3BG Variant 1.9 TDI Climatronicilla on potilaana, ja pari kesää on jo ilmastointi ollut ihan mykkänä. Viime kesänä käytin sitä ilmastointihuollossa jolloin tuli yksinkertainen tuomio "vuotaa" eikä asialle ole tehty sen kummemmin mitään.
Köyhänä diy-miehenä haluaisin tietysti ensin tutkia onko vuotokohta mahdollista paikallistaa itse, ja miten se helpoiten onnistuisi? Onko mahdollista esimerkiksi syöttää pienellä paineella (kuivaa) paineilmaa joko kylmän tai lämpimän puolen täyttöliitännästä järjestelmään ja sen jälkeen lähteä etsimään vuotokohtaa vaikkapa Würthin vuotojenetsintäkemikaalilla?
Ilmeisesti kylmäainepiireissä yleensä on myös jokin väriaine joka reagoi UV-valoon. Sopiikohan tuohon käyttöön kaupoissa myytävät UV-loisteputket ja tarvitseeko kaveriksi jotkut oranssit lasit jotka kenties korostavat sitä väriaineen loistoa?
Nyt kun tuossa autossa on jo parin vuoden ajan ollut ilmastointipiirissä vuoto ja auto on muutenkin jo 13 vuoden ikäinen niin lienee sanomattakin selvää että kuivain kannattaa vaihtaa samalla. Mitä muuta olisi hyvä tarkistaa/vaihtaa?
Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Kuivaimesta puheenollen, sen vierestä kulkee ilmastoinnin kumiletkut ja ovat monella hankautuneet puhki, jopa syöden sen kuivamen metallirunkoonkin reiän. Tarkistappa se ensin, näkee kun ottaa puskurin irti, löytyy apukuljettajan nurkasta, sumuvalon takaa.
Se jokin paineventtiili / suodatin on kai järkevä myös vaihtaa, siitä oli täällä hetki sitten topicissa juttua.
Se jokin paineventtiili / suodatin on kai järkevä myös vaihtaa, siitä oli täällä hetki sitten topicissa juttua.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Tarkka silmämääräinen läpikäynti ensin niin löytynee Jultsun mainitseman kaltaiset viat.
Seuraava askel on typpipaine järjestelmää ja vuodon etsintä saippua liuoksen tai jonkin vastaavan kaupallisen aineen avulla.
Periaatteessa paineilma ajaa saman asian, mutta sitä ei "saastumis" syistä käytetä kylmäainepiirissä. Oman harkinnan ja riskinoton mukaan toki voi kokeilla silläkin. Painetta järjestelmä kestää sen mitä paineilmakompura tarjoaa.
Väriaineilla etsitään kait lähinnä hyvin pieniä vuotoja joita on erittäin vaikea muuten löytää.
Niillä oranssilla laseilla lähinnä suojellaan silmiä uv-valolta..
Letkut ja keulan lauhdutinkenno Kait ne herkiten vaurioituvat paikat on, liitoksen vuotojen lisäksi. Voihan tietty kompurakin valskata aineet ulos.
https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=6 ... i#p1002232
Tuolla siitä kuristimesta/paisuntaventtiilistä oli juttua. "muutaman euron" osa. Ja kuivain toki uusiksi kun on ollu ilman aineita pitkään.
Seuraava askel on typpipaine järjestelmää ja vuodon etsintä saippua liuoksen tai jonkin vastaavan kaupallisen aineen avulla.
Periaatteessa paineilma ajaa saman asian, mutta sitä ei "saastumis" syistä käytetä kylmäainepiirissä. Oman harkinnan ja riskinoton mukaan toki voi kokeilla silläkin. Painetta järjestelmä kestää sen mitä paineilmakompura tarjoaa.
Väriaineilla etsitään kait lähinnä hyvin pieniä vuotoja joita on erittäin vaikea muuten löytää.
Niillä oranssilla laseilla lähinnä suojellaan silmiä uv-valolta..
Letkut ja keulan lauhdutinkenno Kait ne herkiten vaurioituvat paikat on, liitoksen vuotojen lisäksi. Voihan tietty kompurakin valskata aineet ulos.
https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=6 ... i#p1002232
Tuolla siitä kuristimesta/paisuntaventtiilistä oli juttua. "muutaman euron" osa. Ja kuivain toki uusiksi kun on ollu ilman aineita pitkään.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Siis ilman niitä laseja sä et nää sitä väriainetta kunnolla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Eikä pidä ilman UV-suojausta kattoakaan UV-valossa. Kovin haitallista silmille. Ihan silmälääkärin suusta kuultua.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Ja erityisen haitallista juuri silloin kun näkyvää valoa vähän suhteessa uv-valloon, kuten juuri tuollaisessa vuodonetsinnässä. Koska mykiöt sopeutuvat näkyvän valon voimakkuuden mukaan ja uv-valo pääsee vapaasti silmän sisäosiin.
Ja juu, ne lasit varmasti myös tehostaa sen väriaineen näkymistä.
Ja juu, ne lasit varmasti myös tehostaa sen väriaineen näkymistä.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Olin tänään reippaalla tuulella ja kun ulkonakin oli nätti päivä niin repäisin puskurin irti Passatista.

Kuivaimen vierestä menevä letku näyttää siistiltä (pieni nirhaumajälki mutta ei juuri yhtään syvä) mutta edessä alhaalla oleva liitos on todella hataran näköinen. Olisiko tämä se vuotokohta?

Koitin heilutella tuota letkua ja pikkuisen nykiä, mutta ei antautunut ainakaan heti. Tämä oli tottakai sellainen letku joka menee tuolta keulan alta tuulilasin alle asti (varmasti mukava vaihtaa kun on jäykkää tavaraa melkein alusta loppuun asti)...

Kuivaimen vierestä menevä letku näyttää siistiltä (pieni nirhaumajälki mutta ei juuri yhtään syvä) mutta edessä alhaalla oleva liitos on todella hataran näköinen. Olisiko tämä se vuotokohta?

Koitin heilutella tuota letkua ja pikkuisen nykiä, mutta ei antautunut ainakaan heti. Tämä oli tottakai sellainen letku joka menee tuolta keulan alta tuulilasin alle asti (varmasti mukava vaihtaa kun on jäykkää tavaraa melkein alusta loppuun asti)...
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Juoni tiivistyy. En löytänyt suoranaista vuotokohtaa mistään joten löin keulan nippuun. Kokeilin huvikseni täyttöliitännästä ruuvimeisselillä pihahtaako yhtään ja sieltähän tuli voimalla suihku ja vihreät väriaineet sormille. Kytkin VCDS:n kiinni autoon. Ajattelin katsoa että löytyykö sieltä joku painekytkimen tieto että olisi liemet vähissä/paine matala. Ihmetys oli melkoinen kun painoin AUTO-nappia Climatronicista niin kompressori lähti päälle ja lauhduttimen puhallin rupesi ulvomaan. Annoin kaasua sen verran että kone kävi vajaata 2000 1/min nopeutta että kompressori ehtisi kehittää kunnon paineet. Tarkkailin samalla höyrystimen lämpötilaa VCDS:stä. Se ei kuitenkaan tippunut yhtäkään astetta alle ulkoilman lämpötilan. Näin ollen räppänöistä ei myöskään tullut yhtään viileää ilmaa. Auton sammuttamisen jälkeen ilmaräppänöistä kuului sitä tuttua pihinää kun kylmäpiirin paineet laskee.
Ainetta siis on mutta ilmeisesti ei tarpeeksi? Vai onko paisuntaventtiili tukossa (MikaJ kirjoitti tästä tuossa ylempänä linkatussa ketjussa)? Mitähän se autohuolto on sekoillut joka totesi minulle 2017 keväällä vain että "vuotaa". Jos se ei läpäissyt alipainetestiä niin miksi sinne sitten oli laitettu aineet takaisin, ja miksi siellä oli painetta? Kompressoria ei oltu käytetty tässä vaiheessa ainakaan 24 tuntiin. Oletin että systeemi on täysin kuiva/paineeton. Jos siellä on aineet ja paineet pysyneet 1,5 vuotta sisällä niin vuoto ei kovin iso voi olla. Pitänee koittaa onnea ja käyttää autoa täyttöhuollossa ja katsoa mitä tapahtuu.
Onko arvovaltaisella raadilla ajatuksia?
Ainetta siis on mutta ilmeisesti ei tarpeeksi? Vai onko paisuntaventtiili tukossa (MikaJ kirjoitti tästä tuossa ylempänä linkatussa ketjussa)? Mitähän se autohuolto on sekoillut joka totesi minulle 2017 keväällä vain että "vuotaa". Jos se ei läpäissyt alipainetestiä niin miksi sinne sitten oli laitettu aineet takaisin, ja miksi siellä oli painetta? Kompressoria ei oltu käytetty tässä vaiheessa ainakaan 24 tuntiin. Oletin että systeemi on täysin kuiva/paineeton. Jos siellä on aineet ja paineet pysyneet 1,5 vuotta sisällä niin vuoto ei kovin iso voi olla. Pitänee koittaa onnea ja käyttää autoa täyttöhuollossa ja katsoa mitä tapahtuu.
Onko arvovaltaisella raadilla ajatuksia?
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Käytin auton aamulla ilmastointihuollossa. Kone otti ulos 210 grammaa kylmäainetta (tämän takia ei puhaltanut kylmää) ja laittoi tilalle tarran vaatimat 600 grammaa. Nyt tulee kylmää. Matalapainepuolella paineet kuormituksessa 2 baria, korkeapainepuolella 15-20 baria.

Voitte kuvitella kuinka paljon vituttaa vaimon puolesta joka on autossa hikoillut puolitoista vuotta sen takia että edellinen nyrkkipaja väitti että systeemi vuotaa eikä sitä voi täyttää. Tuskin olivat edes tutkineet.

Voitte kuvitella kuinka paljon vituttaa vaimon puolesta joka on autossa hikoillut puolitoista vuotta sen takia että edellinen nyrkkipaja väitti että systeemi vuotaa eikä sitä voi täyttää. Tuskin olivat edes tutkineet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Jos se on päätelty tuosta vajauksesta? Vuoto itellä ainakin ekaks tulis sen perusteella mieleen...
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
En oikein jaksa uskoa, että huoltofirma olisi poistanut kylmäaineet piiristä, todennut että olipas vähän, laittanut samat takaisin ja todennut että "vuotaa, ei voi täyttää". Kyllähän nämä piirit vuotaa hissukseen vaikka olisi virallisesti kunnossa, ja joskus se hönkä loppuu autosta kuin autosta. En näe miksi se olisi syy tulkita laitteisto vuotavaksi. Toki jos vajaus tapahtuu muutamissa kuukausissa niin sitten on syytä epäillä vuotoa. Tässä tapauksessa ilmastointi oli huollettu viimeksi noin neljä vuotta aiemmin. Uskoisin että tuo ~250-300 g vuoto tapahtuu neljässä vuodessa ihan itsekseen ilman selvää vuotoa.
Mutta tuo vuotohan voidaan todeta ajan kuluessa. Tänään on se 600 +/- 5 g täytetty piiriin, katsotaan kuinka pitkään kylmää tulee.
Mutta tuo vuotohan voidaan todeta ajan kuluessa. Tänään on se 600 +/- 5 g täytetty piiriin, katsotaan kuinka pitkään kylmää tulee.
Re: Ilmastoinnin vuotokohdan haku
Typellä koeponnistus, niin ei tarvitse arpoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa