Reilu kymmenen vuotta vanha auto tuli käyttöautoksi ostettua ja tavoitteena olisi paikkailla ruostekohdat pois, myllyttää auto paremman näköiseksi, kiillotella ajo ja peruutusvalot sekä heittää tarvittavat suoja aineet ja vahat päälle.
Erilaista ohjetta ja videota on tullut kateltua, mutta tapoja näyttää olevan paljon. Samalla on siis tarkoitus yhdistää ruostepaikkojen korjaus ja myllytys samaan hommaan, niin siksi täällä työvaiheita, vinkkejä ja välineitä kyselen.
Koska työ halutaan tehä koko autoa maalaamatta, niin päämäärä on että materiaalikustannukset ovat kohtuulliset. Omalle työlle on toki tässä turha laskea hintaa.
Tarkoitus ois tähän aloitusviestiin kasata step-by-step ohjeet samalla kun neuvoja ja vinkkejä saan.
Mitään välineitä ei oikeastaan ole, kuin painepesuri ja sankoja, mutta tarvittavat hommataan.
Eli mistä nyt alottaa? Varmaan noista ruostepaikkojen korjauksesta, mutta miten ja millä välineillä. Mistä maalit ja mitkä?
Ajattelin ruostepaikkojen korjaukseen seuraavaa:
1. Suojataan ympäröivä alue kunnolla teipillä. Poistetaan hiomalaikalla suurimmat ruosteet ja vähän ruostekohdan ympäriltä.
2. Pistehiekkapuhaltimella ja hiomapaperilla (120) loput ruosteet pois.
3. Jarrujen puhdistusaineella ja liinalla pinta puhtaaksi.
4. Levitetään lasikuitukittiä/-täyttettä epätasaiselle pinnalle ja annetaan kuivua 30 minuuttia.
5. Hiotaan hiomapaperilla (120) alue tasaiseksi ja siloitellaan vähän isommalta alueelta hienommilla hiomapapereilla (240&400) ja halutessa vielä isommalta alueelta hienommalla hiomapaperilla. Hiontojen välissä ja hiontojen lopuksi alueen puhdistus jarrujen puhdistusaineella liinan kanssa.
6. Suojataan ympäröivä alue huolellisesti paperin ja teipin avulla. Ruostesuoja-pohjamaalilla ensin erittäin ohut kerros ja tämän jälkeen 3 normaalia kerrosta. 5min kuivumista per kerros.
7. Veden ja hiomapaperin (800&1200) avulla hiotaan pinta taas tasaiseksi.
8. Puhdistetaan taas jarrujen puhdistusaineella. Annetaan kuivua kunnolla.
9. Ruiskutellaan erittäin ohut kerros maalia maalattavalle pinnalle. Tämän jälkeen 3 normaalia kerrosta, joiden välillä 5 minuuttia odottelua. Maalattavan alueen reuna-alueille vain harsomainen ohut kerros.
10. Lakka, jos helmiäis- tai metalliväri.
11. 4 päivän jälkeen voidaan sitten rueta myllyttämään pintaa.
12. Valmista ruostesuojauksen osalta?
Suunnittelin ostavani seuraavat tavarat tähän työhön:
Maalarinteippi aroille pinnoille http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... 000022290/
Karkea hiomalaikka 75mm http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 000019030/
Pistehiekkapuhallin http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... 000028446/
Hiekkapuhallusaine http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... 000024043/
Märkähiomapaperi, 6 kpl (120 240 400) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 000034932/
Lasikuitutäyte http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tay ... 000017201/
Märkähiomapaperi, 10kpl (1200) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 000034921/
Märkähiomapaperi, 10kpl (800) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 000034921/
Jarrujen puhdistusaine http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Puh ... 000035883/
Spraymaali Anti Rust-primer musta 400ml https://www.maston.fi/fi/etusivu/tuotet ... ts-content
Spraymaali CarColor 400ml (pitää löytää vain oikea sävy) https://www.maston.fi/fi/etusivu/tuotet ... ts-content
Mennäänkö näillä ihan metsään? Hintaa tulisi yhteensä 84 euroa.
Vanha maalipinta ruosteläikillä sekä ajovalot uuteen uskoon maalaamatta koko autoa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Vanha maalipinta ruosteläikillä sekä ajovalot uuteen uskoon maalaamatta koko autoa
Samoja laitteita on minullakin ruostekukkien korjaamiseen. Tuo Bilteman pistehiekkapuhallin vaatii melko ison kompuran. Itselläni on kunnon voimavirtakompura, joten kukat lähtee iloisesti. Enimmät ruosteet kannattaa hioa ensin vaikka hiomapaperilla, koska se pistepuhaltimen hiekkapussi tukkeutuu pölystä aika nopeasti ja teho laskee.
En ole itse tavoitellut maalipinnan täydellisyyttä. Vento on tummanvioletti, joten olen vain vetänyt mustaa Hammeritea, kun enimmät ruosteet on pois puhallettu. http://www.hammerite.fi/ Täällä maalla on auto tai ainakin helmat ovat jokatapauksessa aina pölyisiä, eikä kukaan huomaa eroa.
Golffi on punainen, joten siihen vedin oikein automaalia. Ostin litran purkin sävytettyä kaksikomponenttimaalia kovettimineen ja ohenteineen. Pensselillä laitoin. Maali kovettuu hetkessä pölykuivaksi eikä tarvitse suojata. Maaliin käyvä happopohjamaali on eduksi, niin kemiat käy yksiin.
Käyttöautoon Redneck-maalausta ja nopeasti.
En ole itse tavoitellut maalipinnan täydellisyyttä. Vento on tummanvioletti, joten olen vain vetänyt mustaa Hammeritea, kun enimmät ruosteet on pois puhallettu. http://www.hammerite.fi/ Täällä maalla on auto tai ainakin helmat ovat jokatapauksessa aina pölyisiä, eikä kukaan huomaa eroa.
Golffi on punainen, joten siihen vedin oikein automaalia. Ostin litran purkin sävytettyä kaksikomponenttimaalia kovettimineen ja ohenteineen. Pensselillä laitoin. Maali kovettuu hetkessä pölykuivaksi eikä tarvitse suojata. Maaliin käyvä happopohjamaali on eduksi, niin kemiat käy yksiin.
Käyttöautoon Redneck-maalausta ja nopeasti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa