Golf IV jarrutehostin kuoli
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV jarrutehostin kuoli
Potilaana 4 koppanen golf 1,9tdi agr koneella.
Tänään koitin saada golffia katsastettua, vaan takajarruja testatessa jarrutehostin päätti sanoa sopimuksensa irti, eli muutama reipas polkaisu oli liikaa tuolle.
En ole varma, mutta jotenkin siihen jarrutehostimen kuolemaan saattoi liittyä sellanen ääni, kun jousi pääsee irtoamaan... Voisiko liittyä tuohon jarrusysteemiin, vai olikohan se vain jarrutesterin ääniä?
Tallilla otin sen alipainepumpulta lähtevän letkun irti, ja puhaltamalla / imemällä se vaikuttas ehjältä (ei selkeää halkeamaa/repeämää) ja se takaiskuventtiili tuntu toimivan (ei ainakaan kohtuu puhaltamisella laskenut läpi). Koneen ollessa tyhjäkäynnillä, testasin sormella sitä alipainetta ja se pumppukin tuntuu toimivan. Soralla kävin vielä jarruttelemassa sen verran, että ABS:t toimii todistettavasti.
Mistä tuota vikaa nyt kannattaisi lähteä haarukoimaan? Oma epäilys on, että se alipainekalvo hässäkkä on rikki, mutta miten sen sitten saisi todennettua varmimmin ja helpoiten? Onkohan tuolla jarrujärjestelmässä mitään jousia tai vastaavia, jotka voisi irrota ja aiheuttaa toimimattomuuden? En ole varma mistä se jousen laukeamisääni kuului, vaan jotenkin sen yhdistin siihen, kun katsastaja sanoi että nyt katosi jarrutehostin pelistä. Jos tuolla ei ole jousia, niin sitten oli turha havainto.
Tänään koitin saada golffia katsastettua, vaan takajarruja testatessa jarrutehostin päätti sanoa sopimuksensa irti, eli muutama reipas polkaisu oli liikaa tuolle.
En ole varma, mutta jotenkin siihen jarrutehostimen kuolemaan saattoi liittyä sellanen ääni, kun jousi pääsee irtoamaan... Voisiko liittyä tuohon jarrusysteemiin, vai olikohan se vain jarrutesterin ääniä?
Tallilla otin sen alipainepumpulta lähtevän letkun irti, ja puhaltamalla / imemällä se vaikuttas ehjältä (ei selkeää halkeamaa/repeämää) ja se takaiskuventtiili tuntu toimivan (ei ainakaan kohtuu puhaltamisella laskenut läpi). Koneen ollessa tyhjäkäynnillä, testasin sormella sitä alipainetta ja se pumppukin tuntuu toimivan. Soralla kävin vielä jarruttelemassa sen verran, että ABS:t toimii todistettavasti.
Mistä tuota vikaa nyt kannattaisi lähteä haarukoimaan? Oma epäilys on, että se alipainekalvo hässäkkä on rikki, mutta miten sen sitten saisi todennettua varmimmin ja helpoiten? Onkohan tuolla jarrujärjestelmässä mitään jousia tai vastaavia, jotka voisi irrota ja aiheuttaa toimimattomuuden? En ole varma mistä se jousen laukeamisääni kuului, vaan jotenkin sen yhdistin siihen, kun katsastaja sanoi että nyt katosi jarrutehostin pelistä. Jos tuolla ei ole jousia, niin sitten oli turha havainto.
-
- -
- Viestit: 102
- Liittynyt: 4.1.2004 21:53
Mulla on kans ollut golfin kanssa jarru ongelmia iv -98 tdi.
Ajaessa saattaa joskus mennä jarrupoljin aivan kovaksi ja jarrut ei toimi.
Automaattilaatikollinen auto niin se vaan jatkaa matkaansa, niin on tullut muutaman kerran jonossa kaupungissa ajaessa panikki tilanne kun ei pysähdy.
Jarrut saa toimimaan kun tyrkkää vaihteen vapaalle eli N:lle.
Ajaessa saattaa joskus mennä jarrupoljin aivan kovaksi ja jarrut ei toimi.
Automaattilaatikollinen auto niin se vaan jatkaa matkaansa, niin on tullut muutaman kerran jonossa kaupungissa ajaessa panikki tilanne kun ei pysähdy.
Jarrut saa toimimaan kun tyrkkää vaihteen vapaalle eli N:lle.
Tuo on manuaali ja ei korjautunut itekseen, vaikka tänään tulikin jotain 50 km ajoa. Joillakin oli vesi ja sen jäätyminen kiusannut jarrutehostimia, vaan tänään oli plussakelit, joten ei voi siitäkään olla kiinni. Perhana kun ei vielä ole tullut vastaan räjäytyskuvia tuosta, niin näkisi vähän mitä tuo on syönyt.
Eikai noi edes ole purettavia
En tiedä, sillä kyselinkin. Huoltokirjan mukaan tuo tehostimen vaihto pitäisi onnistua joissakin malleissa niin, että pääsylinteristä ei tarvitse irroittaa jarruputkia. Onko joku vaihtanut ja tietää kertoa onnistuuko vai ei? Huoltokirjan mukaan tuo onneksi vaikuttaa melko nopealta hommalta, kun yllättävän vähän tarvii purkaa.
Onko tuon tehostimen toimimattomuuden varmistamiseen mitään varmaa konstia, että ei vahingossakaan käy niin että purkaa turhaan ja vika onkin muualla?
Flashmn kirjoitti:Nii toki vaihto onnistuu.
? Häh?
Flashmn kirjoitti:Tuleeko sinne jarrutehostajalle alipainetta, dieseleissä on erillinen alipainepumppu, joten jos se on sanonu ittensä irti ni silloin jarrutehostajakaan ei toimi.
Ja vastaus:
HannuK kirjoitti:Tallilla otin sen alipainepumpulta lähtevän letkun irti, ja puhaltamalla / imemällä se vaikuttas ehjältä (ei selkeää halkeamaa/repeämää) ja se takaiskuventtiili tuntu toimivan (ei ainakaan kohtuu puhaltamisella laskenut läpi). Koneen ollessa tyhjäkäynnillä, testasin sormella sitä alipainetta ja se pumppukin tuntuu toimivan.
Volkkarilla vikadiagnoosin teko ja vaihto ottaisi sen 108 e / tunti ja uusi tehostin on noin 300e. Näyttää siltä, että haen purkaamolta "uuden" tehostimen satasella ja vaihdan sen. Toivottavasti noilla lääkkeillä homma korjaantuu.
korjaantuiko tämä ongelma? itsellä on ongelmana (ja tarkkasilmäiset huomaa että minulla on tuo ongelma ollut jo kauan) että eka painallus on ok, mutta jos esim risteyksessä nostaa jalan ja painaa toisen kerran, niin on poljin todella kova. Jos antaa vähän kaasua samalla, niin silloin poljin on OK. Tämä voisi viitata toisessa topikissa olleeseen vikaan, että putki/letku menee poikki tehostajan juuresta...
Tauon jälkeen taas foorumia ihmettelemässä... Syy -perkeleen tehostin kesti vuoden, tänään meni taas tehostin hengettömäksi. Tuo oli 60tkm ajetusta purkuosa, eli ei uusi. Meinasin kyllä hakea vielä seuraavankin avk:lta. Alipainepumppu imee tyhjäkäynnillä 0,2 bar ja kierroksilla noin 0,5bar, eli ei ole se syynä tälläkään kertaa.
Se jarrunestesäiliön ja jarrupääsylinterin välinen liitos oli näköjään vuotanut ja tehostimen kyljestä on maalit karanneet. Pitäs kai vielä tarkastaa olisiko se tehostimen ja pääsylinterin välinen tiiviste ottanut itteensä jarrunesteistä, silloinhan se alipainepuoli voisi vuotaa ja johtaa toimimattomuuteen.
Lisäyksenä vielä se, että oikean tehostimen osanumero on 1J1 614 106E. Kiinni oli eri malli, ilmeisesti sellainen joka on tarkoitettu ajonvakautuksella olevaan malliin. Ei mitään hajua mitä mekaanisia eroja noilla on, mutta toivottavasti tuo ennen aikainen hajoaminen johtui siitä että malli ei ollut oikea.
Se jarrunestesäiliön ja jarrupääsylinterin välinen liitos oli näköjään vuotanut ja tehostimen kyljestä on maalit karanneet. Pitäs kai vielä tarkastaa olisiko se tehostimen ja pääsylinterin välinen tiiviste ottanut itteensä jarrunesteistä, silloinhan se alipainepuoli voisi vuotaa ja johtaa toimimattomuuteen.
Lisäyksenä vielä se, että oikean tehostimen osanumero on 1J1 614 106E. Kiinni oli eri malli, ilmeisesti sellainen joka on tarkoitettu ajonvakautuksella olevaan malliin. Ei mitään hajua mitä mekaanisia eroja noilla on, mutta toivottavasti tuo ennen aikainen hajoaminen johtui siitä että malli ei ollut oikea.
Hyvin on pärjännyt fillarilla ja mp:n kanssa, vaan oishan tuo autokin ihan kiva...
Saksasta tilasin tehostimen, kun pääsi säästämään satasen. Viime vuonna kävin huollossa poljin kädessä, kun olin saanut tehostimen akselin dremelöityä poikki. Nyt selvis että polkimen taakse saa vaihdettua sen muovipalikan joka lukitsee tehostimen akselin pään polkimeen, eli nyt vois sitten käyttää luovuutta eikä tarvi dremelöidä akselia. Ko. osan koodi haetutti jonkin aikaa, eli ilmeisesti se on jemmattu jostain syystä? No onneksi hyllyssä oli yksi, joka riittää mun tarpeisiin.
Täällä juttua tehostimen vaihdosta. Onneksi se muovipalikka on niin halpa että ei jaksa alkaa etsimään tuota linkissä mainittua irroitustyökalua jostain nettikaupasta. Riskinä on olemassa, että auto ois jo tällä viikolla ajossa, eli pitää ottaa nyt varovasti...
Saksasta tilasin tehostimen, kun pääsi säästämään satasen. Viime vuonna kävin huollossa poljin kädessä, kun olin saanut tehostimen akselin dremelöityä poikki. Nyt selvis että polkimen taakse saa vaihdettua sen muovipalikan joka lukitsee tehostimen akselin pään polkimeen, eli nyt vois sitten käyttää luovuutta eikä tarvi dremelöidä akselia. Ko. osan koodi haetutti jonkin aikaa, eli ilmeisesti se on jemmattu jostain syystä? No onneksi hyllyssä oli yksi, joka riittää mun tarpeisiin.
Täällä juttua tehostimen vaihdosta. Onneksi se muovipalikka on niin halpa että ei jaksa alkaa etsimään tuota linkissä mainittua irroitustyökalua jostain nettikaupasta. Riskinä on olemassa, että auto ois jo tällä viikolla ajossa, eli pitää ottaa nyt varovasti...
Kirjoitan kans tähän vanhaan keskusteluun.
Elikkäs emännän auto kyseessä Golf 1.9tdi (AGR) vm.98
Eilen käytiin sukuloimassa ja lähdettiin autolla aamulla liikenteeseen(n.2-4 *C ulkona lämmintä) jarrut toimivat normaalisti ei siinä mitään, mutta kun se oli päivän parkissa seisonut ja illalla lähdettiin liikenteeseen(n.0-2 *C ulkona lämmintä) jarrut muuttuivat kovaksi ja aina kun jarrupoljinta painaa kuuluu voimakas suhahdus polkimen luolta. Onko peli sillä selvä ja tämä suhahdus tarkoittaa että jarrutehostin on tullut tiensä päähän vai voiko suhahduksen aiheuttaa jokin muu vuoto tms.? En ole tarkemmin tutkinut konehuoneeseenkaan, kun on tuo talitintin talli vain käytössä ja vettä tulee solkenaan.
Elikkäs emännän auto kyseessä Golf 1.9tdi (AGR) vm.98
Eilen käytiin sukuloimassa ja lähdettiin autolla aamulla liikenteeseen(n.2-4 *C ulkona lämmintä) jarrut toimivat normaalisti ei siinä mitään, mutta kun se oli päivän parkissa seisonut ja illalla lähdettiin liikenteeseen(n.0-2 *C ulkona lämmintä) jarrut muuttuivat kovaksi ja aina kun jarrupoljinta painaa kuuluu voimakas suhahdus polkimen luolta. Onko peli sillä selvä ja tämä suhahdus tarkoittaa että jarrutehostin on tullut tiensä päähän vai voiko suhahduksen aiheuttaa jokin muu vuoto tms.? En ole tarkemmin tutkinut konehuoneeseenkaan, kun on tuo talitintin talli vain käytössä ja vettä tulee solkenaan.
Muistaakseni se suhahtelu kuului ehjällä ja rikkinäiselläkin tehostimella. Kannattas ensin testata ja varmistaa että se alipainepumpun letku on ehjä ja pumppu toimii. Ei kyllä taitaisi suhahtaa jos ei toimisi? En muista varmakksi oliko se bilteman 11mm lenkkiavain jonka lenkistä palan rälläköimällä sai sopivan työkalun polkimen irroittamiseen. Et varmaan ole vantaan nurkilla niin ei ole ko työkalustakaan iloa. Tokalla kerralla sen tehostimen vaihto menee jo melko nopeeta kun tietää miten se pönttö pyörähtää sieltä ulos... ;)
Nyt en sattumalta ole vantaalla käymässä. :)
Ei se auta kun kädet p*skata ja alkaa vikaa ehtimään. On mulla onneks varaosa-auto josta pitäisi käydä tuo jarrutehostin, mutta ei nyt kokeilemisen takia kehtais ensimmäisenä sitä vaihtaa. Harmi kun moottori on jo myyty niin ei pysty alipainepumppua testaamaan toisella.
Oudolta vaan tuntuu että päivän seisomisen jälkeen jarrupoljin muuttui jäykäksi, eikä oikein meinaa jarruttaa. Suhahduskin tuntuu tällä hetkellä niin kovalta kun sitä on aistit herkillä jokaiselle pihaukselle/suhaukselle/pamaukselle/risaukselle.. ;D
Voisko muka pienikin reikä/viilto letkussa tehdä jarruista tuollaiset?
Edit. Niin onko tuolla viimeisellä jarrutehostimessa olevalla kirjaimella jotakin väliä? Ovat vielä kirjoitettu juurikin noin että toisessa vielä tuo h on erillään:
1J1614105 H
1J1614105K
Vaihdoin varaosa autosta sen letkun pätkän mikä lähtee alipainepumpulta ja menee jarrutehostimelle, niin ensin tuntui että oliko vika sittenkin tuossa, mutta kun kävin koeajolla niin eihän se jarrutakkaan.. :(
Ei se auta kun kädet p*skata ja alkaa vikaa ehtimään. On mulla onneks varaosa-auto josta pitäisi käydä tuo jarrutehostin, mutta ei nyt kokeilemisen takia kehtais ensimmäisenä sitä vaihtaa. Harmi kun moottori on jo myyty niin ei pysty alipainepumppua testaamaan toisella.
Oudolta vaan tuntuu että päivän seisomisen jälkeen jarrupoljin muuttui jäykäksi, eikä oikein meinaa jarruttaa. Suhahduskin tuntuu tällä hetkellä niin kovalta kun sitä on aistit herkillä jokaiselle pihaukselle/suhaukselle/pamaukselle/risaukselle.. ;D
Voisko muka pienikin reikä/viilto letkussa tehdä jarruista tuollaiset?
Edit. Niin onko tuolla viimeisellä jarrutehostimessa olevalla kirjaimella jotakin väliä? Ovat vielä kirjoitettu juurikin noin että toisessa vielä tuo h on erillään:
1J1614105 H
1J1614105K
Vaihdoin varaosa autosta sen letkun pätkän mikä lähtee alipainepumpulta ja menee jarrutehostimelle, niin ensin tuntui että oliko vika sittenkin tuossa, mutta kun kävin koeajolla niin eihän se jarrutakkaan.. :(
Kannattaa sitten uusia sen jarrupääsylinterin ja tehostimen välinen tiivoste. Ja katsoo että se säiliön kiinnityskohta sylinteriin ei jää vuotamaan. Ikävin homma tuossa on sen polkimen irroittaminen siitä tehostimelle menevästä akselista. Siinä akselin päässä on pallo ja polkimessa on muovikynnet jotka pitää saada levitettyä. Ensimmäisellä kerralla dremelöin akselin poikki ja kävin polkimen kanssa vw huollossa jossa sen akselin sai irti. Tokalla kerrallla tein sopivasta lenkkiavaimesta erikoistyökalun jolla se akselin sai tosi helpolla irti. Haynesin kirjassa oli ohje että sopivan työkalun voisi tehdä pakoputkiklemmarista vaan ei saanu toimivaa kovin herkästi. Googlettelemalla noista eroista sai jotain tolkkua muistaakseni. Ainahan voi soittaa marmoritiskille ja testata jos olisi asiakaspalvelua tarjolla.
Joo kyllä se tehostimen vaihto onnistui ilman jarruputkien avausta ainakin tossa omassa -98 TDI AHF:ssa.
Oireet oli kaiketi kutakuinkin samat kuin tuossa ariplella, suhina polkimelta heti kun poljinta painoi ja tehostus kadoksissa.
Alipaine tuntui kuitenkin pysyvän tehostimessa (jopa auton sammutuksen jälkeen) kunhan ei koskenut polkimeen.
Muidenmuassa:
-N75 piti irrottaa
-kytkimelle menevä kumiletku irti jarrunestesäiliöstä (tulppaus)
-jarrupääsylinterin irrotus tehostimesta
-ABS modulin kolme 10mm pulttia auki ja kiinnikkeen korvan vääntö ysikympin mutkalle -> tehostin maltiltillisesti jenuttamalla ulos.
Polkimen puolella tuli hajotettua se valkoinen muoviosa...oli toinen ehjä varalla.
Tehostin mallia 1J1614105 H.
Oireet oli kaiketi kutakuinkin samat kuin tuossa ariplella, suhina polkimelta heti kun poljinta painoi ja tehostus kadoksissa.
Alipaine tuntui kuitenkin pysyvän tehostimessa (jopa auton sammutuksen jälkeen) kunhan ei koskenut polkimeen.
Muidenmuassa:
-N75 piti irrottaa
-kytkimelle menevä kumiletku irti jarrunestesäiliöstä (tulppaus)
-jarrupääsylinterin irrotus tehostimesta
-ABS modulin kolme 10mm pulttia auki ja kiinnikkeen korvan vääntö ysikympin mutkalle -> tehostin maltiltillisesti jenuttamalla ulos.
Polkimen puolella tuli hajotettua se valkoinen muoviosa...oli toinen ehjä varalla.
Tehostin mallia 1J1614105 H.
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
Vaihdoin golffiin (AGR-kone, vm '00) jarrutehostimen kun oli ajettu 370 tkm. Vaihto-osa oli uusi Bosch.
Nyt hajosi taas 2,5 vuoden/40 tkm jälkeen. Suhina kuuluu polkimelta ja tehostus kadoksissa.
Vaikuttaako se tehostimelle menevä alipaineletkun yksisuuntaventtiili hajoamiseen jos on rikki?
Pääseekö tehostimeen öljysumua jossain tilanteessa alipainepumpulta?
Nyt hajosi taas 2,5 vuoden/40 tkm jälkeen. Suhina kuuluu polkimelta ja tehostus kadoksissa.
Vaikuttaako se tehostimelle menevä alipaineletkun yksisuuntaventtiili hajoamiseen jos on rikki?
Pääseekö tehostimeen öljysumua jossain tilanteessa alipainepumpulta?
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
Pitäisi löytää uusi/käytetty tehostin. Autodocilta saisi olevinaan n. 60 eurolla uuden tehostimen jonka pitäisi käydä.
Kone on tosiaan AGR ja nykyinen on tuo 1J1 614 106E osa.
Tätä osaa ei löydy purkaamoilta käytännössä ollenkaan. Suomi hinnat tarvikkeille 380 - 500 euroa. Merkkiliikkeen tietokanta näyttää että muut tehostimet eivät kävisi.
Sen tiedän että ESP-mallin tehostin ei käy, mutta mitä mahdollisia eroja näissä IV-korin tehostimissa on?
Kone on tosiaan AGR ja nykyinen on tuo 1J1 614 106E osa.
Tätä osaa ei löydy purkaamoilta käytännössä ollenkaan. Suomi hinnat tarvikkeille 380 - 500 euroa. Merkkiliikkeen tietokanta näyttää että muut tehostimet eivät kävisi.
Sen tiedän että ESP-mallin tehostin ei käy, mutta mitä mahdollisia eroja näissä IV-korin tehostimissa on?
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
Ostin autodocilta tuon 60 euron hintaisen tehostimen ja laitoin paikoilleen.
Seuraavat asiat tehty tehostimen vaihdon aikana:
- Pääsylinteri ollut irrallaan ja sen kaksi liitosta aukaistu. Pääsylinterin ja tehostimen välistä o-rengasta ei ole vaihdettu uuteen. Tämä on jo toinen kerta kun vaihdan tehostimen niin vieläkin alkuperäinen tiiviste paikallaan.
- Jarrupoljin käytetty irti, se muovi oli taas pakko hajoittaa polkimen alta.
- Vaihdettu uusi OEM-alipaineletku joka sisältää yksisuuntaventtiilin alipainepumpun ja tehostin välille.
Nyt tilanne uuden tehostimen ja jarrujen ilmauksen jälkeen on tämä:
- Tehostus toimii jollakin tavalla, paitsi että poljin menee liian alas ja on tunnoton.
- Kun auto sammuksissa polkimelta ei kuulu ääntä painettaessa, kun auto käynnissä kuuluu pieni suhauksen tyylinen ääni mutta erillainen kuin aiemmin kun vuoti kunnolla paineet ulos.
- Jarrupoljin palautuu hitaammin ylös ja tämän takia "turvaominaisuus" pudottaa auton tyhjäkäynnille jos kaasua painaa jarruvalokytkimen polttaessa jarruvaloja.
Onko uusi tehostin valmiisi viallinen? <= tämä oli syynä
Pääsylinteri hajonnut? <= ei
Vaikuttaako pääsylinterin o-rengastiiviste toimintaan jos vuotaa? <= kyllä, on alipainevuoto
Ilmaa järjestelmässä? <= ei
Seuraavat asiat tehty tehostimen vaihdon aikana:
- Pääsylinteri ollut irrallaan ja sen kaksi liitosta aukaistu. Pääsylinterin ja tehostimen välistä o-rengasta ei ole vaihdettu uuteen. Tämä on jo toinen kerta kun vaihdan tehostimen niin vieläkin alkuperäinen tiiviste paikallaan.
- Jarrupoljin käytetty irti, se muovi oli taas pakko hajoittaa polkimen alta.
- Vaihdettu uusi OEM-alipaineletku joka sisältää yksisuuntaventtiilin alipainepumpun ja tehostin välille.
Nyt tilanne uuden tehostimen ja jarrujen ilmauksen jälkeen on tämä:
- Tehostus toimii jollakin tavalla, paitsi että poljin menee liian alas ja on tunnoton.
- Kun auto sammuksissa polkimelta ei kuulu ääntä painettaessa, kun auto käynnissä kuuluu pieni suhauksen tyylinen ääni mutta erillainen kuin aiemmin kun vuoti kunnolla paineet ulos.
- Jarrupoljin palautuu hitaammin ylös ja tämän takia "turvaominaisuus" pudottaa auton tyhjäkäynnille jos kaasua painaa jarruvalokytkimen polttaessa jarruvaloja.
Onko uusi tehostin valmiisi viallinen? <= tämä oli syynä
Pääsylinteri hajonnut? <= ei
Vaikuttaako pääsylinterin o-rengastiiviste toimintaan jos vuotaa? <= kyllä, on alipainevuoto
Ilmaa järjestelmässä? <= ei
Viimeksi muokannut Reaper, 23.8.2020 22:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
Tuo Autodocin tehostin on minkä ostin on rikki. Poljin nousee hitaasti ylös jarrutuksen jälkeen ja välillä jarruvalot jää palamaan kun sammuttaa auton jarrupoljin pohjassa. Lisäksi ajon aikana pudottaa tyhjäkäynnillä välillä.
Uusi OEM jarruvalokytkin vaihdettu (uusin vihreä versio). Joko tehostimen sisäisessä jousessa ongelma tai jossain muualla.
Tehostin kuitenkin toimii muuten, poljin ottaa ylhäältä ja tehostaa melkein normaalisti, ehkä hieman jäykästi.
Autodocin takuuehtot kun tietää niin helpompi hommata suoraan toinen tehostaja jostakin muualta.
Onko nämä tehostimet miten sopivia ristiin eri osanumeroiden välillä?
ESP-malli ei käy mutta mitenkäs muut rinnakkaisella numerolla olevat?
Huonosti löytyy tietoa asiasta vaikka ulkomaalaisilta foorumeiltakin lukenut.
Merkkiliikkeessä väittävät että ei ole rinnakkaisosaa mikä sopisi.
Nykyinen osa (JP-Group, Autodoc), edellisen kerran vaihdettu (Bosch, Motonet) ja myös ensiasennustehostin ovat olleet mallia 1J1 614 106 E.
Esim. tuota 1J1 614 105 H osaa löytyy paljon käytettynä.
Uusi OEM jarruvalokytkin vaihdettu (uusin vihreä versio). Joko tehostimen sisäisessä jousessa ongelma tai jossain muualla.
Tehostin kuitenkin toimii muuten, poljin ottaa ylhäältä ja tehostaa melkein normaalisti, ehkä hieman jäykästi.
Autodocin takuuehtot kun tietää niin helpompi hommata suoraan toinen tehostaja jostakin muualta.
Onko nämä tehostimet miten sopivia ristiin eri osanumeroiden välillä?
ESP-malli ei käy mutta mitenkäs muut rinnakkaisella numerolla olevat?
Huonosti löytyy tietoa asiasta vaikka ulkomaalaisilta foorumeiltakin lukenut.
Merkkiliikkeessä väittävät että ei ole rinnakkaisosaa mikä sopisi.
Nykyinen osa (JP-Group, Autodoc), edellisen kerran vaihdettu (Bosch, Motonet) ja myös ensiasennustehostin ovat olleet mallia 1J1 614 106 E.
Esim. tuota 1J1 614 105 H osaa löytyy paljon käytettynä.
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
Vaihdoin uuden jarrutehostimen (1J1 614 106 E) ja nyt toimii normaalisti jarrut. Jos nyt tämä neljäs tehostin kestäisi auton loppuun asti ;)
Tuo Bosch mikä oli ennen edellistä JP-Groupin tehostinta, hajosi tuon tehostimen alipaineletkun yksisuuntaventtiilin ohi vuotaneen öljyn takia.
Kannattaa tarkistaa myös onko alipainepumpun nipalta lähtevässä samassa letkussa öljyä sisällä ennen letkun yksisuuntaventtiiliä. Jos on niin alipainepumpun nipan oma yksisuuntaventtiili voi vuotaa väärään suuntaa öljyä kun auton sammuttaa.
Tein videon työkalusta jonka tein kun jouduin irroittamaan jarrupolkimen jarrutehostimen tangosta.
https://www.youtube.com/watch?v=lvA6Fce_YQM
Tuo Bosch mikä oli ennen edellistä JP-Groupin tehostinta, hajosi tuon tehostimen alipaineletkun yksisuuntaventtiilin ohi vuotaneen öljyn takia.
Kannattaa tarkistaa myös onko alipainepumpun nipalta lähtevässä samassa letkussa öljyä sisällä ennen letkun yksisuuntaventtiiliä. Jos on niin alipainepumpun nipan oma yksisuuntaventtiili voi vuotaa väärään suuntaa öljyä kun auton sammuttaa.
Tein videon työkalusta jonka tein kun jouduin irroittamaan jarrupolkimen jarrutehostimen tangosta.
https://www.youtube.com/watch?v=lvA6Fce_YQM
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
Varsin toimiva ratkaasu
Itte toki tein 16mm sähkömiehen putkesta
Ruuvimeisselikikalla ähelsin kolometuntia tuloksetta
Itte toki tein 16mm sähkömiehen putkesta
Ruuvimeisselikikalla ähelsin kolometuntia tuloksetta
Re: Golf IV jarrutehostin kuoli
JM 20 muoviputkea taisi tuo oma versio olla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa