Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Valvoja: ffp jäsenet
Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Pähkäilin releyttäväni appiukon S80 Volvon lähivalot. Polttimon kannalla vain 12,7v. Tuli sitten mieleen, että tuo aiheuttanee herjoja mittaristoon. Estääkö mikään jättämästä alkuperäistä johtoa polttimoon kiinni ja liittämällä sen rinnalle releytetyn johtimen?
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Joo, estää, ellet sitten kytke diodia estämään jännitteen valumisen takaisin ohjainlaitteen suuntaan. En tiedä minkälainen ohjaus volvossa on valoille, mutta en lähtisi edes riskillä koittamaan tuollaista kytkentää, hyvässä lykyssä sieltä palaa joku valo-ohjainboksin transistorilähtö ja korjaus = uusi boksi siniseltä tiskiltä...
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Mahtaakohan tuollaiseen S80 tulla edes tasasähköä polttimolle, voi olla PWM signaalia kuten A6:ssa esim, valojen kirkkaus on sitten kiinni valokatkaisijan asennosta ja ohjelmoinnista, päällä asennossa pitäisi tulla 100%, mutta mistä noista tietää mitkä kaikki asiat vaikuttaa valojen ohjaukseen.
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Kyllä minäki jättäsin nuo releviritykset lisäpitkille.
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Ja otetaas vielä sen verran sähköoppia mukaan tähän ketjuun että jos tarjoat tuollaiselle "passiiviselle" sähkölaitteelle (hehkulamppu on sellainen, ei sisällä aktiivista elektroniikkaa) kahdesta eri jännitelähteestä jännitettä, virta tulee kulkemaan kummankin lähteen kautta. Eli vaikka tuo ohjausboksi ei kärtsäisikään, ei tuo projekti siltikään tulisi onnistumaan koska jokin määrä virrasta menisi sen ohjainlaitteen ja valvonnan ohi -> herja tauluun.
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Levis kirjoitti:Estääkö mikään jättämästä alkuperäistä johtoa polttimoon kiinni ja liittämällä sen rinnalle releytetyn johtimen?
Tällä tavoin rele jää myös vetäväksi vaikka kytkimen kääntää nollille tai sammuttaa auton, kun releen ohjaus otetaan samasta paikasta mihin releen jättökin tulee -> valot eivät sammu ennen akun irroitusta tai releen ohjausjohdon irroitusta.
Ei tosiaan muutoinkaan ole toimiva kytkentä tuossa autossa, mitä todennäköisimmin tulee ongelmia valo-ohjaimen kanssa.
Jabe kirjoitti:Mahtaakohan tuollaiseen S80 tulla edes tasasähköä polttimolle
Ei, PWM:ää.
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
No luulis sen diodin estävän, että rele ei saa herätettä enää? Tai sitten aivoni eivät äkkiseltään pysty ymmärtämään jotain triviaalia ja olennaista. Pitänee ottaa kynä käteen ja alkaa piirtämään.
Mutta täytynee silti unohtaa koko juttu. Surkeat valot lienee ainoa vaihtoehto.
Mutta täytynee silti unohtaa koko juttu. Surkeat valot lienee ainoa vaihtoehto.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Jos tuossa tulee alennettu jännite päiväasennossa ja täysi jännite valot päälle kytkettynä, eikös se oo ihan jeppis?
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Levis kirjoitti:No luulis sen diodin estävän, että rele ei saa herätettä enää?
Et maininnut diodista mitään, joten vastasin olemassa olevien lähtötietojen mukaisesti.
Levis kirjoitti:Mutta täytynee silti unohtaa koko juttu. Surkeat valot lienee ainoa vaihtoehto.
Mikään ei syö enempää miestä, kuin tehdä hyvää hyvyyttään tuttavalle palvelus ja korjata jälkikäteen niitä rakennelmia kun ne ei sitten kuukauden, vuoden tai kahden päästä enää pelaakaan, tai hyvässä lykyssä onnistuu hajottamaan jotain kokeiluiden yhteydessä. Kyllähän niitä itse itselle ihan mielellään rakentelee ja kokeilee kaikenlaista... Eikä sapeta ihan niin paljoa kun menee oma rikki.
Itse en ainakaan uskaltaisi appiukolle lähteä volvon konehuoneeseen tekemään mitään rele-diodihässäkkää, johan siinä saattaa uskottavuus kärsiä ku ukko on jossain pimeellä taipaleella ilman valoja kun tuleekin joku feelu :D
Ehdota että ostaa auton, jossa on valot vakiovarusteena. Muuten menee vähän virittelyksi parempia polttimoita lukuunottamatta ( joista myös saattaa saada nitinää kun ne ei kestä enää niin hyvin kuin ne edelliset ja maksaakin niin paljon... ).
Ajattelin kommentoida ihan sillä, kun itse ajattelin tekeväni juurikin samaa rojektia appikokelaalle mutta tulin myöhemmin järkiini ajateltuani asian loppuun asti. Vaikka työkseni juuri näitä asioita teenkin, niin kyllä se hehkulamppu alkuperäisten johtojen päässä on se pienin riski sille että tarvitsee odottaa yhteydenottoa siitä että "tämä nyt ei pelaa ja täytyis tantsuloihin lähtee, emäntäkin on hiilenä kun auto on rikki" ja sitten sitä puidaan vähintään viiden vuoden ajan joka kerta joulupöydässä koko suvun kesken että olipas hassu juttu sillon kerran kun oli releen kanta hapettunu ja myöhästyttiin Jartsan konsertista.
Re: Polttimoiden vikailmoitus releytyksen jälkeen
Tuolla ylempänä joku diodin mainitsi, itse en siitä kirjoittanut.
Jännite mitattuna valot kytkettynä päälle, yö asento.
Polttimot ovat jo parhaat mitö rahalla saa. Silti näyttävät ihan keltaisilta.
Noilla jännitteillä tuskin polttimot kovin nopsaan kärtsäävät vaikka ovat ns. +150 rossaa.Pari vuotta kestävät +120 prossaset kovemmillakin jännitteillä. Toitsikassa sillä kesti polttimot n. vuoden ja olivat muka tavallista kestävämpää mallia. Niilläkin näki paljon paremmin.
Jännite mitattuna valot kytkettynä päälle, yö asento.
Polttimot ovat jo parhaat mitö rahalla saa. Silti näyttävät ihan keltaisilta.
Noilla jännitteillä tuskin polttimot kovin nopsaan kärtsäävät vaikka ovat ns. +150 rossaa.Pari vuotta kestävät +120 prossaset kovemmillakin jännitteillä. Toitsikassa sillä kesti polttimot n. vuoden ja olivat muka tavallista kestävämpää mallia. Niilläkin näki paljon paremmin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa