Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

The_Kim
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 21.4.2017 8:36

Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

ViestiKirjoittaja The_Kim » 21.4.2017 9:57

Tervehdys. Ostin viime syksynä Audin A3 8L 1.8T (110 kW) vuosimallia 1999. Auto on tuotu saksasta vuonna 2009. Auto on myös täysin vakio.

Ja nyt kun autoon on saanut totutella ja tutustua niin on alkanut kuitenkin heräämään paljon kysymyksiä joihin ei tunnu löytyvän vastauksia googlailuilla. Asiaa toki myös pahentaa se, että en ole mikään autotekniikan expertti vaan lähinnä pienet perusjutut on tuttuja edellisistä autoista.


Ensimmäisenä ja suurimpana kysymyksenä tällä hetkellä on, että kannattaako tässä ruveta leikkimään vapaavirtaussuodattimien kanssa?
Tästä aiheesta löysin joitain kommentteja tai lauseita ja niistä ymmärsin, että tuo jättimäisessä laatikossa oleva suodatin riittää tai on jopa parempi kuin jälkeenpäin asennetut. Osa näistä keskusteluista oli kuitenin todella vanhoja ja esimerkiksi tuo 1.8T FAQ topicissa oleva aiheeseen liittyvä linkki ei enää edes toimi.
Jos tämä pitää paikkansa niin tietenkin säilytän sen enkä ala enempää sen osalta räpeltämään, mutta olisiko tähän liittyen mitään ohjeita tai vinkkejä? Esimerkiksi mikä suodatin tarkalleen on hyvä tai, että tarviiko tuohon boxiin tehdä jotain modauksia? Entä mitä pitää huomioida boxin puhtaanapidon kannalta jos sen tässä nyt ennen kesää irroitan ja tarkistan, että sen suorituskyky todellakin on hyvä.


Toisena kysymyksenä on vähän tuohon ensimmäiseen liittyvä eli se, että mikä ihme se ilmansuodatinlaatikon kyljessä oleva värkki on? Tiedän, että maffi on se, joka tulee ennen suodatinlaatikkoa, mutta tämä toinen laite on vähän mysteeri. Nyt juuri kun tätä kirjoitan niin googleilin ja saan vastaukseksi, että se on joku sytytysjärjestelmän ohjainlaite. OEM numero 4D0 905 351. Onko tällä joku tärkeäkin tarkoitus olla juuri ilmansuodatinlaatikkoon tiukasti pultattuna?


Kolmantena kysymyksenä on se, että mistä ihmeestä saan vedettyä konetilasta virtapiuhan äänentoistolle ja mahdollisesti muille laitteille? En ole vielä löytänyt minkäänlaista sopivaa reikää matkustamon puolelta ja konetilan puolelta näkyvyys on todella huono sopivan paikan etsimiselle. Tästä aiheesta ei löydy minkäänlaista keskustelua saatika kuvia mistää.
Jos ja kun joudun poraamaan uuden reijän niin onko ehdotuksia tämän paikalle?


Neljäntenä kysymyksenä vielä se, että saako tästä autosta minkäänlaista autolta kuulostavaa ääntä pihalle ilman, että aletaan laittamaan tonneja peliin?
Kärsin tällä hetkellä vähän huonosta rahatilanteesta, joten jos on olemassa jotain pieniä köyhän miehen projekteja aiheeseen liittyen niin niistä olisi mukava kuulla.
Olen aina ollut vähän sitä mieltä, että auton täytyy suhista tai edes kuulostaa autolta, mieluusti molempia, joten joskus se vähän iskee sydämeen kun joku sanoo: "Oho, en kuullut yhtään että tulit pihaan".


Kiitos jo etukäteen jos osaat antaa informaatioita edes johonkin näistä. Selasin kyllä hakutoiminnonkin kanssa näitä, mutta tuntuu, että joko ei vain löydy vastausta juuri näihin kysymyksiin tai ne on todella vanhoja tai lyhyitä.

Mro
-
Viestit: 506
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

Re: Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Mro » 21.4.2017 10:27

Ei sitä vapaavirtaussuodatinta kannata laittaa, jossain olivat mitanneet vakio kotelolla 300hp tehoja.
Noissa alkupään 1.8t koneissa on sytytysvahvistin. Tämä tais ottaa jäähdytyksensä sisäisesti sieltä ilmanputsarinkotelon sisältä, eli tämä on se hopea/musta mötikkä siinä kotelon kannessa.

Äänentoiston virtapiuhaa on monet laittaneet menemään kuskinpuolelta samaa reittiä kun vakiojohdot, mutta helpoin on jos autossa on lohkolämppärin sisähaara, sen johto menee yleensä repsikan jalkatilaan suoraa tulipellin läpi ja viereen kyllä mahtuu toinenkin piuha. Jos tälläistä ei löydy niin repsikan puolelle tulipeltiin kun etit sopivan paikan, niin ei muuta reikää vaan kun ensin katsot ettet poraa mihinkään kriittiseen osaan :D

Ääniin en osaa vastata muuta kuin, että catback putkistolla saat varmasti mökää pihalle.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 21.4.2017 20:45

Pahoittelut, tässä aikaisemmat ohjeet oli tarkoitettu A4 malliin, vaikka A3 ohjeita kysyttiin. Sisältö poistettu
Viimeksi muokannut paveheiskanen, 21.4.2017 20:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

pete73
-
Viestit: 2027
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.4.2017 23:02

Tuota... Passatilla ja A3:lla ei ole kyllä korin ja alustan osalta mitään yhteistä. Golf, Bora, Toledo, Leon, Octavia ovat taas rakenteiltaan hyvinkin läheistä sukua A3n kanssa, sama pohjalevy ja käytännössä kaikki tekniikkakin.

Passatin (kuten myös A4 ja A6) konehuone on ihan eri järjestyksessä koska moottori on pitkittäin.

Sitä äänimaailmaa saa varmastikin muuttumaan paljon jo pelkän takavaimentimen vaihdolla.
Samoin imuäänet esiin vakiosuodattimellakin muokkaamalla suodatinkoteloa (joka toimii käytännössä äänenvaimentimena), kuten edelläkin selitettiin ;)

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 22.4.2017 10:57

Pahoittelut lukuvirheen takia, kirjoittelin pitkän nivaskan ohjeita autoon. Luin aloittajan kyseessä olevan A4 vaikka olikin A3...

Tuo sytytys yksikkö on ilmansuodatin kotelossa on tosiaankin jäähdytyksen vuoksi, koteloon jää muistaakseni reikä jos sen ottaa pois.

^^BeBe
-
Viestit: 515
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Uudella 1.8T kuskilla paljon (tyhmiä?) kysymyksiä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 22.4.2017 20:42

Vapaavirtaus suodattimella et ainakaan tehoja nosta, kun kone imee konehuoneesta kuumaa ilmaa. Puskurin sisällä taas kaikke muuta kuin huoltovapaa. Jos kuitenkin sellaisen haluat niin mätänet myy mallikohtaisia paneelimallisia jotka siis asennetaan vakiopaikalle. Halvin ratkaisu mökään on vaihtaa joku läpivirtaava mätänet pönttö taakse. Jos ei vielä miellytä niin sitten välivaimennin pois. TA-technix myy edullisia (kiina?) Catback rosteriputkia. Ja vissiin sinkityyjä myös. Tilaus suoraan saksasta "tehtaalta" niin halvin. Näköjään myyvät nykyäön irtopönttöjäkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa