatikkoon koskea tai kytkimeen?
Niin ja tuosta syöttöpumpusta, että onkos niitä tehokkaampia pumppuja, vai voiko siitä vakio pumpusta tehdä PALJON paremman?
Vai onko tuo 140-150 hp liikaa irti tuollaisesta moottorista?
Kustannukset olisi kanssa hyvä tietää ennakkoon, mitä moinen viritys maksaisi.
Itse moottorille ei tarvi tehdä mitään noihin tehoihin, jos sen peruskunto on hyvä. Jos sulla löytyy se isompi turbo jo valmiiksi (kkk k24) niin sekin riittää, jos pumpusta löytyy ahtopaine rikastus, sillon pumppuun riittää kun vaihtaa 10 tai 11mm nestepään. sitte perinteinen välijäähdytin ja putkisto turbolta lähtien noin 2" tai 2 1/4". hyväkuntoinen vakio kytkin on siinä rajoilla jo, parempi olis päivittää se joko jollain race asetelmalla ja/tai sintteri levyllä.
noin hintoja:
td syöttöpumppu 50-150e
nestepää 100-150e
turbo 100-300e
välijäähy 50-300e
kytkinasetelma +300e
sintterilevy 100-200e
ja kaikki särkyy jos ajaa huolimattomasti (lue: aina täysillä).
Onko tuo kkk k24 ahdin riittävän hyvä, vai suositteletteko niitä garretin muuttuvasiipisiä ahtimia enemmän? Ok, täytyy tutkailla sitä nestepäätä että kui iso se on. Välijäähy on kyllä riittävän ISO :))
Tarkoituksena rakentaa sellainen pannu josta lähtee kilon paineilla jo mukavasti löylyä (n.140 hp, tai enemmän)
Niin ja kuinkas paljon tuollaisista paranis ottaa tehoja irti jotta se ei hajoa? Onko tuo 140-150 hp ja väännöt hurjat vielä vähän?
Tarkoituksena rakentaa sellainen pannu josta lähtee kilon paineilla jo mukavasti löylyä (n.140 hp, tai enemmän)
Niin ja kuinkas paljon tuollaisista paranis ottaa tehoja irti jotta se ei hajoa? Onko tuo 140-150 hp ja väännöt hurjat vielä vähän?
niin muistelin että se nestepää on 10-11mm. kysyin sitä vielä paremmin tietävältä.
Kyllä se kkk k24 varmaan sitten tulee ostettua ja myös PALJON parempi asetelma ja kytkin sintteriä.. lukkoa olen kanssa harkinnut ostavani. yksi olisi jo tiedossa. Mitäs siihen vielä kannattaa ostaa tekniikan puolelta? ideoita?
Kyllä se kkk k24 varmaan sitten tulee ostettua ja myös PALJON parempi asetelma ja kytkin sintteriä.. lukkoa olen kanssa harkinnut ostavani. yksi olisi jo tiedossa. Mitäs siihen vielä kannattaa ostaa tekniikan puolelta? ideoita?
Onkos tossa ekassa kuvassa syötönsäätöruuvissa toi mutterin edessä oleva peltijuttu se sinetti??
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
No niin. sain sitten sen sinetin irti tosta ruiskutuspumpusta ja eka käännettiin ruuvia sellasen kierroksen verran (=Liikaa) Ja kylläpä tuntu heti!! (ja savu oli sen mukanen) Joten saa nyt vielä jäädä sellasii säätöihin ettei savuta...
Edit: Jatketaan vielä Kysymällä että mitä papereita ym. tarvitaan jos autoon asentaa välijäähyn??
Edit: Jatketaan vielä Kysymällä että mitä papereita ym. tarvitaan jos autoon asentaa välijäähyn??
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa