Sain romikselta (EDIT: ei vm -67. piti olla vm.-96 siis kolmoskoppainen) 96-Golfiin (1.4L-koneella) kolmijohtoisen laturin (ilmeisesti polosta). Golfissa oli alunperin kaksijohtoinen, eli paksu musta ja pikkuruinen sininen.
Voiko tuon toisen pikkujohdon (EDIT: ruskea, ei siis musta) vain jättää käytöstä pois?
Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Valvoja: ffp jäsenet
Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Viimeksi muokannut jukki60, 17.9.2017 9:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Oiskohan se dieselin laturi? Niissä on W-nasta käyntinopeussignaalia varten ja senhän voi jättää irti.
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Tai sitten tästä kyse:
viewtopic.php?t=171854
viewtopic.php?t=171854
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Jaa niin, onko kolmos- vai neloskoteloinen Golf?
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Minulla on kolmoskoppainen Golffi 70 amppeerin kaksijohtoisella laturilla, kun tuo romiksen kolmijohtoinen laturi on 90 amppeerinen (VW tuotenro 028 903 028 D).
Olisiko tuo siis dieselin laturi? Turhan iso ja tuo lisävastusta pikkumoottorille?
EDIT: On näköjään Boran laturi. Bensakoneelle kaksinapaisella ovaalilla liittimellä.
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... 20028%20D/
Tuo ruskea pikkujohto siis antaa ECU:lle tietoa laturin kuormituksesta että voi säätää tarvittaessa sähkökuormia. Näin olen ymmärtänyt. Jos sen jättää pois niin toimiiko?
Olisiko tuo siis dieselin laturi? Turhan iso ja tuo lisävastusta pikkumoottorille?
EDIT: On näköjään Boran laturi. Bensakoneelle kaksinapaisella ovaalilla liittimellä.
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... 20028%20D/
Tuo ruskea pikkujohto siis antaa ECU:lle tietoa laturin kuormituksesta että voi säätää tarvittaessa sähkökuormia. Näin olen ymmärtänyt. Jos sen jättää pois niin toimiiko?
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Pitäisi toimia täysin normaalisti ilman sen kytkemistä. Sehän on ihan vain dataa (PWM:ää) lähettävä signaali, ei vastaanota mitään.
Modernimmat laturit missä tuo on korvattu laturin ohjauksella, toimivat myös yleisesti ilman ohjausjohtoa vakiojännite laturina (normaalina laturina). Uudemmissa autoissahan ECM ohjaa myös laturin latausjännitettä päästöjen pienentämiseksi tietyissä tilanteissa.
Modernimmat laturit missä tuo on korvattu laturin ohjauksella, toimivat myös yleisesti ilman ohjausjohtoa vakiojännite laturina (normaalina laturina). Uudemmissa autoissahan ECM ohjaa myös laturin latausjännitettä päästöjen pienentämiseksi tietyissä tilanteissa.
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Kiitos vastauksista. Kokeillaan. Vanha laturin johto poikki ja kutistesukan sisään liitos uuteen ovaaliliittimeen. Toinen pikkujohto saa siis jäädä kutistesukan sisään kylmäksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Tuskimpa se huomattavaa vastusta tuo moottorille kun ei sitä kuormita sen enempää.
Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle
Uusi kolmejohtoinen laturi tuntuu toimivan ihan OK kaksijohtoisena. Latausjännite nousi voltilla ja on nyt jotain 13,5V. Kiinnityshaarukka oli millin leveämpi kuin vanha, joten se taipui vähän kiristettäessä. Mitään murtumia ei näkynyt, joten eiköhän tuo kestä, vaikka valumetallia onkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa