Rallin B-ryhmä
Valvoja: ffp jäsenet
Rallin B-ryhmä
Tälläiset tuli vastaan
Epäviralliset sivut rallin b-ryhmästä
http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Index.htm
ja pari videota
http://koti.mbnet.fi/h_enri/vids/Petrick/
Epäviralliset sivut rallin b-ryhmästä
http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Index.htm
ja pari videota
http://koti.mbnet.fi/h_enri/vids/Petrick/
Viimeksi muokannut MikaK, 24.11.2004 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
minä jo hypin pitkin seiniä, mutta ei...prkl lähtee silmät irti, kun koittaa nuita sivuja selata.
E:kuitenkin oikeaa asiaa kunnon autoista.
...ja lisää edittiä: Onko teillä tiedossa kirjoja/lehtiä aiheesta? muutaman kirjan pätkän olen lukenut ja vanhoja lehtiä on tullut selattua, mutta lisää pitäisi löytää.
E:kuitenkin oikeaa asiaa kunnon autoista.
...ja lisää edittiä: Onko teillä tiedossa kirjoja/lehtiä aiheesta? muutaman kirjan pätkän olen lukenut ja vanhoja lehtiä on tullut selattua, mutta lisää pitäisi löytää.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
tuo oli sitä vanhaa hyvää aikaa!! pitkiä näyttäviä luisuja ja "huonot" alustat aikojen kustannuksella.. mut tehoja ihan "riittävästi" :)
Viimeksi muokannut samza, 24.11.2004 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 77
- Liittynyt: 4.11.2004 12:21
Kyllähän noissa on tehoa aivan järkyttävän paljon siinä suhteessa millä tekniikalla niitä tehoja hallittiin. Oliskohan jollain lisää videoita noista audeista. Tekis niin pirusti mieli katsella lisää. Kukas se veti Ouninpohjan sillon joskus tolla audilla aivan reikä päässä. Ei taidettu sitä aika vähään aikaa rikkoa, vai rikottiinko sitä koskaan, kun se pätkä tais jossain välissä vähän muuttua. Vai muistelenko aivan väärin.
" Suorituskyvystä kertoo se että Tekniikan Maailman vuonna 1985 tekemän mittauksen mukaan Peugeot 205 Turbo 16 kiihtyi 0-100 km/h alle kolmessa sekunnissa. Kaikenlisäksi mittaus suoritettiin raskailla sorarenkailla. Eräiden tietojen mukaan Lancia Delta S4 kiihtyi 0-100 km/h jopa 2,3 sekunnissa."
että sillälailla, siinä saattaisi jäädä yksi jos toinenkin hovikelpoinen urheiluauto kakkoseksi...
" Suorituskyvystä kertoo se että Tekniikan Maailman vuonna 1985 tekemän mittauksen mukaan Peugeot 205 Turbo 16 kiihtyi 0-100 km/h alle kolmessa sekunnissa. Kaikenlisäksi mittaus suoritettiin raskailla sorarenkailla. Eräiden tietojen mukaan Lancia Delta S4 kiihtyi 0-100 km/h jopa 2,3 sekunnissa."
että sillälailla, siinä saattaisi jäädä yksi jos toinenkin hovikelpoinen urheiluauto kakkoseksi...
Kukas se veti Ouninpohjan sillon joskus tolla audilla aivan reikä päässä. Ei taidettu sitä aika vähään aikaa rikkoa, vai rikottiinko sitä koskaan, kun se pätkä tais jossain välissä vähän muuttua. Vai muistelenko aivan väärin.
Olisiko ollu oma poika Hannu? Veti kyllä niin kovaa, ettei sitä luultavasti tänä päivänäkään rikottaisi. Nykyisellä reitillä ei edes onnistu kun on paljon lyhyempi.
Niin siis tarkoitan että turbo se mekaaninen ahdinkin on. Tossa ois varmaan parempi käyttää "turbo"-sanan sijaan "pakokaasu ahdin"-sanaa. Nyt ton tekstin kirjoittaja antaa ymmärää että mekaaninen ahdin ei ole turbo. Tai jotain...
Jaa-a..taitaapa olla niin että sanalla "turbo" tarkoitetaan nimenomaa pakokaasuahdinta , eikä suinkaan mekaanista ahdinta, oli kyseessä sitten lapa- tai ruuviahdin tai muu kampiakselilta voimansa ottava pöhötin. Näin isot pojat sanoo.
Mut on kyl ihan helmi virityksiä noi B-ryhmäläiset. Tosin tähän maailmanaikaan noi tehot ei ehkä säväytä samalailla kuin tuolloin. Pistin merkile että audit oli aika pirun painavia verrattuna muihin..
Jossain oli nyt melko vasta juttua tuostakin toiminnasta ja joku entinen kuski kertoi että autolla ajettiin käytännössä niin että mutkan jälkeen keulaa vaan suoran suuntaan, kaasutus, jarrutus, taas mutkan jälkeen keulaa suorallepäin jollain konstilla ja kaasua. Eli varmaan hieman keposemmin hallittavia noi ku nykypäivän veeärseet.
Olisiko ollu oma poika Hannu? Veti kyllä niin kovaa, ettei sitä luultavasti tänä päivänäkään rikottaisi. Nykyisellä reitillä ei edes onnistu kun on paljon lyhyempi.
Tuosta oli jonkin aikaa sitten jossain Tuulilasissa tai VM:ssä juttua (olisko ollu viime keväänä?)...oli aika raakaa menoa muutenkin kun yöllä ajettiin Ouninpohjalla lähes samoja aikoja kun päivälläkin, oli nuotti kohdallaan. Mikkola totesi siinä jutussa, että jokin nuotti saattoi olla että kun valokeila osuu nypyn taakse johonkin tiettyyn puuhun, niin siihen suuntaan lusikka lattiassa :)
Olisiko ollu oma poika Hannu? Veti kyllä niin kovaa, ettei sitä luultavasti tänä päivänäkään rikottaisi. Nykyisellä reitillä ei edes onnistu kun on paljon lyhyempi.
Näin minäkin sitä muistelin. jossain haastattelussa taisi vielä todeta että "osasta pätkää en muista mitään" Kyllä tuo Ouninpohja on niin legendaarinen pätkä että jos sen keksivät joskus poistaa rallista niin kyllä surettaa varmasti monia.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
2mE kirjoitti:Mut on kyl ihan helmi virityksiä noi B-ryhmäläiset. Tosin tähän maailmanaikaan noi tehot ei ehkä säväytä samalailla kuin tuolloin. Pistin merkile että audit oli aika pirun painavia verrattuna muihin..
Johtuen ihan siitäkin että muut oli lasikuitupulkkia putkirungon päällä, kun taas audi oli hieman perinteisemmin rakennettu. Oli kyl Audiakin joltain osin kevennetty.
"Löysä" jossakin ruutulipussa tjsp, tuossa muutama vuosi sitten muisteli, että kuinka sitä aina itkettiin että ei oo voimaa. Muistaa kuulemma lopun ikäänsä eka testin viimosella 205:n B-versiolla. Oli kolmosta hakiessa todennu Harjanteelle, että nyt kuule on voimaa.... ja ihan liikaa...
Huoltoalueella oli tallin inssit oottaneet "suu messingillä". Pojat oli tehneet pientä jekkua ja säätäneet koneen parametrejä "hieman", laskennallisesti olisi tarjolla pitänyt olla noin 850-930 hv !
Samassa haastattelussa Salonen totesi, että moottoritehon rajoittaminen oli ainoa ajateltavissa oleva ratkaisu, koska voimansiirto alkoi kehittyä jo liian hyväksi ja noilla tehoilla vauhdit olisi pidon kasvaessa nousseet täysin hallitsemattomiksi.
Huoltoalueella oli tallin inssit oottaneet "suu messingillä". Pojat oli tehneet pientä jekkua ja säätäneet koneen parametrejä "hieman", laskennallisesti olisi tarjolla pitänyt olla noin 850-930 hv !
Samassa haastattelussa Salonen totesi, että moottoritehon rajoittaminen oli ainoa ajateltavissa oleva ratkaisu, koska voimansiirto alkoi kehittyä jo liian hyväksi ja noilla tehoilla vauhdit olisi pidon kasvaessa nousseet täysin hallitsemattomiksi.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
-> andeRS: eipä ihan, mutta melkein. Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...)
Petricin filmeistä taassa näkyy se kuinka kankea UrQuattro (tai sen näköinen pitkä b-ryhmäläinen) on ollut.....saa äijät vähän sovittaa sitä jotta kääntyy mutkissa.... Kovavauhtisilla, loivilla osuuksilla varmaan toimiva laite......
Petricin filmeistä taassa näkyy se kuinka kankea UrQuattro (tai sen näköinen pitkä b-ryhmäläinen) on ollut.....saa äijät vähän sovittaa sitä jotta kääntyy mutkissa.... Kovavauhtisilla, loivilla osuuksilla varmaan toimiva laite......
Niin siis tarkoitan että turbo se mekaaninen ahdinkin on. Tossa ois varmaan parempi käyttää "turbo"-sanan sijaan "pakokaasu ahdin"-sanaa. Nyt ton tekstin kirjoittaja antaa ymmärää että mekaaninen ahdin ei ole turbo. Tai jotain...
Kuten tuolla puhetta oli, niin eihän se nyt ihan noin menny.
Turbo on pakokaasuahdin, ja mekaaninen ahdin on mekaaninen ahdin
Myytävänä B-ryhmäläisiä yms. muita makosia autoja.
Audi Quattro S1
jos on tallissa tilaa ja rahaa löytyy....ni sieltä vaan hankintoja tekemään kun se joulukin on kohta ovella ;)
Ex Walter Röhrl & Stig Bloomquist, a genuine ex-works car. Race History: Blomqvist / Cederberg Argentina 1985 652Z-943 Group B * Blomqvist / Cederberg Bettega Memorial 1985 IN-NE 7 permanent test car * Race Of Champions 1985 IN-NE 7 then sold to private collector* Chassis #WAUZZZ85ZGA905005. ; All mechanical components fully restored by Lehmann for an impressive bill of 220,000 EUR.... 600 HP. Proper magnesium engine case. Fully matching original works specifications, but fully restored by factory. Note the “knee rest” custom fitted at Rohrls’ request. This is the last Factory “Rally” evolution. Ready to race and immediately available for only 200,000 EUR all fees and taxes included.
Audi Quattro S1
jos on tallissa tilaa ja rahaa löytyy....ni sieltä vaan hankintoja tekemään kun se joulukin on kohta ovella ;)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kaveri on hyvällä menestyksellä saanut Geeteeveen kautta hommattua B-ryhmä materiaalia. On tullu katottua eräskin tunti noita pätkiä, eikä ikinä niihin kyllästy. Ralli illan päätteeks saa olkkarin lattialta siivota autokuorman santaa ja hiilikuidun kappaleita, ja mökissä haisee asbesti ja kisabensa ;} -Voi jeesus, oli se aikaa... Oon joskus sanonu että vielä kerran kun kuulis "Äs Ykkösen " rytinän ja paukkeen suomalaisessa illanhämyisessä korpimetsässä, niin tästä jo kyllä kerkiäis.....
Ei olisi yhtään hullumpaa jos esimerkiksi saisi b-ryhmäläisen ajamaan Jyskälään vaikka lauantaiksi. Siinähän sitten voisi hieman vertailla aikoja ja katsella näyttäviä sladeja. Kuskiksi vaikka Juha tai Tommi vaikka ei välttämättä b-ryhmälaisestä kokemusta olekkaan. Ari taitaa ola on liian vanha ja se vaan vilkuttelisi ikkunasta, joisi maitoa ja puhuisi hengellesiä. :)
Ei olisi yhtään hullumpaa jos esimerkiksi saisi b-ryhmäläisen ajamaan Jyskälään vaikka lauantaiksi
Olis se kyllä mannaa nähdä ja kuulla noita vehkeitä vielä kerran. Vaan missäpä välissä niitä ajattaisi? Ei taida FIA taipua siihen, että B-ryhmäläisillä ajettaisiin sulkuaikana edes 0-autoina, kun eivät ole enää luokiteltuja :/
Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...)
Onko tosta jotain faktaa jossakin? Kuulostaa aika mahottomalta.
Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...)
Onko tosta jotain faktaa jossakin? Kuulostaa aika mahottomalta.
Harmi ettei tuo pidä paikkaansa. Rata oli tiettävästi melkopaljon lyhyempi kun Toivonen siellä pyyhälsi.
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?s=&threadid=1264&highlight=toivonen
Eh.
Eikö tässä tilanteessa voisi kattoa sen pätkän missä Porsche ajaa Rykköstä vastaan. Tilanne olisi varmasti jokseenkin samanlainen; pyörä kulkee suoralla lujempaa, mutta sillä ei pääse mutkissa, ja silti se on suhteellisen lähellä Porschea maaliviivalla.
Asiahan ei mitenkään liity tähän, muutakuin luettuani noita formulafanien kinasteluita on se ilmeisesti niin että jos auto on nopeempi suorilla mutta hitaampi mutkissa se häviää automaattisesti... Kysehän on varmaan siitä että paljonko on nopeampi suoralla, ja paljonko häviää mutkissa.
Eikö tässä tilanteessa voisi kattoa sen pätkän missä Porsche ajaa Rykköstä vastaan. Tilanne olisi varmasti jokseenkin samanlainen; pyörä kulkee suoralla lujempaa, mutta sillä ei pääse mutkissa, ja silti se on suhteellisen lähellä Porschea maaliviivalla.
Asiahan ei mitenkään liity tähän, muutakuin luettuani noita formulafanien kinasteluita on se ilmeisesti niin että jos auto on nopeempi suorilla mutta hitaampi mutkissa se häviää automaattisesti... Kysehän on varmaan siitä että paljonko on nopeampi suoralla, ja paljonko häviää mutkissa.
Joo minäki lueskelin tuota F1-foorumia ja rupes suorastaan ärsyttämään moinen tinkaus ja vouhotus. Mutta meillä jokaisellahan on oma "uskontomme", ja itse olen varmaan joidenkin asioiden suhteen yhtä fanaattinen ja ärsyttävä kun nämä räkä räikkösen fanit(?), mutta itse en vain sitä huomaa...
Nämä kahden tai usemman enemmän tai vähemmän eri asian vertaamiset kuumentaa aina tunteita. Tuolla käydään kovaa vääntöä mm. siitä onko formulat nimensä arvoinen kuninkuusluokka vai ei. Näitä ikuisuuskysymyksiä on nähty täälläkin tasaisin väliajoin, 1.8T vs. V6 jne. Asiathan ei ole niin yksinkertaisia eikä sitä oikeaa totuutta ole ehkä olemassakaan. Väitellä toki voidaan loputtomiin.
Minun mielestä aivan riittävän kovia pelejä nuo B-ryhmän ralliautot joka tapauksessa, kiersi se Toivonen lyhyemmän tai pidemmän reitin formularadalla eli ei. Ja hyvä niin, turha tuon asian vuoksi on hermostua.
OT: Karsee juttu tuo Henri Toivosen kuolemaan johtanut onnettomuus. Muistu tuokin tapaus mieleen ku tuli aiheen tiimoilta surffailtua...
Nämä kahden tai usemman enemmän tai vähemmän eri asian vertaamiset kuumentaa aina tunteita. Tuolla käydään kovaa vääntöä mm. siitä onko formulat nimensä arvoinen kuninkuusluokka vai ei. Näitä ikuisuuskysymyksiä on nähty täälläkin tasaisin väliajoin, 1.8T vs. V6 jne. Asiathan ei ole niin yksinkertaisia eikä sitä oikeaa totuutta ole ehkä olemassakaan. Väitellä toki voidaan loputtomiin.
Minun mielestä aivan riittävän kovia pelejä nuo B-ryhmän ralliautot joka tapauksessa, kiersi se Toivonen lyhyemmän tai pidemmän reitin formularadalla eli ei. Ja hyvä niin, turha tuon asian vuoksi on hermostua.
OT: Karsee juttu tuo Henri Toivosen kuolemaan johtanut onnettomuus. Muistu tuokin tapaus mieleen ku tuli aiheen tiimoilta surffailtua...
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Joo, tuulilasin turbo-liitteessä oli taannoin juttu tosta rallin b-ryhmästä. No siin oli myös mainittu tuo edellä kerrottu tarina että B-rymäläisellä ois ollu edellisen vuoden F1 aika-ajoissa 6. Rupesin miettii, et mitä vittuu toi toimittaja oikee laukoo, ja päätin soittaa sille. No ruuvasin tuulilasin toimituksen numeron ja pyysin yhdistämään kyseisen jutun tekijälle, Marko Mäkiselle. Mäkinen vastas tietysti, ja kerroin suoraan että nyt on lipsahtanu virhe yhteen juttuun koskien rallin b-ryhmää. Kerroin mäkiselle mielipiteeni, että ei ole mahdollista että ralliauto pesee formulan asfalttiradalla. Mäkinen kertoi kuulleensa asian luotettavasta lähteestä, mutta rupes siin samas itekki hiukan miettii asiaa ja lupas tarkistaa asian ja palata asiaan myöhemmin. No meni pari päivää nii Mäkinen soitti takasi ja sano et oon ollu oikeessa tavallaan, Estorilin aika-ajo oli ajettu 1986 sadekelillä. Eli siis se on selitys tähän juttuun. Mäkinen lupas laittaa oikasun seutraavaan turbo-lehteen.
ps. sori ku kaivoin vanhan thredin, mut oli pakko.
ps. sori ku kaivoin vanhan thredin, mut oli pakko.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Eipä ole sellaisia autourheilufiiliksiä koskaan koettu mita oli seurata Jyskälää B-ryhmän aikakautena... Oli se vauhti ja ÄÄNI niissä autoissa jotain käsittämätöntä (Muistatteko Lancia S4:n ja Audi Sport Quattron, ne kuuli metsässä siis oikeasti kilometrien päästä!!)
Ja sitten kun voimansiirtotekniikka ei ollut vielä tuohon aikaan niin kehittynyttä, mentiin luistossa koko ajan, ja kuskeilta vaadittiin tosiaan kanttia! Ajo oli sata kertaa näyttävämpää kuin nykyään...
Nykyään rallissa ratkaisee kuka OSAA ajaa lujaa, B-ryhmässä ratkaisi se kuka USKALSI :)
Ja kun turvanäkökulmat, melu ja ympäristöasiat pitää huomioida nykyään poliittisesti korrektilla tavalla, voimme olla varmoja ettei enää koskaan tulla kokemaan mitään vastaavaa. Luojan kiitos siis, että itse sain kokea B-ryhmän ralliautojen aikakauden!
Ja sitten kun voimansiirtotekniikka ei ollut vielä tuohon aikaan niin kehittynyttä, mentiin luistossa koko ajan, ja kuskeilta vaadittiin tosiaan kanttia! Ajo oli sata kertaa näyttävämpää kuin nykyään...
Nykyään rallissa ratkaisee kuka OSAA ajaa lujaa, B-ryhmässä ratkaisi se kuka USKALSI :)
Ja kun turvanäkökulmat, melu ja ympäristöasiat pitää huomioida nykyään poliittisesti korrektilla tavalla, voimme olla varmoja ettei enää koskaan tulla kokemaan mitään vastaavaa. Luojan kiitos siis, että itse sain kokea B-ryhmän ralliautojen aikakauden!
B-Ryhmän aikakausi videoissa kerrotaan että Henry Toivonen ajoi lancian kehitysversiolla testiajoa. Auto suoritti niin kovan kierrosajan radalla että se olisi oikeuttanut kuudenteen sijaan F1-kisoissa. Keli oli maininnan mukaan kisassa puolikostea/melkein kuiva. Eli ei lehden kirjoittaja höpöjä ole puhunut. B-ryhmäläisten suorituskyky oli niin uskomaton että sillä olisi voinut tosiaan kisailla hitaampien formuloitten kanssa.
Kehotan katsomaan kaikki B-ryhmää käsittelevät videot, niistä selviää tuommoisetkin asiat ja ei tartte sitten kaikkialle soitella :)
Harmittaa kun koko ryhmä lopetettiin ennen kuin niitä elävässä elämässä kerkesi näkemään.
Siihen aikaan kuskit oli miehiä ja nykyiset kurahousuja :)
Kehotan katsomaan kaikki B-ryhmää käsittelevät videot, niistä selviää tuommoisetkin asiat ja ei tartte sitten kaikkialle soitella :)
Harmittaa kun koko ryhmä lopetettiin ennen kuin niitä elävässä elämässä kerkesi näkemään.
Siihen aikaan kuskit oli miehiä ja nykyiset kurahousuja :)
oldez@F1-forum kirjoitti:Ainoo vaan että b-ryhmäläinen kiihtyy nopeammin soralla kuin asfaltilla. Jotta auton saa lähtemään mahdollisimman nopeasti liikkeelle asfaltilla pitää kierrokset nostaa parhaalle vääntöalueelle. Sitten pitää nostaa jalka nopeasti pois kytkimeltä, jotta kytkin ottaisi omalla tahdilla kiinni. Renkaat sutivat yleensä, mutta kun pito palautuu niin kaasu painetaan pohjaan. Mutta näin vain etu- tai takavetoisella autolla. Nelivedolla näin ei voi tehdä, koska pyöritettäviä renkaita on neljä. Kitkaa on enemmän, joten renkaat eivät luista vaan kytkin, joka taas ei ole hyvä idea. Soralta lähdettäessä kaikki neljä pyörää lyövät hieman tyhjää, koska pito on heikompi. Asfaltilla neliveto pitää saada pieneen liikkeeseen ennenkuin sillä voi painaa kaasun pohjaan.
Totellinen asijantuntija... hauska kyllä lukea tuota kinastelua :D
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
http://www.mtm-france.com/videos/audi/a ... turini.mpg
60Mb audi S1:llä turinilla testiä.. ai ai noita ääniä :D
60Mb audi S1:llä turinilla testiä.. ai ai noita ääniä :D
B-ryhmän video tallenteita!!!
Kyllä noita B-ryhmän video tallenteita on make katsella. Itse olen nähnyt valehtelematta kaikki myynnissä olevat B-ryhmän videot ja omistankin aikas nipun(ralli videoita minulla on n.70kpl.)...
GTV:llä on kohtuullisen laaja valikoima erilaisia B-ryhmän video tallenteita!!! Osoite, josta voi videoita tilata: www.gtv.fi
JA VINKKINÄ, että mikäli olette tilaamassa, niin käykää ensin täällä: www.rallikauppa.com (siellä on tarjous kyseisistä videoista!!!!)
GTV:llä on kohtuullisen laaja valikoima erilaisia B-ryhmän video tallenteita!!! Osoite, josta voi videoita tilata: www.gtv.fi
JA VINKKINÄ, että mikäli olette tilaamassa, niin käykää ensin täällä: www.rallikauppa.com (siellä on tarjous kyseisistä videoista!!!!)
Turhaa vääntöä kai tämäkin, mutta mukavaahan se vaan on :)
-86 oli kuitenkin fykkösissä vielä sitä turbojen kulta-aikaa, joten ei kyllä B-ryhmäläisellä paljoa katseltaisi edes takasiipiä niistä vehkeistä. Kevyempiä, reilusti tehokkaampia, läskeillä slikseillä, matalemmalla painopisteellä ja tuottivat varmasti enemmän downforceakin. Ei pelkällä nelivedolla millään kompensoida tuota eroa. Ei sillä, melkoisia petoja nuo B-ryhmäläiset olivat, mutta kyllä tuommoinen turbo-formula on ihan toinen eläin. Aika-ajoissa puhuttiin kuitenkin reilusti yli tuhannesta hevosesta.
Viivaltahan noi formulat ei ole mitään tajuttomia tykkejä (suhteutettuna teho/paino -suhteeseen), mutta vauhtiin päästyään niillä jättää ihan minkä tahansa. Paitsi ehkä ovaalilla. :)
-86 oli kuitenkin fykkösissä vielä sitä turbojen kulta-aikaa, joten ei kyllä B-ryhmäläisellä paljoa katseltaisi edes takasiipiä niistä vehkeistä. Kevyempiä, reilusti tehokkaampia, läskeillä slikseillä, matalemmalla painopisteellä ja tuottivat varmasti enemmän downforceakin. Ei pelkällä nelivedolla millään kompensoida tuota eroa. Ei sillä, melkoisia petoja nuo B-ryhmäläiset olivat, mutta kyllä tuommoinen turbo-formula on ihan toinen eläin. Aika-ajoissa puhuttiin kuitenkin reilusti yli tuhannesta hevosesta.
Viivaltahan noi formulat ei ole mitään tajuttomia tykkejä (suhteutettuna teho/paino -suhteeseen), mutta vauhtiin päästyään niillä jättää ihan minkä tahansa. Paitsi ehkä ovaalilla. :)
testi
Kyllähän Top-Gear ohjelmassa testasivat radalla, vanha audin ralli-ihme ja mitsun joku evo ralliraaseri, Evo tais voittaa sekuntilla tai parilla kun ajoivat 2 kierrosta.
Kyllä siitä tehdas on luvannut 306hv. Ja että joku sport quattro. Siis luokittelua varten rakennettu "massatuotantomalli"(=214kpl 1983-1985) luokitteluun tarvitsi tuolloin 200kpl. vrt esim. Peugeot 205 T16 , Ford RS200. Audi sport quattro S1 on siis se evoluutio ralliversio siipineen kaikkineen.
Audi sport quattro luokiteltu 1.5.1984 Sillä siis aloitettiin kilpailemaan (loppuvuosi), sitten lisättiin siivet ja luokiteltiin 1.7.1985(loppuvuosi kilpailuihin) S1 versiona.
Audi sport quattro luokiteltu 1.5.1984 Sillä siis aloitettiin kilpailemaan (loppuvuosi), sitten lisättiin siivet ja luokiteltiin 1.7.1985(loppuvuosi kilpailuihin) S1 versiona.
Se Top Gearin "testi" oli lähinnä show-ajelua radalla peräkkäin, kaikkine oikaisuineen ja muine hassutteluineen. Silti siinä näki miten modernimpi ännäläinen pistää vanhaa sotaratsua päihin 6-0, vaikka voimaa on vähemmän. Suurin syy siihen löytyy varmaankin Mitsun paremmasta alustasta ja voimansiirrosta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 56 vierailijaa