Passat 2,5 tdi 2002 4-mot tiptronic kilsoja 360tkm.
vikakoodit (luettu Delphi DS150E 2013):
17090 "vaihteiston aluetunnistimen piirin alue/suorituskyky" (jatkuva)
ed. lisäksi laatikon puolella vaihtelevasti =
18158 "syöttöjännite matala" (jatkuva)
Moottorin puolella:
01318 "voimansiirron ohjausyksikkö/polttoaineen ruiskutuspumppu - ei yhteyttä (jatkuva)
Ongelmat alkoivat ekan pakkasaamun teeripassista poistuttaessa (suht rivakasti) ajon aikana. Vaihteisto siis vikatilassa, pakki ja kolmonen toimii ja näkyy testerissäkin. Kertaalleen ongelman ilmaannuttua toimi n 10 km kunnes meni vikatilaan, sen jälkeen virrat pois, vaihde vapaalle ja virrat päälle rumppaamalla saa vikatilan välillä pysymään poissa kilsan max.
Öljyt vaihdettu n 6000km sitten (Gulf ATF multivehicle), liittimet tarkistettu ohjausboksista (jota siis vw huolto epäilee johtosarjan lisäksi) oli muutama hapettunut (kosteana ollut myös matto satunnaisesti), puhditettu clenerillä liitokset, avattu boksi ja päällisin puolin ehjä ja kuiva (myös boksin kotelo kuiva), toistaiseksi ei vaikutusta. Tarkistettu laakkosella pikahuollossa laatikon ulkopuoliset liittimet olivat kuivat ja ehjät.
Johtosarja pelkääjän jalkotilasta tarkastettuna hieman kärsinyt mutta ehjä päällisin puolin.
Mistä voisi tsekata lootan ohjausboksin liittimen virransyöttöä? Mikä pinneistä on virransyöttö?
Löytyisiköhän Kuopion ympäristöstä keneltäkään ehjää ohjausboksia, jota voisi kokeilla? Tai tietääkö kukaan hyvää autosähkäriä täältäpäin?
Harrasteautoon ei olisi intoa vaihtaa osia yksi kerrallaan kokeilun vuoksi.
Tiptronic vikatilassa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Tiptronic vikatilassa
Ensihätään hieman käänsin ohjausyksikön pinnejä kontaktien parantamiseksi. Samalla alkoi näytön vaihteenasennon ilmoitustaulu pelata kun virrat käänsi päälle. P ja R pelaa hyvin, mutta kun vaihteen vetää N tai D asentoon vilauttaa näytössä P:tä ja loota menee vikatilaan.
Pääseekö vaihteentunnistinta tarkastamaan/säätämään jostain vaihdekepin luota? Voiko vika olla sittenkin mekaaninen ja tuossa tunnistimessa?
Pääseekö vaihteentunnistinta tarkastamaan/säätämään jostain vaihdekepin luota? Voiko vika olla sittenkin mekaaninen ja tuossa tunnistimessa?
Re: Tiptronic vikatilassa
EIlen purin vaihdekepin ja varmistin sieltä liitokset ja magneetit. Pitkä magneetti oli hieman poissa paikoiltaan, korjasin sen mutta ei muuta vaikutusta kuin että D3 pysyy myös päällä. Laatikko siis näyttäisi luulevan P:n olevan päällä kun keppi on N tai D asennoissa. P välähtää näytössä, vaihteisto menee vikatilaan ja jarrupolkimen merkkivalo palaa.
Varasin ajan autosähköasentajalle merkkihuoltoon hätäpäissäni, katsotaan tuottaako millaisen tuloksen.
Mietin vaan että voiko ongelma olla esim öljyjen määrä tai laatu?
Varasin ajan autosähköasentajalle merkkihuoltoon hätäpäissäni, katsotaan tuottaako millaisen tuloksen.
Mietin vaan että voiko ongelma olla esim öljyjen määrä tai laatu?
Re: Tiptronic vikatilassa
Jos laatikkosi on 5-vaihteinen Tiptronic, niin vaihteiston valintatunnistin on laatikon kyljessä siinä, mihin vaijerit kytketään.
Re: Tiptronic vikatilassa
Kävi mielessä, että kyseinen valintatunnistin olisi ottanut osumaa kivistä tai risuista metsäautotiellä ajellessa -> tarkistutin pihahuollossa sen liittimet ja olivat ehjät sekä kuivat.
Vasta näin jälkikäteen mietin, että olisiko käynyt seuraavaa: ajettiin 1,5 tuntia auto lämpimäksi metsään, oltiin 2 tuntia pakkasessa passissa, ajoin suht rivakasti passista pois ja käytin yhdessä mutkassa tippiä kun meinasi mennä hatelikkoon.
Loota lämpeni -> sitten jäähtyi -> sitten venytettiin vaijeria rivakasti -> muuttuiko pituus?
Olisikohan syytä tarkistaa se valitsijan asento.
Onko vaihteen valitsinvaijeri P-asennossa löysänä ja mitä alemmaksi pykältää kiristyy sitä enemmän?
Vasta näin jälkikäteen mietin, että olisiko käynyt seuraavaa: ajettiin 1,5 tuntia auto lämpimäksi metsään, oltiin 2 tuntia pakkasessa passissa, ajoin suht rivakasti passista pois ja käytin yhdessä mutkassa tippiä kun meinasi mennä hatelikkoon.
Loota lämpeni -> sitten jäähtyi -> sitten venytettiin vaijeria rivakasti -> muuttuiko pituus?
Olisikohan syytä tarkistaa se valitsijan asento.
Onko vaihteen valitsinvaijeri P-asennossa löysänä ja mitä alemmaksi pykältää kiristyy sitä enemmän?
Re: Tiptronic vikatilassa
Ymmärtääkseni vaijeri (eikös niitä ole kaksi?) voi venyä ainoastaan, jos autoa toistuvasti parkkeerataan mäessä ilman käsijarrua - siis pelkän parkkilukon varassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa