Iltaa.
Vaikka jo kerran olen tehnyt tämän niin siitä on jo aikaa ja täällä käydyt keskustelut tuntuvat vain sekoittavan.
Joten otetaan muistin virkistämiseksi vielä kerran asia esiin.
Käytän kuvina vanhan projektini kuvia.
Eli kyseessä jarrupaineensäätimen lisäys takajarruille.
Pääsylinteriltähän on lähtenyt ristikkäin nurkkiin putket.
Kuva alkuperäisistä
Onko tässä seuraavassa kuvassa nyt tehty oikein?
Kuva säätimen kanssa
Olin tuossa projektissa alunperin tehnyt ilmeisesti niin, että alkuperäisillä paikoilta lyönyt yhteen takajarrut ja säätimen läpi taakse jne...
Ja se taisi olla laiton systeemi jolloin 2-piiri jarruista tulisi 1-piiriset.
Ohjeistus taisi olla, että joko sylinterin etu tai takapaikoille takajarrut, joista tulppaa toisen ja toinen menee säätimelle, tai sitten kuten tuossa toisessa kuvassa on tehtynä.
Mietin kyllä, jos kokeilisi käyttää ihan alkuperäisiä paikkoja ilman säädintä.
Olen Caddyyn vaihtanut taakse mk2 levyt ja eteen tulossa 256mm levyt 16v Vectran satuloilla.
Tehostaja muumista ja pääsylinteri joku volkkarin 22mm.
Halvemmaksi tulee kokeilla alkuperäistyyliä, jos jarrutasapaino olisi riittävä ilman säädintä.
Mielipiteitä?
Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Järjestelmäsi on edelleen kaksipiirinen, mutta ei ristiin kytketty. Jos haluat että ovat ristiin niin. Orkkis kuormantunnistava paineen säädin taka-akselille ja sen asennolla säätää. Tai wilwoodin jarrulinjaan asennettavat kiinteät paineenalentimet. Lisäksi wilwoodilta taisi löytyä vastaavaa säädintä kun kuvassa oleva mutta ns stereomallia. Eli saa kaksi erillistä jarrulinjaa saman ruuvin kontrolliin.
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Ei sillä taida olla väliä onko ristiin vai ei?^^BeBe kirjoitti:Järjestelmäsi on edelleen kaksipiirinen, mutta ei ristiin kytketty. Jos haluat että ovat ristiin niin. Orkkis kuormantunnistava paineen säädin taka-akselille ja sen asennolla säätää. Tai wilwoodin jarrulinjaan asennettavat kiinteät paineenalentimet. Lisäksi wilwoodilta taisi löytyä vastaavaa säädintä kun kuvassa oleva mutta ns stereomallia. Eli saa kaksi erillistä jarrulinjaa saman ruuvin kontrolliin.
100e luokkaa kappaleelta löytynyt noita kiinteitä linjakuristimia ja reilusti yli 200e noi kahden linjan säädettävät. Reilu 50e oli wilwoodin yhden linjan säädin.
Kai se paras olisi laittaa säädin kun ei mitään hajua jarrutasapainosta.
Kuorman mukaan säätyvää en ala sovittamaan hankaluutensa takia.
Ehkä sitten teen kuten tuon kakkiksenkin tein.
Erotuksella että tulppaan toisen takalinjan paikan. Viimeksi vain tuli jo hommattua t-haarat ja tartti vain vähän kääntää linjaa väärin tehdystä niin oli taas oikein.
Täytyypi suunnitella.
Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
En tiedä haetaanko sitä mutta G60 on yhdellä putkella taakse jossa ennen paineensäädintä haaroitus kahteen. ABS-versio siis kyseessä.
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
No ei oikeastaan.
Säädin jos tulee niin tulee tuonne konehuoneeseen.
Mutta ilmeisesti tuossa tavassa ei mitään väärää ole ja näin voi toimia.
Linjakuristin olisi helppo mutta hieman arvokas tapa ja myös kiinteä säädön suhteen.
Jos ei vaikka takalevy konversio ja pallosalamajarrut edessä toimisi niillä niin hyvin.
Eli taidan vain hommata esim wilwoodin säädettävän ja joko tulpata pääsylkältä yksi tai sitten haaroitan ennen säädintä.
Onko tuo tulppaus vs. haaroitus ihan se ja sama toiminnaltaan loppupeleissä?
Säädin jos tulee niin tulee tuonne konehuoneeseen.
Mutta ilmeisesti tuossa tavassa ei mitään väärää ole ja näin voi toimia.
Linjakuristin olisi helppo mutta hieman arvokas tapa ja myös kiinteä säädön suhteen.
Jos ei vaikka takalevy konversio ja pallosalamajarrut edessä toimisi niillä niin hyvin.
Eli taidan vain hommata esim wilwoodin säädettävän ja joko tulpata pääsylkältä yksi tai sitten haaroitan ennen säädintä.
Onko tuo tulppaus vs. haaroitus ihan se ja sama toiminnaltaan loppupeleissä?
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Katseleppas noita linjakuristimia vaikka fiatin tai opelin varaosakataloogista, ei hinnat huimaa ( 20-30eur).
Vw:n omat maksaa kyllä aika tanakasti..
Vw:n omat maksaa kyllä aika tanakasti..
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
No kappas.. alkaa olemaan jo kohtuullisempaa.
Mutta se on kiinteä kuristus, enkä tiedä onko hyvä, liikaa vai liian vähän.
Wilwoodin säädettävä paineensäädin maksaa 55e Autoracingissa, joten ei sekään päätä huimaa.
Mutta se on kiinteä kuristus, enkä tiedä onko hyvä, liikaa vai liian vähän.
Wilwoodin säädettävä paineensäädin maksaa 55e Autoracingissa, joten ei sekään päätä huimaa.
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Kiinasta saa säädettäviä 15€.
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Onko tuommoinen säädettävä jarrupainesäädin katsastuslaillinen?
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Jule kirjoitti:Onko tuommoinen säädettävä jarrupainesäädin katsastuslaillinen?
kaverilla ainakin escortissa kelpas mutta pitää olla sellasessa paikassa ettei ajon aikana voi säätää. sillä oli moottori tilassa. mulla on golfissa hydraulikaäsijarrukahvan vieressä mutta mulla on kilpaauto ni saa olla siinä ku turvavyöt kiinni ei yllä pyöritteleen.
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
Kyllä on laillinen ja juurikin kuten edellä mainittiin, niin että ei ajon aikana säädettävissä.
Kiinasta saa kiina osia. En halua jarruihin parin markan säätövimpainta joka voi päästää mehut pihalle kesken ajelun.
Kyllä ne toimiviakin on mutta paljon sutta seassa.
Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla
Kiinasta saa kiina osia. En halua jarruihin parin markan säätövimpainta joka voi päästää mehut pihalle kesken ajelun.
Kyllä ne toimiviakin on mutta paljon sutta seassa.
Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla
Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma
jaketech kirjoitti:Jule kirjoitti:Onko tuommoinen säädettävä jarrupainesäädin katsastuslaillinen?
kaverilla ainakin escortissa kelpas mutta pitää olla sellasessa paikassa ettei ajon aikana voi säätää. sillä oli moottori tilassa. mulla on golfissa hydraulikaäsijarrukahvan vieressä mutta mulla on kilpaauto ni saa olla siinä ku turvavyöt kiinni ei yllä pyöritteleen.
Pitää laittaa ostoslistalle omaan projektiin.
Kätevä sinänsä kun saa kerralla säädettyä jarrutasapainon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa