HBU 2.1 laakereiden asentaminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

HBU 2.1 laakereiden asentaminen

ViestiKirjoittaja Zemial » 29.7.2017 15:18

Yhden aikakauden volkkareissa, seateissa, skoodissa ym. löytyy HBU 2.1 tyyliset laakerit etupyöristä. Laakerimalli on alunperin tehty puhtaasti rahastustarkoituksessa ja työkalut maksoivat uutena ennen tarvikesarjojen tuloa markkinoille jotain 1000€ luokkaa SKF:ltä.

Laakereiden asentaminen ei onnistu ilman erikoistyökalua, koska laakeri ja napa on yhtenäistä rakennetta. Laakeria ei voi painaa paikoilleen prässillä ilman työkaluja laakeria rikkomatta.

Laakeri näyttää tällaiselle, siinä ei ole sokkaa kummallakaan puolella, vaan ainoastaan tuollainen kiinteästi mukana seuraava lukitusrengas, jossa on väkäset. Laakerin irroituksessa rengas rikkoutuu, eikä laakeria voi käyttää kuin kerran.
https://www.dropbox.com/s/4dgjsfsdz0h09 ... 0.jpg?dl=0

Irroittamisen voi hoitaa perinteisesti hydrauliprässillä, toki se sarjan rengas joka tulee napaan helpottaa siinä.

Asennukseen saa työkaluja jollain muutamalla satasella suomesta ja Ebaystä toimituskuluineen satasen pintaan tai vähän alle.
Esimerkiksi :
http://www.ebay.com/itm/72MM-Radlager-R ... Swgv5ZR92t

http://www.ebay.com/itm/KFZ-Radlagerwer ... SwjDZYicH4

Radlagerwerkzeug on oikea hakusana työkalusarjalle. Huomioi, että työkalusarjoja on saatavilla 72mm volkkariin, 78mm fordiin mazdaan volvoon ym. Tässä tulee helposti mokattua ja sitten saakin myydä tappiolla pois ostamaansa väärää sarjaa.

Ennen asennusta tulee navasta puhdistaa laakeripesä molemmin puolin. Ei pelkästään laakerin puolta, vaan myös takapuoli on tärkeä putsata, jotta asennustyökalun holkki asettuu kunnolla paikoilleen.
https://www.dropbox.com/s/19umybygpzlsb ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/c1hqmus8cqxa6 ... 4.jpg?dl=0
Laakeripesän takapuolen putsaaminen on jopa tärkeämpää kuin itse laakeripesän puhdistus. Mikäli laakeri ei lähde menemään ensimmäiselle yrityksellä suoraan, sitä ei saa välttämättä ehjänä irti.

Asennus aloitetaan kiinnittämällä laakeriin ensin työkalusarjan asennusrengas. Rengas kiritään paikoilleen kuusiokolopulteilla.
https://www.dropbox.com/s/8zxvyoguhu92w ... 1.jpg?dl=0

Tämän jälkeen asetellaan ruuvi, ulkopuolen "kiekko" ja siihen tulevat painintapit paikoilleen. Painintapit tulevat läpi pyörännavan pultinreijistä ja painavat laakeriin kiinnitettyä laippaa.
https://www.dropbox.com/s/lvmk2zmgtrijh ... 4.jpg?dl=0

Tämän jälkeen asetetaan napa laipponeen painintappien varaan.
https://www.dropbox.com/s/18m03r5x671x5 ... 5.jpg?dl=0

Seuraavaksi asetetaan laakerin päälle olka-akseli, vai mikä tuo osa onkaan nimelleen. Siihen laitetaan tuo takapuolen laippa, jonka tulee nyt tosiaan asettua omaan koloonsa tiiviisti ja pohjaan asti suoraan. Tämä on se syy miksi tuo kohta pitää puhdistaa kunnolla. Ja siihen päälle pulttiin tulee mutteri sarjasta.
https://www.dropbox.com/s/2p8pvoqc3heya ... 5.jpg?dl=0

Tämän jälkeen pulttia kirimällä laakeri painuu paikoilleen. Seuraa samalla kiristettäessä, että napa pyörii vapaasti sen millin pari suuntaansa mitä painintapit ovat väljiä pyöränpultinreikiinsä. Ja seuraa etenkin, että laakeri painuu paikoilleen suorassa. Kun laakeri on pohjassa, kuuluu lukituskynsistä pieni raksahdus ja pultti ei enää kiristy enempää.

Lopuksi poista työkalut ja totea asennus onnistuneeksi:
https://www.dropbox.com/s/v0qad7i1jcgkz ... 1.jpg?dl=0

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa