-01 Cordoba ecu ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
-01 Cordoba ecu ongelma
Hei!
Oli pakko kirjautua ja turvautua foorumin apuun, kun omat ja korjaamon taidot ei tunnu riittävän..
Auto: -01 Seat Cordoba vario 1.9 tdi ALH
Taustaa: Auto sammui noin kk sitten kuin veitsellä leikaten ilman ennakko-oireita. Sammumisen jälkeen alkoi vilkuttaa hehkun merkkivaloa ja suostui käynnistymään satunnaisesti, kunnes kuoli kokonaan. Hinattiin korjaamolle, jossa vikakoodit paljastivat viaksi kampiakselin asentotunnistimen. Vaihtoivat tunnistimen ja koeajolenkillä auto oli sammunut taas noin kilometrin ajon jälkeen. Oli käynnistynyt taas kohta ja päässyt takaisin pajalle. Sama vikakoodi; kampiakselin asentotunnistin.
Tämän jälkeen ilmoittivat (en tiedä miten diagnosoitu), että auton ecu -boksi on viallinen. Ok, hommasin purkuautosta vastaavan ecun ja vein pajalle. Käynnistyy, mutta sammuu samantien, koska ajonesto. Korjaamo ei osaa/pysty koodaamaan.
Kävin erään avuliaan harrastajan kanssa viime viikolla katsomassa autoa, koska oli käsityksenä että VCDS:llä pystyisi koodaamaan immo off tms.. Se tyssäsi siihen, kun ohjelma vaati jotain nelinumeroista pin-koodia.
Nyt tuntuu keinot loppuvan. Itse en juurikaan ymmärrä, mitä nyt olen netistä tutkinut. Äsken kävin Kuopion Seat-huollosta kysymässä apua ja ei sielläkään oikein vakuuttanut vastaukset.. Tyyli oli että voidaan me kokeilla, mutta on se vaikeaa..
Nyt mietityttää, että voiko vika olla sittenkin kampiakselin asentotunnistimen ja ecun välisessä johdossa?
Marmoritiskillä ensimmäinen huoltoneuvoja väitti että purkuauton ecua ei saa ohjelmoitua toiseen autoon ( vaikka olen itsekin lukenut ross techin sivuilta miten se onnistuu..)
Auttakee, kiitos!
Oli pakko kirjautua ja turvautua foorumin apuun, kun omat ja korjaamon taidot ei tunnu riittävän..
Auto: -01 Seat Cordoba vario 1.9 tdi ALH
Taustaa: Auto sammui noin kk sitten kuin veitsellä leikaten ilman ennakko-oireita. Sammumisen jälkeen alkoi vilkuttaa hehkun merkkivaloa ja suostui käynnistymään satunnaisesti, kunnes kuoli kokonaan. Hinattiin korjaamolle, jossa vikakoodit paljastivat viaksi kampiakselin asentotunnistimen. Vaihtoivat tunnistimen ja koeajolenkillä auto oli sammunut taas noin kilometrin ajon jälkeen. Oli käynnistynyt taas kohta ja päässyt takaisin pajalle. Sama vikakoodi; kampiakselin asentotunnistin.
Tämän jälkeen ilmoittivat (en tiedä miten diagnosoitu), että auton ecu -boksi on viallinen. Ok, hommasin purkuautosta vastaavan ecun ja vein pajalle. Käynnistyy, mutta sammuu samantien, koska ajonesto. Korjaamo ei osaa/pysty koodaamaan.
Kävin erään avuliaan harrastajan kanssa viime viikolla katsomassa autoa, koska oli käsityksenä että VCDS:llä pystyisi koodaamaan immo off tms.. Se tyssäsi siihen, kun ohjelma vaati jotain nelinumeroista pin-koodia.
Nyt tuntuu keinot loppuvan. Itse en juurikaan ymmärrä, mitä nyt olen netistä tutkinut. Äsken kävin Kuopion Seat-huollosta kysymässä apua ja ei sielläkään oikein vakuuttanut vastaukset.. Tyyli oli että voidaan me kokeilla, mutta on se vaikeaa..
Nyt mietityttää, että voiko vika olla sittenkin kampiakselin asentotunnistimen ja ecun välisessä johdossa?
Marmoritiskillä ensimmäinen huoltoneuvoja väitti että purkuauton ecua ei saa ohjelmoitua toiseen autoon ( vaikka olen itsekin lukenut ross techin sivuilta miten se onnistuu..)
Auttakee, kiitos!
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
VCDS:llä ei pysty poistamaan ajonestoa, mutta sillä voi sopeuttaa käytetyn ECUn ja/tai mittariston auton ajonestoon. Sopeutus vaatii pin-koodit sekä luovuttaja-auton eculta että oman auton mittaristolta. Myöskään noita pin-koodeja ei saa VCDS:llä selville. Kaivelu vaatii omat ohjelmistonsa ja kaapelinsa.
Jos diagnoosi osuu oikeaan ja ECU on ottanut kipeää tuon sensorin sisääntulon suhteen ja et lähistöltä löydä seppää joka koodaukset tekisi niin multa onnistuisi postin välityksellä tuo uuden ecun sopeutus auton ajonestoon, tarvisin siis molemmat ecut + avaimet ja mittaristonkin vielä varmuuden vuoksi.
Jos diagnoosi osuu oikeaan ja ECU on ottanut kipeää tuon sensorin sisääntulon suhteen ja et lähistöltä löydä seppää joka koodaukset tekisi niin multa onnistuisi postin välityksellä tuo uuden ecun sopeutus auton ajonestoon, tarvisin siis molemmat ecut + avaimet ja mittaristonkin vielä varmuuden vuoksi.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Nyt mietityttää, että voiko vika olla sittenkin kampiakselin asentotunnistimen ja ecun välisessä johdossa?
Toki tuokin on aivan mahdollista.
Tarkka vikakoodi voisi valaista asiaa....
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
nyt vaan yhteyttä paikalliseen chip-tuning pajaan että onnistuuko moottoriohjainlaitteen kloonaus.tarvii toki sen vanhankin ecun olla jokseenkin ehyt.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Tai harrastaja sopeuttaa uuden ecun, vanhaa ei tarvita siinä ollenkaan.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Jultsu kirjoitti:VCDS:llä ei pysty poistamaan ajonestoa, mutta sillä voi sopeuttaa käytetyn ECUn ja/tai mittariston auton ajonestoon. Sopeutus vaatii pin-koodit sekä luovuttaja-auton eculta että oman auton mittaristolta. Myöskään noita pin-koodeja ei saa VCDS:llä selville. Kaivelu vaatii omat ohjelmistonsa ja kaapelinsa.
Jos diagnoosi osuu oikeaan ja ECU on ottanut kipeää tuon sensorin sisääntulon suhteen ja et lähistöltä löydä seppää joka koodaukset tekisi niin multa onnistuisi postin välityksellä tuo uuden ecun sopeutus auton ajonestoon, tarvisin siis molemmat ecut + avaimet ja mittaristonkin vielä varmuuden vuoksi.
Tämä vois olla vaihtoehto, jos sulla vaan onnistuu. Laitatko vaikka yv:llä tai maililla lisätietoa yms..
jarnorock at gmail.com
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Olen ymmärtänyt että Immo 2:n ecun sopeutus onnistuisi ilman PIN- koodeja, vaikka avainten adaptaatiossa PIN tarvitaan.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Kyllä, mutta -01 taitaa olla jo kolmosella. Lisäksi kakkosimmossa on yleensä eri pin eculla / mittaristolla, kolmosessa se sitten on sama.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
^Kävin varmistamassa omasta -01:stä immon ID:n joka oli 14- numeroinen. Ross- Techin mukaan se on silloin immo2 ja ecun vaihto pitäisi mennä sopeutuksella. Tosin en tiedä missä kohtaa kysyjällä oli kysynyt PINniä.
Oman ecun sain kuntoon piirilevyn pesulla ja uudelleen juottamalla ja siihen loppui startti- ja muut sähköongelmat ja randomit vikakoodit.
Oman ecun sain kuntoon piirilevyn pesulla ja uudelleen juottamalla ja siihen loppui startti- ja muut sähköongelmat ja randomit vikakoodit.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
En tiedä minäkään tarkemmin, kun en käyttänyt sitä läppäriä.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
^ jospa printtaat Ross- Techin sopeutusohjeen ja pyydät jonkun VCDS:n omistajan paikalle. Olisi ainakin helpoin reitti kokeilla toimiiko homma väitetyllä tavalla vai oikeasti ei.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Siis näinhän juuri toimittiin ja hän joka käytti konetta, yritti sopeuttaa sen ross techin ohjeen mukaan, vaan se kysyi jossain vaiheessa sitä pin koodia. Edettiin askel askeleelta ohjeiden mukaan. Tuolla ohjeella mentiin: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... U_Swapping
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Sitten vaan Jultsun tarjoamalla sopeutuksella tai kloonaamalla eteenpäin.
Re: -01 Cordoba ecu ongelma
Ongelmaan saatu lopultakin ratkaisu. Osat kävi Jultsulla katsottavana ja siellä osien sopeuttaminen toisiinsa ei onnistunut. Sain kuitenkin osien mukaan mittariston pin koodin jonka avulla sain paikallisen vcds omistajan kanssa koodattua mittaristo uudelle eculle sopivaksi. Mittariston parittamisen jälkeen virta-avain piti vielä parittaa uudelleen ja homma oli sillä selvä. Alkuperäinen korjaamon diagnoosi oli oikea, eli ecu oli viallinen.
Pieniä hikikarpaloita pukkasi pintaan, kun hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan vähän pyörimisen jälkeen, mutta sekin poistui kun tyhjennettiin uuden ecun vikakoodit (ilmeisesti konerikkoisesta autosta purettu koodien määrän perusteella).
Summa summarum. Suuret kiitokset kaikille auttaneille ja asiassa mukana eläneille. On taas mukava nauttia dieselin väännöstä ja pienestä kulutuksesta.
Pieniä hikikarpaloita pukkasi pintaan, kun hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan vähän pyörimisen jälkeen, mutta sekin poistui kun tyhjennettiin uuden ecun vikakoodit (ilmeisesti konerikkoisesta autosta purettu koodien määrän perusteella).
Summa summarum. Suuret kiitokset kaikille auttaneille ja asiassa mukana eläneille. On taas mukava nauttia dieselin väännöstä ja pienestä kulutuksesta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa