VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Valvoja: ffp jäsenet
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Olisko 2014-2015 tullut muutoksia säädöksiin. Siksi itekkin tuli hommattua vr6 syncro golffin kori. Ahtimelle katsastus aika läpihuutojuttu.
Laatikoksi 02M ja peräksi haldex tai visco transporterista niin kestää paremmin ottaa voimaa kun vakiot.
Laatikoksi 02M ja peräksi haldex tai visco transporterista niin kestää paremmin ottaa voimaa kun vakiot.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Kysytään asijantuntijoilta:
Moottori AAA.
-milloin Golf etujarrut päivittyi 288 millisiin?
-koska siirrytty OBD2, onko se runkonumero perusteista?
-auto käynnistyy kylmänä mutta sammuu lämmettyään eikä käynnisty enää. Puola valmis vai mistä lähteä vikaa metsästää?
Moottori AAA.
-milloin Golf etujarrut päivittyi 288 millisiin?
-koska siirrytty OBD2, onko se runkonumero perusteista?
-auto käynnistyy kylmänä mutta sammuu lämmettyään eikä käynnisty enää. Puola valmis vai mistä lähteä vikaa metsästää?
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
VR6 vm93 oli jo 288mm, ja 16v GTI:ssä on 288mm etuset ainakin. eli 92-> ?
OBD2 on yleisesti 95-> mutta itsellä OBD2 vanhemmalla pistokkeella 93vm eli sekin on vissiin tapauskohtaista.
Bensalinjoista lähtisin kattoon loppuuko sopan tulo jossain vaiheessa. Myös imulinjat syyniin.
OBD2 on yleisesti 95-> mutta itsellä OBD2 vanhemmalla pistokkeella 93vm eli sekin on vissiin tapauskohtaista.
Bensalinjoista lähtisin kattoon loppuuko sopan tulo jossain vaiheessa. Myös imulinjat syyniin.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Väittäsin että noi 288 jarrut tuli vasta - 96 malleihin, itellä on ollu - 93 aikoinaan ja siinä oli 280. Samoin tuon ikäsessä kaverin vr golffissa oli 280, sekä toisen kaverin - 94 gti oli myös 280.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Sekalaisista nettitiedoista löytyy että 288mm tuli -96 runkonumerolla oleviin mutta toisaalla sanotaan että vasta -96 huhtikuussa valmistuneisiin. Oma tullut joulukuussa -95 mutta siis -96 vuosimallia.
Ja GTi ja VR6 tukivarret on samat? Vai oliko niissäkin keskenään vielä eroa?
Pitäs remonttiosia haalia valmiiksi mutta auto vielä niin kaukana ettei mahdollista mennä itsellä tutkimaan.
Ja bensapumppuun viitaten, edellisen omistajan mukaan tankissa uusi pumppu.
Ja GTi ja VR6 tukivarret on samat? Vai oliko niissäkin keskenään vielä eroa?
Pitäs remonttiosia haalia valmiiksi mutta auto vielä niin kaukana ettei mahdollista mennä itsellä tutkimaan.
Ja bensapumppuun viitaten, edellisen omistajan mukaan tankissa uusi pumppu.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Kysytäämpä täältäkin. Ventoon istutettu 1.8 ADZ:n tilalle suoraan ajosta otettu toimiva VR6 AAA. Ja ei meinaa saada ensisavuja, ei sitten millään.. Sähköistä tuntuisi olevan kiinni. Moottori pyörii kun avaimesta kääntää ja kipinä tulee, tulpat ei kastu. Bensa puolella siis vikaa. Bensapumppu ei lähde pyörimään kun avaimesta kääntää. Jos pumppua ajaa suoraan akulta ja samalla starttaa tulpat eivät siltikään kastu, eli suuttimet ei aukea. Sulakerasian päässä yksi epäilyttävän näköinen liitin vailla paria, liitin kuuluu siis moottorin johtosarjaan. Osaatteko sanoa missä on tämmöisen vastakappale?
- Liitteet
-
- IMG_20210102_175406.jpg (3.28 MiB) Katsottu 42438 kertaa
-
- IMG_20210102_175436.jpg (3.59 MiB) Katsottu 42438 kertaa
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Mistä saisi hieman lisätietoa vr6 moottorista? Minulle tuli sellainen purettuna yhden 1,8 Golfin mukana ja haluaisin tietää missä hintaluokissa tuollaisen puretun koneen kanssa mennään. Ja samalla tuli moottoriin sopiva vaihteisto.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Vr6-moottorin hinta on kunnon ja kilometrien mukaan kaikkea romuraudan ja ykkös-satasien välissä, eli noilla tiedoilla vielä aika hankala arvioida.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Vento saatu vihdosta viimein käyntiin VR6:lla. Johdot löysivät jotakuinkin paikkansa Autodatan sähkökaavioiden avulla. Vielä kuitenkin ajonesto kiukkuaa. Googlen perusteella avaimen, lukijan ja ECUn täytyisi olla yhteensopivat,mutta tässä tapauksessa vain avain ja lukija sopivat yhteen. Tekeekö kukaan foorumilaisista ajoneston ohituksia? Tai onko kenelläkään muuta ideaa tähän ongelmaan?
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Koodata ajonesto ja ecu yhteen.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Onko täällä kellään VR6 12V pakosarjan CAD -piirrustusta, turbopakosarjan tekemistä varten?
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Golf -96 AAA moottorilla.
Ei mene virtaa bensapumpulle.
Eikö se virrat päälle laittaessa pitäisi nostaa paineen ja startatessa alkaa tulee 12V pumpulle?
Ei tule.
Pumppu kyllä toimii suoralla virralla ja VCDS:llä kun laittaa suutintestiä niin pumppu kuuluu ainakin lähtevän pyörimään.
Missähän vika voisi olla? Sulake ainakin ehjä.
Lisäksi toinen kun startannut autoa niin sen jälkeen coilpackin vieressä olevan vesipumppu(?) jää surisemaan. Surisee siis vaikka ottaa avaimet pois virtalukolta.
Tämä ei liene normaalia.
Oisko ideoita nuiden selvittelyyn.
Ei mene virtaa bensapumpulle.
Eikö se virrat päälle laittaessa pitäisi nostaa paineen ja startatessa alkaa tulee 12V pumpulle?
Ei tule.
Pumppu kyllä toimii suoralla virralla ja VCDS:llä kun laittaa suutintestiä niin pumppu kuuluu ainakin lähtevän pyörimään.
Missähän vika voisi olla? Sulake ainakin ehjä.
Lisäksi toinen kun startannut autoa niin sen jälkeen coilpackin vieressä olevan vesipumppu(?) jää surisemaan. Surisee siis vaikka ottaa avaimet pois virtalukolta.
Tämä ei liene normaalia.
Oisko ideoita nuiden selvittelyyn.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Sebastian kirjoitti:Golf -96 AAA moottorilla.
Ei mene virtaa bensapumpulle.
Eikö se virrat päälle laittaessa pitäisi nostaa paineen ja startatessa alkaa tulee 12V pumpulle?
juu käy sekunnin tai 2, tekee esipaineen, että käynnistyy heti. kuulee kyllä kun käy.
Ei tule.
Pumppu kyllä toimii suoralla virralla ja VCDS:llä kun laittaa suutintestiä niin pumppu kuuluu ainakin lähtevän pyörimään.
miten tämä suutintesti tehdään?
Missähän vika voisi olla? Sulake ainakin ehjä.
bensapumpun rele? virtalukonpohja?
Lisäksi toinen kun startannut autoa niin sen jälkeen coilpackin vieressä olevan vesipumppu(?) jää surisemaan. Surisee siis vaikka ottaa avaimet pois virtalukolta.
Tämä ei liene normaalia.
omaan taisin vaihtaa lämpötila anturin, jos oikein muistan, sai väärää lämpötilatietoa. sammuuko sulla tuo koskaan, vai pitääkö ottaa liitin irti?
Oisko ideoita nuiden selvittelyyn.
edit:muistikuva, oisko ollut termarikopassa (näitä on 3 vierekkäin) se keltainen anturi, joka jälkijäähdytyksestä ohjaa flektejä, ollut se jonka vaihtamalla tuo sähköinen vesipumppu alkoi toimia oikein, tästä kun aikaa yli 10 vuotta.. silloin taisi muuten syylärin flektitkin elää ihan omaa elämää.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Testin voi tehdä engine->output test.
Huomenna kokeilen tuleeko kipinä.
Jos oikein ymmärsin niin jos ei tule kipinää, ei toimi myöskään suuttimet eikä bensapumppu. Ja näitä kaikkia ohjaa kampiakselin (crankshaft position sensor) asentotunnistin ECUn kautta.
Kaikki ne kolme anturia on vaihdettu uusiin.
Auto seissyt kymmenisen vuotta.
Tilata uusi vesipumppu ja katsoa mitä se tekee.
Ja samalla uusi CPS.
Huomenna kokeilen tuleeko kipinä.
Jos oikein ymmärsin niin jos ei tule kipinää, ei toimi myöskään suuttimet eikä bensapumppu. Ja näitä kaikkia ohjaa kampiakselin (crankshaft position sensor) asentotunnistin ECUn kautta.
Kaikki ne kolme anturia on vaihdettu uusiin.
Auto seissyt kymmenisen vuotta.
Tilata uusi vesipumppu ja katsoa mitä se tekee.
Ja samalla uusi CPS.
Viimeksi muokannut Sebastian, 25.7.2021 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Tuli vähän sama tilanne.
Niin sulla pumppu selvästi pyörii irtosähköllä?
Piti siirtää Vr6 pihalta pois, eipä lähtenytkään enää käyntiin. Ajettu viimeksi vuosi sitten ja tankki oli jäänyt melko tyhjäksi, ilmeisesti tämä jumittanut pumpun tankissa.
Irtosähköllä pumpusta kuuluu vain naks, mutta ei jää pyörimään.
Niin sulla pumppu selvästi pyörii irtosähköllä?
Piti siirtää Vr6 pihalta pois, eipä lähtenytkään enää käyntiin. Ajettu viimeksi vuosi sitten ja tankki oli jäänyt melko tyhjäksi, ilmeisesti tämä jumittanut pumpun tankissa.
Irtosähköllä pumpusta kuuluu vain naks, mutta ei jää pyörimään.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Pumppu pyörii kun antaa virtaa.
Kipinähän sieltä on kadoksissa eli odotellaanpa uusi anturi.
Kipinähän sieltä on kadoksissa eli odotellaanpa uusi anturi.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
tämä lähti vielä käymään.
annoin pumpulle suoraa virtaa ja samalla hakkasin kumivasaralla bensatankin pohjaa, siihen kohtaan, missä pumppu on.
hetken hakkaamalla, lähti pyörimään ja autokin käynnistyi.
eli ei näitä kannata säilyttää tankki aivan tyhjänä, pumppu menee jumiin!
annoin pumpulle suoraa virtaa ja samalla hakkasin kumivasaralla bensatankin pohjaa, siihen kohtaan, missä pumppu on.
hetken hakkaamalla, lähti pyörimään ja autokin käynnistyi.
eli ei näitä kannata säilyttää tankki aivan tyhjänä, pumppu menee jumiin!
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Kampiakseli asentoanturin vaihdolla lähti käyntiin.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Nyt myös lisävesipumppu vaihdettu ja siinä ongelma.
Virrat kun kääntää päälle niin pumppu alkaa pumppaamaan eikä lopeta sitä ennenkuin irroittaa akun navan tai liittimen pumpusta.
Ideoita?
Termostaattikotelon liittimien irroittelu ei vaikuttanut mitenkään.
Toinen minkä huomasin niin bensapumppu ei nosta painetta kun laittaa virran päälle. Eikö se niin pitäisi tehdä?
Mietin että onkohan virtalukon pohja aiheellista vaihtaa? Myöskään MFA napit ei toimi.
Virrat kun kääntää päälle niin pumppu alkaa pumppaamaan eikä lopeta sitä ennenkuin irroittaa akun navan tai liittimen pumpusta.
Ideoita?
Termostaattikotelon liittimien irroittelu ei vaikuttanut mitenkään.
Toinen minkä huomasin niin bensapumppu ei nosta painetta kun laittaa virran päälle. Eikö se niin pitäisi tehdä?
Mietin että onkohan virtalukon pohja aiheellista vaihtaa? Myöskään MFA napit ei toimi.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
onko Termostaattikotelon liittimet kiinni oikeissa antureissa?
ne kun saa kiinni myös väärään järjestykseen.
ne kun saa kiinni myös väärään järjestykseen.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Lähtee vesipumppu käyntiin heti vaikka ei olisi liittimet kiinni antureissa.
Nelinapaiset liittimet jos laittaa toisinpäin niin flekti alkaa vaan pyörimään.
Nelinapaiset liittimet jos laittaa toisinpäin niin flekti alkaa vaan pyörimään.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Bentleyn oppaassa kerrotaan näin:
ja vielä lisänä:
Eli voisiko siellä olla ohjainyksikkö vikaa? Eikös siinä paisuntasäiliön alla ole sellainen ohjainmokkula? Liittyisikö se tuohon lisäpumppuun?
Omasta VR6:sta se on poistettu ja tehty erillinen rele systeemi jäähdytykselle, niin en osaa tarkemmin siitä kommentoida.
"On the VR6 engine, an additional electric coolant pump circulates coolant whenever the ignition key is on. The auxiliary pump also functions as part of the radiator cooling fan after-run system and runs automatically anytime the coolant temperature exceeds 220°F (107°C)."
ja vielä lisänä:
"On some models, a radiator cooling fan after-run system, operated by a control unit, runs the cooling fan (and on VR6 engines, an auxiliary coolant pump) after the engine is shut off. This helps to eliminate high under hood temperatures."
Eli voisiko siellä olla ohjainyksikkö vikaa? Eikös siinä paisuntasäiliön alla ole sellainen ohjainmokkula? Liittyisikö se tuohon lisäpumppuun?
Omasta VR6:sta se on poistettu ja tehty erillinen rele systeemi jäähdytykselle, niin en osaa tarkemmin siitä kommentoida.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Joo näin itsekin nyt Googlettelin.
En ole vielä niin lämpimäksi käyttänyt että flekti alkaisi pyörimään kun auto tallissa pukkien nokassa.
Ilmeisen suosittu ratkaisu näyttää olevan rakentaa releohjaus pumpulle tai ohittaa se. Ilmankin näköjään pärjää joten ei mikään kriittinen ole toiminnan kannalta.
Oishan se kuitenkin mukava jos toimis kuten suunniteltu.
Edittiä: luin Lontoon murteen palstoilta että pumppu voi käydä x-määrän minuutteja lämpötilasta huolimatta,käynnistyen kun virrat laitetaan päälle. Järjetönhän tuommoinen on mutta ajaksi sanottiin 10-12minuuttia.
Kymmenisen minuuttia se kävi ja sammui kun kokeilin eli ilmeisesti ”vika” on ominaisuus.
En ole vielä niin lämpimäksi käyttänyt että flekti alkaisi pyörimään kun auto tallissa pukkien nokassa.
Ilmeisen suosittu ratkaisu näyttää olevan rakentaa releohjaus pumpulle tai ohittaa se. Ilmankin näköjään pärjää joten ei mikään kriittinen ole toiminnan kannalta.
Oishan se kuitenkin mukava jos toimis kuten suunniteltu.
Edittiä: luin Lontoon murteen palstoilta että pumppu voi käydä x-määrän minuutteja lämpötilasta huolimatta,käynnistyen kun virrat laitetaan päälle. Järjetönhän tuommoinen on mutta ajaksi sanottiin 10-12minuuttia.
Kymmenisen minuuttia se kävi ja sammui kun kokeilin eli ilmeisesti ”vika” on ominaisuus.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Tuo jälkijäähdytys sähköisellä vesipumpulla on ihan järkevästi ajateltu. Konepellin alunen on niin täynnä moottoria,että tarvitsee kaiken mahdollisen jäähdytyksen. Itse sain myös flektit toimimaan anturin uusimisella niin, että lähtevät pyörimään hetken päästä uudestaan kun sammuttanut auton ajon jälkeen jos jaahdytysjärjestelmä huomaa kaipaavansa lisäjäähdytystä.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Juu hyvä sinällään mutta ei sen nyt sentään tarvis lähteä käyntiin kun virrat laittaa päälle ja sen jälkeen pyörii aina sen 10minuuttia.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
vr-6 ilmastointi alkoi kiukutella.
auto oli kesän alussa ilmastointihuollossa, kylmäainetta oli vielä hyvin tallessa, uusi täyttö ja öljyä mukaan.
nyt ei enää puhallakkaan kylmää. kompura naksahtaa kyllä päälle, tuo keskiö lukittuu kiinni ja pyörii mukana.
samalla molemmat flektit käynnistyy.
tuo isompi ilmastoinnin putki (ilmeisesti kennolle menevä) on pienen hetken jääkylmä, eli tässä kohtaa voisi olettaa, että toimii, mutta melko nopeesti lämpenee , vaikka kompura edelleen lukittu kiinni ja flektit pyörii. eikä myöskään tee kylmää.
Manuaalinen ilmastointi jossa nuo norm ja max painonapit.
ilmastointi napin painaminen tyhjäkäynnillä laskee hetkellisesti kierroksia, kuten tehnyt ennenkin, eli ainakin alussa on vastusta mukana.
ideoita?
auto oli kesän alussa ilmastointihuollossa, kylmäainetta oli vielä hyvin tallessa, uusi täyttö ja öljyä mukaan.
nyt ei enää puhallakkaan kylmää. kompura naksahtaa kyllä päälle, tuo keskiö lukittuu kiinni ja pyörii mukana.
samalla molemmat flektit käynnistyy.
tuo isompi ilmastoinnin putki (ilmeisesti kennolle menevä) on pienen hetken jääkylmä, eli tässä kohtaa voisi olettaa, että toimii, mutta melko nopeesti lämpenee , vaikka kompura edelleen lukittu kiinni ja flektit pyörii. eikä myöskään tee kylmää.
Manuaalinen ilmastointi jossa nuo norm ja max painonapit.
ilmastointi napin painaminen tyhjäkäynnillä laskee hetkellisesti kierroksia, kuten tehnyt ennenkin, eli ainakin alussa on vastusta mukana.
ideoita?
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Kuivain kuin vanha? Paineanturi vois olla viallinen kuiten uudemmissakin, ei vaan anna kiertolupaa jos ei aukee.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
auton edessä olevan kennon vaihdoin uuteen 2015, jolloin vaihdettu myös uusi kuivain.
löysin kesäkuun alussa tehdyn ilmastointihuollon lapun.
löysin kesäkuun alussa tehdyn ilmastointihuollon lapun.
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
VWarre-00 kirjoitti:Kuivain kuin vanha? Paineanturi vois olla viallinen kuiten uudemmissakin, ei vaan anna kiertolupaa jos ei aukee.
rikkinäinen paineanturi antaa kuitenkin magneettikytkimen ottaa kiinni ja lukita kompuran pyörimään?
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
ilmastointi alkoi puhaltaa kylmää.
tuo paineventtiili oli jumissa. siinä syy. lukkopihdeillä varovasti irtiveto, puhdistus ja takaisin paikalle, toimii taas!
mutta..
samalla tuli uusi vika, tai jonka olemassaoloa en ole ainakaan ennen huomannut.
muutaman kerran on yhtäkkiä sisätilanpuhallin sammunut ja samalla myöskin tuo ilmastoinnin merkkivalo. samalla huomasin sulaketaulun suunnalta jonkun releen?? naksuvan.
tehnyt tuon 1 ja 3 nopeudella nyt ainakin. jossakin siis vielä löysä liitos, tai ilmastoinnin rele (mikä mahtaa olla nro?) kiukuttelee??
tuo paineventtiili oli jumissa. siinä syy. lukkopihdeillä varovasti irtiveto, puhdistus ja takaisin paikalle, toimii taas!
mutta..
samalla tuli uusi vika, tai jonka olemassaoloa en ole ainakaan ennen huomannut.
muutaman kerran on yhtäkkiä sisätilanpuhallin sammunut ja samalla myöskin tuo ilmastoinnin merkkivalo. samalla huomasin sulaketaulun suunnalta jonkun releen?? naksuvan.
tehnyt tuon 1 ja 3 nopeudella nyt ainakin. jossakin siis vielä löysä liitos, tai ilmastoinnin rele (mikä mahtaa olla nro?) kiukuttelee??
Re: VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne
Auto on 1993 MK3 golf vr6 OBD1 eli ecu hoitaa sytkän.
Vika:
Auto toimi täysin.
Akku meni tyhjäksi ja kokeiltu boosterilla käynnistää. Sen jälkeen ei oo lähtenyt edes ehjällä akulla käyntiin. Eli todennäköisesti jotain kävi boosterilla startatessa. Alijännite tai jotain.
Kipinä hukassa, se on todettu. Bensaa tulee, sekin on todettu.
Sulakkeet ehjät ja releet kokeiltu.
Kampuran asento tunnistimen hajallisuus pitäisi kai lopettaa kipinän, että bensan?
"Sadan markan" testeri ottaa yhteyden kaikkialle muualle paitsi ecuun. En kyllä siihenkään luota.
Mistä etsiä vikaa? Tulisiko eculta tulla jatkuva virta puola paketille? Vai tuleeko virta vain startatessa? Voiko jotenkin todentaa ecun hajalle? Voiko puola pakettia mitata?
Vika:
Auto toimi täysin.
Akku meni tyhjäksi ja kokeiltu boosterilla käynnistää. Sen jälkeen ei oo lähtenyt edes ehjällä akulla käyntiin. Eli todennäköisesti jotain kävi boosterilla startatessa. Alijännite tai jotain.
Kipinä hukassa, se on todettu. Bensaa tulee, sekin on todettu.
Sulakkeet ehjät ja releet kokeiltu.
Kampuran asento tunnistimen hajallisuus pitäisi kai lopettaa kipinän, että bensan?
"Sadan markan" testeri ottaa yhteyden kaikkialle muualle paitsi ecuun. En kyllä siihenkään luota.
Mistä etsiä vikaa? Tulisiko eculta tulla jatkuva virta puola paketille? Vai tuleeko virta vain startatessa? Voiko jotenkin todentaa ecun hajalle? Voiko puola pakettia mitata?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa