Auton akku vaihtokunnossa?
Valvoja: ffp jäsenet
Auton akku vaihtokunnossa?
Kyseessä Passat 1.9tdi ajm. Akun jännite näytti n. tunnin ajon jälkeen 12.35v. Nyt viikon seisonnan jälkeen 11.98v. Latausjännite oli ok. Mahtaako akku olla sökö?
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Jotain ongelmaa autossa selkeästi on, alle 12.0v on jo lähes rutikuiva. Auto saattaa myös syödä akkua pikkuhiljaa tyhjäksi, virtamittaus akun kaapelista olisi kiva tehdä.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Virtamittaus antoi akun navoista mitattuna 0.13A
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Jos tuo tulos on saatu noin tunnin kuluttua siitä kun ovet on lukittu ja sisävalot + mittaristo sammuneet niin siinä ainakin osasyy akun tyhjenemiseen, tulos pitäisi olla alle 50mA.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Pioneerin vanha soitin näkyy vievän 60 mA. Tuokin alkaa tuntua viikon ulkosäilytyksen jälkeen.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Koitin jokaisen sulakkeen irroitusta sulakerasiasta, mutta tulos ei mennyt kertaakaan alle 100mA. Onko ideaa missä muualla olisi sulakkeita/vikaa?
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Sulakkeita löytyy lisää jarrutehostimen vierestä konepellin alta muoviboksin sisältä sekä ratin alapuolelta releiden vierestä.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Anteeksi nyt, en ymmärrä.
Epäilys suoraan akun huonoudesta, ja sitten ruvetaan etsimään vuotovirtoja?
Akkutesti ensin, ja kun akku on paska, uusi laadukas akku paikalleen.
Epäilys suoraan akun huonoudesta, ja sitten ruvetaan etsimään vuotovirtoja?
Akkutesti ensin, ja kun akku on paska, uusi laadukas akku paikalleen.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Axi kirjoitti:Anteeksi nyt, en ymmärrä.
Epäilys suoraan akun huonoudesta, ja sitten ruvetaan etsimään vuotovirtoja?
Akkutesti ensin, ja kun akku on paska, uusi laadukas akku paikalleen.
Ja sitten ihmetellään kun se uusi 200 euron akkukin on mennyt paskaksi vuoden sisään. Tuo 130mA jatkuva kulutus pitää saada ihan ensin puolitettua, mielellään toki siitäkin vielä pienemmäksi.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Eli akkua ei mielestäsi kannata vaihtaa ennen vuotovirtojen selvittämistä? Mulla ainakin kiinnostaisi saada auto käyntiin, purkuvirrat ovat toissijainen asia.
Vuotovirrat voivat aiheutuakin alhaisesta akkujännitteestä.
Yksi mahdollinen virransyöjä on laturi, ei ole sulakkeen takana 3B:ssä ainakaan.
Sama homma startin kanssa.
Vuotovirrat voivat aiheutuakin alhaisesta akkujännitteestä.
Yksi mahdollinen virransyöjä on laturi, ei ole sulakkeen takana 3B:ssä ainakaan.
Sama homma startin kanssa.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Niin, kukin tyylillään. Saattaahan tuolla akulla vielä olla joitakin vuosia elinikää jos se nyt ladataan kunnon akkulaturilla täyteen ja nuo vuodot saadaan kuriin.
Harvemmin mikään ohjainlaite menee jumitilaan jos jännite on päälle 11.5 volttia, tuo koskee ennemminkin niitä tilanteita kun käydään 7-8 voltin nurkilla.
Laturi ja startti ovat tosiaan suoraan akun navassa kiinni, mutta kuulostaa vähän liian pieneltä vuotovirralta ollakseen noiden aiheuttama. Toki asia olisi helppo testata pihtivirtamittarin avulla, yleismittari ei oikein auta kun tuo laturille ja kabiiniin menevä johto taisivat molemmat olla kiinteästi pultattuna akunkenkään jolloin sitä mittaria ei näppärästi saa kummankaan väliin.
Harvemmin mikään ohjainlaite menee jumitilaan jos jännite on päälle 11.5 volttia, tuo koskee ennemminkin niitä tilanteita kun käydään 7-8 voltin nurkilla.
Laturi ja startti ovat tosiaan suoraan akun navassa kiinni, mutta kuulostaa vähän liian pieneltä vuotovirralta ollakseen noiden aiheuttama. Toki asia olisi helppo testata pihtivirtamittarin avulla, yleismittari ei oikein auta kun tuo laturille ja kabiiniin menevä johto taisivat molemmat olla kiinteästi pultattuna akunkenkään jolloin sitä mittaria ei näppärästi saa kummankaan väliin.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Daneh kirjoitti:Kyseessä Passat 1.9tdi ajm. Akun jännite näytti n. tunnin ajon jälkeen 12.35v. Nyt viikon seisonnan jälkeen 11.98v. Latausjännite oli ok. Mahtaako akku olla sökö?
Täähän on simppeli juttu hoitaa. Jos akku on useita vuosia vanha ja auton käynnistyminen vaikiaa niin akku vaihtoon. Jos tarkempaa tietoa haluaa niin korjaamolla voi testauttaa akun kunnon ja saanee hyvinkin tarkan tuloksen akun kunnosta. Testi kertoo akun kylmäkäynnistysvirran joka perustuu sisäisen impendanssin ja jännitteen mittaukseen ja verrokkina käytetään akun valmistajan speksaamaa arvoa uudelle akulle. Perusasiat ku on kunnossa niin aletaan sitten hakemaan vikaa jos tulee ongelmia.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
Nyt kun tuli muutama viikko sitten ensimmäiset -20 pakkaset niin huomaa että akku ei ole enää uudessa iskussa. 2007 autoon laitettu, pari kertaa olen lisännyt siihen akkuvettä. Euroopassa tehty akku. Vielä viime kesänä autojääkaappi pyöri aamusta seuraavaan aamuun ja lähti hyvin käyntiin.
Uusissa akuissa voi olla isoja laatueroja varsinkin niissä kiina/intia/pakistan akselilla tehdyissä akuissa.
Uusissa akuissa voi olla isoja laatueroja varsinkin niissä kiina/intia/pakistan akselilla tehdyissä akuissa.
Re: Auton akku vaihtokunnossa?
joki7 kirjoitti:
Uusissa akuissa voi olla isoja laatueroja varsinkin niissä kiina/intia/pakistan akselilla tehdyissä akuissa.
Vartaa oon itse suosinut koska ovat mun mielestä suhteellisen halpoja ja laadukkaita. Omaan bensakoneiseen 2003-vuosimallin Boraan laitoin Varta Blue sarjalaisen. Autossa oli alkuperäinen vielä paikallaan ja olis sillä varmaan pärjänny mutta en uskaltanu enää pakkasten tultua alkaa pelleilemään sen kanssa koska startti pyöritti jo aika vaikiasti. Emännän TDI golffiin pistin pari vuotta sitten kans uuden vartan kun starttas vaikiasti sekä laturin eikä starttaukset siitä helpottunu mutta uudella starttimoottorilla helpotti kovasti.
Blue-sarja = ei webastoa
Silver = webastolla
AGM = Start-Stop romut
Jotenki näin myyjä mua valisti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa