AFN mystinen öljyvuoto
Valvoja: ffp jäsenet
AFN mystinen öljyvuoto
Kyseessä 3B Passatin pitkittäinen AFN kone. Öljyä tulee jostain ?kuskinpuolelta? ja mitä enemmän oot antanu kenkää ennen pysähdystä niin sitä enemmän sitä öljyä sieltä koneesta on tullu ulos eli vuoto jollain tapaa kierrosriippuvainen (voi olla myös riippuvainen sivuttaisista g-voimista). Mitään selkeetä vuotokohtaa ei vaan yksinkertasesti tahdo löytyä kun koko konehuone on aina heti ihan öljyssä. Öljyä vuotaa jostain suunnilleen lohkon puolenvälin alapuolella.
Tarkistettu/vaihdettu tällä hetkellä öljynjäähdytin, öljynsuodatin, mittatikku kokonaisuudessaan, huohotin, ahtimen öljyputki(painepuoli), alipainepumppu, kampiakselin stefat ja alipainelinjat. Huomenna tarkistukseen menossa vielä ahtimen öljynpaluu vaikkei se noin rajua vuotoo oikein voikaan saada aikaseks.
Kellään ideoita mistä lähtee noitten jälkeen ettiin?
Tarkistettu/vaihdettu tällä hetkellä öljynjäähdytin, öljynsuodatin, mittatikku kokonaisuudessaan, huohotin, ahtimen öljyputki(painepuoli), alipainepumppu, kampiakselin stefat ja alipainelinjat. Huomenna tarkistukseen menossa vielä ahtimen öljynpaluu vaikkei se noin rajua vuotoo oikein voikaan saada aikaseks.
Kellään ideoita mistä lähtee noitten jälkeen ettiin?
Ahtimen öljynpaluu ja venttiilikopan tiiviste tsekattu. Öljynpaluu oli vuotanu vähän mutta edelleen tota öljyä vaan tihkuu jostain vaikka fiksasin sen öljynpaluun. Kansi oli ihan puhdas jokapuolelta eli sieltä kopan tiivisteen raostakaan ei oo öljyä tullu. Alkaa pikkuhiljaa jurppiin kun taitaa olla neljäs öljykannu kahen kuukauden sisään menossa.. Liikennevaloissakin öljynkäry tahtoo tulla sisään ikävästi. Huomenna ajan auton rampeille ja pesen konehuoneen raa'alla pinelinellä jos vaikka sais jotain tolkkua että mistäpäin sitä öljyä tulee.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Rajumpi öljyn vuoto kohta erottuu yleensä sillä että vuotokohta pysyy puhtaana kaikesta muusta liasta.
Onko öljy ikään kuin roiskunut ympäriinsä konehuonetta ilmavirran mukana vai ainoastaan moottorin kylki? Sotkeentuuko kone keulasta lähtien vai vain takapäästään?
Tämmönen tuli viel mieleen että voisiko öljy tulla öljypohjan ja lohkon välistä tai turbo päästä öljyä läpi ja ennen imusarjaa jossain on vuoto josta öljy leviää konehuoneeseen kun annat sille kenkää ja ahtopaineet nousee korkeammalle?
Onko öljy ikään kuin roiskunut ympäriinsä konehuonetta ilmavirran mukana vai ainoastaan moottorin kylki? Sotkeentuuko kone keulasta lähtien vai vain takapäästään?
Tämmönen tuli viel mieleen että voisiko öljy tulla öljypohjan ja lohkon välistä tai turbo päästä öljyä läpi ja ennen imusarjaa jossain on vuoto josta öljy leviää konehuoneeseen kun annat sille kenkää ja ahtopaineet nousee korkeammalle?
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Sotkeentuuko kone myös apukuskin puolelta? Jos konehuone sotkentuu etu ja takapäästä vois olettaa öljyn vuotavan ulos jostain etupään suunnalta. Jokin stefa jakopäänkopan sisältä? Onkohan tuossa lohkossa porattuja öljykanavia ja poraus on suljettu tulpalla joka nyt vuotaa? Olet ilmeisestikkin kurkkinut konehuoneseen alakautta ilman pohjamuoveja/peltejä.
Sotkeentuu joo mutta sitä ei taas tiedä että johtuuko se ajoviiman aiheuttamasta pyörteilystä. Mielessä kävi että jos apuakselin stefa falskais. Se on kyllä helposti katottu mutta se ei selittäis tota että öljy tulee ajossa samontein pihalle ja paikallaan näkyy tihkuttavan pelkästään ihan hitaasti.
Tein vähän taas tutkimuksia ja paikallaan öljy valuu jostain öljypohjan takaosaa pitkin ja öljypohjan kohdalle tulee suurin läikkä maahan. Testasin putsata öljypohjan eestä ja sivulta ja päivän ajon jälkeen nää putsatut kohat oli edelleen kuivia. Eli jostain se nyt falskaa koneen takaosasta.
Saako tota öljypohjaa millään kiristettyä joka puolelta ilman että nostaa koneen pois paikaltaan (apurunkoa en lähde irrottaan)? Alkaa vähän vaikuttaa siltä että ei oo paljoo muita vaihtoehtoja kun napata konetta vähän eteenpäin, tarkistaa öljypohjan pultit ja vaihtaa samalla varmuuden vuoks kampiakselin takastefa.
Tein vähän taas tutkimuksia ja paikallaan öljy valuu jostain öljypohjan takaosaa pitkin ja öljypohjan kohdalle tulee suurin läikkä maahan. Testasin putsata öljypohjan eestä ja sivulta ja päivän ajon jälkeen nää putsatut kohat oli edelleen kuivia. Eli jostain se nyt falskaa koneen takaosasta.
Saako tota öljypohjaa millään kiristettyä joka puolelta ilman että nostaa koneen pois paikaltaan (apurunkoa en lähde irrottaan)? Alkaa vähän vaikuttaa siltä että ei oo paljoo muita vaihtoehtoja kun napata konetta vähän eteenpäin, tarkistaa öljypohjan pultit ja vaihtaa samalla varmuuden vuoks kampiakselin takastefa.
Kukas nuo stefat on vaihtanut? Onko ne oikeinpäin, ja onko tiivistepintaa ryhdissä pitävä jousi stefassa paikallaan, ettei ole tippunut kampiakselin päälle stefasta. Silloinhan stefa laskee lorona öljyt läpi. Näin on käynyt erään ensikertalaisen jäljiltä, kun ihmeteltiin miksi jakohihna öljyntyy. Noh, nokka-akselien (ei siis AFN, eikä edes dsl...) toinen stefa oli laitettu väärinpäin. :)
Mieleeni välähti flashbackinä myös, että eihän öljynsuodattimessa ole jäänyt vanhan suodattimen O-rengas kummittelemaan uusien osien kanssa? Ja oletkos tutkinut vuotaako lohkon ja öljynsuodattimen jalan välistä?
Mieleeni välähti flashbackinä myös, että eihän öljynsuodattimessa ole jäänyt vanhan suodattimen O-rengas kummittelemaan uusien osien kanssa? Ja oletkos tutkinut vuotaako lohkon ja öljynsuodattimen jalan välistä?
Oikeinpäin on kaikki stefat ihan 100% varmuudella :) Jousien paikallaanolosta paha sanoo mitään kun ei nää koneen sisään purkamatta. Ihan omaa asennusta ovat kun rakensin koneen uudestaan kokonaan tossa loppusyksystä. Öljynsuodattimen liitoksesta ei ainakaan vuoda, sen oon jo tarkastanu melkein ensimmäisenä. Samoten öljynjäähdyttimen ja lohkossa olevan korvakkeen rako ei ainakaan vuoda. Lohkon ja ton korvakon rakoo en ole vielä tarkastanu kun on vähän hankala päästä käsiks sinne ilman suurempia purkuja mutta pitää tarkastaa se ennen kun alan konetta irrottaan.
Lisähuomio tossa tutkiessa taas. Vaihdelaatikon päälläkin on öljyä, mutta kytkimelle sitä ei oo paljoo voinu päästä vielä kun kytkin pitää erittäin hyvin. Toi osittain sulkis kampiakselin takastefan pois koska sieltä vuotava öljy ei voi mitenkään päätyä kytkinkellon ja vaihdelaatikon päälle niin että siellä ois ihan märkää. Viittais juurikin tohon öljynsuodattimen jalkaan.
Lisähuomio tossa tutkiessa taas. Vaihdelaatikon päälläkin on öljyä, mutta kytkimelle sitä ei oo paljoo voinu päästä vielä kun kytkin pitää erittäin hyvin. Toi osittain sulkis kampiakselin takastefan pois koska sieltä vuotava öljy ei voi mitenkään päätyä kytkinkellon ja vaihdelaatikon päälle niin että siellä ois ihan märkää. Viittais juurikin tohon öljynsuodattimen jalkaan.
Lainataas vanhaa aihetta.
Meikäläisellä olis samankaltasta ongelmaa.. Ölppä tippaa kuskinpuolelle apurunkoa pitkin etupyörän taakse, ja isomman ajon jälkeen roiskii myös kuskin puoleisen sisäloksun öljyyn. Kone pesty, mutta selvää vuotokohtaa ei vaan tahdo löytyä..
Öljynputsari tsekattu, samoin venakansi eikä niiden välistä tule mitään ulos. Jakoremmi on täysin kuiva. Öljynputsarin/lauhduttimenjalka tuntuivat käveen kuivalta.
Olisko kellään mitään näkemystä aiheeseen?
Meikäläisellä olis samankaltasta ongelmaa.. Ölppä tippaa kuskinpuolelle apurunkoa pitkin etupyörän taakse, ja isomman ajon jälkeen roiskii myös kuskin puoleisen sisäloksun öljyyn. Kone pesty, mutta selvää vuotokohtaa ei vaan tahdo löytyä..
Öljynputsari tsekattu, samoin venakansi eikä niiden välistä tule mitään ulos. Jakoremmi on täysin kuiva. Öljynputsarin/lauhduttimenjalka tuntuivat käveen kuivalta.
Olisko kellään mitään näkemystä aiheeseen?
"Kiihdyttäessä taikka kahva eellä mentäessä tulee ulos ja sitä tulee sitten niin paljon että vajaassa tunnissa alkaa öljyn merkkivalo palaan."
Jos noin on niin eiköhän nyt pysytä moottoriöljyissä. Paljokohan se tehostajan koko tilavuus on, joku puolitoista litraa? Eikä tehostajassa ole ölppä anturia.
Tuosta peltisestä öljypohjasta sen verran, että ei se ole mikään perus vuotokohta jos ei ole osunu johonki.
Jos noin on niin eiköhän nyt pysytä moottoriöljyissä. Paljokohan se tehostajan koko tilavuus on, joku puolitoista litraa? Eikä tehostajassa ole ölppä anturia.
Tuosta peltisestä öljypohjasta sen verran, että ei se ole mikään perus vuotokohta jos ei ole osunu johonki.
Re: AFN mystinen öljyvuoto
Morjes. 1.9tdi AFN tiputtaa allensa ajon jälkeen pienen läntin öljyä, nopeasti alle vilkaistuna näyttäisi tuoretta öljyä valuvan öljypohjaa pitkin. Toivottavasti ei öljypohjan tiivisteen välistä. Mitä yleisiä vuotokohteita näissä koneissa on ollut, jotka kannattaa varmistaa?
Re: AFN mystinen öljyvuoto
Kampiakselin tiiviste kummallakin puolella lohkoa vuotaa varmaan jo näillä ikävuosilla kuin seula. Tuossa kohtaa tosin kannattaisi jo sitten toivoa että se vuoto löytyisikin sieltä öljypohjan tiivistyksestä, olisi paljon nopeampi homma saada kuntoon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa