Mikä hajottaa lohkolämppärin??
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä hajottaa lohkolämppärin??
3kk sitten asennettu defan lohkolämppäri ja nyt jo vastus kärynny... Ei ole liitoksissa vikaa, ne on katottu. Mistä siis voi johtua, että on hajonnu. En oo yli 2 tuntia lämmittäny kertaakaan kun tolppa ei anna enempää lämmittää. Ootteko miten saanu niitä takuuseen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Osta Tume defalta autoos sisäajastinkello kojelautaan.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=17
(Tietysti jos sulla on defa) Mulla on sellanen ja on tosi kätevä jos auton jättää johonkin paikkaan missä ei oo kelloa. Siinä on samassa paljon muutakin ku pelkkä kello.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=17
(Tietysti jos sulla on defa) Mulla on sellanen ja on tosi kätevä jos auton jättää johonkin paikkaan missä ei oo kelloa. Siinä on samassa paljon muutakin ku pelkkä kello.
OT: Tuo lämpötila-anturin mukaan säätyvä ajastus käyttää lämppäriä melko pitkään. 2 tuntia viiden asteen pakkasessa! Melko tuhlaavaista. Toki parempi tuokin kuin jatkuvasti lämpiämässä...Osta Tume defalta autoos sisäajastinkello kojelautaan.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=17
(Tietysti jos sulla on defa) Mulla on sellanen ja on tosi kätevä jos auton jättää johonkin paikkaan missä ei oo kelloa. Siinä on samassa paljon muutakin ku pelkkä kello.
Meidän kakkakoppa on ollut yli 10 vuotta tolpassa jossa ei ole ajastinta. Kokoajan pakkasella ajojen välissä piuhassa kiinni ja vielä toistaiseksi on aina ollut lumeton ja jäätön konepelti. Tiedä sitten onko laitteiden laatu huonontunut vai mitä jos ei uskalla paria tuntia pidempään pitää kerrallaan johdossa ;)
Meidän kakkakoppa on ollut yli 10 vuotta tolpassa jossa ei ole ajastinta. Kokoajan pakkasella ajojen välissä piuhassa kiinni ja vielä toistaiseksi on aina ollut lumeton ja jäätön konepelti. Tiedä sitten onko laitteiden laatu huonontunut vai mitä jos ei uskalla paria tuntia pidempään pitää kerrallaan johdossa ;)
Tommonen teksti rupee jo ottaan päähän.:) Tosiaan nää nykylaitteet kestää keskimäärin kai 180 tuntia, eli jos joka päivä käyttää 2 tuntia niin 3kk kestää... näköjään
Perskeles... miten toi quote toimii?
Viimeksi muokannut golf gtd, 29.1.2005 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^ Laita ihmeessä niin kukaan ei pahoita turhaan mieltään. Laita varmuuden vuoksi kaksi niin ei jää keneltäkään huomaamatta.
E: ja joo... tiedän että tuo jatkuva lämmittäminen on energiantuhlausta, mutta koen muuten eläväni poikkeuksellisen ekologista elämää joten otan itselleni oikeuden olla laiska tuon kyseisen asian suhteen. Sitäpaitsi tuo auto on oman omistuskauteni (4 vuotta) aikana ensimmäistä talvea johdossa, vaikka eipä tässä nyt liiemmin tarvetta ole ollutkaan tänä "talvena".
E: ja joo... tiedän että tuo jatkuva lämmittäminen on energiantuhlausta, mutta koen muuten eläväni poikkeuksellisen ekologista elämää joten otan itselleni oikeuden olla laiska tuon kyseisen asian suhteen. Sitäpaitsi tuo auto on oman omistuskauteni (4 vuotta) aikana ensimmäistä talvea johdossa, vaikka eipä tässä nyt liiemmin tarvetta ole ollutkaan tänä "talvena".
Jos vastus on lohkon kyljessä, siellä ei oikein ilmakuplia kulje - tai sitten on suurempiakin huolia kuin vastuksen hajoaminen.
Nämä uudemmat, joissa vastus on sormenpaksuisessa letkussa, varmaan saattavat noin hajotakin ilmakuplasta - vaan eivät ne muutenkaan kestä pitkiä lämmitysaikoja.
Vastus hajoaa varmasti, jos taloyhtiö (tai itse kytkinkellolla, herraties miksi) on säätänyt tolpan toimimaan niin, että virtaa tulee 10 min pätkissä 10 min välein tjsp.
GTD Golffin vastus on lohkon kyljessä, eiköhän se takuuseen mene jos 3kk vain on kestänyt.
Nämä uudemmat, joissa vastus on sormenpaksuisessa letkussa, varmaan saattavat noin hajotakin ilmakuplasta - vaan eivät ne muutenkaan kestä pitkiä lämmitysaikoja.
Vastus hajoaa varmasti, jos taloyhtiö (tai itse kytkinkellolla, herraties miksi) on säätänyt tolpan toimimaan niin, että virtaa tulee 10 min pätkissä 10 min välein tjsp.
GTD Golffin vastus on lohkon kyljessä, eiköhän se takuuseen mene jos 3kk vain on kestänyt.
Ei se pätkijä sähkökään hajoita niitä lohkolämmittimiä. Test Center Tiililä on tehnyt testin pätkijäsähköstä ja todennut ettei se niitä hajoita.
Ainut millä voi puolustella sitä että lohkolämmitin hajoaa pätkijäsähkön vaikutuksesta on se jännitepiikki mikä tulee asuntoyhtiöissä kun rumautetaan virta noin 30:een autoon päälle niin kulutus on liian raju mikä aiheuttaa notkahduksen jännitteessä. Joten alijännite sekä piikit rikkovat vastuksia. Pärkivää sähköähän esiintyy jokaisessa sähkövehkeessä missä on termostaatti. Esim:kahvinkeitin, keittolevyt, saunankiuas jne... Kuinkan monella noita vaihdetaan viikottain tai jopa edes vuosittain. Samalla tavalla se termostaatti katkooo sitä virtaa kuin se ajastinkellokin.
Yleisemmin lohkolämmitin menee rikki syystä että se ei ole autoon sopiva, tai liittimien väliin menee kosteutta , jäähdytinnestettä on liian vähän tai se ei kunnolla lähde kiertämään.
Ainut millä voi puolustella sitä että lohkolämmitin hajoaa pätkijäsähkön vaikutuksesta on se jännitepiikki mikä tulee asuntoyhtiöissä kun rumautetaan virta noin 30:een autoon päälle niin kulutus on liian raju mikä aiheuttaa notkahduksen jännitteessä. Joten alijännite sekä piikit rikkovat vastuksia. Pärkivää sähköähän esiintyy jokaisessa sähkövehkeessä missä on termostaatti. Esim:kahvinkeitin, keittolevyt, saunankiuas jne... Kuinkan monella noita vaihdetaan viikottain tai jopa edes vuosittain. Samalla tavalla se termostaatti katkooo sitä virtaa kuin se ajastinkellokin.
Yleisemmin lohkolämmitin menee rikki syystä että se ei ole autoon sopiva, tai liittimien väliin menee kosteutta , jäähdytinnestettä on liian vähän tai se ei kunnolla lähde kiertämään.
Mulla kesti viime syksynä asennettu Defan lohkol. n. viikon.
Takuuseen sain tietysti uuden lämppärin ja asentaja ei
uskonut ensin millään, että se on kaput, no aikansa mittailtuaan
päätyi siihen tulokseen, että vastus on rikki, epäili myös nesteen
vähyyttä. Uuden vastuksen jälkeen toiminut moitteettomasti, vaikka joka kerta, kun
ottaa piuhan lämmityksen jälkeen pois, on vähän semmonen fiilis, että
onkohan se lämmittäny.
Takuuseen sain tietysti uuden lämppärin ja asentaja ei
uskonut ensin millään, että se on kaput, no aikansa mittailtuaan
päätyi siihen tulokseen, että vastus on rikki, epäili myös nesteen
vähyyttä. Uuden vastuksen jälkeen toiminut moitteettomasti, vaikka joka kerta, kun
ottaa piuhan lämmityksen jälkeen pois, on vähän semmonen fiilis, että
onkohan se lämmittäny.
Muutamia tapauksia kun lohkon kyljessä olleita lämppäreitä pidettu lämmössä ja kone käymään niin huonolla tuurilla ilmakupla menee ohi niin palaa. Nämä tapaukset on kyllä sattuneet jo 90 luvulla kun aamulla pantu firman autot käymään ja annettu olla roikassa jotta lämpiäsi nopsempaa niin lämmitin kaput.
"Ei se pätkijä sähkökään hajoita niitä lohkolämmittimiä. Test Center Tiililä on tehnyt testin pätkijäsähköstä ja todennut ettei se niitä hajoita"
En tiedä mikä hajottaa mutta vastukset on kuulemma alkaneet kestämään kun sähkönsaanti on muutettu jatkuvaksi.
Keittolevyt sun muut on sitten eri asia, tässä oli puhetta lohkolämmittimen vastuksesta jota ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa pientä laajentumista / supistumista.
Tähän
"Yleisemmin lohkolämmitin menee rikki syystä että se ei ole autoon sopiva, tai liittimien väliin menee kosteutta , jäähdytinnestettä on liian vähän tai se ei kunnolla lähde kiertämään."
sanoisin että aika, no, rajoitteinen pitää olla jos laittaa autoon sopimattoman lämmittimen vastuksen.
Niistä kun löytyy mallikohtainen asennusohje.
Kosteutta liittimeen ei oikein helposti pääse kun tiivisteenä on o-rengas, eikä toisaalta tunnu järkevältä että itse vastus hajoaisi kosteuden seurauksena.
Peugeot 505 diesel oli auto, jossa nesteen vähyys poltti vastuksen, sen mallin joka laitettiin kannen takapäähän - kun auto oli parkkeerattu keula alaspäin ja laitettiin lämppäri päälle niin siihen pimeni.
Niissä missä vastus on lohkossa, neste on sitten tosi vähänä jos vastus on kuivilla :)
En tiedä mikä hajottaa mutta vastukset on kuulemma alkaneet kestämään kun sähkönsaanti on muutettu jatkuvaksi.
Keittolevyt sun muut on sitten eri asia, tässä oli puhetta lohkolämmittimen vastuksesta jota ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa pientä laajentumista / supistumista.
Tähän
"Yleisemmin lohkolämmitin menee rikki syystä että se ei ole autoon sopiva, tai liittimien väliin menee kosteutta , jäähdytinnestettä on liian vähän tai se ei kunnolla lähde kiertämään."
sanoisin että aika, no, rajoitteinen pitää olla jos laittaa autoon sopimattoman lämmittimen vastuksen.
Niistä kun löytyy mallikohtainen asennusohje.
Kosteutta liittimeen ei oikein helposti pääse kun tiivisteenä on o-rengas, eikä toisaalta tunnu järkevältä että itse vastus hajoaisi kosteuden seurauksena.
Peugeot 505 diesel oli auto, jossa nesteen vähyys poltti vastuksen, sen mallin joka laitettiin kannen takapäähän - kun auto oli parkkeerattu keula alaspäin ja laitettiin lämppäri päälle niin siihen pimeni.
Niissä missä vastus on lohkossa, neste on sitten tosi vähänä jos vastus on kuivilla :)
Mulla oli ooppelissa samanlainen ongelma, Calix:in vastus, 2kpl uusia kärähti 2kk sisään. Merkkiliikkeessä asennettu, meni takuuseen 2kertaa , sit loppui pakkaset ja en tiedä olisko se kestäny seuraavana talvenakaan.
Asentaja epäili että jatkojohto käräyttää vastuksen, tiedä häntä...Tuli myytyä auto seur. kesänä.
Ai niin, olen melkein varma että tänäpäivänä löytyy sinne lämmitystolpan sisälle mahtuva ajastinkello. En muista valmistajaa, mutta sähköliikkeistä löytyy!
Asentaja epäili että jatkojohto käräyttää vastuksen, tiedä häntä...Tuli myytyä auto seur. kesänä.
Ai niin, olen melkein varma että tänäpäivänä löytyy sinne lämmitystolpan sisälle mahtuva ajastinkello. En muista valmistajaa, mutta sähköliikkeistä löytyy!
Minä taas olen aivan varma että ei löydy ainakaan tuohon mun koululla olevaan tolppaan. Nimittäin se nousee pakollakin vähintään sen verran, minkä se töpseli painuu siihen pistorasian monttuun, ja se on jo liikaa. Joissain tolpissa kun ei jää sitä tilaa juurikaan siihen kannen ja johdon mutikan väliin.
Meillä on vuoden -88 Passatissa, joka on hankittu -93, ollut "ainiaan" sama Defa ja edelleen toimii hienosti. Lohkolämmittimen käyttöä en ole mitenkään mietiskellyt, vaan on sen johto pistorasiassa aina tarpeen mukaan. Tunnin verran lämpiää normaaleina talviaamuina ja pakkasella paljon pitempään. Päivisin on päällä joskus useampia tunteja. Myös olen päivisin käyttänyt niin, että kotiin palatessa moottorin ollessa kuumana tyrkännyt piuhat kiinni.
Pariin kertaan olen joutunut käyttämään (jonkin aikaa lämppärinkennon vuodon takia) myöskin jäähdytysnesteen joukossa niitä pieniä vuotoja tukkivia mömmöjä, mutta ei niistäkään mitään haittaa vielä ole ollut.
Taitaa olla uudet entisiä heikompia noin yleensä... vai olisiko vanhemmat laitteet ns. "hitaampia" ja siten kestävämpiä? Esim vanhoissa traktoreissa on vieläkin semmoisia toimivia lohkolämppäreitä, joissa on sininen nelikulmainen pistoke. Mikä lienee asennusvuosi tuommoisilla?
Pariin kertaan olen joutunut käyttämään (jonkin aikaa lämppärinkennon vuodon takia) myöskin jäähdytysnesteen joukossa niitä pieniä vuotoja tukkivia mömmöjä, mutta ei niistäkään mitään haittaa vielä ole ollut.
Taitaa olla uudet entisiä heikompia noin yleensä... vai olisiko vanhemmat laitteet ns. "hitaampia" ja siten kestävämpiä? Esim vanhoissa traktoreissa on vieläkin semmoisia toimivia lohkolämppäreitä, joissa on sininen nelikulmainen pistoke. Mikä lienee asennusvuosi tuommoisilla?
^Meilläpäin ainakin melkein aina(pakkasesta ja kiireestä riippuen) annetaan autojen lämmetä rauhassa tyhjäkäynnillä lämppärin johto kiinni. Eli siis sen normaalin lohkolämmityksen päälle. Yhtään vastusta ei ole hajonnut.
^^^^Jos siihen letkulämppärin yläpuolelle pääsee lämmityksen seurauksena muodostumaan "ilmalukko", niin letkussa oleva vesi kuumenee liikaa ja termostaatillinen lämppäri katkaisee virran. Eli ei saisi olla mutkia siinä lämmittimen yläpuolella olevassa letkussa.
^^^^Jos siihen letkulämppärin yläpuolelle pääsee lämmityksen seurauksena muodostumaan "ilmalukko", niin letkussa oleva vesi kuumenee liikaa ja termostaatillinen lämppäri katkaisee virran. Eli ei saisi olla mutkia siinä lämmittimen yläpuolella olevassa letkussa.
^ Riippuu tottakai, joillakin toimii saloran telkkari 50 vuotta kun toisella uusi hajoaa viikon päästä :D
Moottorin tärinä vaikuttaa ja sijoituspaikka, joku wanha diisel (kuten mulla) kyllä kolisee ja kilkattaa ja tärisee kylmänä hetken että paikat lähtee. Eihän uusi bensa-auto mitään tärise :D
Kattavaa keskustelut aiheesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 68&start=0
Moottorin tärinä vaikuttaa ja sijoituspaikka, joku wanha diisel (kuten mulla) kyllä kolisee ja kilkattaa ja tärisee kylmänä hetken että paikat lähtee. Eihän uusi bensa-auto mitään tärise :D
Kattavaa keskustelut aiheesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 68&start=0
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa