Kakkiksen taka-akseliin levyt
Valvoja: ffp jäsenet
Kakkiksen taka-akseliin levyt
Saako -91 vuosimallin gti kakkiksen taka-akseliin jossa on rumpujarrut, vaihdettua levyt ilman koko akselin vaihtamista?
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Kyllä saa. Laitan tähän copy-pastella jutun minkä kirjoitin juuri toiseen keskusteluun:
Noin kuukausi sitten laitoin omaan kakkosmuruun levyjarrut taakse, ja parin päivän päästä laitoin myös isomman pääsylinterin koska poljin meni lähes lattiaan muuten (ilmaa ei ollut liike vain jää pienellä pääsylkällä pitkäksi).
Halusin kaikki uutta, niinpä hommasin:
-mk4 alusatulat 120€ ebay
-mk2/3 satulan pidikkeet/kannakkeet (carriers) 90€ ebay
-mk2/3 levyt 45€ ebay
-Passat vm.2000 takajarruletkut 30€ ebay
-mk2-3 akselitapit laakereineen 75€ ebay
-mk2 levyllisen käsijarruvaijerit 25€ motonet
-mk3 takapalat 25€ ebay
-pääsylkky 50€ motonet (muistaakseni hinta oli toi)
-jarrukilvet muokkasin muistaakseni mk4 versiosta ?€
-satulan kannakkeen ruuvit ?€
-banjopultit letkujen kiinnitykseen ?€
Ebay hinnoissa rahti mukana.
Varmaan saa halvemmallakin jostain mutta näin minä tein niin sain kaikki uutta.
Takaa piti paineensäädintä vähän säätää kun muuten meni 80km/h jarruttaessa ensin takapää lukkoon.
Noin kuukausi sitten laitoin omaan kakkosmuruun levyjarrut taakse, ja parin päivän päästä laitoin myös isomman pääsylinterin koska poljin meni lähes lattiaan muuten (ilmaa ei ollut liike vain jää pienellä pääsylkällä pitkäksi).
Halusin kaikki uutta, niinpä hommasin:
-mk4 alusatulat 120€ ebay
-mk2/3 satulan pidikkeet/kannakkeet (carriers) 90€ ebay
-mk2/3 levyt 45€ ebay
-Passat vm.2000 takajarruletkut 30€ ebay
-mk2-3 akselitapit laakereineen 75€ ebay
-mk2 levyllisen käsijarruvaijerit 25€ motonet
-mk3 takapalat 25€ ebay
-pääsylkky 50€ motonet (muistaakseni hinta oli toi)
-jarrukilvet muokkasin muistaakseni mk4 versiosta ?€
-satulan kannakkeen ruuvit ?€
-banjopultit letkujen kiinnitykseen ?€
Ebay hinnoissa rahti mukana.
Varmaan saa halvemmallakin jostain mutta näin minä tein niin sain kaikki uutta.
Takaa piti paineensäädintä vähän säätää kun muuten meni 80km/h jarruttaessa ensin takapää lukkoon.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Pystyykö nuo mk4 jarrusatulat korvaamaan kakkiksen omilla, mutta kaikki muu tulisi samoilla kuin mainitsit, kiitti vastauksesta.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Pystyy, hommasin mk4 satulat kun ne on alumiiniset. Molemmissa käsijarrumekanismi taitaa olla yhtä jumittumisherkkä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Uudemmat on ainakin helpompi huoltaa.
Miten käsijarruvaijeri ja jarruletkun liitännät käy yksiin?
Miten käsijarruvaijeri ja jarruletkun liitännät käy yksiin?
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Kartaani kirjoitti:Kyllä saa. Laitan tähän copy-pastella jutun minkä kirjoitin juuri toiseen keskusteluun:
Noin kuukausi sitten laitoin omaan kakkosmuruun levyjarrut taakse, ja parin päivän päästä laitoin myös isomman pääsylinterin koska poljin meni lähes lattiaan muuten (ilmaa ei ollut liike vain jää pienellä pääsylkällä pitkäksi).
Halusin kaikki uutta, niinpä hommasin:
-mk4 alusatulat 120€ ebay
-mk2/3 satulan pidikkeet/kannakkeet (carriers) 90€ ebay
-mk2/3 levyt 45€ ebay
-Passat vm.2000 takajarruletkut 30€ ebay
-mk2-3 akselitapit laakereineen 75€ ebay
-mk2 levyllisen käsijarruvaijerit 25€ motonet
-mk3 takapalat 25€ ebay
-pääsylkky 50€ motonet (muistaakseni hinta oli toi)
-jarrukilvet muokkasin muistaakseni mk4 versiosta ?€
-satulan kannakkeen ruuvit ?€
-banjopultit letkujen kiinnitykseen ?€
Ebay hinnoissa rahti mukana.
Varmaan saa halvemmallakin jostain mutta näin minä tein niin sain kaikki uutta.
Takaa piti paineensäädintä vähän säätää kun muuten meni 80km/h jarruttaessa ensin takapää lukkoon.
minkäkokonen pääsylinteri on kakkosessa? mk3 ei ainakaa mitää ongelmaa ollut ku vaihtoin rumpujen tilalle levyt. mutta ei mulla oo tehostinta ja paineensäädintä takaakselilla.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
H. Jormalainen kirjoitti:Uudemmat on ainakin helpompi huoltaa.
Miten käsijarruvaijeri ja jarruletkun liitännät käy yksiin?
Jarruletkuna joudut käyttämään tuota passatin letkua(tai vastaavaa) koska mk4 satulassa on banjotyyppinen liitos jarruletkulle.
Käsijarruvaijeri menee ihan suoraan
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Pääsylinteri oli ainakin mulla 1.8i vm.90 oli 20,64mm. En sitä mitannut mutta näin sanoo moni tietolähde ja kun vaihdoin 22,2mm niin polkimen liike lyheni mukavasti.
Takajarruletku käy kun putkea vääntää varovasti ja ruuvaa letkun siihen ja banjopää satulaan, näin ainakin mk4 satuloilla. Tein vielä kiinnikkeen ettei letku/putki pääse heilumaan tai hinkkaamaan iskariin. Mk2 ja mk3 on kai samat satulat keskenään, niihin tulevaa letkuliitäntää en tiedä.
Käkkärvaijeri menee tosiaan heittämällä.
Takajarruletku käy kun putkea vääntää varovasti ja ruuvaa letkun siihen ja banjopää satulaan, näin ainakin mk4 satuloilla. Tein vielä kiinnikkeen ettei letku/putki pääse heilumaan tai hinkkaamaan iskariin. Mk2 ja mk3 on kai samat satulat keskenään, niihin tulevaa letkuliitäntää en tiedä.
Käkkärvaijeri menee tosiaan heittämällä.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
itse laitoin nelosen satulat:
A) yli 50% halvemmat kuin kakkiksen omat
B) toimintavarmemmat.
Jos haluat huoltamalla välttämättä rakentaa kakkiksen satulat niin mä voin myydä aihiot jotka oli tossa G60 alkuperäisenä, ovat huolella jumissa. Ovat uudempaa mallia (-89->).
A) yli 50% halvemmat kuin kakkiksen omat
B) toimintavarmemmat.
Jos haluat huoltamalla välttämättä rakentaa kakkiksen satulat niin mä voin myydä aihiot jotka oli tossa G60 alkuperäisenä, ovat huolella jumissa. Ovat uudempaa mallia (-89->).
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Kartaani kirjoitti:Pääsylinteri oli ainakin mulla 1.8i vm.90 oli 20,64mm. En sitä mitannut mutta näin sanoo moni tietolähde ja kun vaihdoin 22,2mm niin polkimen liike lyheni mukavasti.
mulla mk3:ssa tais olla vakiona tuo 22mm sylinteri
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
22,2 mm sylinteri on vakiona 256 tai 280 mm etujarrujen kanssa.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Laitetaan tähänkin ketjuun tämä listaus
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Voisko joku linkittää nuo passatin takajarruletkut motonetin sivuilta niin tiedän hakee, tuleeko nuo nyt mistä minne konkreettisesti, kun asentelen?
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Taitaapi olla se akseliputkesta satulaan menevä letku, löytyy motonetistä tuotenumerolla 23-3871
Onko siihen pakko saada levyt taakse, minä laittaisin taakse Passatin 88-96 vuosimallista 1,8 bensan tai turbodieselin 230*40 rummut, varmasti saa aikalailla riittävästi niilläkin tehoa takajarruille niitä kun käytetään Passatissa jäähdyttämättömien 256mm etujarrujen parina
Onko siihen pakko saada levyt taakse, minä laittaisin taakse Passatin 88-96 vuosimallista 1,8 bensan tai turbodieselin 230*40 rummut, varmasti saa aikalailla riittävästi niilläkin tehoa takajarruille niitä kun käytetään Passatissa jäähdyttämättömien 256mm etujarrujen parina
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Mätänet Tuotenumero: 23-3871
Kannattaa katsoa sellaiset letkut missä banjopultit mukana.
Itse tilasin epähuomiossa pelkät letkut joten jouduin romikselta hakee banjot erikseen.
Letku korvaa kakkiksen viimeisen letkun takana.
Voittaahan jarrulevyt rummut 6-0 jo ihan huollettavuuden puolesta.
Ja onpahan jos haluaa lisää tehoa joskus.
Kannattaa katsoa sellaiset letkut missä banjopultit mukana.
Itse tilasin epähuomiossa pelkät letkut joten jouduin romikselta hakee banjot erikseen.
Letku korvaa kakkiksen viimeisen letkun takana.
Voittaahan jarrulevyt rummut 6-0 jo ihan huollettavuuden puolesta.
Ja onpahan jos haluaa lisää tehoa joskus.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Oem laatuset laakerit ja navat on hommattu, mk4 jarrusatulat ja mk2 kannakkeet saapunee postissa tän viikon sisällä, eli kyllä sinne levyt ny tulee.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Sebastian kirjoitti:Mätänet Tuotenumero: 23-3871
Kannattaa katsoa sellaiset letkut missä banjopultit mukana.
Itse tilasin epähuomiossa pelkät letkut joten jouduin romikselta hakee banjot erikseen.
ainakin meijän kylän tarvikeesta saa erikseen banjopulttejakin. 10mm x 1mm on pultin kierre.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Ja Ebaystä saa kaikkee.
Nimim: Tilasin sit väärillä kierteillä ja käytin vanhat. :/ Et jos joku haluaa ainaki kromatun näköiset M10 x 1 pultit, kaks kpl, ni saa kiitoksella ja kättä päälle.
Oli oikeen niin laadukkaat että ei myyjä pystyny määrittelemään maksimi kiristysmomenttia. :D
Nimim: Tilasin sit väärillä kierteillä ja käytin vanhat. :/ Et jos joku haluaa ainaki kromatun näköiset M10 x 1 pultit, kaks kpl, ni saa kiitoksella ja kättä päälle.
Oli oikeen niin laadukkaat että ei myyjä pystyny määrittelemään maksimi kiristysmomenttia. :D
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Sebastian kirjoitti:Voittaahan jarrulevyt rummut 6-0 jo ihan huollettavuuden puolesta.
Ja onpahan jos haluaa lisää tehoa joskus.
Niin jos niitä tykkää rassata joka vuosi niin sitte kyllä voittaa, ainakin jos talvella meinaa ajaa niin ainakin käsijarruvaijerit joutuu vaihtaa joka syksy kun sen vaijerin päässä oleva haitarikumi rispaantuu ja vaijeria pitkin valuu vesi kuoren sisälle ja jäätyy.
Rumpuihin kun laittaa kerralla kaikki uutta niin jokapäiväisessä käyttiksessä ne menee huoltamatta ainakin 5 vuotta eikä minusta mitenkään kalliit huollettavat.
motonetin hinnoilla:
Sylinterit yht 25,80
Kenkäsarja 23,90
Kenkien as sarja 9,90
Rummut yht 87,80
Käppäri vaijerit yht 21,80
Laakerit yht 29,80
nämä kaikki yht 199€ jos jos vähän etsii niin todennäköisesti saa osat vielä aika paljon halvemmalla, ei minusta paha hinta vuotta päälle ja seuraavalla huoltokerralla yleensä jo riittää pelkät kengät jos ne jollain ilveellä se kulutetuksi loppuun.
En minä ainakaan tällä konkemuksella näe mitenkään päin noita levyjä mitenkään huoltoystävällisempänä rumpuihin verrattuna
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Hassua kun omien kokemusten mukaan kerran vaihtaa satulat(tai huoltaa jos joku sellaista vielä kehtaa tehdä) niin seuraavan kerran niihin tarvii koskea kun vaihtaa palat/levyt.
Ja muistaa käyttää käsijarrua. Hyvinhän tuo toimii vielä yli 20 vuotta vanhoilla vaijereilla,talvellakin.
Ja muistaa käyttää käsijarrua. Hyvinhän tuo toimii vielä yli 20 vuotta vanhoilla vaijereilla,talvellakin.
Viimeksi muokannut Sebastian, 27.6.2017 8:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
jaketech kirjoitti:
ainakin meijän kylän tarvikeesta saa erikseen banjopulttejakin. 10mm x 1mm on pultin kierre.
Täällä oli kaikki liian pitkiä mitkä löysin uusina. Edes marmori ei osannut tarjota oikeaa pulttia.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Minkäslaiset levyt ja palat tämmöseen komboon laitetaan?
Viimeksi muokannut USAgti, 27.6.2017 9:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Kakkiksen levyt ja palat.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Muistaakseni mk4 Golfin palat käy myös. Laitoin kuitenkin mk2/mk3 palat kun ne ei jumita niin helposti satulan kannakkeeseen.
Uusiin käsijarruvaijereihin kannattaa aina laittaa molemmista päistä öljyä vaijerin ja kuoren väliin niin ei jäädy ekalla pakkasella.
Uusiin käsijarruvaijereihin kannattaa aina laittaa molemmista päistä öljyä vaijerin ja kuoren väliin niin ei jäädy ekalla pakkasella.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Asia kunnossa
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Naxxu kirjoitti:
Niin jos niitä tykkää rassata joka vuosi niin sitte kyllä voittaa, ainakin jos talvella meinaa ajaa niin ainakin käsijarruvaijerit joutuu vaihtaa joka syksy kun sen vaijerin päässä oleva haitarikumi rispaantuu ja vaijeria pitkin valuu vesi kuoren sisälle ja jäätyy.
on se ihme juttu ku meidän borassa ja caravellessä ei oo tarvinnut vaihella mitää vaijereita/satuloita ja jokapäiväsessä ajossa talvet ja kesät, aina katastuksesta läpi ilman jarruremontia.
kilpaautoonki jätin vaijerit paikalleen vaikka onki hydraulikäsijarru.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Minulla ainaki facelift muumipassatti tdi koneella, kun laitoin talvella uudet käppärivaijerit toimi sen talven ihan moitteettomasti, mutta seuraavana syksynä kun tuli ekat pakkaset niin sitte oliki jo vaijerit jäässä. Ja käsijarrua käytettiin jatkuvasti sinä talvana kun vaijerit laitoin ja seuraavana kesänä eli ei ollut kyllä käyttämättömyydestä kiinni, ja kaverini jolla on ykköskoppainen octavia sanoi ihan samaa ja hän on koittanut myös alkuperäisiä vaijereita ja kuulemma ihan sama homma niilläkin.
Näissähän käppärin vaijerin loppupää siinä juuri ennen satulaa nousee ylöspäin ja kun se haitarikumi siinä kuoren päässä hiukankin rispaantuu, niin vesi valuu sitä vaijeria pitkin sinne kuoren sisälle, ja tuohon vaivaan ei kyllä auta mikään öjyäminen kun se vesi valuu kuoren sisään ja jäätyy
Ainut levyjarrullinen mikä minulla on ollut jossa käsijarru toimi myös talvella oli T4 portteri
Näissähän käppärin vaijerin loppupää siinä juuri ennen satulaa nousee ylöspäin ja kun se haitarikumi siinä kuoren päässä hiukankin rispaantuu, niin vesi valuu sitä vaijeria pitkin sinne kuoren sisälle, ja tuohon vaivaan ei kyllä auta mikään öjyäminen kun se vesi valuu kuoren sisään ja jäätyy
Ainut levyjarrullinen mikä minulla on ollut jossa käsijarru toimi myös talvella oli T4 portteri
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Mitäs laitatte huonolaatuisia vaijereita. Alkuperäiset kestää sen 15 vuotta, mikä ei mun mielestä ole kovinkaan huono.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Lueppas tuo minun kirjoitus ihan kunnolla minusta siinä lukee että kaveri koitti ocuun orkkis varppeja ja niillä ihan sama homma
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Ei oo ollu yksienkään tarvikevaijerien kanssa vielä ongelmia KUN olen ne AINA ennen asennusta voidellut kunnolla. Yleensä käyttänyt silikonia tai teflonia öljyn lisänä...
Tän hetken kulkineeseen vaihdoin vaijerit -09 vuonna, sen jälkeen ajettu reippaasti yli 200000km ja edelleen toimii moitteetta, motonetin vaijerit kyseessä (Alkuperäiset vaijerit oli jumissa vajaan 9 vuoden iässä).Rummut vaihdettu kerran ja kengät pariin kertaan, että ei nuo rumpujarrut nyt mitenkään huonot ole huollon kannalta.
Oma mielipide on ettei normaalissa liikennekäytössä ole mitää merkitystä onko takana rummut vai levyt.. radalla varmaan levy kestää vähän paremmin lämpökuormia. Taitaa vaan kaikki vakiojarrut jäädä siellä radalla alimitoitetuiksi juuri lämmön takia.
Tän hetken kulkineeseen vaihdoin vaijerit -09 vuonna, sen jälkeen ajettu reippaasti yli 200000km ja edelleen toimii moitteetta, motonetin vaijerit kyseessä (Alkuperäiset vaijerit oli jumissa vajaan 9 vuoden iässä).Rummut vaihdettu kerran ja kengät pariin kertaan, että ei nuo rumpujarrut nyt mitenkään huonot ole huollon kannalta.
Oma mielipide on ettei normaalissa liikennekäytössä ole mitää merkitystä onko takana rummut vai levyt.. radalla varmaan levy kestää vähän paremmin lämpökuormia. Taitaa vaan kaikki vakiojarrut jäädä siellä radalla alimitoitetuiksi juuri lämmön takia.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Rummuissa ei ole minullakaan ollut ikänä mitään ongelmia vaijereiden kanssa niin kauan kun kuori on ehjä, siinä kun se vaijeri ei tee mitään typerää koukkausta ylöspäin sielä jarrun päässä mistä vesi pääsis valumaan suoraan sinne kuoren sisään
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Nostetaanpas tätä hiukan. Eli kakkiksen levyjarrujen vaijerit ostin aikoinaan, homman nimi on kuitenkin se, että tuntuvat jäävän kovin pitkiksi, missähän vika?
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Niitä vaijereita on ainakin kahta mittaa levyjarrullisessakin. Eli vaijerit korin vuosimallin mukaan niin pitäis kyllä sattua oikeat.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Olikohan ”faceliftin” versiot pidemmät näin ulkomuistista.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Kaks vaihtoehtoi motonetissä ja toisessa lukee golf gti levyjarrullinen ja toinen on ei gti
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Kataloogi sanoo että 1625 mm uudemmissa ja vanhemmissa 1800 mm.
Tosin G60:n 1613 mm ja vanhemmissa ABS:n kanssa 1845 mm, että tarkkaa on. :D
Tosin G60:n 1613 mm ja vanhemmissa ABS:n kanssa 1845 mm, että tarkkaa on. :D
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Mites kun oon myös lukenu, että jotkut on käännelly noita satuloita ylösalaisin, mihin se mahtaa perustua?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Eiks ne ollu jonkun eri mallin satulat, joissa vaijeri tulee yläpuolelle?
Mut miks niitä vaihdeltiin, isommat, halvemmat vai mitä?
Mut miks niitä vaihdeltiin, isommat, halvemmat vai mitä?
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Vanhan mallisissa satuloissa on käsijarruvipu alapuolella.
Uuden malliset yläpuolella.
Uuden malliset satulat menee heittämällä ylösalaisin väärille puolille vanhan mallisen satulan paikalle.(=oikea satula menee vasemmalle ylösalaisin ja vasen oikealle jne) Niitä ei saa ilmattua kirveelläkään. Mistäkö tiedän...
1625mm toimii G60 ABS-versiossa ainakin.
En ole etkasta ikinä katsonutkaan nuita pituuksia, otin vaan uudemman malliset. Liekkö tarvikkeena edes muita ku nuita kahta.
Uuden malliset yläpuolella.
Uuden malliset satulat menee heittämällä ylösalaisin väärille puolille vanhan mallisen satulan paikalle.(=oikea satula menee vasemmalle ylösalaisin ja vasen oikealle jne) Niitä ei saa ilmattua kirveelläkään. Mistäkö tiedän...
1625mm toimii G60 ABS-versiossa ainakin.
En ole etkasta ikinä katsonutkaan nuita pituuksia, otin vaan uudemman malliset. Liekkö tarvikkeena edes muita ku nuita kahta.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Eli pitääkö nyt tossa 91 vuosimallissa laittaa noi nelosen satulat ylösalaisin?
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Sebastian kirjoitti:
Uuden malliset satulat menee heittämällä ylösalaisin väärille puolille vanhan mallisen satulan paikalle.(=oikea satula menee vasemmalle ylösalaisin ja vasen oikealle jne) Niitä ei saa ilmattua kirveelläkään. Mistäkö tiedän...
satula irti ja kääntää oikeen päin ni saa ilmattua
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
USAgti kirjoitti:Eli pitääkö nyt tossa 91 vuosimallissa laittaa noi nelosen satulat ylösalaisin?
Ihan normaalisti niin että käsivaijeri tulee yläpuolelle.
satula irti ja kääntää oikeen päin ni saa ilmattua
Tai sitten laittaa satulat niinkuin ne kuuluu olla.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Jos käsijarrukahva näyttää tältä, kuten -91:ssä pitäisi niin silloin lyhyempi vaijeri. Vanhemmassa kahvassa vaijerit kiinnittyvät suoraan kahvan runkoon ja ovat siksi pidemmät.
Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt
Samanlainen käsijarru löytyy, ja vaijerit on motonetistä:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa