Toledon takajarrut kuumenee
Valvoja: ffp jäsenet
Toledon takajarrut kuumenee
Mystinen ongelma, johon en vastausta löytänyt vakiovikakohteista vaikka aiheesta monia ketjuja onkin. Auto on vm.2004 Toledo tdi 110hv koneella.
Takajarrut kuumenevat ajossa;
- vaikka ei jarruttaisi lainkaan, samalla etujarrut täysin kylmät
-jos jarruttaa etujarrut lämpimiksi, takalevyt muuttuvat tulikuumiksi, palatkin saattavat savuta
Ja vaihdettu on:
-palat
-levyt
-satulat
-letkut
Eli männän, liukutappien yms. jumitus ei ole kyseessä, levy on suora jne. Käsijarru palautuu normaalisti rajoitinta vasten. Parin millin välyskin löytyy ennen kuin käsijarru alkaa kiristämään. ABS:n sulakkeen otin irti ja ajelin, sama homma, kuumenee.
Pyörät kyllä pyörii, kun käsin pyörittää mutta ei juuri jää pyörimään. Ja sama homma on kone käynnissä tai ei.
Käsijarrun nuppi tulee lepoasennossa ulos kahvan sisältä vain n. 0,3cm. Onkohan tämä vika vai ominaisuus, en ole ehtinyt kurkkimaan vastaavien käppärinkahvoja. Kiitos jo etukäteen jos vastaus löytyy!
Takajarrut kuumenevat ajossa;
- vaikka ei jarruttaisi lainkaan, samalla etujarrut täysin kylmät
-jos jarruttaa etujarrut lämpimiksi, takalevyt muuttuvat tulikuumiksi, palatkin saattavat savuta
Ja vaihdettu on:
-palat
-levyt
-satulat
-letkut
Eli männän, liukutappien yms. jumitus ei ole kyseessä, levy on suora jne. Käsijarru palautuu normaalisti rajoitinta vasten. Parin millin välyskin löytyy ennen kuin käsijarru alkaa kiristämään. ABS:n sulakkeen otin irti ja ajelin, sama homma, kuumenee.
Pyörät kyllä pyörii, kun käsin pyörittää mutta ei juuri jää pyörimään. Ja sama homma on kone käynnissä tai ei.
Käsijarrun nuppi tulee lepoasennossa ulos kahvan sisältä vain n. 0,3cm. Onkohan tämä vika vai ominaisuus, en ole ehtinyt kurkkimaan vastaavien käppärinkahvoja. Kiitos jo etukäteen jos vastaus löytyy!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Jos ei jo ole, niin väännäpä käsin sieltä satulasta se käsijarruvipu lepoasentoon ja lähde koeajolle.
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Käsijarru palautuu lepoasentoon rajoitinta vasten, kokeilin muutamaan otteeseen. Otin myös käsijarrun vaijerit varmuudeksi irti, ei apua tästäkään. Vaikuttaa myös siltä, että uusilla osilla kuumeneminen on vielä kovempaa kuin vanhoilla kuluneilla
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Kokeile nostaa pyörä ilmaan ja käytä sitten ilmausruuvia auki. Jos sen jälkeen käsin pyöräyttämällä pyörii vapasti niin sinne jää jostain syystä hieman painetta.
Onko tietoa miten säännöllisesti jarrunesteitä on vaihdettu?
Onko tietoa miten säännöllisesti jarrunesteitä on vaihdettu?
Re: Toledon takajarrut kuumenee
pyöränlaakeri? väljyyttä liikaa ni kääntyy vinoon ja hinkaa levy palaa vasten. liikkuko palat kiinikkeissä? joskus joutuu hiomaa palan päistä pois tavaraa ku ovat liian tiukat.
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Kokeillaan tuo ilmaruuvin aukikäyttö huomenna. Pyöränlaakerista ei ainakaan kuulu mitään eikä tunnu klappiakaan.
Kuitenkin enemmän lämpenevällä puolella uudessa levyssä näkyy kulumajälkeä enemmän ulkoreunalla, sisäreuna on vielä "tehdaskarkea". Tämä tukisi sitä, että pyörä on vinossa mutta samalla pitäisi kai levyn sisäpuolen olla enemmän kulunut sisäreunastaan jos oikein päättelen?
Jarrunesteet nöyttäisi vaihdetun viimeksi n. 50t sitten.
Kuitenkin enemmän lämpenevällä puolella uudessa levyssä näkyy kulumajälkeä enemmän ulkoreunalla, sisäreuna on vielä "tehdaskarkea". Tämä tukisi sitä, että pyörä on vinossa mutta samalla pitäisi kai levyn sisäpuolen olla enemmän kulunut sisäreunastaan jos oikein päättelen?
Jarrunesteet nöyttäisi vaihdetun viimeksi n. 50t sitten.
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Liukutapit kierot jotka jumittaa sopivasti?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Jarrunesteen vaihtovälihän on kaksi vuotta, eli onko jo sen aika?
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Liukutapit tuli uudet satuloiden myötä ja jarruneste vaihdettiin myös samalla, ed. kerrasta n. 2 vuotta, sitä ennen merkkihuollettu eli oletus on että ajallaan.
Se, mikä tässä eniten mietityttää; molemmat puolet kuumenee, toinen enemmän ja toinen vähemmän mutta kuitenkin jo 10km ajo jarruttamatta saa molemmat puolet siihen lämpöön, että nakattu vesipisara kiljahtaa (ei sihahda) kuivaksi.
Se, mikä tässä eniten mietityttää; molemmat puolet kuumenee, toinen enemmän ja toinen vähemmän mutta kuitenkin jo 10km ajo jarruttamatta saa molemmat puolet siihen lämpöön, että nakattu vesipisara kiljahtaa (ei sihahda) kuivaksi.
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Onko näissä vielä jarrupaineensäätimiä taka-akselilla?
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Ei kai tässä kauheasti muita vikakohteita enää jää kuin viallinen abs-hydrauliyksikkö? Tekee heti painetta takapään piireille vaikkei poljinta painettaisikaan.
edit. paitsi että, onko tässä ESP? Eihän se valo vilku milloinkaan? Koitapa kytkeä se pois toiminnasta, auttaako? Diagnostiikalla voisi kyllä kurkata abs-yksiköltä vikakoodeja ja katsella vähän mittalohkoista mitä siellä näyttää arvot.
edit. paitsi että, onko tässä ESP? Eihän se valo vilku milloinkaan? Koitapa kytkeä se pois toiminnasta, auttaako? Diagnostiikalla voisi kyllä kurkata abs-yksiköltä vikakoodeja ja katsella vähän mittalohkoista mitä siellä näyttää arvot.
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Käytin motonetin vikakoodilla, tuloksia:
- moottorin/abs -järjestelmän tietoyhteys; puuttuva viesti
- mittaristo; abs:n ohjausyksikkö
- monitoiminto; tietoväylän vianmääritys, abs:n ohjausyksikkö
Eli kalliiksi taitaa tulla. Alkoi epäilyttämään kun pyörä ensin pyöri ihan ok, mutta jumittaa jarrun painamisen jälkeen. Esp:tä tässä ei onneksi ole.
Mitähän tuo ohajusyksikkö mahtaa maksaa...
Vikakoodit saattaa olla peruja viime viikolta kun ajelin hetken abs:n sulake irti. Abs:n merkkivalo ei siis pala eli vikaa ei ainakaan sinne asti tule. Abs:t myös toimii.
Lisähuomion se, että jo yhden sentin painallus 80kmh jarrupolkimesta saa hennon ulisevan äänen kuuluviin. En osaa sanoa tuleeko pumpulta vai jarruista mutta jotain tapahtuu noinkin pienellä liikkeellä.
- moottorin/abs -järjestelmän tietoyhteys; puuttuva viesti
- mittaristo; abs:n ohjausyksikkö
- monitoiminto; tietoväylän vianmääritys, abs:n ohjausyksikkö
Eli kalliiksi taitaa tulla. Alkoi epäilyttämään kun pyörä ensin pyöri ihan ok, mutta jumittaa jarrun painamisen jälkeen. Esp:tä tässä ei onneksi ole.
Mitähän tuo ohajusyksikkö mahtaa maksaa...
Vikakoodit saattaa olla peruja viime viikolta kun ajelin hetken abs:n sulake irti. Abs:n merkkivalo ei siis pala eli vikaa ei ainakaan sinne asti tule. Abs:t myös toimii.
Lisähuomion se, että jo yhden sentin painallus 80kmh jarrupolkimesta saa hennon ulisevan äänen kuuluviin. En osaa sanoa tuleeko pumpulta vai jarruista mutta jotain tapahtuu noinkin pienellä liikkeellä.
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Kyllä nuo vikakoodit varmasti johtuu siitä virrattomuudesta, nollasivatko he nuo koodit ja tarkastivat heti perään tuliko ne uudestaan?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Mitenköhän sinne sais painemittarin ja sitten ihan vaan paikallaan koittaa painella jarrua ja kattoo jääkö painetta paljonkin?
Re: Toledon takajarrut kuumenee
Saattaa olla että motonetin testerin vikakoodit johtuivat kokeilusta ajaa abs sulake irti. VW:n koodinlukijalla ei saatu vikaiilmoituksia abs:ltä eikä muualtakaan.
Hyvä niin, abs-ohjausyksikkö maksaa heillä 1060€ ja hydrauliyksikkö on kympin kalliimpi...
Nyt takana muutama ajoa-pyörä ylös testi:
Heti ajon jälkeen pyörä on nahkeampi pyörimään kuin muutaman minuutin kone sammuksissa - jäähdyttelyn jälkeen. Tosin parin käynnistys-polkaisun (ei ajoa) jälkeenkään ei muuttunut sen tiukemmaksi mutta jotenkin tuntuu että nimenomaan ajon aikana olisi hitunen painetta pyörässä?
Hyvä niin, abs-ohjausyksikkö maksaa heillä 1060€ ja hydrauliyksikkö on kympin kalliimpi...
Nyt takana muutama ajoa-pyörä ylös testi:
Heti ajon jälkeen pyörä on nahkeampi pyörimään kuin muutaman minuutin kone sammuksissa - jäähdyttelyn jälkeen. Tosin parin käynnistys-polkaisun (ei ajoa) jälkeenkään ei muuttunut sen tiukemmaksi mutta jotenkin tuntuu että nimenomaan ajon aikana olisi hitunen painetta pyörässä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa