Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Tuli ostettua kolmoskoppainen Golf 1.9TDI 81kw, jonka totesin nyt seilaavan melko lailla lähes kaikissa nopeuksissa, eli kun pitää rattia suorassa, auto tekee pian jonkinlaisen korjausliikkeen puolelle tai toiselle. Auto on käytetty elokuussa ohjauskulmien säädössä, taka-akselin puslat ovat vaihdettu myös viime vuonna ja kun kokeilin liikuttaa voimalla kaikkia renkaita, ei tuntunut klappia.
Nyt seuraavana olisikin vissiin sitten renkaat. Pitää kokeilla vaihtaa toisesta autosta ja kokeilla, mutta samalla kyselen että onko jollain samanlaisia kokemuksia ja täsmähoitoa tähän vaivaan? Että jos en oo huomannut katsoa jotain tai mikä ei löydy pelkällä tunnustelulla.
Nyt seuraavana olisikin vissiin sitten renkaat. Pitää kokeilla vaihtaa toisesta autosta ja kokeilla, mutta samalla kyselen että onko jollain samanlaisia kokemuksia ja täsmähoitoa tähän vaivaan? Että jos en oo huomannut katsoa jotain tai mikä ei löydy pelkällä tunnustelulla.
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
mulla teki just samaa, oli edestä alatukivarren takimmaiset puslat (ne isommat) aivan riekaleina.
käännät pyörän aivan toiseen laitaan ja jalalla potkit rengasta, huomaa kyllä jos rengas menee edellä.
käännät pyörän aivan toiseen laitaan ja jalalla potkit rengasta, huomaa kyllä jos rengas menee edellä.
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Jos vika siellä, niin audi TTn umpinaiset puslat tilalle. Vakauttaa mukavasti menoa. Minkä kokoiset renkaat ja mimmosella ETllä vanteet?
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
miten takaakselin auraus? aika moni korjaamo ei ala säätään takaakselia ku ei ole shimmilevyjä millä muuttaa kulmia. omassakin haritti 3mm kuskinpuoli.
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Taka-akselin auraus oli ihan OK, mut camber taisi olla vähän huono. Renkaat on 175/65R14, ET:stä en osaa sanoa, katon myöhemmin. Ihan perus peltivanteet kuitenkin kyseessä.
Katselin eilen noita alatukivarren kumeja, aika vanhoja tuntuivat olevan, että josko se vika piilisi sitten siellä. Ajattelin ottaa koko tukivarren pois ja uusia pallonivelen ja nuo kumit (ja jos raidetangonpäänkin vielä) ja heittää vielä kaupan päälle kunnon maalit päälle tukivarteen. Kun vaan olisi sitä kuuluisaa aikaa...
Katselin eilen noita alatukivarren kumeja, aika vanhoja tuntuivat olevan, että josko se vika piilisi sitten siellä. Ajattelin ottaa koko tukivarren pois ja uusia pallonivelen ja nuo kumit (ja jos raidetangonpäänkin vielä) ja heittää vielä kaupan päälle kunnon maalit päälle tukivarteen. Kun vaan olisi sitä kuuluisaa aikaa...
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
tollaset oon muutamaan autoon laittanut ja hyviksi on todettu:
http://www.slamit.net/product/4449/powe ... n-golf-iii
http://www.slamit.net/product/4449/powe ... n-golf-iii
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
^^BeBe kirjoitti:Jos vika siellä, niin audi TTn umpinaiset puslat tilalle. Vakauttaa mukavasti menoa.
minkä ikäisen ja millä moottorilla oleva audin puslat sopii ku näyttäs olevan usea eri mallia TT audia?
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
jaketech kirjoitti:miten takaakselin auraus? aika moni korjaamo ei ala säätään takaakselia ku ei ole shimmilevyjä millä muuttaa kulmia. omassakin haritti 3mm kuskinpuoli.
mistä näitä shimmilevyjä saa, vai itse tekemällä?
ilmeisesti tarkoitat akselin ja pyörän navan väliin tulevia säätölevyjä?
takaakselin kulkulinjan saa oikastua akselia kääntämällä, kiinnitysraudoissa muistaakseni oli pelivaraa..
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
hanski kirjoitti:jaketech kirjoitti:miten takaakselin auraus? aika moni korjaamo ei ala säätään takaakselia ku ei ole shimmilevyjä millä muuttaa kulmia. omassakin haritti 3mm kuskinpuoli.
mistä näitä shimmilevyjä saa, vai itse tekemällä?
ilmeisesti tarkoitat akselin ja pyörän navan väliin tulevia säätölevyjä?
takaakselin kulkulinjan saa oikastua akselia kääntämällä, kiinnitysraudoissa muistaakseni oli pelivaraa..
ebayssa on myynissä shimmilevyä jolla saa säädetyy tai sitte haet laakerikeupasta tai jms shimmiprikkoja. akselin ja olkaakselin väliin ne tulee. mun autossa on takaakselissa säädettävät vahviketangot joilla saatiin aurauskohileen.
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Mulla on navan ja akselin välissä pätkä vanhasta pyyhkjänsulasta otettua rosteri "lattaa" jolla auraus on korjattu.
Olisko niistä säädettävistä vahviketangoista olemassa kuvaa? Itsetehdyt vai onko valmiitakin olemassa? Ollu vastaavat itselläkin mielessä...
Olisko niistä säädettävistä vahviketangoista olemassa kuvaa? Itsetehdyt vai onko valmiitakin olemassa? Ollu vastaavat itselläkin mielessä...
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
pete73 kirjoitti:Mulla on navan ja akselin välissä pätkä vanhasta pyyhkjänsulasta otettua rosteri "lattaa" jolla auraus on korjattu.
Olisko niistä säädettävistä vahviketangoista olemassa kuvaa? Itsetehdyt vai onko valmiitakin olemassa? Ollu vastaavat itselläkin mielessä...

ite tehdyt on. kopioitu kit carin takaakselista. uniball nivelet päissä ja vantti ruuvi on toyotan takaakselin auraussäätötangosta.
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
mulla tommonen epämääräinen käytös toledossa korjaantui koko taka-akselin uudelleenlinjauksella kun kiinnitys sen antaa myötä kuitenkin. Ratti meni mihin asentoon lystäs eri rengastuksilla. Sit vein paikalliselle nyrkkipajalle ni kaveri siel sano heti et sul on taka-akseli jostain syystä vinossa että oikastaan. 5min homma kun auko pultit ja kirras uusiks oikeeseen kohtaan ja auto kulkenut sen jälkeen luotisuoraan eikä oo hakenu mihkään. orkkis takapään puslat ja 329tkm mittarissa :D
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Jaketechille kiitos kuvasta. Onko kaikki kiinnikkeet hitsattu kiinni akseliin? Tuli vaan mieleen että eikös akseleiden hitsaaminen oo periaatteessa kiellettyä..
Tokikaan lisäosien hitsaus tuskin ainakaan heikentää akselia :) katsurin mielipide on sit varmaankin vähintään vaihteleva...
Sitte toinen asia..
Kun sekä omassa että veljen autossa on myös noita suuntavakavuus ongelmia erinäisistä pyöräkulmien säätelyistä huolimatta (cordoba ja farkku polo).
Niin kuinka suuresti (etenkin) uraherkkyyteen tuo taka-akselin linjaus (kulkukulma) loppujenlopuksi vaikuttaa?
Tuossa aiemmin kun asiasta mainittiin niin syntyi kuva että vaikutus voisi olla hyvinkin huomattava...
Tokikaan lisäosien hitsaus tuskin ainakaan heikentää akselia :) katsurin mielipide on sit varmaankin vähintään vaihteleva...
Sitte toinen asia..
Kun sekä omassa että veljen autossa on myös noita suuntavakavuus ongelmia erinäisistä pyöräkulmien säätelyistä huolimatta (cordoba ja farkku polo).
Niin kuinka suuresti (etenkin) uraherkkyyteen tuo taka-akselin linjaus (kulkukulma) loppujenlopuksi vaikuttaa?
Tuossa aiemmin kun asiasta mainittiin niin syntyi kuva että vaikutus voisi olla hyvinkin huomattava...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Niin korjaushitsaus?pete73 kirjoitti:...Tuli vaan mieleen että eikös akseleiden hitsaaminen oo periaatteessa kiellettyä..
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
on hitsattu. ei meilä päin oo koskaan ollut ongelmia katastuksessa hitsattujen akeleiden kans. moneen takavetoseen autoon sovitettu muun auton takaakseleita ja nehä ei sovi ilman muutostöitä ;)
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Piti tätä vielä kommentoida, että oli tosiaan puslat menneet.
Viimeksi muokannut Silppuri, 4.10.2018 7:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Tuli vaan mieleen että eikös akseleiden hitsaaminen oo periaatteessa kiellettyä..
Eikös tämä asia muuttunut uuden katsastuslain mukaan että kaikki hitsaaminen akseleihin on kiellettyjen listalla, mikäli taas ymmärsin lukemaani oikein
Re: Golf Mk3 seilaa ja hakee suoralla tiellä
Muuttui silleen että nykyisin pitää kysyä maahantuojan ohjeistus asiaan. Tarkoittaanee laitanaan sitä ettei saa hitsata.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa