Koritinasta kysymyksiä
Valvoja: ffp jäsenet
Koritinasta kysymyksiä
Kattelin söörtsillä, en löytänyt mitään...
Eli ensinnäkin mistä ko. ainetta voi ostaa ja myydäänkö inhimillisissä erissä? Kallista tuo tuskin on..?
Jatkokysymys: Käytännössä mömmöä sulatellaan kuin "normaalitinaakin", mutta lämmön kanssa on ilmeisesti oltava tarkkana ettei mene liian juoksevaksi? Eli millä olette sulatelleet, joku kaasupoltin vai joku muu, mikä? Ja jos tuohon on joku "oma pöhötin" niin sen saanee samasta paikasta mistä itse tinaakin..? Ja kaikki käytännön ohjeet tuon tinan kanssa lääräämisestä ovat tervetulleita.
Eli ensinnäkin mistä ko. ainetta voi ostaa ja myydäänkö inhimillisissä erissä? Kallista tuo tuskin on..?
Jatkokysymys: Käytännössä mömmöä sulatellaan kuin "normaalitinaakin", mutta lämmön kanssa on ilmeisesti oltava tarkkana ettei mene liian juoksevaksi? Eli millä olette sulatelleet, joku kaasupoltin vai joku muu, mikä? Ja jos tuohon on joku "oma pöhötin" niin sen saanee samasta paikasta mistä itse tinaakin..? Ja kaikki käytännön ohjeet tuon tinan kanssa lääräämisestä ovat tervetulleita.
-
- -
- Viesti:
Ite ostin paikallisesta varaosaputkasta. Halpaa ko saippua. Noh, melki... Se pohjustusaine maksaa suuremman osan, mutta onkin riittosaa.
Kuumailmapuhaltimella ite lämmitin. Ei se kovin vaikeeta oo jos on kärsivällisyyttä. Ehkä opetteluun on kumminkin hyvä varata puolet tinatangosta.
Se pohjustusaineen käyttö on mullakin hakusessa. Yhdeltä asentajalta kyselin ja se muistaakseni kertoi että hiotaan pelti ihan puhtaaks ja siihen sivellään pohjustinta. Sitten lämmitettiin sitä ja pestiin huolellisesti vedellä pois.
Sitä tinaa varmaankin kannattaa laittaa kunnon klöntti ja sitten hioa raspilla tai koneen lamellilaikalla ylimääräiset pois. Tuppas ainakin mulla jäämään sellasia kuoppia ja uria siihen tinaan.
Meen juhannusta viettämään tuon asentajan seurassa ja kyselen lisää. Mun tinaus meinaan kukkii reunasta kun vuosi sitten laitoin. Mutta olen ymmärtänyt että pohjustimen käytössä vika...
Kuumailmapuhaltimella ite lämmitin. Ei se kovin vaikeeta oo jos on kärsivällisyyttä. Ehkä opetteluun on kumminkin hyvä varata puolet tinatangosta.
Se pohjustusaineen käyttö on mullakin hakusessa. Yhdeltä asentajalta kyselin ja se muistaakseni kertoi että hiotaan pelti ihan puhtaaks ja siihen sivellään pohjustinta. Sitten lämmitettiin sitä ja pestiin huolellisesti vedellä pois.
Sitä tinaa varmaankin kannattaa laittaa kunnon klöntti ja sitten hioa raspilla tai koneen lamellilaikalla ylimääräiset pois. Tuppas ainakin mulla jäämään sellasia kuoppia ja uria siihen tinaan.
Meen juhannusta viettämään tuon asentajan seurassa ja kyselen lisää. Mun tinaus meinaan kukkii reunasta kun vuosi sitten laitoin. Mutta olen ymmärtänyt että pohjustimen käytössä vika...
Tinaa saa tangoittain ihan varaosa putiikeista, niinkuin myös pohjustusainetta.
tapoja tinata on yhtä monta kuin on tekijöitäkin,mutta itse teen sen näin yksinkertaisesti selitettynä...
-pelti puhtaaksi somalilaikalla
-pohjustusaine tinattavalle pinnalle (tarpeeksi laajalle alueelle!)
-lämmitetään kosanilla/kaasupilleillä, 75l suutin hyvä ja ns. äänetön liekki.
-kun pohjustusaine sulaa pyyhitään reippaasti kostealla rätillä kaikki ns.kuona pois, ei liian isoja alueita.
-sitten tinaa pötköstä tinattavaan kohtaan
-lämmitellään ja koivu tai joku muu kovapuinen lasta jolla tasoitellaan. lastaa kastellaan sulassa parafiinissa välillä, ettei tina tartu siihen.
-lopuksi siistitään oman taiteellisen näkemyksen perusteella ;)
Ja tosiaan tota tinaa ja peltiä ei kannata liikaa lämmittää, mutta ei myöskään liian vähää koska silloin se ei tartu... mutta tekemällä oppii.
Toivottavasti tästä on jotain apua...
Kysy lisää jos jäi epäselväksi, niin yritetään vastata.
tapoja tinata on yhtä monta kuin on tekijöitäkin,mutta itse teen sen näin yksinkertaisesti selitettynä...
-pelti puhtaaksi somalilaikalla
-pohjustusaine tinattavalle pinnalle (tarpeeksi laajalle alueelle!)
-lämmitetään kosanilla/kaasupilleillä, 75l suutin hyvä ja ns. äänetön liekki.
-kun pohjustusaine sulaa pyyhitään reippaasti kostealla rätillä kaikki ns.kuona pois, ei liian isoja alueita.
-sitten tinaa pötköstä tinattavaan kohtaan
-lämmitellään ja koivu tai joku muu kovapuinen lasta jolla tasoitellaan. lastaa kastellaan sulassa parafiinissa välillä, ettei tina tartu siihen.
-lopuksi siistitään oman taiteellisen näkemyksen perusteella ;)
Ja tosiaan tota tinaa ja peltiä ei kannata liikaa lämmittää, mutta ei myöskään liian vähää koska silloin se ei tartu... mutta tekemällä oppii.
Toivottavasti tästä on jotain apua...
Kysy lisää jos jäi epäselväksi, niin yritetään vastata.
Hyvä juttu, tämä oli jo enemmän kuin sata jänistä! Esim. tuosta pohjustusaineesta ei ollut tätä ennen haujakaan...Tuo kullilla piimentäminen kuulostaa toimivimmalta ratkaisulta, mutta taitaa olla mahdoton toteuttaa siellä pajalla missä turailen. Eli kuumailmapuhaltimen teho riittää myös.
Pistähän jormalainen lisää asentajalta saamiasi käytännön vinkkejä, jos juhannuksen jälkeen enää mitään muistuu mieleen... ;)
Pistähän jormalainen lisää asentajalta saamiasi käytännön vinkkejä, jos juhannuksen jälkeen enää mitään muistuu mieleen... ;)
-
- -
- Viesti:
Joo kuumailmapuhallin on mun mielestä ihan hyvin toimiva. Ei polta maalattua aluetta niin herkästi ja kerkee reagoimaan tinan sulamiseen paremmin kun kaasulla.
Mä oon samassa porukassa sen asentajan kanssa kolme päivää. Jos siihen mahtuu yks selvä hetki johonkin väliin, ni mä kuulustelen oikeen kunnolla tuosta tinan käytöstä.
Ja onkos tuo jo katottu?
Mä oon samassa porukassa sen asentajan kanssa kolme päivää. Jos siihen mahtuu yks selvä hetki johonkin väliin, ni mä kuulustelen oikeen kunnolla tuosta tinan käytöstä.
Ja onkos tuo jo katottu?
Kyllä sörtsi tuottaa tulosta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=tina
Ja mulla on tinat pysyneet tolla tavalla jonka neuvon tossa linkissä.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=tina
Ja mulla on tinat pysyneet tolla tavalla jonka neuvon tossa linkissä.
1. Kirkas ja puhdas pelti
2. levitä siveltimellä pohjustusaine tarpeeksi laajalle alueelle
3. kuumenna (kosani, pilli, kuumapuhallin) aine kiehuvaksi kunnes rusehtuu/kellertyy (myrkyllisiä kaasuja, hengityssuojain poikaa)
4. heti tulikuumana pyyhi _puhtaalla_ rätillä möhnät pois ja saat "kromi pinnan"
5. kuumenna tinaa ja pohjustettua peltiä sopivasti (kunnes kiiltää nestemäisesti), kuitenkin ennen kuin tina tipahtaa lattialle kiinnitä se peltiin
6. muokkaa tina hyvin lämpöä kestävällä puukapulalla (esim. koivu) haluttuun muotoon
voi sulattaa useampaan kertaan jos ei tullut haluttu tulos
Viimeksi muokannut Levis, 22.6.2004 18:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Se johtuu pohjustusaineen sisältämästä suolahaposta joka ruostuttaa...
Mutta pakkeli ei paljon anna anteeksi jos hitsatessa on jäänyt huokonen, läpi tulee että pätkähtää. Tinalla täyttäessä tätä ongelmaa ei ole, jos tinaus tehdään huolella.
Eli kaikki pohjustusaineen paska pyyhitään pois tavalla tai toisella (esim. vedellä ja tinnerillä) ja jäljelle pitäisi jäädä vain puhdas pelti jossa ohut tinakalvo.
Mutta pakkeli ei paljon anna anteeksi jos hitsatessa on jäänyt huokonen, läpi tulee että pätkähtää. Tinalla täyttäessä tätä ongelmaa ei ole, jos tinaus tehdään huolella.
Eli kaikki pohjustusaineen paska pyyhitään pois tavalla tai toisella (esim. vedellä ja tinnerillä) ja jäljelle pitäisi jäädä vain puhdas pelti jossa ohut tinakalvo.
Levis: Oho, ollut huolimaton haku. Kiitokset vielä sinnekin päin ohjeistuksesta. Katellaan ens vko:lla miten lähtee ensikertalaiselta luonnistumaan...Ohjeista ei ainakaan oo kiinni! Mihinkähän tuo maalarin kommentti oikein perustuu? Olisko just jäänyt pohjustusainepaskat pyyhkimättä, kun on tuotu kamat maalarille..?
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Ymmärrän kostean, mutta mä en sellaisia kohtia ole hirveästi joutunut tinaamaan jossa olisi lämpö sen suuremmin otettava huomioon. Jos ei jäähdytä turhaan ni voi heti alkaa tinaamaan. Volkkari merkin just poistin Corradosta tollai ja ei vedellyt pelit mihinkään. On se kuitenkin sen verran alhaisempi sulamispiste tolla tinalla kuin esim. hitsilangalla.
-
- -
siis näin itse olen aina tehnyt.
ensin metsästin koritinaa ties mistä kunnes löysin. yksi tanko (500g) maksaa noin 6e ja siihen tarvitsee pohjustusaineen (500g) 16e.
pohjustusaine riittää todella pitkäksi aikaa mutta tinaa menee harjotteluun alussa jonkin verran. mutta kun vauhtiin pääsee niin sekin on aika riittoisaa.
itse työn tekoon:
ensin putsataan pelti aivan puhtaaksi kaikesta ruosteesta yms. sitten levitetään pensselillä ohut kerros pohjustusainetta ja sitä lämmitetään kaasulla niin että se "kuplii" sitten se pyyhitään rätillä pois.
lämmittämiseen olen käyttänyt sekä kaasupulloja ja myös pientä "retkikeitintä" retkikeittimen kaasupullossa taisi olla 175g kaasua mikä riittää aika monen tangon tinaukseen ja tasoittamiseen.
Pinnasta pitää tulla aivan kiiltävä eikä yhtään mustaa kohtaa tulisi jäädä muuten tina ei välttämättä pysy. jos tulee mustia jälkiä hio ne pois ja käsittelee uudestaan.
Sitten kun pinta on kiiltävä voi alkaa laittamaan tinaa.ensin lämmitetään vähän peltiä ja sitten taas tinaa.
tinä on on aika helppo laittaa paikalleen silloin kun se lämmitettäessä alkaa kiiltämään normaalia enemmän.
sitten sitä vaan tökätään haluttuun paikkaan, tinaa tulee laittaa tarpeeksi että sen saa kerralla tasaiseksi.
tasoitus tapahtuu puulastalla mikä on kasteltu steariiniin(siksi ettei lasta syty palamaan) .
sitten tinaa lämmitetään sillä lailla että se rupee taas kiiltämään ja sitten lastalla painellaan ja "silitellään" tina tasaiseksi.
ylimääräinsen tinan saa pois parhaiten raspilla.
ensin metsästin koritinaa ties mistä kunnes löysin. yksi tanko (500g) maksaa noin 6e ja siihen tarvitsee pohjustusaineen (500g) 16e.
pohjustusaine riittää todella pitkäksi aikaa mutta tinaa menee harjotteluun alussa jonkin verran. mutta kun vauhtiin pääsee niin sekin on aika riittoisaa.
itse työn tekoon:
ensin putsataan pelti aivan puhtaaksi kaikesta ruosteesta yms. sitten levitetään pensselillä ohut kerros pohjustusainetta ja sitä lämmitetään kaasulla niin että se "kuplii" sitten se pyyhitään rätillä pois.
lämmittämiseen olen käyttänyt sekä kaasupulloja ja myös pientä "retkikeitintä" retkikeittimen kaasupullossa taisi olla 175g kaasua mikä riittää aika monen tangon tinaukseen ja tasoittamiseen.
Pinnasta pitää tulla aivan kiiltävä eikä yhtään mustaa kohtaa tulisi jäädä muuten tina ei välttämättä pysy. jos tulee mustia jälkiä hio ne pois ja käsittelee uudestaan.
Sitten kun pinta on kiiltävä voi alkaa laittamaan tinaa.ensin lämmitetään vähän peltiä ja sitten taas tinaa.
tinä on on aika helppo laittaa paikalleen silloin kun se lämmitettäessä alkaa kiiltämään normaalia enemmän.
sitten sitä vaan tökätään haluttuun paikkaan, tinaa tulee laittaa tarpeeksi että sen saa kerralla tasaiseksi.
tasoitus tapahtuu puulastalla mikä on kasteltu steariiniin(siksi ettei lasta syty palamaan) .
sitten tinaa lämmitetään sillä lailla että se rupee taas kiiltämään ja sitten lastalla painellaan ja "silitellään" tina tasaiseksi.
ylimääräinsen tinan saa pois parhaiten raspilla.
-
- -
PS: 3kk oli peltisepän apurina ja siinä tuli kyseltyä kaikki mahdolliset kikat.
niin ja kannattaa harjotella ensin johonkin helpompaan paikkaan jos ei halua että tinat tippuu maalille ja polttaa ne pois.
mutta kun vähän aikaa (tapauksesta riippuen 1-3 tankoa on tinattu niin taito alkaa oleen hyppysissä).
sillon pystyy tinaamaan jo vaikka "kattoon".
Niin tästä tinauksestakin voisi joku väsää tekstit niin sieltä olisi hyvä lukea.
niin ja kannattaa harjotella ensin johonkin helpompaan paikkaan jos ei halua että tinat tippuu maalille ja polttaa ne pois.
mutta kun vähän aikaa (tapauksesta riippuen 1-3 tankoa on tinattu niin taito alkaa oleen hyppysissä).
sillon pystyy tinaamaan jo vaikka "kattoon".
Niin tästä tinauksestakin voisi joku väsää tekstit niin sieltä olisi hyvä lukea.
-
- -
Tattista ohjeista. Yksinkertaisen miehen yksinkertaista puuhaa, mutta varmasti paljon paremmin luonnistuisi kunnon kokemuksella. Tinaamisen jälkeen ennen tasoittelua ja pakkelia jälki oli ensikertalaiselta tämän näköistä.
http://www.saunalahti.fi/mikkv/golf/Konepellin_jatke_tinattuna.jpg
Sen verran voisin kommentoida aikaisempiin ohjeisiin, että jos aikoo tuon kokosen sauman ja palikan tasoitella, niin kuumailmapuhaltimen kanssa menee ikä ja terveys. Pienempiin tinauksiin se on varmaan hyvinkin toimiva ja toki sillä tina sulaa.
http://www.saunalahti.fi/mikkv/golf/Konepellin_jatke_tinattuna.jpg
Sen verran voisin kommentoida aikaisempiin ohjeisiin, että jos aikoo tuon kokosen sauman ja palikan tasoitella, niin kuumailmapuhaltimen kanssa menee ikä ja terveys. Pienempiin tinauksiin se on varmaan hyvinkin toimiva ja toki sillä tina sulaa.
Ootko koko homman tehny tuolla olohuoneessa :)
Joo tosituunaajalla on pöytäliina tallissakin. Ja pääskysen pesä... :))
Tuossahan on ilmiselvä ristiriita. Mikäli jälki olisi oikeesti hyvää niin eipä tietenkään tarttis pakkelia... ;) Kylläpähän tuo tinan sulattelu ja tasoittelu oli harrastelijoiden puuhastelua tuon pellin muodon hakemisen ja paukuttelun rinnalla. Tänään taas paklaamaan...Ihan hyvin näköjään onnistunu. Tartteeko tinankin lisäksi laittaa pakkelia?
-
- -
- Viesti:
-
- -
-
- -
- Viesti:
-
- -
-
- -
Hyvin tuo tina on tuossa 240:sen takaikkunan palkissa pysynyt vaikka
oli ihan läpi asti ruostunut. Hioin sen aivan pellille ja sitten tinaa. Ensin ei meinannu kunnolla tarttua, mutta kun lämmitti palkkia/tinaa oikein kunnolla niin kyllä jämähti. Ei tuo siitä mihinkään irronnut vaikka rälläkällä siistein. Se vaati vaan taitoa ;)
oli ihan läpi asti ruostunut. Hioin sen aivan pellille ja sitten tinaa. Ensin ei meinannu kunnolla tarttua, mutta kun lämmitti palkkia/tinaa oikein kunnolla niin kyllä jämähti. Ei tuo siitä mihinkään irronnut vaikka rälläkällä siistein. Se vaati vaan taitoa ;)
-
- -
- Viesti:
Tuo tina kun ei tartu muuhun kuin puhtaaseen peltiin. Ruostepisarat esim. hylkii sitä. Täältä lukiessa oli muuten eka kerta, kun kuulin, että joku olisi tinaa vedellyt ilman pohjustus/tartunta-ainetta. Sama ku kuulis, että joku hitsais muka tavallisella langalla ilman suojakaasua ja yhtä hyvää jälkeä tulee...
En perkele kyllä uskaltais laittaa ilman pohjustusainetta. Välillä tuntui tuosta aineesta huolimattakin olevan hankaluuksia tartunnassa. Lähinnä johtui siitä, että tina pääsi kuumenemaan liikaa ja meni ihan juoksevaksi ja tinattava pinta oli niin kaareva. Huomasin myös, että tuo tina reagoi jossain kohtaa oudosti tinattavaan metalliin vs. alkuperäinen. Se ikään kuin hylki jossain kohtaa vaikka pinnat oli taatusti puhtaat ja tartunta-aine pinnassa. Tiiä sitten olisko kuumentuessa palaneet maalit pellin sisäpuolelta aiheuttaneet jotakin paskaa ja "palojätöksiä" siihen saumaan?
No vielä on ainakin saumat piilossa ja jälki hyvä maalipinnan alla. :)
No vielä on ainakin saumat piilossa ja jälki hyvä maalipinnan alla. :)
Joo, ja kyllä sen tinan saa "venytettyä" tuollaisen kohdan ylikin. Tuli tuossa "Victorin" kanssa tinailtua samaan aikaan samassa tallissa, mutta eri autoa. Corolla sai vähän lisää massaa ;) : www.saunalahti.fi/~mikkv/kuvat/Corolla tuolla vaan ei näytä olevan ne "tinaisimmat" kuvat.
-
- -
-
- -
-
- -
-
- -
- Viesti:
Siis toi pohjustusaine pitäis olla jotakin kankeeta "rasvaa"? Mitähän mulla on ku se on juoksevaa ku vesi? Onko se oikeeta ainetta ollenkaan? Jotakin sinkkikloridi ammonium-jotain ainetta sisältää muutama kymmenen prosenttia, on syövyttävää. Tommosta "vettä" ei oikeen saa pystysuorille pinnoilla pysymään. Se on tuollasessa valkosessa läpinäkyvässä purkissa. Varmaan joku varaosakauppoja tutkinu nähny pullon?
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”