Toledo 1M riittävän jämäkät jouset taakse
Valvoja: ffp jäsenet
Toledo 1M riittävän jämäkät jouset taakse
Lähinnä kokemuksien perään kyselen. Mulla on nyt aivan uus taka-akseli, puslat jne. ja hyvät kaasuiskarit Toledossa perässä, mutta siinä on ilmeisesti ne ohuimmat (11mm langalla) olevat takajouset ja tuntuu perä suhteellisen lötköpötköltä. Erityisesti vetokoukun kanssa käytettäessä perä menee jo melko velliksi omaan makuun. Tilanne toki parani reilusti, kun vaihdoin uuden taka-akselin puslineen. Pohdinkin tässä, että onko kukaan heivannut sinne perään farkkugolfin jousia lisäjämäkkyyttä hakiessa? Erityisesti kiinnostaa onko järkeä laittaa vielä farkun vahvistetut jouset sinne vai riittäiskö pelkät farkkujouset. Sen tiedän, että nykyiset ilmeisesti hb golffiin tarkoitetut tarvikejouset ei vaan jaksa tarpeeks. Tarkoituksena ei ole tehdä perästä ylikorkeata kivirekeä, vaan tehdä siitä jämäkämpi ja paremmin vetokoukkukäyttöä sietävämpi. Kokemuksia onko kellään? Saa kertoa :)
Re: Toledo 1M riittävän jämäkät jouset taakse
hmm no ei kukaan kerennyt ennen toteuttamista. Ideasta kiinnostuneille tiedoksi, että variantin jousilla ryhti perässä nousi aika reippahasti. Kai ne tuosta hieman painuu, mutta edessä kaaren ylimmästä kohdasta vanteen yläreunaan mulla on vakioalustalla 18cm ja uusilla variantin jousilla takana 20cm sama mitta. Hieman se näyttää maasturimaiselta, mutta aika jämpti tuli. Näin jälkiviisaana jotkut premium/vahvistetut kaasuiskarit olisivat voineet tuottaa jämäkämmän lopputuloksen vanhoillakin jousilla. Huomasin vain, että vanhat jouset olivat mulla vissiin jotain kiinanromurautaa, koska olivat jo painuneet länään 2v ajoilla. Reseptinä vois toimia hyvin jotkut laadukkaat vakiojouset ja 100e kpl iskarit oli sitten bilstein tai joku muu, kunhan on riittävästi ponnekkaat. Omat kaasuiskarit on motonetin listoilta. Olikohan nyt mallia perus eli alle satasella pari. Nyt tolla kyllä kelpaa vetää kärryä, koska kantavuutta piisaa. Voin raportoida vielä kokemuksia kunhan ajokilsoja kertyy mittariin.
Re: Toledo 1M riittävän jämäkät jouset taakse
Pikkuisen piruillessaan, paljonko sulla ruukaa olla aisapainoa? Se sallittu 75 kg ns. kevytperävaunussa ei pitäisi Toledon(kaan) perää alas painaa.
Etujousia olen vaihtanut ns. 4-koppaisiin jäykemmiksi, esim 1.6:een 1.9 tdi jouset nosti keulaa tuuman verran.
Värikoodeja jousille löytyy luokkaa 10 erilaista alkuperäistä, riippuen varustuksesta.
Ne kiina-jouset on ihan omissa arvoissaan, kuten muutkin tarvikkeet. Itselleni on iskostunut ajatus, että sillä muutaman euron lisähinnalla kannattaa panostaa kunnollisiin tuotteisiin/tuotemerkkeihin. Esim. mainitsemasi Bilstein, Lemförder, Sachs, Lesjöfors
Etujousia olen vaihtanut ns. 4-koppaisiin jäykemmiksi, esim 1.6:een 1.9 tdi jouset nosti keulaa tuuman verran.
Värikoodeja jousille löytyy luokkaa 10 erilaista alkuperäistä, riippuen varustuksesta.
Ne kiina-jouset on ihan omissa arvoissaan, kuten muutkin tarvikkeet. Itselleni on iskostunut ajatus, että sillä muutaman euron lisähinnalla kannattaa panostaa kunnollisiin tuotteisiin/tuotemerkkeihin. Esim. mainitsemasi Bilstein, Lemförder, Sachs, Lesjöfors
Re: Toledo 1M riittävän jämäkät jouset taakse
Aika paljon tilanne helpottui kun taka-akseli ei ole 350tkm/15v vempula ja puslat tuoreet. Luulin että 2v vanhat tarvikejouset oli ihan fine mutta nehän ei olleet, vaan olivat väsyneet. Kyllä se näin on että paras kombo ois laatuosaa niin jousiin kuin iskareihin ja vakiokorossa. Vaihtamalla nuo tdi etujouset sais tietty korotetun kokonaisuuden ja sekin ois aika fine mulle kun nää suomen tiet on mitä on. Kompensois tuon perän nousunkin. Tänään ajoin nykysellä kombinaatiolla pidemmän pätkän ja jämäkkä oli. Kärrykin oli perässä ja se ei tuntunut nyt ollenkaan enää. Aisapainot on ihan normit olleet aina, mutta väsyneet osat lieneet olleet syynä huonoon kantavuuteen. Yhdistelmä/syyt huonosta perän jaksamisesta lienee käynyt ilmi näistä muutamasta kirjoituksesta. Täytyy pohtia ostanko bilsteiniä vakiokorossa jousiks ja iskareiks b6 bilsteinit vai annanko olla vaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa