Hei!
Apua tarvisi 1.9td aaz koneen kierrosten nousu ongelmaan, itselle kun nämä diisselit ovat vielä vähän tuore tuttavuus. Kylmänä kone käy hyvin, kierrokset nousee kaasusta oikein ja laskeutuu normaalisti. Lähtee hyvin käyntiin. Lämpöjen noustessa käyntilämpöön alkavat kierrokset lähes välittömästi nousta itsestään korvakuulolta +2000rpm. Moottori sammuu avaimesta, joten tuskin käy öljyllä(?). Ajoitukset tarkistettu ja ne on kunnossa. Kansipahvi vaihdettu ja kannen kunto tarkistettu, oli suora eikä halkeamia ollut. Venttiilit ilmeisesti joku aiemmista omistajista suhkot vasta vaihtanut, kun tussimerkit oli vielä luettavissa eikä mitään karstaa löytynyt venttiileistä. Venttiilit aukesi ja sulkeutui kunnolla käsin pyörittäessä nokka-akselia.
Syöttöpumppu (ahdonalaisella syötöllä oleva malli) vuotaa sen kannen tiivisteestä melko runsaasti, mutta ei kyllä itselle mahdu järkeen miksi kylmänä toimisi kuitenkin oikein, sillä lämpöhän tuskin siihen vaikuttaa millääntavalla. Pumpusta löytyy kylmäkäynnistysvipu, jota ei ole kytketty ja joka on käännetty pois päältä jakopäähän päin vaakatasoon, ei vaihdelaatikkoon päin, eli pystyyn. Syöttöpumppu on toisesta koneesta, taisi olla 1.6 litraisesta jetasta. Sen säätöihin en ole koskenut. Pumppu vaihdettu samanlaisen vian vuoksi, joka on tällähetkellä, mutta tuolloin vikana oli pumpun jumiutuminen käynnistysasentoon.
Voiko esimerkiksi viallinen suutin aiheuttaa tällaista ongelmaa? Testattu on myös käyttää huohottimen letku irroitettuna ja sama ongelma on jatkunut.
Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
Ei taija pumpussa olla syöttöjen sinetti paikallaan? Ja kyllä se lämpötila vaikuttaa.
Re: Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
Ei ainakaan äkkiseltään näy mitään sinettejä, eli varmaan on joskus menty pyörittelemään johonkin suuntaan. Onko noihin mitään säätöohjeita, joilla pääsisi takaisin vakiosäätöihin?
Re: Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
https://www.tttalja.fi/index_files/iterointi2.htm
Siitä osviittaa aiheeseen.
Siitä osviittaa aiheeseen.
Re: Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
Mites tuota kannattais sitten lähtä takaisin vakioihin säätämään? Lukea ohjeet vähän niinkuin väärinpäin? Onko mitään ohjeita, tyylillä että "aseta syöttöruuvin pituudeksi x ja säädä hukkaportin tanko x pituuteen"? Lähinnä että mistä olisi helpoin ja varmin tapa saada edes jotenkin toimimaan tuo masiina.
Re: Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
Siinäpä en osaa auttaa, valitettavasti. Googletusta ja yritystä ja erehystä. Sitte ku sääjät niin kato ettei se pääse ryntäämään. Eli ettei saa liikaa dieseliä. Ehkäpä sitä vois kokeilla vaan pikkusen pienentää syöttöjä ja kattoa mitä tapahtuu.
Re: Aaz nostaa kierroksia lämpimänä
Kiitos. Täytynee koittaa säädellä ja ihmetellä lisää. Tällä hetkellä tosiaan käyntilämmössä tuntuu ryntäävän, muttei kylmänä. Jospa tuo syötön pienennys auttaisi asiaan, katsotaan mitä tapahtuu... Ajoitukset ja pumpun ennakon tarkistin, pumpun ennakko tällä hetkellä 0.81mm, netistä katsoin että tuo 0.8-0.82 olisi normaali. Syöttöruuvista löytyi jokin sinetti muuten, sellainen holkki ruuvin päällä.
Edit: Pumppu näyttäisi olevan 1.6 litraisesta. Samanlainen, kuin tämä: https://www.ebay.co.uk/itm/VOLKSWAGEN-G ... 2241306251
Pitääkö pumppu ajoittaa 1.9, vai 1.6 arvoihin?
Edit: Pumppu näyttäisi olevan 1.6 litraisesta. Samanlainen, kuin tämä: https://www.ebay.co.uk/itm/VOLKSWAGEN-G ... 2241306251
Pitääkö pumppu ajoittaa 1.9, vai 1.6 arvoihin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa