VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..
Tuli laitettua uudet levyt eteen sekä palat vaihdettua, katsastusmies totesi että poljin painuu liian alas. Itse en ole kyseiseen asiaan niin kiinnittänyt huomiota kun tuntuu toimivan jarrut kuitenkin ihan ok, ottaa kiinni hyvin ja pysähtyy, ei puoltele. Ainoastaan isolla poljinpaineella pitkään painaessa tuo poljin laskee kovin alas (hitaasti) ja vain tosiaan auton käydessä. Poljin on kova kun auto ei ole käynnissä.
Vuosi takaperin takapalojen vaihdon yhteydessä taisin päästää nesteitäkin valumaan kikkaillessa, ilmasin takapään sen jälkeen. Säiliö ei päässyt tyhjäksi jos oikein muistan. Nyt ilmasin auton uudestaan takaa eteen siirtyen ja toivoen että vaikuttaisi poljinasiaan, nesteet tuli siinä samalla vaihdettua dot 5.1siin. Ei ollut vaikutusta asiaan.. reilu puoli litraa meni ainetta läpi.
PIkkasen mietityttää onko vika jarrutehostimessa vai missä kun se tulee vain auton käydessä ilmi vai onko kyseessä ominaisuus jota en ole huomannut.
Tässä pitäisi nyt osata päättää haenko vikaa tehostimesta / abs hydrauliikkayksiköstä / pääsylinteristä vai alanko ilmailemaan lisää? Auttakaa mäessä että saadaan katsari tyytyväiseksi =)
Auto tosiaan sdi-esel farkku ja manuaali -02
Vuosi takaperin takapalojen vaihdon yhteydessä taisin päästää nesteitäkin valumaan kikkaillessa, ilmasin takapään sen jälkeen. Säiliö ei päässyt tyhjäksi jos oikein muistan. Nyt ilmasin auton uudestaan takaa eteen siirtyen ja toivoen että vaikuttaisi poljinasiaan, nesteet tuli siinä samalla vaihdettua dot 5.1siin. Ei ollut vaikutusta asiaan.. reilu puoli litraa meni ainetta läpi.
PIkkasen mietityttää onko vika jarrutehostimessa vai missä kun se tulee vain auton käydessä ilmi vai onko kyseessä ominaisuus jota en ole huomannut.
Tässä pitäisi nyt osata päättää haenko vikaa tehostimesta / abs hydrauliikkayksiköstä / pääsylinteristä vai alanko ilmailemaan lisää? Auttakaa mäessä että saadaan katsari tyytyväiseksi =)
Auto tosiaan sdi-esel farkku ja manuaali -02
Itselläni vähän samanlainen ongelma, poljinta saa survoa yli puolen välin että ottaa kiinni ja menee painamalla tosiaan liian helposti pohjaan. Tähän menessä olen itse vaihtanut, jarrusatulat, levyt, palat, jarruletkut, tehostimen alipaineletkun, pääsylinterin ja toki nesteet monella eri tapaa ilmaten, mutta ei saa poljin tuntumaan kohdalleen. Tehostajakin toimii kun tehostaa kuten pitää ja abs toimii, mutta voisiko jommassa kummassa olla siltikin vikaa?
Auton ollessa käynnissä poljin painuu noin puoliväliin (ja auto pysähtyy hyvin), tuosta se vajoaa sitten hitaasti aika alas jos ei ihan pohjaan mutta melkein, tuntuman ollessa muuten jämäkkä mutta hitaasti periksiantava, vie joku 15-20sek kun painuu lähelle pohjaan painamalla tasaisesti. Nestettä ei näytä vuotavan mistään päin. Nyt huomasin myös että äskeisten polkemisien jälkeen käsijarru ei noussut niin ylös sekä tuntui että k-jarru oli siinä rajoilla jääkö laahaamaan vai ei kun otti pois päältä. Ei ollut polkemisen aikana päällä.
Kun auto ei käy poljin ottaa paljon ylempää ja on heti jämäkkä.
Sen verran käytin vag-comissa että vikoja ei näy muistissa.
Pitääpä tuo letkulähtö tutkia aamulla =)
Mitenköhän tästä eteenpäin?
Kun auto ei käy poljin ottaa paljon ylempää ja on heti jämäkkä.
Sen verran käytin vag-comissa että vikoja ei näy muistissa.
Pitääpä tuo letkulähtö tutkia aamulla =)
Mitenköhän tästä eteenpäin?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Tuo ilmiöhän johtuu pääosin siitä että dieselmoottorissa alipaine tuotetaan alipainepumpulla jonka tuotto on aika olematon verrattuna siihen bensa-auton moottoriin, joka muodostaa imusarjaan alipaineen käydessään.
Jos bensa-auto tekee noin niin alipainevuoto tulee ensimmäisenä mieleen, mutta tuon letkun olet jo vaihtanutkin. Tietty jos se ihan lattiaan asti menee kun riittävän kauan painaa niin sitten jostain vuotaa nestettä tai pääsylinteri päästää paineet männän ohi.
Oletko kokeillut ilmata ABS-yksikköä? http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html
Jos bensa-auto tekee noin niin alipainevuoto tulee ensimmäisenä mieleen, mutta tuon letkun olet jo vaihtanutkin. Tietty jos se ihan lattiaan asti menee kun riittävän kauan painaa niin sitten jostain vuotaa nestettä tai pääsylinteri päästää paineet männän ohi.
Oletko kokeillut ilmata ABS-yksikköä? http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Uskokaa nyt jo että jokaisessa dieselautossa painuu poljin noin. Ihan alipainepumpusta ja johtuva ominaisuus.
Ei varmaan kuulu painua.
Mulla 7 dieseliä käytössä tällä hetkellä,eikä yhdessäkään painu poljin mihinkään.
Jos painuu,niin kyllä siellä silloin jotain vikaa on.
Itse kyllä luulen,että tuo ongelma auto kaipaa vielä lisää ilmausta.
No voi vitulla päähän. Mä katsastan noita joka päivä ja kyllä muuten painuu sillon kun sitä poljinta painaa sopivalla voimalla. Eli ei hampaat irvessä, muttei myöskään liian hellästi vaan jotain siltä väliltä. Jos ei muuten niin ainakin jos painaa ensiksi jarrua kertaalleen ja tyhjentää vähän alipainevaraajaa.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Golf 4 pwd 96kw, variant vm.2003
Moro,
omassa autossa on edellä mainitun kaltaisia ongelmia, jotta välillä käynnissä ollessa poljin tuntuu vähän antavan myöten. Joskus, varsinkin jos kytkin on pohjassa, niin poljin saattaa mennä tosikin syvälle. Rouva oli ajanut (onneksi hiljaa) autokatoksen takaseinään, kun ekan kerran vikaan törmäsi.
Oisko alipainetta liian vähän? Syöpikö se kytkin sitä?
omassa autossa on edellä mainitun kaltaisia ongelmia, jotta välillä käynnissä ollessa poljin tuntuu vähän antavan myöten. Joskus, varsinkin jos kytkin on pohjassa, niin poljin saattaa mennä tosikin syvälle. Rouva oli ajanut (onneksi hiljaa) autokatoksen takaseinään, kun ekan kerran vikaan törmäsi.
Oisko alipainetta liian vähän? Syöpikö se kytkin sitä?
Sitäpä minä just Woot, jotta onko joku alipainetoiminen kytkimentehostin näissä, vai mikä tämän selittäisi, jotta kytkimen pohjassaolo selvästi lisää tyhjäliikettä jarrupolkimessa?
Olisi paljon rakentavampaa Woot, jos pyrkisit selvittämään vajavaisesti kuvailemaani ongelmaa, kuin etsimään vajavaisen kuvailuni asiavirheitä.
Olisi paljon rakentavampaa Woot, jos pyrkisit selvittämään vajavaisesti kuvailemaani ongelmaa, kuin etsimään vajavaisen kuvailuni asiavirheitä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 29.1.2017 22:06
Re:
markoantero kirjoitti:Uskokaa nyt jo että jokaisessa dieselautossa painuu poljin noin. Ihan alipainepumpusta ja johtuva ominaisuus.
Ei varmaan kuulu painua.
Mulla 7 dieseliä käytössä tällä hetkellä,eikä yhdessäkään painu poljin mihinkään.
Jos painuu,niin kyllä siellä silloin jotain vikaa on.
Itse kyllä luulen,että tuo ongelma auto kaipaa vielä lisää ilmausta.
Itse olen Postilla ajanut varmaan paria kymmentä diesel Caddyä ja muutamaa Transporteria eikä niissäkään painu poljin pohjaan millään ilveellä, ei käsijarru päällä, ei kytkin pohjassa, ei auton ollessa sammuksissa tai käynnissä, ei kovaa tai hiljaa painettaessa eikä kovassa tai hiljasessa vauhdissa.
Re: VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..
Nyt itsellä vähän samaa vaivaa, autona Golf -00 1,9AJM, poljin painuu jarruttassa pohjaan ja polkemalla siihen saa tuntumaa hetkeks, jonka jälkeen pito taas löystyy. Vikavaloja ei sytytä
Oli hyvittavaa tossa lukea bemarifoorumia, kun toisille tulee mielenkiintoisia tilanteita vauhdista rampiin poistuessa. Samaan tilanteeseen jouduin tänään itsekin useasti, mutta ei siinä hirveästi ilon aiheita ollut http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 82128.html
Saman tekee auton ollessa käynnissä tai sammuksissa, useasti kun painelee lujaa, niin poljin on kova, mutta hetken kun odottaa (noin 2sek) niin taas löysä ja pohjaan menee. Ei kytkinpolkimen asennolla ei ole väliä, nesteet en tiedä koska viimeksi vaihdettu, mutta sopivasti näyttää olevan sekä väri ok. Yhden asian huomasin, kun poljinta painaa hetken odottelun jälkeen kovaa pohjaan, niin jostain auton puolesta välistä katin kohdalta kuuluu jotain suhinaa ja se loppuu sitä muka, kun polkimen liike on pysähtynyt eli poljin menee pohjaan.
Eilen tutkailin jäätyvää käsijarrua, avasin takajarrun hilppeet ja painelin mäntää edes-takasin, rasvasin liukutapit ja laitoin palikat kasaan. Palat siinä on ok, levyt ehtoon puolella. Eli eilen kaikki oli kunnossa. Aamulla autotallista lähtiessä ekaks meinasin peruuttaa ojaan, kun ei jarrua löytynyt, myöhemmin matkalla huomasin, että jarrua joutuu "hakemaan", jotta alkaa ottaa kiinni.
Osaako kukaan kertoa, mistä ongelmaa kannattaa lähteä tutkimaan? Onko selitystä tuolle suhinalle? näissä kun ei kuulemma ole jarrupaineen säädintä erillistä taka-akselille?
Omat veikkaukset kohdistuu lähinnä jarrutehostimeen, kun en muuta keksi mutta mielelläni kuuntelen muitakin ajatuksia/kokemuksia.
P.S. olen sen verran noita ajellut ja nykyiselläkin kohta 200tkm, että poljin ei omassa ole ikinä aiemmin painunut yhtään jarruttaessa. Kelillä tai loskalla ei ole vaikutusta asiaan
Oli hyvittavaa tossa lukea bemarifoorumia, kun toisille tulee mielenkiintoisia tilanteita vauhdista rampiin poistuessa. Samaan tilanteeseen jouduin tänään itsekin useasti, mutta ei siinä hirveästi ilon aiheita ollut http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 82128.html
Saman tekee auton ollessa käynnissä tai sammuksissa, useasti kun painelee lujaa, niin poljin on kova, mutta hetken kun odottaa (noin 2sek) niin taas löysä ja pohjaan menee. Ei kytkinpolkimen asennolla ei ole väliä, nesteet en tiedä koska viimeksi vaihdettu, mutta sopivasti näyttää olevan sekä väri ok. Yhden asian huomasin, kun poljinta painaa hetken odottelun jälkeen kovaa pohjaan, niin jostain auton puolesta välistä katin kohdalta kuuluu jotain suhinaa ja se loppuu sitä muka, kun polkimen liike on pysähtynyt eli poljin menee pohjaan.
Eilen tutkailin jäätyvää käsijarrua, avasin takajarrun hilppeet ja painelin mäntää edes-takasin, rasvasin liukutapit ja laitoin palikat kasaan. Palat siinä on ok, levyt ehtoon puolella. Eli eilen kaikki oli kunnossa. Aamulla autotallista lähtiessä ekaks meinasin peruuttaa ojaan, kun ei jarrua löytynyt, myöhemmin matkalla huomasin, että jarrua joutuu "hakemaan", jotta alkaa ottaa kiinni.
Osaako kukaan kertoa, mistä ongelmaa kannattaa lähteä tutkimaan? Onko selitystä tuolle suhinalle? näissä kun ei kuulemma ole jarrupaineen säädintä erillistä taka-akselille?
Omat veikkaukset kohdistuu lähinnä jarrutehostimeen, kun en muuta keksi mutta mielelläni kuuntelen muitakin ajatuksia/kokemuksia.
P.S. olen sen verran noita ajellut ja nykyiselläkin kohta 200tkm, että poljin ei omassa ole ikinä aiemmin painunut yhtään jarruttaessa. Kelillä tai loskalla ei ole vaikutusta asiaan
Re: VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..
Epäilisin kyllä ensimmäisenä pääsylinteriä jos poljin menee pohjaan eikä jarrunestettä katoa.
Jarruletkut toki kannattanee myös tarkistaa, toinen polkee jarrua ja toinen katsoo/tunnustelee ettei letkut pullistele.
Tehostimella ei ole osuutta polkimen liikematkaan, ainoastaan siihen kuinka paljon poljinvoimaa tarvitaan.
Ilman tehostinta toki jalasta loppuu voima helposti kesken...
Jarruletkut toki kannattanee myös tarkistaa, toinen polkee jarrua ja toinen katsoo/tunnustelee ettei letkut pullistele.
Tehostimella ei ole osuutta polkimen liikematkaan, ainoastaan siihen kuinka paljon poljinvoimaa tarvitaan.
Ilman tehostinta toki jalasta loppuu voima helposti kesken...
Re: VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..
Kiitos, tuo kuulostaa järkeenkäypältä. vikarinki ei näissä vehkeissä voi olla kovin suuri, eli jos nestettä on riittävästi, letkut ja putket ehjät (vahvasti epäilen letkujen pullistelua, olisivat antauneet ennemmin tai myöhemmin), jarrupaineen säädintä ei ole, palat ja levyt kohtalaiset, satulat toimii ja männät liikkuu, niin jääkö jäljelle muuta kuin tuo sylinteri. En tiedä tehostimen toimintaa mutta uskon väitettäsi. Enkä myös usko abs:n liittyvän tuohon.
Jostain viestiketjusta luin, ettei sylenteriä pysty uusimaan irroittamatta tehostinta, vaatinee jonkun erikoistyökalun ja muutenkin isotöinen. Oma korjausosaamiseni rajoittuu lähinnä perushuoltoihin ja taidan suosiolla kysyä tarjousta osien vaihdosta nyrkkipajasta. Hinta voi tosin olla suolainen,..
Jostain viestiketjusta luin, ettei sylenteriä pysty uusimaan irroittamatta tehostinta, vaatinee jonkun erikoistyökalun ja muutenkin isotöinen. Oma korjausosaamiseni rajoittuu lähinnä perushuoltoihin ja taidan suosiolla kysyä tarjousta osien vaihdosta nyrkkipajasta. Hinta voi tosin olla suolainen,..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa