Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Valvoja: ffp jäsenet
Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Moi.
Taidot loppuu ja pitää kysellä viisaammilta.
Eli rakentelen laitetta mihin pitää saada moottori pyörimään yhden kierroksen tasaisin väliajoin. Pyyhkijän moottori soveltuu siis tähän käyttökohteeseen erittäin hyvin.
Nyt pitäisi siis saada rakennettua tuo toiminto pyyhkijän moottoriin ilman auton viikseä ja releitä.
Moottorina minulla on Focuksen vm 2000. Pyyhkijän moottori.
Olen ostanut ja kolvaillut tuollaisen tihkukytkimen millä toeriassa saadaan tuo toiminto toteutettua.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7151
Tuossa sarjassa kytkentäohjeet on vain jo olemassa olevaan järjestelmään. Joten en saa sitä kytkettyä pelkään moottoriin.
Pohjatietoa mitä olen saanut:
Pyyhkijän moottorissa on hidas ja nopea puoli.
Lisäksi siinä on sisäänrakennettu kotiaseman palautus mitä pitäisi hyödyntää tihkun käytössä.
JOs olen oikeilla jäljillä, niin moottorille pitäisi aataa hetkellinen herätevirta tuolle hitaalle pyörimiselle ja tämän jälkeen tuo sisäänrakennettu tihkukytkin hoitaa pyörittävän kierroksen loppuun. Ja tuo tihkukytkin syöttää tuota ohjausvirtaa 2,10,15 sek välein.
Nyt pitäisi saada tuo tihkukytkin liitettyä moottorin napoihin (5kpl) siten että homma toimii.
On vähän tullut seinä vastaan. Ja moottorin navoissa ei ole mitään merkintää, että mikä mikäkin on.
Ja tässä youtube pätkä moottorin toiminnasta.
https://www.youtube.com/watch?v=1Ww5-pmiokc
Tässä tihkukytkimen ohjekirja missä on nuo kytkentäkaaviot
https://www.esr.co.uk/velleman/k2599.htm
Olen nyt tuota pelkkää moottoria koittanut saada pyörähtämään sisään rakennetun kotiaseman palautuksen avulla, mutta ne ole onnistunut.
Hidas ja nopea puoli löytyy, kun yhdistää maan ja plussallä törkkii napoihin.
Mutta miten pirussa saan sen kotiaseman palautuksen toimimaan?
Taidot loppuu ja pitää kysellä viisaammilta.
Eli rakentelen laitetta mihin pitää saada moottori pyörimään yhden kierroksen tasaisin väliajoin. Pyyhkijän moottori soveltuu siis tähän käyttökohteeseen erittäin hyvin.
Nyt pitäisi siis saada rakennettua tuo toiminto pyyhkijän moottoriin ilman auton viikseä ja releitä.
Moottorina minulla on Focuksen vm 2000. Pyyhkijän moottori.
Olen ostanut ja kolvaillut tuollaisen tihkukytkimen millä toeriassa saadaan tuo toiminto toteutettua.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7151
Tuossa sarjassa kytkentäohjeet on vain jo olemassa olevaan järjestelmään. Joten en saa sitä kytkettyä pelkään moottoriin.
Pohjatietoa mitä olen saanut:
Pyyhkijän moottorissa on hidas ja nopea puoli.
Lisäksi siinä on sisäänrakennettu kotiaseman palautus mitä pitäisi hyödyntää tihkun käytössä.
JOs olen oikeilla jäljillä, niin moottorille pitäisi aataa hetkellinen herätevirta tuolle hitaalle pyörimiselle ja tämän jälkeen tuo sisäänrakennettu tihkukytkin hoitaa pyörittävän kierroksen loppuun. Ja tuo tihkukytkin syöttää tuota ohjausvirtaa 2,10,15 sek välein.
Nyt pitäisi saada tuo tihkukytkin liitettyä moottorin napoihin (5kpl) siten että homma toimii.
On vähän tullut seinä vastaan. Ja moottorin navoissa ei ole mitään merkintää, että mikä mikäkin on.
Ja tässä youtube pätkä moottorin toiminnasta.
https://www.youtube.com/watch?v=1Ww5-pmiokc
Tässä tihkukytkimen ohjekirja missä on nuo kytkentäkaaviot
https://www.esr.co.uk/velleman/k2599.htm
Olen nyt tuota pelkkää moottoria koittanut saada pyörähtämään sisään rakennetun kotiaseman palautuksen avulla, mutta ne ole onnistunut.
Hidas ja nopea puoli löytyy, kun yhdistää maan ja plussallä törkkii napoihin.
Mutta miten pirussa saan sen kotiaseman palautuksen toimimaan?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Yleensä pyyhkijälle tarvitaan jatkuva plussa ja miinus. Sitten kertapyyhkäisyä varten annetaan lyhyt pulssi tiettyyn napaan. Parkkialueelle palautus tapahtuu jatkuvan plussan myötä.
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Juuri näin.
Moottorilla on 5kpl liittimiä.
Kaksi niistä menee suoraan moottorin sisään, vihreä ja punainen. (vasemmalta oikealle).
Oikeassa laidassa on ilmeisesti maa. Kun liitän tämän reunimmaisen maahan, niin punaiseen ja vihreään kytkemällä plussan saan hitaan ja nopean pyörimisen.
Keskelle jää nyt kaksi pistoketta mitkä jää mysteeriksi.
Teorian mukaan jos nyt kytken maan ja jatkuvan plussan toiseen näistä keskimmäisistä navoista, niin tuon kotiaseman palautuksen pitäisi toimia. Ja sitten raapaisen hetkellisesti punaista tai vihreää johtoa, niin tuo yhden kierroksen pyörähdys pitäisi tapahtua.
Tässä en kuitenkaan onnistunut.
http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/640259_1_orig.jpg
Moottorilla on 5kpl liittimiä.
Kaksi niistä menee suoraan moottorin sisään, vihreä ja punainen. (vasemmalta oikealle).
Oikeassa laidassa on ilmeisesti maa. Kun liitän tämän reunimmaisen maahan, niin punaiseen ja vihreään kytkemällä plussan saan hitaan ja nopean pyörimisen.
Keskelle jää nyt kaksi pistoketta mitkä jää mysteeriksi.
Teorian mukaan jos nyt kytken maan ja jatkuvan plussan toiseen näistä keskimmäisistä navoista, niin tuon kotiaseman palautuksen pitäisi toimia. Ja sitten raapaisen hetkellisesti punaista tai vihreää johtoa, niin tuo yhden kierroksen pyörähdys pitäisi tapahtua.
Tässä en kuitenkaan onnistunut.
http://kuvat.autopurkaamot.com/osat/640259_1_orig.jpg
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Ja jotenkin mulla on sellainen käsitys, että myös maadoitusta pitää ohjailla.
Eli sille kotiaseman palautukselle. Sen pitäisi kai toimia "magneettijarruna" kotiasemassaan, että pyyhkijät ei liiku tuulen voimasta tai jotain.
Biltemassa olis 40€:lla valmis setti, mutta se taitaa tehdä edestakaista liikettä.
Auton pyyhkijässä tuo on tehty vivustolla ja moottori pyörii vain yhteen suuntaan.
Jos jollain on joku raato testattavana, niin olisi kiva tietää miten sen kotiaseman saa toimimaan pelkästään akusta kytkemällä piuhoja moottoriin.
Sen jälkeen kyllä tuo releen ymppääminen onnistuu siihen.
Eli sille kotiaseman palautukselle. Sen pitäisi kai toimia "magneettijarruna" kotiasemassaan, että pyyhkijät ei liiku tuulen voimasta tai jotain.
Biltemassa olis 40€:lla valmis setti, mutta se taitaa tehdä edestakaista liikettä.
Auton pyyhkijässä tuo on tehty vivustolla ja moottori pyörii vain yhteen suuntaan.
Jos jollain on joku raato testattavana, niin olisi kiva tietää miten sen kotiaseman saa toimimaan pelkästään akusta kytkemällä piuhoja moottoriin.
Sen jälkeen kyllä tuo releen ymppääminen onnistuu siihen.
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Noin se on 4-golffissa toteutettu, siis pyyhkimien rele ohjaa kaikkea ja lepoasento tulee kärkitietona releelle.
Joissain vanhemmissa autoissa on ollut myös niin että jatkuva virta tulee suoraan kärjelle ja sen läpi 1-nopeudelle.
Eli siinä moottorissa ei välttämättä ole suoraan kytkettyä palautusta vaan tarvii kytkeä ulkopuolelta (joko suoraan tai releen kautta).
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Sain tuon vastaavan foordista.
Miten tänne saa kuvan liitettyä?
On tuo sähköpuolen osaaminen vähän heikoissa kantimissa. Mutta saisin tutun varaosa focuksesta nuo releet. Jos nyt yrittäisi ilman sitä viikseä edes pärjätä, niin saisiko niillä pelkillä releillä ja on/off kytkimellä tuon tihkutoiminnon.
Ja kun tuo erillinen relesarja tuli jo.ostettua sillä, että ei tarvittaisi niitä auton omia releitä...
Miten tänne saa kuvan liitettyä?
On tuo sähköpuolen osaaminen vähän heikoissa kantimissa. Mutta saisin tutun varaosa focuksesta nuo releet. Jos nyt yrittäisi ilman sitä viikseä edes pärjätä, niin saisiko niillä pelkillä releillä ja on/off kytkimellä tuon tihkutoiminnon.
Ja kun tuo erillinen relesarja tuli jo.ostettua sillä, että ei tarvittaisi niitä auton omia releitä...
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Kuvan pystyt ladata suoraan siitä kirjoituskentän alapuolella olevasta liitteet-painikkeesta...
Tuossa videossahan oli esitetty kytkentä juuri niin kuten kuvailit tarvitsevasi, jopa mainittiin yleimallisen ajastimen käytöstä ;)
Eli siis sen ostamasi tihkuajastimen toinen vaihtokärki kytketään videon mukaisesti (ellei se fordin moottori ole jotenkin poikkeavasti toteutettu).
Jos saat sen fordin kytkentäkuvan näytille niin pystyy antaa tarkempia ohjeita.
Tuossa videossahan oli esitetty kytkentä juuri niin kuten kuvailit tarvitsevasi, jopa mainittiin yleimallisen ajastimen käytöstä ;)
Eli siis sen ostamasi tihkuajastimen toinen vaihtokärki kytketään videon mukaisesti (ellei se fordin moottori ole jotenkin poikkeavasti toteutettu).
Jos saat sen fordin kytkentäkuvan näytille niin pystyy antaa tarkempia ohjeita.
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Katos piru, sieltä alhaaltahan se liitä painike löytyiki.
Tuossa alkuviestissä laitoin linkin pyyhkijän.moottoriin missä näkyy tulevat johdot. Tosin ne oli osittain eri väriset mitä tuossa kaaviossa. Kuva oli siis johkiin purkaamon sivulle.
Tuossa alkuviestissä laitoin linkin pyyhkijän.moottoriin missä näkyy tulevat johdot. Tosin ne oli osittain eri väriset mitä tuossa kaaviossa. Kuva oli siis johkiin purkaamon sivulle.
- Liitteet
-
- Focus pyyhkäri kaavio
- IMG_20161001_153643.jpg (1.22 MiB) Katsottu 6973 kertaa
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Tihkurele koostuu kahdesta relepiiristä.
Abc ja def (piuhan paikoista)
Rele ei yhdistä:
A ja b on yhdistetty
D ja e on yhdistetty
Rele yhdistää: (pienen hetken 5,10 tai 15sek. Välein)
A ja c on yhdistetty
D ja f on yhdistetty
Yhteenveto:
Starttimoottorille kytketään johonkin.napaan jatkuva + ja maadoitus.
Releelle + ja maa toimiakseen.
Sekä + pistokkeeseen A. Ja pistokkeesta C lähtö moottorille hitaan pyörimisen napaan.
Nyt oikeastaan vain tuo jatkuvan plussan kytkentä moottorille on hakusessa. Releen olen irrallaan saanut toimimaan, sekä moottorin pyörimään hitaasti (erillään releestä).
Abc ja def (piuhan paikoista)
Rele ei yhdistä:
A ja b on yhdistetty
D ja e on yhdistetty
Rele yhdistää: (pienen hetken 5,10 tai 15sek. Välein)
A ja c on yhdistetty
D ja f on yhdistetty
Yhteenveto:
Starttimoottorille kytketään johonkin.napaan jatkuva + ja maadoitus.
Releelle + ja maa toimiakseen.
Sekä + pistokkeeseen A. Ja pistokkeesta C lähtö moottorille hitaan pyörimisen napaan.
Nyt oikeastaan vain tuo jatkuvan plussan kytkentä moottorille on hakusessa. Releen olen irrallaan saanut toimimaan, sekä moottorin pyörimään hitaasti (erillään releestä).
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Kaikki sulakkeet poltettu testailussa.
Releen kautta saan sen puolikkaan kierroksen pyörähtämään. Sitten kun yrittää jatkuvaa virtaa tarjoilla kotiaseman ajolle niin sulake palaa.
Maan törkkäsin oikeaan laitaan ja releeltä syötön vasemmaiseen natsaan mikä on hidas pyörintä. Vasemmalta toinen on nopea pyörintä mikä saa jäädä tyhjäksi. Sitten jää ne liitintä jäljelle ja toiseen pitäisi laittaa jatkuva syöttö ja toiseen releeltä tuleva "taukosyöttö". (Oikeat ja vasemmat ekan viestin moottorikuva linkkiin)
Releen kautta saan sen puolikkaan kierroksen pyörähtämään. Sitten kun yrittää jatkuvaa virtaa tarjoilla kotiaseman ajolle niin sulake palaa.
Maan törkkäsin oikeaan laitaan ja releeltä syötön vasemmaiseen natsaan mikä on hidas pyörintä. Vasemmalta toinen on nopea pyörintä mikä saa jäädä tyhjäksi. Sitten jää ne liitintä jäljelle ja toiseen pitäisi laittaa jatkuva syöttö ja toiseen releeltä tuleva "taukosyöttö". (Oikeat ja vasemmat ekan viestin moottorikuva linkkiin)
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Noin sen pitäisi toimia...
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Kiitän.
Tarvii iltasella testata. Mulla oli ihan toisin päin toi releen kytkentä.
Noi moottorin "pistokkeet" ei varmaan välttämättä ole fyysisesti juuri tuossa järjestyksessä?
Tarvii iltasella testata. Mulla oli ihan toisin päin toi releen kytkentä.
Noi moottorin "pistokkeet" ei varmaan välttämättä ole fyysisesti juuri tuossa järjestyksessä?
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Ne on todennäköisesti numerojärjestyksessä.
Maa ja moottoriin meneväthän sulla olikin tiedossa niin ne loput kaks on helppo päätellä...
Maa ja moottoriin meneväthän sulla olikin tiedossa niin ne loput kaks on helppo päätellä...
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
Olet sää Pete guru!
Nyt alko pelaan!
Tosin pientä häikkää on vielä.
Moottorin.nopealla puolella kaikki releen aikajaksot toimii.
Hitaalla puolella vain pisin tihkujakso 15sek. 10sek. Viiveellä moottori saattaa pyöriä vaikka 3 kierrosta ennen kuin pysähtyy. Hitaimmalla ajalla se pörrää koko ajan ympyrää.
Ihan kuin se syöttövirta olisi liian pitkään päällä ja se ehtisi aina käynnistää seuraavankin kierroksen.
Pitää huomenna tehdä kunnon johdotukset ja koittaa myös releen toisia pistokkeita.
Ps. Onko vaikea homma saada tuota moottoria pyörimään vieläkin hitaammin tuon kierroksensa?
Nyt alko pelaan!
Tosin pientä häikkää on vielä.
Moottorin.nopealla puolella kaikki releen aikajaksot toimii.
Hitaalla puolella vain pisin tihkujakso 15sek. 10sek. Viiveellä moottori saattaa pyöriä vaikka 3 kierrosta ennen kuin pysähtyy. Hitaimmalla ajalla se pörrää koko ajan ympyrää.
Ihan kuin se syöttövirta olisi liian pitkään päällä ja se ehtisi aina käynnistää seuraavankin kierroksen.
Pitää huomenna tehdä kunnon johdotukset ja koittaa myös releen toisia pistokkeita.
Ps. Onko vaikea homma saada tuota moottoria pyörimään vieläkin hitaammin tuon kierroksensa?
Re: Pyyhkijän moottorin tihkutoiminnon tekeminen
No tiedä nyt mistään gurusta... mutta kun työkseen sähköjen kans pelaa niin jotain siitä väkisinkin ymmärtää ;)
Tuo moottorin kätös hitaammalla nopeudella kuulostaa kyllä hieman oudolta, etenkin jos nopealla toimii hyvin.
Voisikohan sen releen toiminnassa olla jotsin hämärää... voit vaikka laittaa sen toisen koskettimen vilkuttamaan lamppua niin näet miten sieltä tulee pulsseja.
Nopeutta saa alemmaksi pienentämällä moottorin jännitettä esim sarjavastuksella releen ja moottorin välissä (tai laittamalla sopivan määrän diodeja väliin). Tosin voimakin pienenee samalla.
Sarjavastuksella lämmityslaitteen puhallinnopeuttakin useinmiten säädetään..
Tuo moottorin kätös hitaammalla nopeudella kuulostaa kyllä hieman oudolta, etenkin jos nopealla toimii hyvin.
Voisikohan sen releen toiminnassa olla jotsin hämärää... voit vaikka laittaa sen toisen koskettimen vilkuttamaan lamppua niin näet miten sieltä tulee pulsseja.
Nopeutta saa alemmaksi pienentämällä moottorin jännitettä esim sarjavastuksella releen ja moottorin välissä (tai laittamalla sopivan määrän diodeja väliin). Tosin voimakin pienenee samalla.
Sarjavastuksella lämmityslaitteen puhallinnopeuttakin useinmiten säädetään..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa