VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Moi
Meneillään on mk1 golf gti:n restaurointi, 16v tekniikalla ja jarrupäivityksellä.
Jarrupäivityksestä olisin kysynyt:
Minulla elinluovuttajana mk2 16v gti. Etujarruiksi vaihdetaan 256 mm levyt (osat löytyvät jo hyllystä), mutta käykö kakkiksen takajarrut napoineen sellaisenaan mk1:n takajarrupäivitykseen?
Mk1:ssa on vakiona jo 9" jarrutehostin ja jos olen oikein ymmärtänyt pääsylinteri on n. 20 mm. Kakkiksesta saan kyllä 9" tehostajan ja 22mm pääsylinterin, mutta onko sille tarvetta tallaisessa jarrupäivityksessä?
Timo
Meneillään on mk1 golf gti:n restaurointi, 16v tekniikalla ja jarrupäivityksellä.
Jarrupäivityksestä olisin kysynyt:
Minulla elinluovuttajana mk2 16v gti. Etujarruiksi vaihdetaan 256 mm levyt (osat löytyvät jo hyllystä), mutta käykö kakkiksen takajarrut napoineen sellaisenaan mk1:n takajarrupäivitykseen?
Mk1:ssa on vakiona jo 9" jarrutehostin ja jos olen oikein ymmärtänyt pääsylinteri on n. 20 mm. Kakkiksesta saan kyllä 9" tehostajan ja 22mm pääsylinterin, mutta onko sille tarvetta tallaisessa jarrupäivityksessä?
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Moro .
Mulla jetta mk1 g60 jarrut Epytec sovitteilla . 280mm .
En ole varma mahtuuko olemaan samat kannakkeet jos 256mm levy.
Mun Scirocco mk1 239mm jäähdytetyt gti version jarrut ja jotenkin niillä pysähtyy mutta siihen tarkoitus muuttaa golf mk5 - mk6 312mm jarrusatulat , sopiva sovite ja golf mk4 312mm levyt. 16" vanteet mahtuu vielä niillä hyvin.
Mulla jetta mk1 g60 jarrut Epytec sovitteilla . 280mm .
En ole varma mahtuuko olemaan samat kannakkeet jos 256mm levy.
Mun Scirocco mk1 239mm jäähdytetyt gti version jarrut ja jotenkin niillä pysähtyy mutta siihen tarkoitus muuttaa golf mk5 - mk6 312mm jarrusatulat , sopiva sovite ja golf mk4 312mm levyt. 16" vanteet mahtuu vielä niillä hyvin.
- Liitteet
-
- 20190710_192335.jpg (3.78 MiB) Katsottu 56153 kertaa
-
- 20190710_192042.jpg (3.15 MiB) Katsottu 56153 kertaa
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
GTIx4 kirjoitti:Käykö kakkiksen takajarrut napoineen sellaisenaan mk1:n takajarrupäivitykseen?
Mk1:ssa on vakiona jo 9" jarrutehostin ja jos olen oikein ymmärtänyt pääsylinteri on n. 20 mm. Kakkiksesta saan kyllä 9" tehostajan ja 22mm pääsylinterin, mutta onko sille tarvetta tallaisessa jarrupäivityksessä?
Timo
Jos nyt puhutaan levyjarruista niin ne käy taakse suoraan. Vaijerit piti vain ottaa sciroccosta missä oli levyjä tehtaalta. Sitten osa osista piti asentaa ristiin oikealta vasemmalle ja toisin päin, mutta sen huomaa kun asentaa. En nyt näin 10v jälkeen muista oliko, navat, kannakkeet ja suojapellit nämä osat kun piti asentaa väärälle puolelle, vai oliko vielä satulatkin.
Pääsylinteri kannattaa vaihtaa vasta jos leimalla tarvitaan, mitään pakottavaa tarvetta ei ole ja ihan kaasarimallin jarruista tuli todella hyvät vakio osilla kun vaihdoksen teki.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Juu, täällä kans mk1 avossa g60 jarrut ympäriinsä (adaptereilla) ja oma alkup tehostaja mutta sylinterinä T4 portterin 25,4mm pääsylkky.
15" menee vielä mutta 14" ei tarvi haaveilla mikä taas ei mua haittaa koska mielestäni 16" on oikea koko ykköseen (maku asia)
Taakse tilasin jarruvaijerit briteistä, oli custom made ykköseen levyjarrujen kanssa.
Navat on ihan kakkosen levyjarrulliset navat ja menee bolt on.
15" menee vielä mutta 14" ei tarvi haaveilla mikä taas ei mua haittaa koska mielestäni 16" on oikea koko ykköseen (maku asia)
Taakse tilasin jarruvaijerit briteistä, oli custom made ykköseen levyjarrujen kanssa.
Navat on ihan kakkosen levyjarrulliset navat ja menee bolt on.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
G60 jarrut ja 280mm levyt niin ei niillä kaikki 15" vanteet sovi. Esim ats cupit ei sovi, mutta pls sportit menee.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Taakse laittasin jo nykyaikaisen laakeroinnin Polon osilla.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Jonde kirjoitti:GTIx4 kirjoitti:Käykö kakkiksen takajarrut napoineen sellaisenaan mk1:n takajarrupäivitykseen?
Mk1:ssa on vakiona jo 9" jarrutehostin ja jos olen oikein ymmärtänyt pääsylinteri on n. 20 mm. Kakkiksesta saan kyllä 9" tehostajan ja 22mm pääsylinterin, mutta onko sille tarvetta tallaisessa jarrupäivityksessä?
Timo
Jos nyt puhutaan levyjarruista niin ne käy taakse suoraan. Vaijerit piti vain ottaa sciroccosta missä oli levyjä tehtaalta. Sitten osa osista piti asentaa ristiin oikealta vasemmalle ja toisin päin, mutta sen huomaa kun asentaa. En nyt näin 10v jälkeen muista oliko, navat, kannakkeet ja suojapellit nämä osat kun piti asentaa väärälle puolelle, vai oliko vielä satulatkin.
Pääsylinteri kannattaa vaihtaa vasta jos leimalla tarvitaan, mitään pakottavaa tarvetta ei ole ja ihan kaasarimallin jarruista tuli todella hyvät vakio osilla kun vaihdoksen teki.
Kiitos vinkeistä!
Laitoitko takajarruihin jarrupaineen säätimet? olet nähnyt kuvia asennuksista, joissa linjasäätimet on asennettu heti pääsylinterin jälkeen.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Sebastian kirjoitti:Taakse laittasin jo nykyaikaisen laakeroinnin Polon osilla.
Moi
Tämä alkoi kiinnostamaan. itsekin olen vähän miettinyt tätä levyjarrun ja kartiolaakerin yhdistelmän järkevyyttä.
Mistä Polon mallista laakerointi löytyisi ja kävisikö vielä mk2 takajarrut tähän komboon?
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
lucifer kirjoitti:Juu, täällä kans mk1 avossa g60 jarrut ympäriinsä (adaptereilla) ja oma alkup tehostaja mutta sylinterinä T4 portterin 25,4mm pääsylkky.
15" menee vielä mutta 14" ei tarvi haaveilla mikä taas ei mua haittaa koska mielestäni 16" on oikea koko ykköseen (maku asia)
Taakse tilasin jarruvaijerit briteistä, oli custom made ykköseen levyjarrujen kanssa.
Navat on ihan kakkosen levyjarrulliset navat ja menee bolt on.
Moi
Ymmärsinkö oikein, että 9" tehostimeen pääsylinterin vaihto onnistuu suoraan. Osaatko sanoa kävisikö esim. kakkiksen 22,4 mm pääsylinteri? Jos tehostinta ei tarvitsisi vaihtaa, niin säästyi turhilta modifioinneilta.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
inno kirjoitti:G60 jarrut ja 280mm levyt niin ei niillä kaikki 15" vanteet sovi. Esim ats cupit ei sovi, mutta pls sportit menee.
Moi
Juuri tästä syystä jarruiksi valikoitui 256 mm levyt, jotta voidaan 15" vanteita käyttää.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
AnttiL kirjoitti:Moro .
Mulla jetta mk1 g60 jarrut Epytec sovitteilla . 280mm .
En ole varma mahtuuko olemaan samat kannakkeet jos 256mm levy.
Mun Scirocco mk1 239mm jäähdytetyt gti version jarrut ja jotenkin niillä pysähtyy mutta siihen tarkoitus muuttaa golf mk5 - mk6 312mm jarrusatulat , sopiva sovite ja golf mk4 312mm levyt. 16" vanteet mahtuu vielä niillä hyvin.
Moi
Hurjat jarrut, tuossahan joutuu jo 5-piste vöitä miettimää, jotta pysyy penkissä :-). Minulle riittää onneksi hieman vähempi.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Juuri tästä syystä jarruiksi valikoitui 256 mm levyt, jotta voidaan 15" vanteita käyttää
Juu se riippuu ihan vanteen muodosta, leveydestä ja et:stä mitkä 15" sopii ja mitkä ei. Mulla on kuitenkin ajovanteina tällä hetkellä 16" Audin vanteet adaptereilla joten sinänsä ei väliä. Leimavanteina ollut 6x15 et 38 ja niissä ei ainakaan muoto ollut sellainen että olisi aiheuttanut ahdistusta
Ymmärsinkö oikein, että 9" tehostimeen pääsylinterin vaihto onnistuu suoraan. Osaatko sanoa kävisikö esim. kakkiksen 22,4 mm pääsylinteri? Jos tehostinta ei tarvitsisi vaihtaa, niin säästyi turhilta modifioinneilta
En osaa sanoa minkä kokoinen tuo tehostin on mutta pääsylinteri meni plug and play
Laitoitko takajarruihin jarrupaineen säätimet? olet nähnyt kuvia asennuksista, joissa linjasäätimet on asennettu heti pääsylinterin jälkeen.
Mulla oli tossa jo alkujaan kuristin pääsylkyltä lähtevässä linjassa vaikka alkujaan oli rummuilla takapää.
Tässä vähän suttunen kuva ennen pääsylkyn vaihtoa.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
lucifer kirjoitti:Juuri tästä syystä jarruiksi valikoitui 256 mm levyt, jotta voidaan 15" vanteita käyttää
Juu se riippuu ihan vanteen muodosta, leveydestä ja et:stä mitkä 15" sopii ja mitkä ei. Mulla on kuitenkin ajovanteina tällä hetkellä 16" Audin vanteet adaptereilla joten sinänsä ei väliä. Leimavanteina ollut 6x15 et 38 ja niissä ei ainakaan muoto ollut sellainen että olisi aiheuttanut ahdistustaYmmärsinkö oikein, että 9" tehostimeen pääsylinterin vaihto onnistuu suoraan. Osaatko sanoa kävisikö esim. kakkiksen 22,4 mm pääsylinteri? Jos tehostinta ei tarvitsisi vaihtaa, niin säästyi turhilta modifioinneilta
En osaa sanoa minkä kokoinen tuo tehostin on mutta pääsylinteri meni plug and playLaitoitko takajarruihin jarrupaineen säätimet? olet nähnyt kuvia asennuksista, joissa linjasäätimet on asennettu heti pääsylinterin jälkeen.
Mulla oli tossa jo alkujaan kuristin pääsylkyltä lähtevässä linjassa vaikka alkujaan oli rummuilla takapää.
Tässä vähän suttunen kuva ennen pääsylkyn vaihtoa.
Moi
Auto on Golf Gti -82, 9"tehotimella ja takarumpujarruilla. Auto tuli minulle muovipusseissa, joten pitääkin tarkistaa olisiko tässäkin linjasäätimet jo valmiina.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
GTIx4 kirjoitti:
Moi
Tämä alkoi kiinnostamaan. itsekin olen vähän miettinyt tätä levyjarrun ja kartiolaakerin yhdistelmän järkevyyttä.
Mistä Polon mallista laakerointi löytyisi ja kävisikö vielä mk2 takajarrut tähän komboon?
Timo
Karkeasti Polo 6n levyjarrullinen napa ja laakeri joissa jako 4x100. Saattoi käydä muistakin malleista napa.
Levy samaisesta autosta.
Kakkiksen kannatin satulalle.
Satula voi olla mk2/mk3/mk4.
Ykkösen akselista tuon ohjeen mukaan pitää hioa jotain pois.
Tuossa Brexitin murteella ohjeistusta.
https://www.vwvortex.com/threads/polo-i ... id=4358337
Googlella löytyy paljon tietoa.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Mulla oli 256mm laikat edessä ja takana kakkiksen levyt ja mitään muutoksia en tehnyt painesäätimiin. Hatara muistikuva on että, olisi tuollaiset ylemmän kuvan mukaiset säätimet suoraan sylinterissä kiinni ja ne toimi ja kelpasi leimalla kun ovat osanumeron perusteella säätimet.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Sebastian kirjoitti:GTIx4 kirjoitti:
Moi
Tämä alkoi kiinnostamaan. itsekin olen vähän miettinyt tätä levyjarrun ja kartiolaakerin yhdistelmän järkevyyttä.
Mistä Polon mallista laakerointi löytyisi ja kävisikö vielä mk2 takajarrut tähän komboon?
Timo
Karkeasti Polo 6n levyjarrullinen napa ja laakeri joissa jako 4x100. Saattoi käydä muistakin malleista napa.
Levy samaisesta autosta.
Kakkiksen kannatin satulalle.
Satula voi olla mk2/mk3/mk4.
Ykkösen akselista tuon ohjeen mukaan pitää hioa jotain pois.
Tuossa Brexitin murteella ohjeistusta.
https://www.vwvortex.com/threads/polo-i ... id=4358337
Googlella löytyy paljon tietoa.
Kiitos hyvästä neuvosta.
Täytyypä alkaa etsimään osia.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Laitappa autosta lisää tietoa 16v rakenteilla. K-jet / sähköruisku / weberit .
Itselläni weberit dcoe45 reilun vuoden odottanut jo 16v pääsyä kiinni.
Itselläni weberit dcoe45 reilun vuoden odottanut jo 16v pääsyä kiinni.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
AnttiL kirjoitti:Laitappa autosta lisää tietoa 16v rakenteilla. K-jet / sähköruisku / weberit .
Itselläni weberit dcoe45 reilun vuoden odottanut jo 16v pääsyä kiinni.
Moi
Auto on tuotu Ruotsista reilu 10 vuotta sitten, kattoluukullinen alkuperäinen GTI. Edellinen omistaja purki sen atomeiksi, hiekkapuhalsi korin, teki peltityöt (ei yhtään paikkaa). Ostin auton pari vuotta sitten muovipusseissa. Nyt on alusta maalattu (2xepoksi ja 2xuretaani). Alustan osat ovat nyt konepajalla jauhemaalauksessa. Tarkoitus on kasata auto rullaavaksi ja sitten väriin.
Ajatus on tehdä auto päältäpäin täysin originaaliksi. Ainoa muutos sisällä on, että muovinen GTI-ratti vaihtuu alkuperäiseen Wolsburgin rattiin. Alkuperäiseen muutoksena 1.8 16v tekniikka (KE-jetronic). Tämä siksi, että tehojen puolesta jää alle 20%. Peltipakosarja conversio ja sopivasti hengittävä putki. Alustaa lasketaan hieman (Eibach Pro-Kit madallusjouset ja bilstein B8 iskarit ja uretaanipuslat tietenkin). Jarrupuolella upgrade, 256mm levyt ja setuppiin sopivat 80-luvun Audi 90 coupen jarrut, takarummut päivitetään levyiksi. Uskomaton munkki kävi jarruissa, sain ostettua yksityishenkilöltä alkuperäiset uudet Audin jarruosat.
Ohjaustehostimen asentaminen on vielä harkinnassa. Näyttää Saksan maalta löytyvän suoraan sopia settejä.
Sain ostettu edullisesti mk2 1.8 16v GTI:n, josta saan paljon hyviä osia.
Tässä lyhyesti, mitä olen rakentelemassa. Minkälainen projekti sinulla on?
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Projekteja on monta. Itsekkään en tiedä mitä teen mihin autoon mitä.
Kalustoa kertynyt aika lailla.
Scirocco mk1 74 löytyy orkkis. 16v weberillä haluttaisi siihen kovasti. Toinen scirocco mk1 74 myös sen race kasaus myös välillä ollut mielessä.
Abf osat löytyy . Racehead abf, 290 nokat yms sellaista. Tdi kampuralla ja lyhyet männätkin jo on.
KR moottorinen mk2 sekin kesken.
Jetta mk1 on diesel sen moottori aika loppu. Vaihto ehtoja moottoriksi siihenkin monta. Jopa 8v gti mk1 moottori kjetillä.
Golf mk3.5 on myös ABF moottori
Kalustoa kertynyt aika lailla.
Scirocco mk1 74 löytyy orkkis. 16v weberillä haluttaisi siihen kovasti. Toinen scirocco mk1 74 myös sen race kasaus myös välillä ollut mielessä.
Abf osat löytyy . Racehead abf, 290 nokat yms sellaista. Tdi kampuralla ja lyhyet männätkin jo on.
KR moottorinen mk2 sekin kesken.
Jetta mk1 on diesel sen moottori aika loppu. Vaihto ehtoja moottoriksi siihenkin monta. Jopa 8v gti mk1 moottori kjetillä.
Golf mk3.5 on myös ABF moottori
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
AnttiL kirjoitti:Projekteja on monta. Itsekkään en tiedä mitä teen mihin autoon mitä.
Kalustoa kertynyt aika lailla.
Scirocco mk1 74 löytyy orkkis. 16v weberillä haluttaisi siihen kovasti. Toinen scirocco mk1 74 myös sen race kasaus myös välillä ollut mielessä.
Abf osat löytyy . Racehead abf, 290 nokat yms sellaista. Tdi kampuralla ja lyhyet männätkin jo on.
KR moottorinen mk2 sekin kesken.
Jetta mk1 on diesel sen moottori aika loppu. Vaihto ehtoja moottoriksi siihenkin monta. Jopa 8v gti mk1 moottori kjetillä.
Golf mk3.5 on myös ABF moottori
Moi
En ole niin perillä tästä 1,8 16v PL:n piristämisvaihtoehdoista. Onko vinkkejä miten konetta voisi hieman piristää? Lähinnä mietin imunokan vaihtamista KR:n malliin ja kenties kuutiotilavuuden kasvattamista (kampiakseli ja kiertokanget)?
Kone tuntuu sinänsä ihan terveeltä, eikä mikään pakko ole ensitilassa päivittää, mutta tietysti kun kaikki käydään läpi, niin kehtaako konetta jättää tekemättä.
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
ABF 2.0 16v nokat orkkis nokista parhaat noihin 16v kansiin . Nostoa ja asteita mukavemmin.
Cabrion Abf koneessa .
Uudet ylikoko männät
Kansi kairattu
Rst ylikokoventtiilit
Catcams 266 nokat . Jäykät jouset ja titaaniset retailerit
Ecu chippi , tulossa koko ruiskun päivitys.
2.5" rst putkisto. Toimii kivasti koko kierros alueen läpi. Rajoitin nyt 7400 rpm . Kevyet hydrauliset nostimet rajaa n 8000 rpm
Cabrion Abf koneessa .
Uudet ylikoko männät
Kansi kairattu
Rst ylikokoventtiilit
Catcams 266 nokat . Jäykät jouset ja titaaniset retailerit
Ecu chippi , tulossa koko ruiskun päivitys.
2.5" rst putkisto. Toimii kivasti koko kierros alueen läpi. Rajoitin nyt 7400 rpm . Kevyet hydrauliset nostimet rajaa n 8000 rpm
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
...sarjassa tyhmiä kysymyksiä.
Kun nyt olen osia haalimassa jarrupäivitykseen (256mm jarrut jos hyllyssä), niin mikä jarrulevyn suojakilpi tähän sopii? Alkuperäinen (mk1) suojakilven halkaisija on 273 mm, joten halkaisijan perusteella saattaisi käydä vai mk2:n, ymmärsinkö oikein, että mk2:ssa on kaksi erillistä kilpeä?
Timo
Kun nyt olen osia haalimassa jarrupäivitykseen (256mm jarrut jos hyllyssä), niin mikä jarrulevyn suojakilpi tähän sopii? Alkuperäinen (mk1) suojakilven halkaisija on 273 mm, joten halkaisijan perusteella saattaisi käydä vai mk2:n, ymmärsinkö oikein, että mk2:ssa on kaksi erillistä kilpeä?
Timo
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Omani kun tein en laittanut ollenkaan suojakilpiä.
Essonbaarin tietäjien mukaan ei ole pakolliset jos kaikki ovat poissa, jos taas vaikka edessä on niin takanakin on oltava.
Essonbaarin tietäjien mukaan ei ole pakolliset jos kaikki ovat poissa, jos taas vaikka edessä on niin takanakin on oltava.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
lucifer kirjoitti:Omani kun tein en laittanut ollenkaan suojakilpiä.
Essonbaarin tietäjien mukaan ei ole pakolliset jos kaikki ovat poissa, jos taas vaikka edessä on niin takanakin on oltava.
Oikeastihan ne täytyy olla jos autossa on alunperin ollut, mutta moni katsari kattoo läpi sormien.
Nimimerkillä tuli huomautus katsastuksessa kun edestä puuttui. Takakilvistä on tullut myös huomautus ainakin kolme leimaa putkeen, en ole tehnyt mitään koska uusia ei ole eikä tule.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
lucifer kirjoitti:Omani kun tein en laittanut ollenkaan suojakilpiä.
Essonbaarin tietäjien mukaan ei ole pakolliset jos kaikki ovat poissa, jos taas vaikka edessä on niin takanakin on oltava.
Ei tarvitse kuunnella Essonbaarin juttuja kun lukee Traficomin sivuilta https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI%20Ajoneuvojen%20m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastuksen%20arvosteluperusteet.pdf katsastusperusteet.
Levyjarrun jarrukilven ruostevaurio tai puuttumien aiheuttaa korjauskehoituksen tai hylkäämisen, rumpujarrun kohdalla seuraus on tapauksesta riippuen hylkäys tai jopa ajokielto.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
mulla tuli viime leimalla huomautukset kaikista neljästä jarrukilvest kun ne puuttui.
Kun ei mitään muuta vikaa löydy autosta niin sitten tollaset kyllä merkataan otteeseen.
Kun ei mitään muuta vikaa löydy autosta niin sitten tollaset kyllä merkataan otteeseen.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
ralliauton kävin katastaa viimeviikolla ja siittä puuttuu jarrukilvet. ei mitää huomauttamista.
Re: VW Golf mk1 -82 jarrupäivitys?
Oli mullakin just tuulilasi rikki ja toinen etusumarit pimeänä..ja vaikkei katsuri kummaatakaan edes maininnut ei se tarkoita ettei niiden kuuluisi olla kunnossa kun katsastetaan...
Pointti siis vai tuo "ei mainittu mitään"...
Sillä kun ei ole mitään tekemistä sen kans kuuluisiko niistä tulla korjaus kehotus tai hylsy..
Läpi sormien katsominen ei palvele ketään..
Pointti siis vai tuo "ei mainittu mitään"...
Sillä kun ei ole mitään tekemistä sen kans kuuluisiko niistä tulla korjaus kehotus tai hylsy..
Läpi sormien katsominen ei palvele ketään..
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa