Eli takapyörän laakeri täytyy vaihtaa, kuinkas kireälle navan pultti väännetään? Autodocin youtube videossa sanotaan 75nm mutta jostain forumilta luin että 180nm+180ast. Melkoinen ero.
Golf 6 kyseessä.
Pyörännavan pultin kireys
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Pyörännavan pultin kireys
Vitosessa nykäsin niin tiukalle mitä noin puolen metrin varrella sai ja hienosti pysyi. Tuon saman 180nm+180 astetta silloin siihenkin löysin.
Re: Pyörännavan pultin kireys
75nm kuulostaa liian pieneltä momentilta, liekö tuossa kiinnitys sitten lukitteella tai jollain muulla keinolla. Nuo 17/19mm venypäätypultit ovat yleensä juuri tuollaisen 180+180
millainen konstruktio siellä navasta sitten löytyy?
millainen konstruktio siellä navasta sitten löytyy?
Re: Pyörännavan pultin kireys
se taitaa olla kaikissa mk5 golffit alkaen ja nykyisissäkin ainakin etuvetoisissa sama setti. Eli laakeri jossa tulee napa ja uusi napapultti mukana. Kiinni ainoastaan sillä M16 napapultilla joka tosiaan taitais sen 180nm+180ast vaatia pienesti venyäkseen.
Itse vaihdoin pari vk sitten -14 mallin leoniin ja enkä saanut käännettyä sitä 180 astetta :) ei metrisellä jatkolla ja 90kg massalla kertakaikkiaan ihan sitä vaadittua mennyt, mutta luulen sen kuitenkin kiinni tulleen :)
Itse vaihdoin pari vk sitten -14 mallin leoniin ja enkä saanut käännettyä sitä 180 astetta :) ei metrisellä jatkolla ja 90kg massalla kertakaikkiaan ihan sitä vaadittua mennyt, mutta luulen sen kuitenkin kiinni tulleen :)
Re: Pyörännavan pultin kireys
Kiitoksia tiedoista. Tässä tosiaan kyseinen video jossa annettu 75nm:
https://www.youtube.com/watch?v=bMnF8uLCFes
Ei vaikuta kummoiselta hommalta jos vaan pultit aukeaa nätisti.
https://www.youtube.com/watch?v=bMnF8uLCFes
Ei vaikuta kummoiselta hommalta jos vaan pultit aukeaa nätisti.
Re: Pyörännavan pultin kireys
Joo, tuo XZN hylsy saattaa mennä spiraalille jos siihen antaa tuon 180+180 voimaa. Taitaa olla eri momentti sitten noilla pulteilla.
Re: Pyörännavan pultin kireys
Tuosta kiristyksestäkin eri ohjeita esim. että ensin 180nm sitten rengas paikoilleen, auto alas ja maassa kiristetään loppuun.
Näyttää pätevän tuo 180+180ast myös xzn pulttiin mitä tässä eri videoita katsellut.
Näyttää pätevän tuo 180+180ast myös xzn pulttiin mitä tässä eri videoita katsellut.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Pyörännavan pultin kireys
Tässä hommassa ei varmaan tee mitään noilla krominvärisillä ei-voimahylsyillä (XZN)?Jultsu kirjoitti:Joo, tuo XZN hylsy saattaa mennä spiraalille jos siihen antaa tuon 180+180 voimaa. Taitaa olla eri momentti sitten noilla pulteilla.
Re: Pyörännavan pultin kireys
H. Jormalainen wrote:
Tässä hommassa ei varmaan tee mitään noilla krominvärisillä ei-voimahylsyillä (XZN)?
3C Passattiin taakse molemmat navat/laakerit vaihdoin ja tuo Bilteman krominvärinen pärjäsi siinä ihan ok. Kiristys 180nm + 180 astetta.

Re: Pyörännavan pultin kireys
Homma suoritettu. Toinen jarrusatulan pidikkeen tähti pulteista vittuili mutta aukesi lopulta. Ilman nosturia ei pääse kovin hyvin käsiksi. Navan pultti ei mennyt lähellekään 180ast sen 180nm päälle mutta varmasti pysyy. 1.5m putkella sai vääntää.
Re: Pyörännavan pultin kireys
Late kirjoitti:H. Jormalainen wrote:
Tässä hommassa ei varmaan tee mitään noilla krominvärisillä ei-voimahylsyillä (XZN)?
3C Passattiin taakse molemmat navat/laakerit vaihdoin ja tuo Bilteman krominvärinen pärjäsi siinä ihan ok. Kiristys 180nm + 180 astetta.
Nyt on kyllä rohkeaa toimintaa kun reikähylsyllä käyttää tuommoisia momentteja.
Re: Pyörännavan pultin kireys
Jultsu wrote:
Nyt on kyllä rohkeaa toimintaa kun reikähylsyllä käyttää tuommoisia momentteja.
no ei toi nyt vielä ihan kauheasti vääntöä ole. Näistä on sitten se musta sarja tarjolla, jos ei tohdi noilla koittaa.
Re: Pyörännavan pultin kireys
Vaihdoin vuosi sitten yhdelle laakerit, 1/2 gedoren momenttiavaimella mitä asteikossa oli kun se oli mukana ja 3/4 nivelvääntimella vielä lisää kunnes tuntui hyvältä korvien välissä. Lukitetta laitoin kierteeseen.
Eroja voi olla samankokoisia hylsyissä eri merkkien kesken, joku voi olla tiukempi. On muutamia samankokoisia xzn hylsyjä joissa eroa.
Eroja voi olla samankokoisia hylsyissä eri merkkien kesken, joku voi olla tiukempi. On muutamia samankokoisia xzn hylsyjä joissa eroa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa