16v KR tyhjäkäynti ongelmat/kylmäkäynnistys (K-jet)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

16v KR tyhjäkäynti ongelmat/kylmäkäynnistys (K-jet)

ViestiKirjoittaja Samout » 2.6.2004 22:25

Ongelmaa on hieman vaikea selittää, mutta yritetään nyt. Tyhjäkäynti aaltoilee noin 200-300rpm ja jos nostaa kaasun nopeasti niin auto sammuu lähes poikkeuksetta. Eli siis ihan normaali ajossa esim. risteyksiin tultaessa kone sammuu kun painaa kytkimen pohjaan. Jos laskee kierroksia hiljalleen niin auto jää käyntiin, mutta tyhjäkäynti aaltoilee. Alipaineletkujen vuotoja ollaan etsitty ja niitä hieman löytynytkin, mutta ongelmat pysyy entisellään. Myös kylmäkäynnistys suuttimen toiminnassa on jotain vikaa. Edellinen omistaja oli rakentanut sille oman napin sisälle kun se ei ollut muuten toiminut tmv. Muuten kone toimii kyllä ihan hyvin ja päivällä se vielä pysyi käynnissäkin, mutta yhden alipaine letkun vaihdon jälkeen alkoi ongelmat. Ajotietokoneen öljynlämpömittari ei näytä mitään muuta kuin viivoja eli olisiko sieltä joku anturi rikki tai jotain? Vai olisiko ohjauspaineen säätimessä jotain vikaa kun ei kylmänä toimi oikein?
Noh...tulipa sekavaa tekstiä, mutta kaikki apu on tervetullutta.
Niin ja autohan oli siis -87 golf gti 16v.
Viimeksi muokannut Samout, 2.6.2004 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ranne
-
Viestit: 619
Liittynyt: 24.7.2003 14:50

ViestiKirjoittaja Ranne » 2.6.2004 22:27

Mites tyhjänkäyntimoottori/apuilmavena? Ookkonä putsannu?

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 2.6.2004 22:54

tyhjäkäynti säädetty liian pienelle? seokset liian rikkaalla/laihalla? just toi tyhjäkäyntimoottori likainen/jumissa?

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 2.6.2004 23:08

Tyhjäkäynti on noin 1000 rpm silloin kun sen saa vaa käymään sitä. tosin silloinkin tyhjäkäynti aaltoilee noin 1200-900 rpm parhaimmillaan. Ja heti kaasunpainalluksesta kone sammuun kun kierrokset laskee.
Edelleen hämää toi kylmäkäynnistys suuttimen toimimattomuus ja öljynlämpömittarin toimimattomuus. Voisko näillä olla jotain tekemistä toistensa kanssa?
Suutin siis kyllä toimii eli tukossa se ei ole, mutta tosiaan ei toimi oikein vaan pitää itse napin kautta käyttää.
No pitääpi tutkia toi apuilmaventtiili ja muutakin kunhan kerkeää..

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 3.6.2004 0:18

se miks auto sammuu ku painaa kytkimen pohjaan ´niin se apuilmaventtiili ei ehdi mukaan, joko se on jumissa/rikki tai sit sille ei tuu sähköä...

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 3.6.2004 8:46

Mites toi kaasuläpänanturi vai onko se nyt sitten se anturi mikä tunnistaa moottorijarrutuksen, no kuitenkin. Oma Raato teki aikanaan samaa että sammuili risteyksiin sun muihin paikkoihin ellei rauhallisesti laskenu kaasua. Katoppa että siinä mikrokytkimessä on piuhat ehjänä ja että se naksahtaa kun kaasun päästää pois. Ton korjasin omassa ja taas toimi, tosin muuta vikaa siinä ei sillon ollu.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 3.6.2004 15:02

Tuota mikrokytkintä itsekin kattelin ja se on vähän hilkulla että painaako se sitä vai ei. Välillä naksahtaa ja välillä tuntuu ettei naksahda. Pitää varmaan koittaa siihen jotain teippi viritystä jos vaikka auttais.
Mutta edelleen kaikki apu on tervetullutta.

Ranne
-
Viestit: 619
Liittynyt: 24.7.2003 14:50

ViestiKirjoittaja Ranne » 3.6.2004 16:31

Mulla on ainakin silleen että jos kytkin ei ota kontaktia niin tyhjänkäynti on about 500rpm suurempi kuin muuten. Se vempele on ainakin mun ja varmaan monen muunkin mielestä ihan paska. Tai sitten mä en vaan osaa säätää sitä kunnolla tjsp...

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 4.6.2004 14:50

Son muuten ruuvilla/ruuveilla kiinni se mikrokytkin ja sitä pystyy kyllä mallaamaan paikoilleen niin että napsahtaa aina kun laskee kaasun kokonaan pois. sitten tyhjäkäyntiä pystyy säätämään ruuvilla siitä kaasuläpän tienoolta. Muistaakseni.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 5.6.2004 17:16

Ongelma selvitetty ainakin suurinpiirtein. Apuilmaventiilin putsaus ja imuletkujen tarkastelu auttoi. Vieläkun tietäis mikä letku menee mihinkin niin kaikki olis hyvin.
ja kylmäkäynnistys suutin ei toimi vieläkään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.6.2004 17:54

No tarkista lämpö/aikakytkin. En muista missä on mutta se ohjaa tuota käynnistyssuutinta silloin kun startille tulee jännite.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 5.6.2004 18:52

Joo en oo itekään vielä löytäny tota lämpöaikakytkintä, mut en oo kyl etsinytkään. Pitää tarkistaa se ja kattoo saadaanko kylmäkäynnistyskin kuntoon.

Onko jossain korjausoppaassa tai vastaavassa selitetty mistä mihin noitten imuletkujen pitäis mennä. On vähän hämminkiä niitten kanssa kun ei tiiä enää miten ne pitäis olla. Pitää muutenkin pistää kaikki ne letkut uusiks ku niissä on takuulla vuotoja.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 7.6.2004 18:08

Lämpöaikakytkin on kannen vaihdelaatikon puoleisessa päässä, siellä vesiletkukaran vieressä. Toverinaan sillä on 3 muuta lämpöanturia, lämpöaikakytkin on näistä suurin.

Mitkähän letkut sulla nyt on hakusessa?

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 8.6.2004 0:24

Kiitoksia inffosta.

Eli siis hakusessa olisi lähes tulkoon ne kaikki alipaine letkut mitä siellä on. Eli mikä menee mihinkin. Aattelin uusia ne kaikki kun on vähän sen näkösiä virityksiä, että varmasti vuotaa. Onkos noita jossain korjaus oppaassa vai haluaako joku piirtää kuvan? :)

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.12.2004 0:49

Onko mk2 16v gti:n apuilmaventtiili sama kuin "control valve for idling stabilization"? vai onko kyse eri osasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2004 14:04

Sama kikkula on.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.12.2004 15:03

No voi prkle, hintaa melkein 500e jos stokkalta hakee :(

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.12.2004 17:36

En usko että itse tyhjäkäynnin tasausmoottori on rikki, voi koittaa helposti syöttämällä siihen suoraan akulta sähköä ja katsoa tapahtuuko mitään (ei kannata kovin pitkään niitä johtoja pitää kiinni, räpsytellä vaan sillai vähä). Tod näk joku muu ko järjestelmän komponentti on viallinen. Esim lämpöanturin johto jos on irti, ei järjestelmä toimi oikein. Nimenomaan toi tyhjäkäyntikytkimen toiminta on aika ratkaiseva juttu.

Jos seossäätö ei ole kohdallaan, saattaa tyhjäkäynti seikkailla omia polkujaan.

rusnak
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.8.2005 14:01

ViestiKirjoittaja rusnak » 22.12.2005 22:35

Löytyskö kellään kuvaa tosta lämpöaikakytkimestä kun itellä on pelkkä tinamötti sen paikalla.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 23.12.2005 0:01

pari kuvaa, bongattu aikoinaa vortexilta...
Kuva
Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa