Golf iv climatronic kuuma on
Valvoja: ffp jäsenet
Golf iv climatronic kuuma on
Morjes,
Olis sellanen tuska että autossa on kuuma. Eilen oli ulkona 22 lämmintä ja aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Climatronic 18asteen asentoon ja menoksi. Autossa on siitä huolimatta todella kuuma. Olen huoltanut ilmastoinnin pari kk sitten ja puhaltaa kyllä hyvin kylmää, mutta tuo automaatti ei jostain syystä osaa kyllä pitää tuota lämpötilaa.
Onko tuo vika vai ominaisuus? Climatronicissa ei ole vikakoodeja. Voiko asialle tehdä jotain?
Olis sellanen tuska että autossa on kuuma. Eilen oli ulkona 22 lämmintä ja aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Climatronic 18asteen asentoon ja menoksi. Autossa on siitä huolimatta todella kuuma. Olen huoltanut ilmastoinnin pari kk sitten ja puhaltaa kyllä hyvin kylmää, mutta tuo automaatti ei jostain syystä osaa kyllä pitää tuota lämpötilaa.
Onko tuo vika vai ominaisuus? Climatronicissa ei ole vikakoodeja. Voiko asialle tehdä jotain?
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Putsaa sen climan lämpösensori pölystä. Paineilmalla suihkaus rakosiin.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Eikös se ollut tuossa vasemmassa reunassa sen ritilän takana siinä paneelissa?
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Juu. Voin kyllä sanoa että ei saman ikäinen passattikaan saa sisätiloja jääkaapiksi vartin ajon jälkeen vaikka sieltäkin viileää tulee joka tuutista.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Aika tehoton ilmastointi nelkussa on. Oma kottero ei viilennyt millään aiemmin, mutta takaikkunoiden tummennuksen jälkeen viilenee paremmin.
Se aurinko kun porottaa ikkunoista aika kuumasti
Se aurinko kun porottaa ikkunoista aika kuumasti
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Passatista myös huomioitua: Tän ikäisinä nuo climan läpät alkaa jo jumittumaan kokonaan, joten vaikka siellä olisikin puhallus täydellä teholla ja kaikki kolme väylää pyydettynä puhallukselle niin ilmaa ei siltikään liiku kun läpät ei aukee oikeisiin asentoihin. Pistin esimerkiksi omasta autosta sisäkierron päälle niin alko tulemaan ihan eri tahtiin kylmää samalla puhallusteholla.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Itse tarkistelin tänään noita climan paneelistä nähtäviä tietoja. Antaa sieltä sisätila anturin arvoksi 22astetta ja silti alkaa vähentää puhallusta vaikka tilauksessa on 18 astetta.
Itellä on kaikki lasit tummennettuna mutta eipä juuri tuohon vaikuta.
Eilen tosiaan ajelin pitkälti toista tuntia yhteensoittoon ja kyllä ihan koko matkan oli hiki autossa. Lieneekö vaan suunnitteluvirhe siinäkin.
Itellä on kaikki lasit tummennettuna mutta eipä juuri tuohon vaikuta.
Eilen tosiaan ajelin pitkälti toista tuntia yhteensoittoon ja kyllä ihan koko matkan oli hiki autossa. Lieneekö vaan suunnitteluvirhe siinäkin.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Tsekkaa climan vikakoodit VCDS:llä (tai kai ne saa siitä climastakin irti sillä diagnostiikkamoodilla, mutta VCDS koodit kertoo heti missä vika)
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Ei ole vikakoodeja.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
wb kirjoitti:Aika tehoton ilmastointi nelkussa on.
Tytön Boran saa kyllä ihan liian kylmäksi jos haluaa, saattaa johtua että Kreikasta rahdattu Suomeen.
En tiedä onko siellä isommat kennot vai mikä, mut ihan perkeleen kylmää työntää, jos laittaa ilmastoinnin kylmimmälle.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Kuristimen suodatin noista vanhemmiten on yleensä ihan tukossa, joka johtaa siihen että sitä kylmää ei riitä. Maksaa euron-pari uusi kuristin ja taas tulee kylmää kuten uutenakin.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Noniin, kuulostaa tiedolta. Missäs tuo kyseinen osa sitten sijaitsee?
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Ei se mikään tieto ollut, varsinkaan kun nyt katsoin Mk4 Golffin järjestelmää tarkemmin joka eroaa suuresti vastaavista aikakauden autoista mitä olen huollellut. Siinähän ei ole kiinteää kuristinta suodattimella vaan ihan "normaali" paisuntaventtiili. Toisaalta mikäli paisuntaventiili jumittaa niin se laskee myös radikaalisti kylmätehoa.
Mutta on se sitten paisuntaventtiili tai kuristin, niin se on höyrystimen päässä putkissa kiinni. Vaihto vaatii järjestelmän tyhjennystä ja täyttöä.
Mk4 Golf kuristin, Messinkinen palikka putkien päässä:

Passat, A4, A6 yms ympäristöstä ainakin löytyvä kuristin, uusi ja 300tkm ajettu:

Mutta on se sitten paisuntaventtiili tai kuristin, niin se on höyrystimen päässä putkissa kiinni. Vaihto vaatii järjestelmän tyhjennystä ja täyttöä.
Mk4 Golf kuristin, Messinkinen palikka putkien päässä:
Passat, A4, A6 yms ympäristöstä ainakin löytyvä kuristin, uusi ja 300tkm ajettu:

Re: Golf iv climatronic kuuma on
Ok, kiitoksia.
Katselin climasta taas noita anturitietoja ja se sanoo jossain tilanteessa että jalkatilan puhallusilman lämpötila oli 12.5 astetta. Sitten taas kun koittaa kattoa dash ventin lämpötilaa ni näyttää pelkkää viivaa.
Putsailin tuon lämpöanturin pölystä ja se helpotti asiaa ehkä hieman. Silti vaikuttaa että ongelma olisi enemmänkin "ohjelmallinen" koska jos sisätilan lämpötila antaa arvoksi 22 astetta ja pyyntönä 18 niin laskee silti puhallintehoa automaatilla pienemmäksi jo.
Katselin climasta taas noita anturitietoja ja se sanoo jossain tilanteessa että jalkatilan puhallusilman lämpötila oli 12.5 astetta. Sitten taas kun koittaa kattoa dash ventin lämpötilaa ni näyttää pelkkää viivaa.
Putsailin tuon lämpöanturin pölystä ja se helpotti asiaa ehkä hieman. Silti vaikuttaa että ongelma olisi enemmänkin "ohjelmallinen" koska jos sisätilan lämpötila antaa arvoksi 22 astetta ja pyyntönä 18 niin laskee silti puhallintehoa automaatilla pienemmäksi jo.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Autona passat 3bg 1.9 tdi. Kysyisin kuinka kylmää ilmastoinnin pitäisi työntää. Mittasin elektronisella ulkomittarilla ajoin 25km lenkin ja sain vain tulemaan 18.3 parhaimmillaan. Paikallaan ollessa lämpö nousi 20+ ulko lämpötila 20+. Viimekesänä ilmastointiin lisätty nesteet ja öljyt. Manuaalinen ilmastointi kyseessä. Kokeilin kompura paine putkia sieltä akku kaukalosta ni toinen aineki oli kylmä. Mutta keulaan mennessä koneen luota haaleat. Joku sanoi että jossain täyttö venttiilien lähellä olisi joku paine venttiili tämmöinen https://www.pelicanparts.com/catalog/im ... 7-M179.jpg en MInä löydä kokeilisin olisiko vika siinä.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Paine/kuristinventtiili on putken sisällä, punainen ympyrä kuvassa. Liitos auki ja uusi kuristin sisälle mikäli on tukossa kuten tuossa edellisen kuvan oikenpuoleinen.
Mikäli järjestelmässä on oikea täyttö ja muutenkin kunnossa, niin tuo punaisen ympyrän kohta pitää olla "jääkylmä" ja kyllä tuo paluuputkikin (keltainsen ympyrän kohdalta) pitää olla vain muutaman asteen lämpimämpi kuin meno. Mutta jos kuristimen suodatin on ihan tukossa niin ainetta vaan ei mene läpi eikä kylmää tule tarpeeksi. Järjestelmän paineet ovat silti ihan ok kun muuttuvatilavuuksinen pumppu menee nollakulmille.
Mikäli järjestelmässä on oikea täyttö ja muutenkin kunnossa, niin tuo punaisen ympyrän kohta pitää olla "jääkylmä" ja kyllä tuo paluuputkikin (keltainsen ympyrän kohdalta) pitää olla vain muutaman asteen lämpimämpi kuin meno. Mutta jos kuristimen suodatin on ihan tukossa niin ainetta vaan ei mene läpi eikä kylmää tule tarpeeksi. Järjestelmän paineet ovat silti ihan ok kun muuttuvatilavuuksinen pumppu menee nollakulmille.
- Liitteet
-
- Clipboard01222244.jpg (233.45 KiB) Katsottu 15623 kertaa
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Täähä tuntuu olevan parempi sivu kuin variantclub sentää vastataan kunnolla ku siellä ei edes tunnuta auttavan.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Lähteekö paineet putkista jos ton liitoksen aukaisee?? https://youtu.be/Abdf6AZyXaU siinä videota tuollaista suhinaa pitää. Kyllä sen huomaa että kylmää tulee ku painaa ac mutta ei riittävän kylmää ja putki on tuosta punaisesta kohdasta kylmä. Toisesta ei ollenkaa. Mitä. Tällä tarkoitat?? Järjestelmän paineet ovat silti ihan ok kun muuttuvatilavuuksinen pumppu menee nolla kulmille.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Mitä ihmeen virkaa tuolla paine venttiilillä on??
Re: Golf iv climatronic kuuma on
No tottakai paineet lähtee pois jos järjestelmän aukaisee. Paineventtiili luo paine-eron jonka avulla se ilmastointi toimii.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
zz-top kirjoitti:Täähä tuntuu olevan parempi sivu kuin variantclub sentää vastataan kunnolla ku siellä ei edes tunnuta auttavan.
VCF:llä on rekisteröityneitä käyttäjiä 6942kpl, FFP:llä 27375kpl, eli karkeasti siis nelinkertainen määrä. Tuon käyttäjämäärän kun jakaa tuhannella niin saa ne oikeasti aktiiviset käyttäjät jotka jaksavat lukea joka päivä foorumia ja myös kirjoitellakin jotain sinne...
Re: Golf iv climatronic kuuma on
MikaJ kirjoitti:No tottakai paineet lähtee pois jos järjestelmän aukaisee. Paineventtiili luo paine-eron jonka avulla se ilmastointi toimii.
Elikkä toisin sanoen vois ruveta pelitää kun tuon vaihtaa.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Vaihtoivat paineventtiilin ja uudet aineet nyt tulee kylmää.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Kyllähän toi kylmää puhaltaa paikallaan ollessa laskee 5.9c ihmettelen ku liikkeelle lähtee ni puhallus teho laskee 7.3c-6,5c onkoha normaalia.??????
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Eikö kukaan tiedä???.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Jos ilmamassa on suurempi ajoviiman takia ja jäähdytysteho vakio, niin ilma lämpenee?
Ja tollanenhan menee jo mittaustarkkuuden piikkiin. :)
Ja tollanenhan menee jo mittaustarkkuuden piikkiin. :)
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Kuin niin mittaus tarkkuuden piikkiin
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv climatronic kuuma on
No mikä sulla onkaan mittaustarkkuus?
Vai muuttuuko siis lämpötila seitsemisen astetta?
Vai muuttuuko siis lämpötila seitsemisen astetta?
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Oletan että sulla on jotain vastaavaa käytössä: https://www.ebay.com/itm/Auto-Car-In-Ou ... D-Display/
Tuolla on mainittu mittaustarkkuudeksi +- 1 aste. Tarkoittaa siis että lukema voi huojua 2 asteen verran vaikka lämpötila pysyisikin oikeasti absoluuttisen stabiilina.
Tuolla on mainittu mittaustarkkuudeksi +- 1 aste. Tarkoittaa siis että lukema voi huojua 2 asteen verran vaikka lämpötila pysyisikin oikeasti absoluuttisen stabiilina.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Siis ihan oon digitaalisella lämpömittarilla mitannu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv climatronic kuuma on
No niitä on montaa laatua. Lisäksi mittapään kohta ilmavirrassa vaikuttaa että saat eri lukemia. Ja jos oot eri säässä mitannut, niin ulkoilman eri lämpö tietty vaikuttaa.
Jos ei lämpö siis muutu tuota astetta, paria enempää, niin ei ehkä kannata kauheasti nähdä asian selvittämiseen vaivaa.
Jos ei lämpö siis muutu tuota astetta, paria enempää, niin ei ehkä kannata kauheasti nähdä asian selvittämiseen vaivaa.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Siis paikallaan näyttää ku vähän aikaa odottaa 5.9c ja ajossa sisäilman kierrolla 6.5 ilman sitä vaihtelee 6.5 ja 7c
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Ei siis mitään hälyttävää. Ei tuo ilmastointikaan mikään tarkkusinstrumentti ole.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Osaako kukaan sanoa onko normaalia 25-27c lämpötiloilla ilmastoinnista saan irti 10-11 asteista ilmaa. Vai pitäisikö sen olla siinä +5 paikkeilla. Jos ei ole normaalia voisiko minulla vaikuttaa kuivain asiaan. Koska kuukausi pari sitten korjauksen jälkeen sain 5+ kun mittasin.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Miten voi vuotaa jos viimekesänä käytetty ilmastointi huollossa ja sanottiin kaikki ok. Ja tänä kesänä käytin ja sanottiin kaikki ok. Mistäs sitä Vuotoakaan osaa paikantaa jos niiden laitteet näyttää ok. Ja kuivainta minun aikana kun auton 2v omistanut ei ole koskaan vaihdettu.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
joni84 kirjoitti:Miten voi vuotaa jos viimekesänä käytetty ilmastointi huollossa ja sanottiin kaikki ok. Ja tänä kesänä käytin ja sanottiin kaikki ok.
Meinaat että se on täysi mahdottomuus että jotain olisi hajonnut tuon viimeisimmän huoltokäynnin jälkeen?
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Jos vuotaa niin mistä sen voi löytää tai minne kannattaa viedä auto ku suurin osa liikkeistä väittää että on kunnossa ja lisäävät vain ainetta.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Onko noista ilmastoinnin paikka aineista mihinkään
Re: Golf iv climatronic kuuma on
https://www.ak24.fi/fi/tavarat/polttoai ... -leak-stop tuollaista ajattelin kokeilla.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Ohjeessa käskettiin matala paine puolelle aineet laittaa. Kannattaako ensin ilmastointi täyttää ja sitten aine vai ensin aine sitten täyttö
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Ohjeessa käskettiin matala paine puolelle aineet laittaa. Ja ajaa 30min niin paikkaus valmis. Kannattaako ensin ilmastointi täyttää ja sitten aine vai ensin aine sitten täyttö
Re: Golf iv climatronic kuuma on
En nyt tiedä että miten olet varmistanut järjestelmän vuotavan?
Nuo paikkausaineet ovat totaalisen turhia huuhaa litkuja. kompurat hajoaa yms. aineen poistamiseksi on uusittava kaikki järjestelmän osat.
Jos järjestelmästä katoaa aineet, niin ainoa keino vuodon korjaamiseen on uusia vuotava osa/tiiviste.
Ilmastointijärjestelmään ei kuulu sisälle mitään muuta kuin kylmäaine ja kompressoriöljy, kaikki muu on ylimääräistä! Vuodonetsintään käytettävä väriaine on joskus laitettava järjestelmään jos vuotoa ei saada paikannettua esim. typellä.
Jos golffi puhaltaa 7 asteista ilmaa ja ulkolämpötila 27 saadaan lämpötilaeroksi -20 astetta mikä on todella hyvä arvo.
Nuo paikkausaineet ovat totaalisen turhia huuhaa litkuja. kompurat hajoaa yms. aineen poistamiseksi on uusittava kaikki järjestelmän osat.
Jos järjestelmästä katoaa aineet, niin ainoa keino vuodon korjaamiseen on uusia vuotava osa/tiiviste.
Ilmastointijärjestelmään ei kuulu sisälle mitään muuta kuin kylmäaine ja kompressoriöljy, kaikki muu on ylimääräistä! Vuodonetsintään käytettävä väriaine on joskus laitettava järjestelmään jos vuotoa ei saada paikannettua esim. typellä.
Jos golffi puhaltaa 7 asteista ilmaa ja ulkolämpötila 27 saadaan lämpötilaeroksi -20 astetta mikä on todella hyvä arvo.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Juuri itse ajelin niin 27 asteen kelillä niin passatista sain maksimissaan 13 astetta että kyllähän se vuotaa jos aineen laiton jälkeen puhalsi 2kk sitten 5 astetta
Re: Golf iv climatronic kuuma on
zz-top kirjoitti:Juuri itse ajelin niin 27 asteen kelillä niin passatista sain maksimissaan 13 astetta että kyllähän se vuotaa jos aineen laiton jälkeen puhalsi 2kk sitten 5 astetta
Ja ulkolämpötila oli tällöin 20 astetta?
(27 - 13 = 14 asteen lämpötilaero)
(20 - 5 = 15 asteen lämpötilaero)
Viimeksi muokannut Jultsu, 15.7.2018 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
Juuri näin kylläpä se oli sillon samat helteet kuin nyt maalis hutkikuussa.
Re: Golf iv climatronic kuuma on
No sen vuotamisenhan saa selville huollossa kun imaisevat kylmäaineen pois.. Tuleeko sieltä suunnilleen oikea määrä ainetta ulos, jos ei tule nii se puuttuva osa on vuotanut.
Jos tulee oikea määrä ainetta ulos niin ei voi vuotaa vaan vika (jos sellainen on) on jossain muussa kuin aineen määrässä.
Ja vianhaku ei sitten onnistu jokatoiseltakaan autokylmäasentajalta (on sielläkin toki oikeita ammattilaisia).. Joku asiansa osaava kylmälaitehuolto sen kyllä löytää, ovat tottuneet niitä etsimään paljon isommista ja mutkikkaammista järjestelmistä. Eri asia sitten kiinnostaako niitä...
Jos tulee oikea määrä ainetta ulos niin ei voi vuotaa vaan vika (jos sellainen on) on jossain muussa kuin aineen määrässä.
Ja vianhaku ei sitten onnistu jokatoiseltakaan autokylmäasentajalta (on sielläkin toki oikeita ammattilaisia).. Joku asiansa osaava kylmälaitehuolto sen kyllä löytää, ovat tottuneet niitä etsimään paljon isommista ja mutkikkaammista järjestelmistä. Eri asia sitten kiinnostaako niitä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa