Golf 4 jarrujen ilmausta
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 4 jarrujen ilmausta
Leimalla tuli hylky "poljintuntuma vajoaa"-nimikkeellä. Eli hitaasti painamalla poljin menee melkein pohjaan saakka auton ollessa käynnissä. Virta pois niin poljin on jämäkkä.
Vaihdoin etujarrupalat ja ilmasin joka nurkan. Takajarrupalat oli ok-kuntoiset. Eipä oikeastaan ilmaus auttanut mitään, edelleen painuu aika syvälle kun hitaasti painaa. Polkimessa on myös tyhjää liikerataa n.5-7cm ennen kuin jarrut ottavat kiinni. Tosin jarrut ovat kyllä muuten tehokkaat. Kaverin borassa jarru ottaa aikaisemmin kiinni.
Ilmauksen tein tämmöisellä apuvälineellä: https://www.tuontitukku.fi/tuote/jarruj ... 609716581/
Ei tullut mitään ohjeita mukana, noita mustia kärkiä en käyttänyt ollenkaan. Eli letku vain nippaan, ilmaruuvi auki ja poljinta paineleen.
Osassa jarruissa tuntui että poljin meni aika kovaksi, eikä nestettä enää tullut paljoa vaikka ilmaruuvi oli auki. Oliko ilmaruuvi liian vähän auki vai tarkoittaako ko. ilmiö ettei ilmaa enää ole?
Myös jarrunestesäiliöstä nousi kuplia täyttöjen yhteydessä. Säiliö ei kyllä päässyt tyhjäksi missään vaiheessa.
https://youtube.com/watch?v=lkd7iq-dIQ0
Tässä videolla samanlainen "laite" käytössä, ja tuohon tyyliin myös minä ilmauksen tein.
Vinkkejä?
Vaihdoin etujarrupalat ja ilmasin joka nurkan. Takajarrupalat oli ok-kuntoiset. Eipä oikeastaan ilmaus auttanut mitään, edelleen painuu aika syvälle kun hitaasti painaa. Polkimessa on myös tyhjää liikerataa n.5-7cm ennen kuin jarrut ottavat kiinni. Tosin jarrut ovat kyllä muuten tehokkaat. Kaverin borassa jarru ottaa aikaisemmin kiinni.
Ilmauksen tein tämmöisellä apuvälineellä: https://www.tuontitukku.fi/tuote/jarruj ... 609716581/
Ei tullut mitään ohjeita mukana, noita mustia kärkiä en käyttänyt ollenkaan. Eli letku vain nippaan, ilmaruuvi auki ja poljinta paineleen.
Osassa jarruissa tuntui että poljin meni aika kovaksi, eikä nestettä enää tullut paljoa vaikka ilmaruuvi oli auki. Oliko ilmaruuvi liian vähän auki vai tarkoittaako ko. ilmiö ettei ilmaa enää ole?
Myös jarrunestesäiliöstä nousi kuplia täyttöjen yhteydessä. Säiliö ei kyllä päässyt tyhjäksi missään vaiheessa.
https://youtube.com/watch?v=lkd7iq-dIQ0
Tässä videolla samanlainen "laite" käytössä, ja tuohon tyyliin myös minä ilmauksen tein.
Vinkkejä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Ei luulis ilmasta olevan kiinni jos edes jossain vaiheessa poljin on kova eikä mee pohjaan.
Miten olis pääsylinteri tai tehostin? Eihän neste varmasti mistään vuoda ulos? Joskus käyny itelle niin kun kiristäny ilmausruuvin liian varovasti.
Miten olis pääsylinteri tai tehostin? Eihän neste varmasti mistään vuoda ulos? Joskus käyny itelle niin kun kiristäny ilmausruuvin liian varovasti.
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Täytynee hakea lisää jarrunestettä huomenna ja ilmata vielä joka nurkka kertaalleen. Nippojen kanssa olen kyllä ollut varovainen, heti ensimmäisestä satulasta meni kierteet ilmaruuvista. Onneksi löysin nopeasti uuden satulan purkuautosta.
Mitä jos ilmais auto käynnissä tai virrat päällä? Onko siitä haittaa tai hyötyäkään?
Mitä jos ilmais auto käynnissä tai virrat päällä? Onko siitä haittaa tai hyötyäkään?
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Tarkasta takasatuloiden männät, kaveri painaa jarrua niin näet kun mäntä painaa palat levyyn kiinni. Kun jarrun nostaa mäntä ei saa painua takaisin sisään vaan palat pitää jäädä hipomaan levyä. Jos mäntä painuu takaisin 1-2mm niin se tekee polkimeen tyhjän liikkeen, kun joka polkaisulla pitää se 1-2mm painaa mäntää ulos ennen kuin palat osuu levyyn. Jos tämä oire löytyy niin männäkumit ovat liimautuneet mäntään, voi saada vielä herkistämällä toimimaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Onko sieltä tullu näkyvästi ilmaa pois jossain vaiheessa?
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Täytyy seurata miten nuo takasatulat toimii, vänkärin puoli takana pitäis toimia ainakin kun mäntä meni vaivattomasti sisään jarrutyökalulla, lisäksi rasvasin sen kumin ja puhdistin liukutapit. Ja en ole päässyt näkemään tuleeko ilmaa, yksin tein tuon homman. Pitää pyytää joku painamaan poljinta, tai laittaa videokamera kuvaamaan.
Alkaa olemaan kiirus kun jälkitarkastuksen viimenen päivä tiistaina..
Alkaa olemaan kiirus kun jälkitarkastuksen viimenen päivä tiistaina..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Jos poljet sitä useamman kerran peräkkäin, ni meneekö vielä kymmenennellä kerralla samalla lailla pohjaan?
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Ei vaikuta kuinka kauan polkee. Epäilen että tuo tyhjä liikerata johtuu vain kuluneista etujarrulevyistä. Ois pitänyt nekin vaihtaa.
Nyt on taas ilmattu, muutamia satunnaisia ilmakuplia tuli parista jarrusta. Eipä poljintuntuma muuttunut oikeen miksikään. Muutama kaveri on jo sanonut ettei tuossa mitään vikaa ole, monissa autoissa ollut juuri samanlainen poljintuntuma.
En usko että ilmaa enää on, koska jos auto ei ole käynnissä on poljin kivikova.
Tässä videota kun auto käynnissä. Miltä tuo teistä vaikuttaa? Pohjaan saakka se ei mene vaikka kuinka kauan seisoisi polkimen päällä.
https://vimeo.com/213347938
Nyt on taas ilmattu, muutamia satunnaisia ilmakuplia tuli parista jarrusta. Eipä poljintuntuma muuttunut oikeen miksikään. Muutama kaveri on jo sanonut ettei tuossa mitään vikaa ole, monissa autoissa ollut juuri samanlainen poljintuntuma.
En usko että ilmaa enää on, koska jos auto ei ole käynnissä on poljin kivikova.
Tässä videota kun auto käynnissä. Miltä tuo teistä vaikuttaa? Pohjaan saakka se ei mene vaikka kuinka kauan seisoisi polkimen päällä.
https://vimeo.com/213347938
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Ei kyllä pitäs palojen tai levyjen kuluneisuun tehdä tollasta. Männäthän vaan jää ulommas kun uusilla jarruilla.
Jotenkin alkais haiskahtamaan pääsylinteriltä. Onko paljokin ajettu?
E: Niin onks toi dieseli? Olisko eikös siinä oo alipainepumppu tehostinta varten, ni voisko siinä olla vikaa?
Jotenkin alkais haiskahtamaan pääsylinteriltä. Onko paljokin ajettu?
E: Niin onks toi dieseli? Olisko eikös siinä oo alipainepumppu tehostinta varten, ni voisko siinä olla vikaa?
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
318tkm rullattu 1.4 bensa. Saakohan pääsylkkyyn mitään korjaussarjaa? Vai kokonaan uus sylkky? Joutuuko abs-systeeminkin ilmaan jos pääsylkyn vaihtaa? Tai kaikki pyörän jarrut uudestaan?
Käyn näyttämässä konttorilla tuommosenaan, nyt kyllä jarrut ottaa huomattavasti aikaisemmin kuin ennen.
Jarrutehostimen alipaineletku on myös uusittu. Kun letkun ottaa pois tehostimelta, kuuluu "zuff" ja ilmaa tulee paineella ulos sekunnin ajan. Onko normaalia?
Käyn näyttämässä konttorilla tuommosenaan, nyt kyllä jarrut ottaa huomattavasti aikaisemmin kuin ennen.
Jarrutehostimen alipaineletku on myös uusittu. Kun letkun ottaa pois tehostimelta, kuuluu "zuff" ja ilmaa tulee paineella ulos sekunnin ajan. Onko normaalia?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Samalla ABS-yksikkökin ilmautuu ku muutkin osat. Tosin tehtaan korjausmanuaali uhkailee että jos yksikkö on jossain vaiheessa käyny väärässä asennossa, saattaa olla ettei ilmaudu enää ikinä. Vaikea uskoa...
Ite oon paineilmaa laittanu säiliön korkista ja ilmausruuvit auki. Pari vähän hankalampaakin tullu ihan hyväks. Ostin sovittimen aikanaan motonetistä, mut ei enää myykään.
Ite oon paineilmaa laittanu säiliön korkista ja ilmausruuvit auki. Pari vähän hankalampaakin tullu ihan hyväks. Ostin sovittimen aikanaan motonetistä, mut ei enää myykään.
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Sitten vielä semmonen juttu, että jos laittaa vanhoihin levyihin uudet palat niin poljin jää usein pehmeäksi ennen kuin palat kuluu ja mukautuu levyihin. Levyt kuluu yleensä keskeltä ja reunoihin jää ulkonevat osat, ja uudet palat ottaa vaan niihin kiinni. Kunnon jaruttelulla asian pitäisi hoitua.
Re: Golf 4 jarrujen ilmausta
Kävin jarrutteleen reilusti muttei se siitä parantunut. Toki auto pysähtyy nyt pienemmällä poljinliikkeellä kun uudet palat. Myös lumella testasin absit, ja hyvin toimii.
Ilmasin taas joka nurkan kun vaihdoin samalla kesärenkaat. Vänkärinpuolen takasatulasta tuli taas muutama ilmakupla. Tuon samaisen satulan siis vaihdoin pari päivää sitten. Muista nipoista ei tullut yhtään kuplaa.
Ulkomaan foorumeilla kehoitettiin ilmaamaan myös pääsylinteri, mutta miten se onnistuu kun siinä ei ole ilmaruuveja? Ainoastaan 2 letkua jotka menee abs-yksikköön.
Huomasin myös että jarrunestesäiliö pääsee heilumaan, ilmeisesti koukuilla kiinni pääsylinterissä. Ei kai se tuolta välistä sitten ime ilmaa..
https://vimeo.com/213428183
Ilmasin taas joka nurkan kun vaihdoin samalla kesärenkaat. Vänkärinpuolen takasatulasta tuli taas muutama ilmakupla. Tuon samaisen satulan siis vaihdoin pari päivää sitten. Muista nipoista ei tullut yhtään kuplaa.
Ulkomaan foorumeilla kehoitettiin ilmaamaan myös pääsylinteri, mutta miten se onnistuu kun siinä ei ole ilmaruuveja? Ainoastaan 2 letkua jotka menee abs-yksikköön.
Huomasin myös että jarrunestesäiliö pääsee heilumaan, ilmeisesti koukuilla kiinni pääsylinterissä. Ei kai se tuolta välistä sitten ime ilmaa..
https://vimeo.com/213428183
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa