Eberi ei käynnisty - TAAS TOIMII!
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Eberi ei käynnisty - TAAS TOIMII!
Eli auto on T4 2.5tdi -00 automaatti-ilmastoinnilla, ja siinä jälkiasennettu Hydronic D3W Z.
Kun lämmittimen kytkee päälle, lähtee lämppärin moottori puhaltamaan, lämmönsäätimeen syttyy HE-merkki ja eberin vesipumppu alkaa kierrättämään nestettä. Itse lämmitin ei kuitenkaan käynnisty, eikä sen polttoainepumppukaan naksuta.
Mistähän moista vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?
Kun lämmittimen kytkee päälle, lähtee lämppärin moottori puhaltamaan, lämmönsäätimeen syttyy HE-merkki ja eberin vesipumppu alkaa kierrättämään nestettä. Itse lämmitin ei kuitenkaan käynnisty, eikä sen polttoainepumppukaan naksuta.
Mistähän moista vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?
Viimeksi muokannut saastuttaja, 30.11.2004 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Kiitos vinkistä! Täytyypä kokeilla tuota sulakkeen irrotusta, jos vika sillä korjaantuisi.
Itsekin epäilen sähköpuolen vikaa. Vikakoodeja tuosta ei kait saa ulos, kun on vaan minikellokytkin? Mihinikään häiriötilaan eberi ei mene, vaan luulee kait että poltin on käynnissä ja kierrättää nestettä sen tunnin ajan ja sammuttaa sitten itsensä.
Itsekin epäilen sähköpuolen vikaa. Vikakoodeja tuosta ei kait saa ulos, kun on vaan minikellokytkin? Mihinikään häiriötilaan eberi ei mene, vaan luulee kait että poltin on käynnissä ja kierrättää nestettä sen tunnin ajan ja sammuttaa sitten itsensä.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Ei pitäis tulla jatkuvaa jännitettä sinne pumpulle !!
Käsittääkseni pumppu toimii ja sitä ohjataan vaihtojännitteellä (taajuudella säädetään PA määrää)
Pumppuhan toimiessaan naputtaa joko hitaasti tai nopeammin riippuen siitä onko lämppäri kytkeytyny osa/täysteholle...
Vika voisi selvitä helposti, jos sen laitteen saisi diagnostiikkalaitteen perään... näkis, että ilmottaako vikakoodia !!
Epelissä (3kW) liekkivahti on termostaatti tyyppinen anturi, ei optinen.
Käsittääkseni pumppu toimii ja sitä ohjataan vaihtojännitteellä (taajuudella säädetään PA määrää)
Pumppuhan toimiessaan naputtaa joko hitaasti tai nopeammin riippuen siitä onko lämppäri kytkeytyny osa/täysteholle...
Vika voisi selvitä helposti, jos sen laitteen saisi diagnostiikkalaitteen perään... näkis, että ilmottaako vikakoodia !!
Epelissä (3kW) liekkivahti on termostaatti tyyppinen anturi, ei optinen.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Tuo jatkuva +12V pumpulla kyllä ihmetyttää, mittasin tosin jännitteen yleismittarin DC-puolella. Se saattoi sekoittaa mittarin näyttämään mitä sattuu. Täytyypä huomenna tutkia vielä tarkemmin.
cojo:n mainitsema hehku on myös yksi varteenotettava vikapaikka. Täytyy tutkia sekin. Se kai vaatinee jo laitteen irrottamisen autosta...
Millainen eberin "häiriötila" oikein on? Onko mitään näkyvää merkkiä, vai onko se aina häiriötila, jos laite ei käynnisty normaalisti?
cojo:n mainitsema hehku on myös yksi varteenotettava vikapaikka. Täytyy tutkia sekin. Se kai vaatinee jo laitteen irrottamisen autosta...
Millainen eberin "häiriötila" oikein on? Onko mitään näkyvää merkkiä, vai onko se aina häiriötila, jos laite ei käynnisty normaalisti?
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 15.11.2004 19:55
Moi!
Veikkaisin että sulla on tulppa hajalla.
Tulppa kun menee niin se ei kyllä ruukaa inahtaakkaan niin kuin sulla, muistaakseni(siis mikä muisti!).Vaihdoin paremman tulpan broidille viime talvena mutta en nyt muista miten se oireili. Alkoi kumminkin toimimaan sen jälkeen.
Huomioi tuo aiheen lopussa mainitsema seikka tulpista.
"Kokemuksia" lämmitäjistä. Käytä lämmitintä vuodet ympäri.
Tekee hyvää lämmittäjälle että sitä käytetään myös kesällä että vehkeet saa vähän "liikuntaa". Ei tietenkää tuntikausia mutta ehkä joku 10min aina silloin tällöin. Jos ei tee näin niin syksyllä voi paikat olla jumissa lämittäjässä.
Itsellä ei ole tämän takia(kop,kop) ollut mitään ongelmia muuta kuin tavallista huoltoa kuten tulpan vaihtoja jne.
Tulpan vaihto on helppo mutta riippuu tietenkin missä lämmitin on piilossa.
Isommalla kellolla saa vikakoodit, muttei sitä aina tarvitse.Se on vain suuntaa näyttävä vikaa etsiessä.
Tulppia on kahden laisia Eberiin(hydronic). Toinen on kestävempi/kalliimpi ja saattoi olla materiaaliltaan keraaminen.Siinä on muuten johdot tulpassa kiinni että on vähän "konstikkaampi" vaihtaa.
Veikkaisin että sulla on tulppa hajalla.
Tulppa kun menee niin se ei kyllä ruukaa inahtaakkaan niin kuin sulla, muistaakseni(siis mikä muisti!).Vaihdoin paremman tulpan broidille viime talvena mutta en nyt muista miten se oireili. Alkoi kumminkin toimimaan sen jälkeen.
Huomioi tuo aiheen lopussa mainitsema seikka tulpista.
"Kokemuksia" lämmitäjistä. Käytä lämmitintä vuodet ympäri.
Tekee hyvää lämmittäjälle että sitä käytetään myös kesällä että vehkeet saa vähän "liikuntaa". Ei tietenkää tuntikausia mutta ehkä joku 10min aina silloin tällöin. Jos ei tee näin niin syksyllä voi paikat olla jumissa lämittäjässä.
Itsellä ei ole tämän takia(kop,kop) ollut mitään ongelmia muuta kuin tavallista huoltoa kuten tulpan vaihtoja jne.
Tulpan vaihto on helppo mutta riippuu tietenkin missä lämmitin on piilossa.
Isommalla kellolla saa vikakoodit, muttei sitä aina tarvitse.Se on vain suuntaa näyttävä vikaa etsiessä.
Tulppia on kahden laisia Eberiin(hydronic). Toinen on kestävempi/kalliimpi ja saattoi olla materiaaliltaan keraaminen.Siinä on muuten johdot tulpassa kiinni että on vähän "konstikkaampi" vaihtaa.
Viimeksi muokannut TurboCompound, 26.11.2004 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Olen kyllä käytellyt lämmitintä säännöllisesti kesälläkin, ja itseasiassa tuo vikakin ilmaantui jo kesällä(ja pakkasten tultua korjaaminenkin on alkanut viimein kiinnostaa;)
Taidankin seuraavana siirtona irrottaa lämmittimen ja yhdistää lämppärin putket, jotta autolla voi sitten ajella korjauksen ajan. Tuo T4:n konehuone on niin täyteen ahdettu, ettei sinne edes valo pääse, joten tuskin korjaaminen muuten onnistuu.
Kiitos kaikille neuvoista! Palaan asiaan sitten kun jotain uutta ilmenee.
Taidankin seuraavana siirtona irrottaa lämmittimen ja yhdistää lämppärin putket, jotta autolla voi sitten ajella korjauksen ajan. Tuo T4:n konehuone on niin täyteen ahdettu, ettei sinne edes valo pääse, joten tuskin korjaaminen muuten onnistuu.
Kiitos kaikille neuvoista! Palaan asiaan sitten kun jotain uutta ilmenee.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
kukaan ei tainnut vielä veikata viallista lämpötunnistinta, se nimittäin voisi tehdä sen, että luulee koneen olevan lämmin ja kierrättää vesipumppua sisäpuhallusta varten, mutta ei koskaan käynnisty, koska luulee veden olevan jotain 80 asteista eli toimii taukolämmityksessä. Wihurilta saat ohmi-arvot eri lämpötiloissa noille tunnistimille, jolloin voit mitata vastuksen. Itsellä D4W teki noin takuuaikana -98 vuona.. se ei nimenomaan pakkasella lähtenyt käyntiin eikä myöskään antanut vikakoodeja kellolle, koska luuli olevansa kunnossa.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
muistin väärin, takuuvika mulla oli, ettei nimenomaan kuumana puhaltanut sisälle, vaan heitti vian ylikuumenemisesta. Myöhemmin (pari vuotta sitten) siitä alkoi reistaamaan juuri Saastuttajan kuvaamalla tavalla lämpötunnistin, jolloin sisäpuhallus käynnistyi jopa pakkasella olevassa moottorissa, mutta ei koskaan kokeillut pakopuhallinta ennen hehkutuksen aloittamista, kuten kylmä laite normaalisti tekee.
löysin omaan lämmittimeen annetut arvot:
0-asteessa 30-35kohm
20 astetta 10kohm
100 astetta 2 kohm
itsellä se pyöri kylmänä (10c) pöydällä juuri tuolla jossain muutaman kilo-ohmin paikkeilla ja kun lämmitti sitä stendarilla arvo pieneni vain vähän. toinen tunnistin toimi normaalisti.
jos puhallin olisi jumissa tai hehku mennyt ei HE-sisäpuhallus toimisi, ainakaan kylmänä, koska sehän käynnistyy vasta kun vesi on jossain 30 asteen kohdilla..
löysin omaan lämmittimeen annetut arvot:
0-asteessa 30-35kohm
20 astetta 10kohm
100 astetta 2 kohm
itsellä se pyöri kylmänä (10c) pöydällä juuri tuolla jossain muutaman kilo-ohmin paikkeilla ja kun lämmitti sitä stendarilla arvo pieneni vain vähän. toinen tunnistin toimi normaalisti.
jos puhallin olisi jumissa tai hehku mennyt ei HE-sisäpuhallus toimisi, ainakaan kylmänä, koska sehän käynnistyy vasta kun vesi on jossain 30 asteen kohdilla..
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
kukaan ei tainnut vielä veikata viallista lämpötunnistinta, se nimittäin voisi tehdä sen, että luulee koneen olevan lämmin ja kierrättää vesipumppua sisäpuhallusta varten, mutta ei koskaan käynnisty, koska luulee veden olevan jotain 80 asteista eli toimii taukolämmityksessä.
Ahaa, tuo lämpötunnistinvika kuulostaisi loogiselta, sillä juuri noinhan eberi toimii, kun moottori on jo riittävän lämmin.
Minulla ei ole kuin bensa-eberin asennusohjeet, mutta tuskin sähkökaavioissa on isompia eroja diesel-malliin verrattuna?
Alkaa olla tämä eberin korjaus jo ajankohtaista, kun ei ole lokilämppäriä ja pakkasta on ollut 10 astetta jo useampana päivänä. Tämä D3W Z -malli on 3kW tehoinen ja on kyllä auttamattomasti alamittainen T4-bussin kabiinin lämmittämiseen, ainakin näillä leveysasteilla.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
hydronic mallissa ne tunnistimet löytyy vesiletkulähtöjen muovikuorenhässäkän alta. sellaiset pienet herneen kokoiset napit, joista lähtee siniset ja punaiset johtoparit liittimelle päin. vastuksen pystyy mittaamaan liittimestä päin jos tietää johdot.
tunnistinpari maksoi muistaakseni vw:llä jotain 30e?? Nämä tiedot pätee vain siis siihen hydronic D4W malliin..
kyllähän tuo 3kw ajan kanssa lämmittää... omassa passatissani (1.9pd+D5W) laitoin climatronicin ohjausjohtoon katkaisijan, jolloin voin päättää haluanko sitä HE-moodia päälle vai lämmitänkö pelkkää moottoria - nopeuttaa kummasti veden lämmitystä kun ei puske lämpöjä kabiiniin.
tunnistinpari maksoi muistaakseni vw:llä jotain 30e?? Nämä tiedot pätee vain siis siihen hydronic D4W malliin..
kyllähän tuo 3kw ajan kanssa lämmittää... omassa passatissani (1.9pd+D5W) laitoin climatronicin ohjausjohtoon katkaisijan, jolloin voin päättää haluanko sitä HE-moodia päälle vai lämmitänkö pelkkää moottoria - nopeuttaa kummasti veden lämmitystä kun ei puske lämpöjä kabiiniin.
Tuosta voisi olla apuja... oli ainakin minulle !
http://www.espar.com/pdfs/hydronic4_5.pdf
Näkee anturien johdot. Luulisin, että ovat samassa järjestyksessä vaikka kaavio onkin 4 ja 5kW malleille?!
http://www.espar.com/pdfs/hydronic4_5.pdf
Näkee anturien johdot. Luulisin, että ovat samassa järjestyksessä vaikka kaavio onkin 4 ja 5kW malleille?!
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Tosi hyvä tuo ohje tuossa linkissä, mutta se ei suoraan käy omaan lämmittimeeni. Mulla on sellainen malli, jossa ohjainlaite on ulkoinen ja lämmittimelle menee kaksi 8-napaista pistoketta. Yritän etsiä netistä jos sieltä löytyisi vastaava ohje lämmittimelleni. Ainakin osoitteesta http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4 löytyy kattavasti ohjeita, mutta valitettavasti vain saksaksi.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Tosi hyvä tuo ohje tuossa linkissä, mutta se ei suoraan käy omaan lämmittimeeni. Mulla on sellainen malli, jossa ohjainlaite on ulkoinen ja lämmittimelle menee kaksi 8-napaista pistoketta. Yritän etsiä netistä jos sieltä löytyisi vastaava ohje lämmittimelleni. Ainakin osoitteesta http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4 löytyy kattavasti ohjeita, mutta valitettavasti vain saksaksi.
Hei Saastuttaja !
Kyllä se sun D3W Z on ihan samanlainen kuin tuossa ohjeessa esiintyvä 4/5kW. Sillä erolla että Pa ja vesipumppu on sijoitettu erilleen, eikä sen mustan muovikuoren alle.
Sinne lämmityslaitteelle ei mene kuin se yksi pistoke, toisesta lähtee sähköt PA pumpulle ja vesipumpulle....
Uskaltaisin väittää näin, koska olen tuosta omasta kaappiautosta purkanut samaisen laitteen.
Se epelin irroitus onnistuu kohtuu helposti... alakautta. Yksi pistoke irti, Pa-letku irti... Pakoputki irti, vesiletkuihin laitoin puristimet (ei tarvi tyhjätä vesiä), irroitin epelistä, laitoin holkin (putken) väliin ja klemmarit kiinni. Tuolla konstilla auto on ajokunnossa ja epeliä saa korjata rauhassa !
Kannattaa otta se poydälle ja tutkia rauhassa !!
Edelleen suosittelisin vikadiagnoosia huoltoliikkeessä jos vain mahdollista. Sillä voisi ainakin poissulkea joitakin vaihtoehtoja... tuskin edes maksaa mahdottomia !
Kyllä se sun D3W Z on ihan samanlainen kuin tuossa ohjeessa esiintyvä 4/5kW. Sillä erolla että Pa ja vesipumppu on sijoitettu erilleen, eikä sen mustan muovikuoren alle.
Sinne lämmityslaitteelle ei mene kuin se yksi pistoke, toisesta lähtee sähköt PA pumpulle ja vesipumpulle....
Uskaltaisin väittää näin, koska olen tuosta omasta kaappiautosta purkanut samaisen laitteen.
Se epelin irroitus onnistuu kohtuu helposti... alakautta. Yksi pistoke irti, Pa-letku irti... Pakoputki irti, vesiletkuihin laitoin puristimet (ei tarvi tyhjätä vesiä), irroitin epelistä, laitoin holkin (putken) väliin ja klemmarit kiinni. Tuolla konstilla auto on ajokunnossa ja epeliä saa korjata rauhassa !
Kannattaa otta se poydälle ja tutkia rauhassa !!
Edelleen suosittelisin vikadiagnoosia huoltoliikkeessä jos vain mahdollista. Sillä voisi ainakin poissulkea joitakin vaihtoehtoja... tuskin edes maksaa mahdottomia !
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Baltic: Voit olla oikeassa. Sen verran ahdasta tuolla konehuoneessa on, että olen saattanut katsoa liitokset väärin. Taitaa tosiaan olla järkevintä käyttää auto ensin testerissä ja irrottaa eberi vasta sitten. Irrallaan olevasta laitteesta tuskin pystyy lukemaan vikakoodeja?
Sen verran käytin autoa nosturilla, että mittasin uudestaan eberin pa-pumpulle tulevan virran. Sinne tuli tosiaankin +12V DC jatkuvasti, vaikka laitteen sammutti!
Sen verran käytin autoa nosturilla, että mittasin uudestaan eberin pa-pumpulle tulevan virran. Sinne tuli tosiaankin +12V DC jatkuvasti, vaikka laitteen sammutti!
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
jos se lämpötunnistin antaa virhearvoa, joka on normaalitoiminnan rajoissa, esim. jotain 80 astetta, silloinhan laite ei tiedä, että se on virhe vaan "odottelee" vesipumppua pyörittäen, että vesi jäähtyisi, jotta pääsis taas lämmittämään... tällöin siis vastusmittaus lämpötunnistimen johdoista on kai ainut keino varmistua niiden toiminnasta.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Tänään irrotin eberin autosta, ja ei ollut kyllä mikään hauskin/helpoin homma...
No, pääsin viimein mittailemaan laitteen antureita.
Lämpötila-anturi(siniset johdot) ja ylikuumenemistunnistin?(punaiset johdot) antoivat molemmat saman arvon: 17kohmia ja kun niitä lämmitti, niin arvo alkoi laskea noin 4kohmin tienoille. Liekkivahti näytti n. 1050ohm, ja hehkutulppa lämpeni 8 voltilla ja vastusarvo oli n. 1 ohm.
Eli ilmeisesti nuo ovat kaikki kunnossa? Lisäksi syötin pa-pumpulle suoraan +12V ja se naksahti aina kun johdot yhdisti. Eli jotain eloa siinäkin oli.
Nyt alkaa mitta täyttyä. Ensi viikolla voisin viedä auton vielä testeriin. Jos siellä ei löydetä vikaa, niin sitten täytyy harkita joko lokilämppärin asennusta, tai jos jostakin saisi halvalla samanlaisen eberin 5kW-versiona, niin se voisi olla helppo ainakin asennuksen puolesta. Ja samalla saisi tehokkaamman lämmittimen, jolla lämpiäisi myös sisätilat.
No, pääsin viimein mittailemaan laitteen antureita.
Lämpötila-anturi(siniset johdot) ja ylikuumenemistunnistin?(punaiset johdot) antoivat molemmat saman arvon: 17kohmia ja kun niitä lämmitti, niin arvo alkoi laskea noin 4kohmin tienoille. Liekkivahti näytti n. 1050ohm, ja hehkutulppa lämpeni 8 voltilla ja vastusarvo oli n. 1 ohm.
Eli ilmeisesti nuo ovat kaikki kunnossa? Lisäksi syötin pa-pumpulle suoraan +12V ja se naksahti aina kun johdot yhdisti. Eli jotain eloa siinäkin oli.
Nyt alkaa mitta täyttyä. Ensi viikolla voisin viedä auton vielä testeriin. Jos siellä ei löydetä vikaa, niin sitten täytyy harkita joko lokilämppärin asennusta, tai jos jostakin saisi halvalla samanlaisen eberin 5kW-versiona, niin se voisi olla helppo ainakin asennuksen puolesta. Ja samalla saisi tehokkaamman lämmittimen, jolla lämpiäisi myös sisätilat.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Tutkin vielä uudestaan tuota murheenkryyniä.
Mittasin eberin sisällä olevan ohjainlaitteen(?) pistokkeesta jännitteet, kun eberin kytki päälle. Mittari antoi seuraavat arvot:
- puhallinmoottorille menevät nastat: +12V (antaa tuon +12V jatkuvana).
- hehkulle: +5V. Kun hehkun kytkee kiinni, niin se ei lämpene. (Hehku näyttäisi vaativan 8 voltin jännitteen.)
- liekkivahdille: +5V
- lämpötila anturille: +4,8V
- ylikuumenemisanturille: +4,8V
- lisäksi pa-pumpulle tulee n. +11,7V(myös jatkuvana). Pumppu ei kuitenkaan naksahtele, toisin kuin silloin, kun sille antaa virtaa suoraan akusta.
Mittasin vielä kaikkien antureiden ja hehkun vastusarvot ja kaikki näyttivät olevan ok.
Ja edelleenkään itse lämmittimeen ei tule eloa, vaikka sinne virta meneekin. Lämmityslaitteen moottori ja eberin vesipumppu kyllä lähtevät aina käyntiin, kun laitteen kytkee päälle - edes kaikkien pistokkeiden ei tarvi olla kytkettyinä.
Millä ihmeellä tuota eberiä oikein ohjataan? Vaikka sinne tulee jatkuva tasajännite, niin eloa laitteeseen ei kuitenkaan tule.
Alkaa tuntua, että ainoa vikapaikka on enää, joko eberin sisällä oleva ohjainlaite, joka on kiinni siinä alumiiinikannessa, tai sitten se ulkoinen ohjainlaite, johon kaikki johdot yhdistyvät.
Mittasin eberin sisällä olevan ohjainlaitteen(?) pistokkeesta jännitteet, kun eberin kytki päälle. Mittari antoi seuraavat arvot:
- puhallinmoottorille menevät nastat: +12V (antaa tuon +12V jatkuvana).
- hehkulle: +5V. Kun hehkun kytkee kiinni, niin se ei lämpene. (Hehku näyttäisi vaativan 8 voltin jännitteen.)
- liekkivahdille: +5V
- lämpötila anturille: +4,8V
- ylikuumenemisanturille: +4,8V
- lisäksi pa-pumpulle tulee n. +11,7V(myös jatkuvana). Pumppu ei kuitenkaan naksahtele, toisin kuin silloin, kun sille antaa virtaa suoraan akusta.
Mittasin vielä kaikkien antureiden ja hehkun vastusarvot ja kaikki näyttivät olevan ok.
Ja edelleenkään itse lämmittimeen ei tule eloa, vaikka sinne virta meneekin. Lämmityslaitteen moottori ja eberin vesipumppu kyllä lähtevät aina käyntiin, kun laitteen kytkee päälle - edes kaikkien pistokkeiden ei tarvi olla kytkettyinä.
Millä ihmeellä tuota eberiä oikein ohjataan? Vaikka sinne tulee jatkuva tasajännite, niin eloa laitteeseen ei kuitenkaan tule.
Alkaa tuntua, että ainoa vikapaikka on enää, joko eberin sisällä oleva ohjainlaite, joka on kiinni siinä alumiiinikannessa, tai sitten se ulkoinen ohjainlaite, johon kaikki johdot yhdistyvät.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Nyt on auto käytetty testerissä, ja tuomio oli: Puhallinmoottori sökö. Eli antoi virhekoodin 031. Hintaa varaosalla oli VW-liikkeessä suolaiset 250e...
Onko kukaan purkanut/korjannut itse puhallinmoottoria? Voiko sitä ylipäätään edes avata? Moottorille menee täydet +12V mutta se ei inahdakkaan. Syötin myös virtaa suoraan akulta, mutta sama vaikutus.
Täytyisi moottori nyt ainakin tutkia, ennenkuin lähden uutta osaa tilaamaan.
Onko kukaan purkanut/korjannut itse puhallinmoottoria? Voiko sitä ylipäätään edes avata? Moottorille menee täydet +12V mutta se ei inahdakkaan. Syötin myös virtaa suoraan akulta, mutta sama vaikutus.
Täytyisi moottori nyt ainakin tutkia, ennenkuin lähden uutta osaa tilaamaan.
Joo sama vika esiintyi mulla viimetalvena. Puhallin pyöri kovalla pakkasella liian kankeesti ja käynnistyminen jäi yritykseksi.
Silloin ei ollut vielä tuota diagnostiikkaa kytkettynä... Vian joutui muuten päättelemään.
Puhallinmoottori on "kertakäyttöinen", prässätty kiinni. Voi sen purkaakin, jos saa kammettua sen propellin siitä ehjänä irti. Kiinnitysruuvit on sen alla.
Mulla olisi pari digikuvaa puretusta Epelistä.
Saastuttaja, laita E-mail osoite, niin voin lähettää.
Silloin ei ollut vielä tuota diagnostiikkaa kytkettynä... Vian joutui muuten päättelemään.
Puhallinmoottori on "kertakäyttöinen", prässätty kiinni. Voi sen purkaakin, jos saa kammettua sen propellin siitä ehjänä irti. Kiinnitysruuvit on sen alla.
Mulla olisi pari digikuvaa puretusta Epelistä.
Saastuttaja, laita E-mail osoite, niin voin lähettää.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Sain purettua hiukan tuota puhallinmoottoria. Prässätty muovinen puhallinsiipi lähti ehjänä irti. Itse moottori on tosiaan prässätty kiinni, kuten Baltic jo totesikin, joten avaaminen - saatikka korjaaminen, taitaa olla mahdoton tehtävä.
Etsin netistä varaosamoottoria varaosanumeron perusteella. Alkuperäistä Buhler-moottoria en löytänyt, mutta suunnilleen samanlainen moottori löytyi eri valmistajalta.
Löydöksestä innostuneena aloin tutkimaan, kuinka moottorin voisi tilata netin kautta. Innostus laimeni kuitenkin huomattavasti kun sivun yläreunassa luki: "Please note there is a minimum order quantity of 10,000 pieces for these motors." :D Miten ois kimppatilaus?? ;)
No, täytyy nyt tutkia, mistä tuon alkuperäisen puhallinmoottorin saisi halvalla/helposti.
Etsin netistä varaosamoottoria varaosanumeron perusteella. Alkuperäistä Buhler-moottoria en löytänyt, mutta suunnilleen samanlainen moottori löytyi eri valmistajalta.
Löydöksestä innostuneena aloin tutkimaan, kuinka moottorin voisi tilata netin kautta. Innostus laimeni kuitenkin huomattavasti kun sivun yläreunassa luki: "Please note there is a minimum order quantity of 10,000 pieces for these motors." :D Miten ois kimppatilaus?? ;)
No, täytyy nyt tutkia, mistä tuon alkuperäisen puhallinmoottorin saisi halvalla/helposti.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
No, eberi on taas kunnossa! Ja vika oli tosiaan testerin ilmoittamassa puhallinmoottorissa. Soittelin Zakotto oy:öön, ja siellä ei moottoria ollut hyllyssä, mutta hinta oli vähintääkin houkutteleva...
No, siinä odotellessa purin moottorin varovasti, ja vikakin paljastui nopeasti: Toisen hiilen kiinnitysjousi oli katkennut, eikä painanut enää hiiltä pohjaan! Vika oli nopeasti korjattu: Väänsin jousen pihdillä oikeaan muotoon ja kasasin moottorin. Kun syötin sille virtaa, niin moottori pärähti heti käyntiin. Puhdistin vielä sisuskalut paineilmalla ja rasvasin laakerit. Eberin asennus oli jo tuttua hommaa, ja niinhän se heräsikin eloon ja lämmitti niinkuin ennenkini! Pistin vielä katkaisijan lämmityslaitteen ja eberin väliin, niinkuin Passat_tdi66 neuvoi, ja nyt onnistuu myös pelkkä moottorin lämmittäminen.
Kiitokset vielä kaikille, jotka autoitte miestä mäessä! Jatkossa eberin korjaaminen ei tuota läheskään niin paljon päänvaivaa, kun on käynyt läpi tällaisen syventävän pikakurssin!
No, siinä odotellessa purin moottorin varovasti, ja vikakin paljastui nopeasti: Toisen hiilen kiinnitysjousi oli katkennut, eikä painanut enää hiiltä pohjaan! Vika oli nopeasti korjattu: Väänsin jousen pihdillä oikeaan muotoon ja kasasin moottorin. Kun syötin sille virtaa, niin moottori pärähti heti käyntiin. Puhdistin vielä sisuskalut paineilmalla ja rasvasin laakerit. Eberin asennus oli jo tuttua hommaa, ja niinhän se heräsikin eloon ja lämmitti niinkuin ennenkini! Pistin vielä katkaisijan lämmityslaitteen ja eberin väliin, niinkuin Passat_tdi66 neuvoi, ja nyt onnistuu myös pelkkä moottorin lämmittäminen.
Kiitokset vielä kaikille, jotka autoitte miestä mäessä! Jatkossa eberin korjaaminen ei tuota läheskään niin paljon päänvaivaa, kun on käynyt läpi tällaisen syventävän pikakurssin!
Kai vaihdoit sen hehkusukan siihen tulpan päälle. Menne vanhemmiten tukkoon ja lakkaa syttymästä. Omassa d5ws:ssä kesti kaks vuotta. Miten muuten sulla eberi toimii kovilla pakkasilla? Tossa mun mallissa on pa. pumppu tankilla kylmässä paikassa ja yli -25 pakkasella on toiminta todella vaikeeta. Ei jaksa imee löpöö tankista, ei sitten milläään.
Saastuttaja ! Hyvä että sait Epelin kuntoon, ja vielä edullisesti. (omaa tuntipalkkaa ei lasketa...!)
Mikä hehkusukka... Ei mulla sellaista ole D3WZ !
Kyllä portterissa toimii vaikka olisi kovakin pakkanen. Ja pumppu on myös auton alla tankin lähellä. Siellä on muuten suodatinholkki pumpun imupuolella. Voisiko olla tukossa?
Mikä hehkusukka... Ei mulla sellaista ole D3WZ !
Kyllä portterissa toimii vaikka olisi kovakin pakkanen. Ja pumppu on myös auton alla tankin lähellä. Siellä on muuten suodatinholkki pumpun imupuolella. Voisiko olla tukossa?
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Tuntipalkka oli varmaan aika huono, kun tunteja tuli niin paljon! Rahaa kuitenkin säästyi rutkasti - jos se patenttini nyt kestää...
Mitään hehkusukkaa en minäkään löytänyt. Hehkutulppa oli ihan normaalin auton hehkutulpan näköinen.
Kyllä minullakin eberi toimi viime talven pakkasilla ihan normaalisti. Putki, joka tulee eberin pa-pumpulta, on tosi ohutta. Sen vaihto paksumpaan voisi ehkä auttaa, tai sitten tankin pitäminen mahdollisimman täytenä kovilla pakkasilla.
Mitään hehkusukkaa en minäkään löytänyt. Hehkutulppa oli ihan normaalin auton hehkutulpan näköinen.
Kyllä minullakin eberi toimi viime talven pakkasilla ihan normaalisti. Putki, joka tulee eberin pa-pumpulta, on tosi ohutta. Sen vaihto paksumpaan voisi ehkä auttaa, tai sitten tankin pitäminen mahdollisimman täytenä kovilla pakkasilla.
Baltic : Kyllä minulla on ainakin tuossa omassa D3WZ:ssa tuo hehkunsukka, kun kerran on jouduttu vaihtamaan oli jo alkanut rispaantua ja tukkeutua.
Ei minullakaan mitään ongelmia pakkasilla.
Lainaan nyt samaa topiccia, kun eberistä kyse.
Nyt vain tänä syksynä tullut semmoinen että vaikka kellossa 60 min toimii max. 23 min ja sammuu. Lähtee uudelleen kun käyttää pois päältä. Kävi huollossa valohoidossa ja toimi kaksi kertaa oikein ja taas samanlainen. Onko kellään ideoita, mikä voisi olla syynä ?
Vikakoodiksi antaa 064 eli liekkivahdin toiminnassa häiriö.
Isän autossa sama probleemi, mutta ei pyöri kuin 10 min. Hänelle ehdottelivat että elektroniika sökö, mutta jotenkin tuntuisi että ei pelaisi ollenkaan jos siinä häikkää.
Ei minullakaan mitään ongelmia pakkasilla.
Lainaan nyt samaa topiccia, kun eberistä kyse.
Nyt vain tänä syksynä tullut semmoinen että vaikka kellossa 60 min toimii max. 23 min ja sammuu. Lähtee uudelleen kun käyttää pois päältä. Kävi huollossa valohoidossa ja toimi kaksi kertaa oikein ja taas samanlainen. Onko kellään ideoita, mikä voisi olla syynä ?
Vikakoodiksi antaa 064 eli liekkivahdin toiminnassa häiriö.
Isän autossa sama probleemi, mutta ei pyöri kuin 10 min. Hänelle ehdottelivat että elektroniika sökö, mutta jotenkin tuntuisi että ei pelaisi ollenkaan jos siinä häikkää.
Mulla ei ollut alkup. hehkutulpassa "sukkaa", eikä sitä ollut myöskään siinä uudessa tulpassa jonka sinne kiinni ruuvasin... !
Sukat hukas... toimii kuitenkin.
Selvesa:
Olisiko se liekinvarmistinanturi kaputt ??
Siitäkin pystyi muistaakseni mittaamaan ne vastusarvot eri lämpötilassa.
Arvot manuaalissa tuolla ylempänä.
Sukat hukas... toimii kuitenkin.
Selvesa:
Olisiko se liekinvarmistinanturi kaputt ??
Siitäkin pystyi muistaakseni mittaamaan ne vastusarvot eri lämpötilassa.
Arvot manuaalissa tuolla ylempänä.
No jou. Ei sitä sukkaa välttämättä kaikissa olekaan. Oli alkuun bensa-hydronicin osa, mutta tuli jossain vaiheessa diiseleihinkin.
Sitä letkukokoa voi kyllä muuttaa valmistajan antamissa rajoissa, mutta ei saa olla mitä tahansa. Se ei saa joustaa, ja etenemä ei saa hidastua liikaa. Kaikenkaikkiaan tuo irtopumppu diiseli on pirun tarkka imupuolestaan. Pari talvee on imusysteemiä muuteltu ihan vittuuntumiseen asti, mutta nyt on vika tiedossa. Vielä kun ehtis sen korjata.
-Siinä sihdissä ei muuten ole tukosta.
Sitä letkukokoa voi kyllä muuttaa valmistajan antamissa rajoissa, mutta ei saa olla mitä tahansa. Se ei saa joustaa, ja etenemä ei saa hidastua liikaa. Kaikenkaikkiaan tuo irtopumppu diiseli on pirun tarkka imupuolestaan. Pari talvee on imusysteemiä muuteltu ihan vittuuntumiseen asti, mutta nyt on vika tiedossa. Vielä kun ehtis sen korjata.
-Siinä sihdissä ei muuten ole tukosta.
Mulla on transporterissa jälkiasennettu 5 KW:n eberi. Laite on toiminu tähän asti moitteetta, mutta tänään aamulla ja töissä iltapäivällä se ei lähteny käymään. Vesipumppu lähtee päälle ja polttoainepumppu naksuttaa, sekä puhallinkin kuulostais niinku lähtis päälle. Laite kuulostaa et se syttyy, mutta sit polttoainepumppu rupee nakuttaan tosi tiuhaan ja se tiputtaa ittensä pois päältä.
Kokeilin tuossa kotona pihassa kun auto oli viä lämmin. Nyt se lähti moitteetta käymään. Putsailin liittimet läpi, kun niissä näytti olevan vähän hapettumaa. muutenkin sähköt on jonkun ranen jäljiltä. Katotaan miten huomen aamulla käy.
Oisko jollain vinkkejä vianpaikallistukseen, jos laite vielä kiukuttelee?
Kokeilin tuossa kotona pihassa kun auto oli viä lämmin. Nyt se lähti moitteetta käymään. Putsailin liittimet läpi, kun niissä näytti olevan vähän hapettumaa. muutenkin sähköt on jonkun ranen jäljiltä. Katotaan miten huomen aamulla käy.
Oisko jollain vinkkejä vianpaikallistukseen, jos laite vielä kiukuttelee?
Vikakoodien luku on helpoin homma. Sen polttoainepumpun kuuluukin alkaa nakuttamaan nopeaan kun kone lähtee käyntiin. Yksi syy voi olla, että laitteessa on ilmaa. Päällä on ilmausruuvi, löysää sitä samalla kun auto pyörii. Anna tulla vähän nestettä pihalle.
Mihin sulla on se ebe asennettu? Siis fyysisesti missä mötikkä majailee? Jos se on korkealle laitettu, niin se kerää ilmoja.
Mihin sulla on se ebe asennettu? Siis fyysisesti missä mötikkä majailee? Jos se on korkealle laitettu, niin se kerää ilmoja.
-
- -
- Viestit: 107
- Liittynyt: 30.12.2007 18:47
meidän T4 sessa eberi on keulalla kuljettajanpuolella aika alhaalla, siinä kun katsoo konehuoneeseen niin akun vasemmalla puolella hieman lähempänä keulaa näkyy lämmittimen toinen pää jossa infokilpi ja tiedot jne.
Saakohan tuota lämmitintä ihan lattialla makaamalla irti vai meneekö hermot, jos vaikka nostais keulaa hieman? Millaisilla puristimilla suljitte letkut?minkä kokoista yhdysputken pitäisi olla?Entä diesel putki, täytyykö tulpata jotenkin. Jos jollakin olisi lähettää kuvia puretusta D3W Z lämmittimestä olisin kiitollinen !!
[email protected]
Saakohan tuota lämmitintä ihan lattialla makaamalla irti vai meneekö hermot, jos vaikka nostais keulaa hieman? Millaisilla puristimilla suljitte letkut?minkä kokoista yhdysputken pitäisi olla?Entä diesel putki, täytyykö tulpata jotenkin. Jos jollakin olisi lähettää kuvia puretusta D3W Z lämmittimestä olisin kiitollinen !!
[email protected]
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 5.1.2011 19:20
Mulla on Transporterissa (T4) Eberi kellolla. Muuten toimii moitteetta, mutta käyntiaika on noin 10 minuuttia. Onko vika liekkivahdissa? Eberi ei nääs lähde uudelleen päälle vaikka jäähdytys neste jäähtyy, vaan pitää käynnistää uudelleen 5-10 minuutin kuluttua? Eberi on D3W mallinen. Maksaako liekkivahti maltaita ja onko vaikea vaihtaa? Sen 10-15 minuuttia eberi tosiaan pelaa hienosti... Paljonko maksaa uusi varaosa lämmitin, niin saisi kaikki uutta eikä tarvitse huoltaakoko ajan uusia vikoja?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa