Golf country jarrupäivitystä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf country jarrupäivitystä
Selailin foorumia mutta en löytänyt vastausta..
Countryssa kun on alkujaan kovinkin heiveröiset jarrut niin ajatuksena olisi päivittää ne parempiin. Käsittääkseni Countrykin luetaan samaan mallisarjaan kuin tehokkain Suomeen tuotu kakkis eli 160hp G60. Nyt kysynkin millä osilla saisin jarrut helpoiten päivitettyä vastaamaan gti/G60 jarruja? Löytyykö uudemmista volkkareista osia? Käykö jotkin jarrusatulat suoraan taka-alatukivarsien kiinnitysreikiin, niissä reikäväli on 150mm? Tarvitseeko pääjarrusylinteri päivittää?
Jos kellään on ylimääräisenä kyseiseen operaatioon käypäisiä osia niin saapi tarjota! :)
Countryssa kun on alkujaan kovinkin heiveröiset jarrut niin ajatuksena olisi päivittää ne parempiin. Käsittääkseni Countrykin luetaan samaan mallisarjaan kuin tehokkain Suomeen tuotu kakkis eli 160hp G60. Nyt kysynkin millä osilla saisin jarrut helpoiten päivitettyä vastaamaan gti/G60 jarruja? Löytyykö uudemmista volkkareista osia? Käykö jotkin jarrusatulat suoraan taka-alatukivarsien kiinnitysreikiin, niissä reikäväli on 150mm? Tarvitseeko pääjarrusylinteri päivittää?
Jos kellään on ylimääräisenä kyseiseen operaatioon käypäisiä osia niin saapi tarjota! :)
Re: Golf country jarrupäivitystä
Eteen tarvitaan gti/g60 olka-akselit että voi vaihtaa isommat levyt ja satulat, tämä on se helpoin osuus, näitä osia löytyy käytettynä hyvin.
Jarrupääsylinteri ja tehostin on vakiona jo isoimmat mitä löytyy, joten niitä ei tarvitse välttämättä päivittää, mutta halutessaan voi laittaa portterista vielä isomman pääsylinterin.
Takana tilanne on melkoisen paska, osia on saatavilla todella heikosti. Suoraan sopivat osat on rallye:stä, vr6 syncrosta tai muumikeula g60 passatista.
Taakse tarvitaan: Vaijerit, Jarrukilvet, Satulat, Levyt, Palat, Kannakkeet, Pyörännavat, Laakerit ja €uroja melkonen kasa.
Vaijerit on vaikea löydettävä, tarvitaan todella pitkät vaijerit mitä ei suoraan löydy kakkis yhteensopivana mistään mallista. Jarrukilvet on myös kadonnut luonnonvara. Kaikki muut löytyy oem tai tarvikeosana uutena tai käytettynä purkuautosta.
Jarrupääsylinteri ja tehostin on vakiona jo isoimmat mitä löytyy, joten niitä ei tarvitse välttämättä päivittää, mutta halutessaan voi laittaa portterista vielä isomman pääsylinterin.
Takana tilanne on melkoisen paska, osia on saatavilla todella heikosti. Suoraan sopivat osat on rallye:stä, vr6 syncrosta tai muumikeula g60 passatista.
Taakse tarvitaan: Vaijerit, Jarrukilvet, Satulat, Levyt, Palat, Kannakkeet, Pyörännavat, Laakerit ja €uroja melkonen kasa.
Vaijerit on vaikea löydettävä, tarvitaan todella pitkät vaijerit mitä ei suoraan löydy kakkis yhteensopivana mistään mallista. Jarrukilvet on myös kadonnut luonnonvara. Kaikki muut löytyy oem tai tarvikeosana uutena tai käytettynä purkuautosta.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Gti olka on myös kiinteällä satulakannakkeella, jos puhutaan kakkismaailmasta. Passat GTstä löytyy tietääkseni samaa olkaa kuin g60 golfista. Siihen sitten vain haluamaansa satulaa kiinni.
Taaksehan voisi laittaa myös isommat rummut?
https://forum.vwsyncro.co.uk/forums/top ... -upgrades/ olisiko tuosta apua?
Taaksehan voisi laittaa myös isommat rummut?
https://forum.vwsyncro.co.uk/forums/top ... -upgrades/ olisiko tuosta apua?
Re: Golf country jarrupäivitystä
Takana on jo 230mm rummut eikä isoimpia ole missään nelikossa ollut x100 jakosena.
Jos joku keksii mistä saa taakse vaijerit ja muut osat helpolla, niin voisin itsekkin päivittää ne perkeleen tojotamiehen keksinnöt sieltä takaa pois.
Jos joku keksii mistä saa taakse vaijerit ja muut osat helpolla, niin voisin itsekkin päivittää ne perkeleen tojotamiehen keksinnöt sieltä takaa pois.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Yksi konsti laittaa levyjä taakse on sorvata rummusta napa ja laittaa siihen irto levy, toijotan valikoimista löytyy sopivia. Varmaan edullisempia kun orkkislevyt. Onko vaijeri ongelma ihan sama jos satulaan tulee vaijeri kumpaakin kautta. Satuloitahan on saatavilla ylä ja ala kautta kulkevilla vaijereilla. Sen uskon että suoraan sopivia vaijereita ei löydy, mutta tuskin tekemätön paikka muokata. 80 tai A4 audin vaijerit on varmaan turhankin pitkät?
Re: Golf country jarrupäivitystä
vakiona on 1641mm vaijeri ja levyjen kanssa pitäisi olla arviolta 10cm lisää.
A4 avant q vaijeri voisi toimia 1775mm pitusena, mutta kuka kokeilee sopiiko auton päähän kiinni kahvaan.
A4 avant q vaijeri voisi toimia 1775mm pitusena, mutta kuka kokeilee sopiiko auton päähän kiinni kahvaan.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Passat GTstä löytyy tietääkseni samaa olkaa kuin g60 golfista. Siihen sitten vain haluamaansa satulaa kiinni.
Ei tarvitse olla edes noin spesiaalimalli. Tuolla on listaa mistä etujarru-osasia löytyy.
vakiona on 1641mm vaijeri ja levyjen kanssa pitäisi olla arviolta 10cm lisää.
A4 avant q vaijeri voisi toimia 1775mm pitusena, mutta kuka kokeilee sopiiko auton päähän kiinni kahvaan.
Olisiko facelift-Muumin käsijarruvaijereista apua..?
ATE
Febi Bilstein
Kahvaan ja satulaan sopivat ainakin, kuoren mittaa voinee passailla sopivaksi "läpivientiputkien" mittaa muuttamalla..?
Re: Golf country jarrupäivitystä
Kesällä oli itsekki tarkoitus päivitellä vähän countryn jarruja kun isommat on jäänny nurkkiin :) Mukavasti sattu tämä topickki tänne tulemaan! Seurataan saako joku jonkun setin aikaseksi voi joutuuku itse rakentelamaa :D
Re: Golf country jarrupäivitystä
Tuo muumin vaijeri voisi tosiaan toimia.
Joku jolla on kantri suuremmassa käytössä kuin minulla, voisi kokeilla ja kertoa millä osilla onnistui. Nyt leimojen välillä taisi olla 500km ajoa, kun odottelen museoikää.
Joku jolla on kantri suuremmassa käytössä kuin minulla, voisi kokeilla ja kertoa millä osilla onnistui. Nyt leimojen välillä taisi olla 500km ajoa, kun odottelen museoikää.
Re: Golf country jarrupäivitystä
^^BeBe kirjoitti:Yksi konsti laittaa levyjä taakse on sorvata rummusta napa ja laittaa siihen irto levy, toijotan valikoimista löytyy sopivia.
Nelikossa siellä on kyllä jo valmiiksi erilliset navat joihin levy sopii suoraan rummun tilalle. Rakenne on siis erilainen kuin etuvetoisessa. Käytännössä ihan samanlainen napa kuin keulassakin vetarinbooreineen...
Jos tekniikkaa ei olla isommin päivittämässä tehokkaampaan niin en itse näe hyötyä takajarrujen muutoksille, tuo iso rumpu kuitenkin tarjoaa ihan toisella lailla tehoja kuin perus golffin 180mm rumpu. Ja muutenkin etujarrut on ne jotka normaalikäytössä auton pysäyttää. Niihin siis kannattaa oikeastikin panostaa.
Etuolka-akselit muuten saattais löytyä myös cordobasta (varmaan myös 1-toledosta), ainakin päälisinpuolin ovat samaa kamaa kuin kolmos-golffeissa ja niihin sopii samat satulat/kannakkeet, itellä 256mm jarrut girling54 satuloilla (90hv tdi cordoba kyseessä, näissäkin on tosin eri variaatioita riippuen koneesta ja vuosimallista)
Re: Golf country jarrupäivitystä
^ Juu, Seatistakin passaavat. Kunhan on 4x100 jako ja 256mm etujarrut.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Rummuissa tuppaa olemaan se ongelma, että maksavat ihan perkeleesti uusia ja saatavuus on mitä on, kulumisvaraa on todella vähän ja ovat vielä enemmän tehottomat kuin etuvetoisessa mallissa, vaikka kokoa onkin enemmän. Muutenkin tuntuvat vaativan jatkuvaa ylläpitoa, ei ole sellasita huoletonta eloa niiden kanssa mitä pitäisi. Toki etujarrut on parempi uusia ensin, mutta kässärikin olisi hyvä saada sellaiseksi että se pitää kunnolla.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Takajarruille tarvii metsästää syncropassatista tai golffista kannakeraudat. Niihin käy normaalit etuvetoisten mallien takasatulat. Levyksi menee kakkiksen pieni jäähdyttämätön malli.
Myös nelosgolffien takasatulat käy noihin syncron kannakerautoihin. Käsijarrun vaijerit on vaikeampi sit löytää. Yksi vaihtoehto on käyttää mk4 satulaa takana ja modata kahvan päähän kiinnitys mk4 nelivetomallin vaijerille. Vaatii myös putkeen 10cm jatkon... Mutta pituus saattaisi riittää.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=8&t=157681
Tuolla minun projektissa on takajarrujen päivityksestä. Kuvia on käsijarrun kahvan vaihdosta ja vaijereiden reitityksestä. Omat jarrut tulevat niin taakse et uskoisin noiden samojen vaijereiden riittävän myös countryssa perus mk4 takasatuloilla..
Myös nelosgolffien takasatulat käy noihin syncron kannakerautoihin. Käsijarrun vaijerit on vaikeampi sit löytää. Yksi vaihtoehto on käyttää mk4 satulaa takana ja modata kahvan päähän kiinnitys mk4 nelivetomallin vaijerille. Vaatii myös putkeen 10cm jatkon... Mutta pituus saattaisi riittää.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=8&t=157681
Tuolla minun projektissa on takajarrujen päivityksestä. Kuvia on käsijarrun kahvan vaihdosta ja vaijereiden reitityksestä. Omat jarrut tulevat niin taakse et uskoisin noiden samojen vaijereiden riittävän myös countryssa perus mk4 takasatuloilla..
Re: Golf country jarrupäivitystä
Tuolla 3A Passatin vaijerilla ei kahvaan tarvitse tehdä muutoksia:
Passat 3A
Country
Corrado
Satulan mekanismi puolestaan on Passat / G3 satuloissa ja G4 satuloissa samanlainen, joten senkin puolesta vaijeri voisi olla käyttökelpoinen jos vain pituus riittää.
Vaijerin pituus näyttäisi vaihtelevan valmistajasta riippuen.

Passat 3A
Country
Corrado
Satulan mekanismi puolestaan on Passat / G3 satuloissa ja G4 satuloissa samanlainen, joten senkin puolesta vaijeri voisi olla käyttökelpoinen jos vain pituus riittää.
Vaijerin pituus näyttäisi vaihtelevan valmistajasta riippuen.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Jos Countryssä samanlailla jarruputket kuin matalassakin mallissa niin jarruletku menee vaihtoon.
Itse laitoin 3BG Paskatin letkut omaan kakkikseen kun vaihdoin nelosen satulat taakse.
Itse laitoin 3BG Paskatin letkut omaan kakkikseen kun vaihdoin nelosen satulat taakse.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Kiitoksia kaikille tietoa jakaneille!
Onko kellään kokemuksia mahtuuko Countryissa alunperin käytetyt 15" speedline alumiinivanteet pyörimään 280mm jarrulevyjen kanssa? Useimmat 15" vanteet pitäisi kyllä pyöriä hienosti vielä 280mm levyjen kanssa mutta miten on speedlinejen kanssa? Vaikka jarruja meinaan päivitelläkkin isompiin, niin haluja olisi pystyä käyttämään ns orggis vanteita jatkossakin. :)
Onko kellään kokemuksia mahtuuko Countryissa alunperin käytetyt 15" speedline alumiinivanteet pyörimään 280mm jarrulevyjen kanssa? Useimmat 15" vanteet pitäisi kyllä pyöriä hienosti vielä 280mm levyjen kanssa mutta miten on speedlinejen kanssa? Vaikka jarruja meinaan päivitelläkkin isompiin, niin haluja olisi pystyä käyttämään ns orggis vanteita jatkossakin. :)
Re: Golf country jarrupäivitystä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=6&t=151093&p=813489&hilit=Speedline#p813489
Tuolla on hyvä tietopaketti jarrupäivityksiin, myös vanteisiin sopimisesta.
Tuo viestiketju sais kyllä mun mielestä olla kiinnitettynä aihealueen alkuun niin löytyisi helposti.
Tuolla on hyvä tietopaketti jarrupäivityksiin, myös vanteisiin sopimisesta.
Tuo viestiketju sais kyllä mun mielestä olla kiinnitettynä aihealueen alkuun niin löytyisi helposti.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Golf mk3 vr6 syncrosta käy takapään jarruosat suoraan countryyn, mutta onko vr6 syncrossa etupäässä käyviä jarruosia/olka-akseleita mitkä sopivat countryyn? Etualatukivarret ovat ainakin erillaiset, alapallon kiinnitys ja vakaajan kiinnitykset. Entäs navat, käykö countryn 4x100 jaolla olevat vr6 olka-akselaihin? Siis mikäli vr6 navat edes ovat käyttökelpoisia osia countryssa.
Re: Golf country jarrupäivitystä
maki kirjoitti:Golf mk3 vr6 syncrosta käy takapään jarruosat suoraan countryyn, mutta onko vr6 syncrossa etupäässä käyviä jarruosia/olka-akseleita mitkä sopivat countryyn? Etualatukivarret ovat ainakin erillaiset, alapallon kiinnitys ja vakaajan kiinnitykset. Entäs navat, käykö countryn 4x100 jaolla olevat vr6 olka-akselaihin? Siis mikäli vr6 navat edes ovat käyttökelpoisia osia countryssa.
ei käy 4x100 napa vr6 olkaan, ellei keksi sinne olkaan samalla jotain uutta pyöränlaakeria jossa oikea sisähalkaisija.
Vr6 osia ei varmaan kannata alkaa soveltamaan etupäähän pl. satulat ja kannakeraudat sillä edellytyksellä, että löydät niiden kanssa yhteensopivan jarrulevyn.
Re: Golf country jarrupäivitystä
Golf mk3 vr6 syncrosta käy takapään jarruosat suoraan countryyn, mutta onko vr6 syncrossa etupäässä käyviä jarruosia/olka-akseleita mitkä sopivat countryyn?
G60 Syncro Passatista löytyy 4x100-jako, 280mm etujarrut olkineen, ja levyt taakse.
2.0 Syncrossa lienee samat palikat, mutta etujarrut 256-milliset (?).
Re: Golf country jarrupäivitystä
Onhan noita 4x100 napoja porattu 5-pulttisiksi, mahtaa se onnistua toisinkin päin ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa