vikalukija ei löydä absia?
Valvoja: ffp jäsenet
vikalukija ei löydä absia?
Terve
Meillä on tuollainen vw polo 1.4 aut.2002 potilas, jossa abs valo alkoi palaa..no paikallinen Autoasi luki vikaa ja sai näyttöön 011B pyörintäanturi(mekaaninen vika?) 04FC pumpun moottori katkos/maissa/plussan oikosulku..no siellä vaihdettiin pumpun palanut sulake 40A ja se pyöränanturi jäi omaan vaihtoon. Pihalla kun auto ei liikkunut niin abs valo ei palanut, mutta heti kun lähdettiin liikkeelle valo sytty. Vaihdettiin pyörän anturi ja vietiin auto taas vikalukuun..siellä oli käytössä VCDS?-code lukija ja se ei löytänyt koko abs järjestelmää??..johtosarjoja tutkittiin silmämäärin ja liittimet puhdistettiin ..mutta ei? Abs sulake ei ole enää palanut..mistähän nyt alkas vikaa etsii...
matti
Meillä on tuollainen vw polo 1.4 aut.2002 potilas, jossa abs valo alkoi palaa..no paikallinen Autoasi luki vikaa ja sai näyttöön 011B pyörintäanturi(mekaaninen vika?) 04FC pumpun moottori katkos/maissa/plussan oikosulku..no siellä vaihdettiin pumpun palanut sulake 40A ja se pyöränanturi jäi omaan vaihtoon. Pihalla kun auto ei liikkunut niin abs valo ei palanut, mutta heti kun lähdettiin liikkeelle valo sytty. Vaihdettiin pyörän anturi ja vietiin auto taas vikalukuun..siellä oli käytössä VCDS?-code lukija ja se ei löytänyt koko abs järjestelmää??..johtosarjoja tutkittiin silmämäärin ja liittimet puhdistettiin ..mutta ei? Abs sulake ei ole enää palanut..mistähän nyt alkas vikaa etsii...
matti
Viimeksi muokannut MattiP, 24.8.2016 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vikalukija ei löydä absia?
Tuollaisista kyse ja ovat akun päällä? Kai olette mitanneet kummatkin puolet ko. sulakkeesta miinusta vasten että varmasti on ehjä, sekä naapurista myös samanlaiset? Mulla kerran oli yksi vastaava tilanne ja äijä väitti kivenkovaa että sulakkeet on katottu ja ehjät, niin vain oli murtunut keskeltä tuollainen liuska mutta eipä sitä kuuskymppinen äijä silmillään enää erottanut.
Mittasin vaan että yhdeydessä on, kun silmämäärin näytty ehjältä...mutta olenkin jo liki 60:tä...voisin mitata maatavasten varoiksi..Onko muuten täällä Janakkalan Turengin lähellä sellaisia harrastajia jolla tuollaisia lukuvehkeitä on ja taitoa sen käyttöön?
Matti
Matti
viewtopic.php?f=6&t=65197
Tuon ketjun voi kahlata läpi jos löytyisi naapurista avustaja, jos ei ja Tampereelle jos on jotain asiaa niin minä pystyn avustamaan.
Tuon ketjun voi kahlata läpi jos löytyisi naapurista avustaja, jos ei ja Tampereelle jos on jotain asiaa niin minä pystyn avustamaan.
Kiitos vinkistä! ja kävin mittaamassa nuo sulakkeet ja sama jännite menee läpi kaikista..mulla oli wanhassa läppärissä autodata jossa oli aika hyvin noita liittimien mittauspisteitä joista voisi ainakin tarkistaa että tuleeko sinne abs yksikköön yleensä mitään tarvittavaa jännitettä ym. mutta en saa tuota romuläppäriä sen vertaa auki että näkis onko siellä mittausohjeita. Voisi ainakin sen tarkistaa että onko se nyt ihan pimee..vaikka miksi se nyt olis yhtäkkiä pimennyt...tai mistä näistä tietää...
Terve
no tämä potilas ei vaan ala pelaa...onko mahdollista mitata siitä pyörän abs anturin liittimestä pyörää pyörittäen saako /toimiiko anturi? minulla ei ole oskiloskooppia mutta muita elektroniikan mittausvälineitä kylläkin. Eli jos pyöritän ko.pyörää/napaa voinko jotenkin tutkia saako anturi pulssia? kyseessä napa jossa laakerissa anturin vastine.
no tämä potilas ei vaan ala pelaa...onko mahdollista mitata siitä pyörän abs anturin liittimestä pyörää pyörittäen saako /toimiiko anturi? minulla ei ole oskiloskooppia mutta muita elektroniikan mittausvälineitä kylläkin. Eli jos pyöritän ko.pyörää/napaa voinko jotenkin tutkia saako anturi pulssia? kyseessä napa jossa laakerissa anturin vastine.
Joo, ohmeja voi anturista mitata, ja heitellä pitäis arvojen kun on liikettä.
Ok, kiitos ..siis testailee..
Anturista suoraan mitattuna on vastus 24 ohmia ja vaikka sen anturin nenässä heiluttelee rautaa tai kestomagneettia (en tiedä kuinkapäin nuo kelat on..) niin vastusarvo ei muutu..siis onko motonetin anturi kystä..vai mittaustapa väärä?
Jatkan vielä..joissain autoissa ilmeisesti tuo kela liipasussa saa aikaan myös nimellisen jännitteen..? kokeilin mitata 0..0.5V (analogisella mittarilla) tuottaako anturi jännitettä kun lähellä liipasee rautaa tai magneettia..mutta viisari ei värähdä..
Äkkiseltään kuulostaa mäsältä anturilta, 1.5 kilo-ohmia olis likempänä totuutta.
Jatketaan tätä itsetukiskeluu...kokeilin löytää liitoksen/liittimen tuosta vas. etupyörän anturille menevästä johdosta että voisi tarkistaa onko johto ehjä..no tuntuu että puoli autoa on kohta purettu, mutta sen johdon liitosta ei vaan löydy..pyöränkotelosta se liittyy sivuvilkun johtoon ja painuu pyyhkijäkoteloon kadoten jonnekin..voi per..le näitä vehkeitä..yritin löytää kaaviota josta voisin jostain liittimestä mitata kontaktin läpimenon..mutta sellaista kaaviota en löytänyt...liittimen anturin pään voisi myös mitata kun tietäisi mitä sinne pitäis tulla tai olla tulemattta...Onko jollain kaaviota jonka pohjalta voisi jostain liittimestä(abs ecu?) tarkistaa tuon johdon yhteyden anturille?
Tuollahan noita olis..mutta eipä tuo venäjä oikein taivu...
http://vwts.ru/brake/abs_esp_service_rus.pdf
http://vwts.ru/brake/abs_esp_service_rus.pdf
Terve
Jossain keskustelussa kirjotettiin että abs pyöränanturin (etu vas.) johdon liitos olisi siinä pyöräkotelon läpivientikumissa pyyhkijänkoteloon? Mutta keskustelu koski wanhempaa mallia ..en nyt kyllä uskalla alkaa nykiä sitä kumista läpivientiä alas..jos se liitos ei ole siinä..rikon silloin ehkä kumminkin ehjän johdon...
Jossain keskustelussa kirjotettiin että abs pyöränanturin (etu vas.) johdon liitos olisi siinä pyöräkotelon läpivientikumissa pyyhkijänkoteloon? Mutta keskustelu koski wanhempaa mallia ..en nyt kyllä uskalla alkaa nykiä sitä kumista läpivientiä alas..jos se liitos ei ole siinä..rikon silloin ehkä kumminkin ehjän johdon...
Kyllä se samanikäisessä passatissa on just siellä, nyppäät sen kumilätkän irti niin takaa löytyy ensimmäinen liitos anturille. Mistä tuon mittauksen sitten suoritit jos et tuolta?
Terve
Mittasin suoraan anturin piikeistä...ja tyhmästä päästä kärsi taas koko ruumis..eihän mun tarvinnut sitä liitosta etsiä kun mittasin kaikkien abs yksikön pinnit ja sieltä löyty kontakti anturin johdon anturinliitos nastoihin eikä johdot ollut keskenään kontaktissa eikä kummatkaan maissa, eli silloin johto pitäis olla ehjä...eli nyt huomenna taas uusi pyöränanturi ja mittari kiinni anturin pinneihin ja pyörittäen napaa, pitäis jotain sykliä ulos tulla..tai sitten ollaan taas apeina...
Mittasin suoraan anturin piikeistä...ja tyhmästä päästä kärsi taas koko ruumis..eihän mun tarvinnut sitä liitosta etsiä kun mittasin kaikkien abs yksikön pinnit ja sieltä löyty kontakti anturin johdon anturinliitos nastoihin eikä johdot ollut keskenään kontaktissa eikä kummatkaan maissa, eli silloin johto pitäis olla ehjä...eli nyt huomenna taas uusi pyöränanturi ja mittari kiinni anturin pinneihin ja pyörittäen napaa, pitäis jotain sykliä ulos tulla..tai sitten ollaan taas apeina...
Mittaile vertailun vuoksi toisesta toimivasta kulmasta niin on helpompi tulkita mittaustuloksia ;)
Ja yleismittarilla kun mittailee, niin jännitettä mitataan silloin kun pyöritellään pyörää. Voi kokeilla sekä tasa-, että vaihtojännitettä mitata. Kumpi vaan on herkempi. Tapahtuu noi jännitteen vaihtelut melko tiuhaan jo pienelläkin pyörintänopeudella.
Terve
Olen laittanut sorviin pyörimään wanhan etunavan jossa vastaava magneettilaakeri ja tarjonnut sitä motonetin anturia siihen magneettikehän läheisyyteen mutta mitään pulssia ei tule näkyviin...tänään saan uuden anturin ja kokeillaan testata tulisiko siitä pulssi..pahus kun piti heittää kierrätykseen wanhat oskiloskoopit, nyt niistäkin olisi ollut hyötyä..
Olen laittanut sorviin pyörimään wanhan etunavan jossa vastaava magneettilaakeri ja tarjonnut sitä motonetin anturia siihen magneettikehän läheisyyteen mutta mitään pulssia ei tule näkyviin...tänään saan uuden anturin ja kokeillaan testata tulisiko siitä pulssi..pahus kun piti heittää kierrätykseen wanhat oskiloskoopit, nyt niistäkin olisi ollut hyötyä..
terve
No nyt on taas päästy polon ikuisen abs vian ääreen..pitäisi löytää nyt toinen abs yksikkö jonka voisi kytkeä kokeeksi kiinni , jos vika nyt kumminkin on siinä yksikössä. löytyikö kenenkään ylisiltä jouten tälläistä (ehjää) abs pumppua/ecua, malli on Ate ja numerot:
9N 6Q0 614117 H ja 6Q0 907379 L
No nyt on taas päästy polon ikuisen abs vian ääreen..pitäisi löytää nyt toinen abs yksikkö jonka voisi kytkeä kokeeksi kiinni , jos vika nyt kumminkin on siinä yksikössä. löytyikö kenenkään ylisiltä jouten tälläistä (ehjää) abs pumppua/ecua, malli on Ate ja numerot:
9N 6Q0 614117 H ja 6Q0 907379 L
Oletko saanut yhteyden siihen ABS-yksikköön? Siihen voisi koittaa ottaa yhteyttä yksinään, eli muut pois väylästä tai lukija suoraan kiinni abs-yksikköön jollei muuten löydy.
Sitten kun on yhteys, niin vaihdat anturit keskenään ja katsot siirtyykö vika toiselle puolelle.
Sitten kun on yhteys, niin vaihdat anturit keskenään ja katsot siirtyykö vika toiselle puolelle.
Terve
kiitos vastauksestasi! ei ole minulla sellaista lukijaa jolla voisin tuon testin tehdä..eli ajattelin vaan koettaa kytkeä toisen (oletettavasti ehjän) pumpun ns. rinnalle ja katsoa vieläkö valo palaa vaikka auto ei liikukkaan..ja sitten voisi vaikka hieman liikahtaa antaen sen oman olla vaan nestelinjoissa kiinni..kuulostaako huonolta ajatukselta..?
viimeksi kun sitä vikakoodia yritettiin saada ..niin lukija ei löytänyt abs yksikköä lainkaan...
kiitos vastauksestasi! ei ole minulla sellaista lukijaa jolla voisin tuon testin tehdä..eli ajattelin vaan koettaa kytkeä toisen (oletettavasti ehjän) pumpun ns. rinnalle ja katsoa vieläkö valo palaa vaikka auto ei liikukkaan..ja sitten voisi vaikka hieman liikahtaa antaen sen oman olla vaan nestelinjoissa kiinni..kuulostaako huonolta ajatukselta..?
viimeksi kun sitä vikakoodia yritettiin saada ..niin lukija ei löytänyt abs yksikköä lainkaan...
Yksikön vaihto ei välttämättä onnistu ilman tietokonetta, että saa "uuden" boxin keskustelemaan auton kanssa, saattaa joutua ohjelmoimaan alustanumeron ja koodauksen sinne.
..no eipä tietysti....kyllä nämä nyky vempulat on kiusallisia vehkeitä..per..le auto keskustelee!! että wanhaa koneteknikkoa osaa nyppii!! onneksi pihassa on 56 vuotta wanha ajopeli ..se ei keskustele, vaan menee kun käsketään...
-
- -
- Viesti:
Mutta yksikköön siis kuitenkin pääsee diagnostiikalla käsiksi jos vika oli yksikössä.
Ei kai ABS-yksikkö alustanumerosta tiedä mitään missään autossa?
Ei kai ABS-yksikkö alustanumerosta tiedä mitään missään autossa?
Niin, tuo ei ollut tieto, vaan toteamus, jos joku kyseisen osan vaihtanut voisi kertoa.
Muun merkkiseen autoon olen tuollaisen yksikön joutunut ohjelmoimaan, kun ei hyväksy käytettyä osaa kun eri VIN.
Muun merkkiseen autoon olen tuollaisen yksikön joutunut ohjelmoimaan, kun ei hyväksy käytettyä osaa kun eri VIN.
-
- -
- Viesti:
Itellä riitti A3:ssa koodaus. Tosin sen sain vanhasta kun yhteys toimi.
Ihan mielenkiinnosta, mikä merkki on noin ikävä että alustanumeron tarvii?
Ihan mielenkiinnosta, mikä merkki on noin ikävä että alustanumeron tarvii?
Kuorma-autot, Volvo ainakin. Muissakin merkeissä ohjainlaitteita "merkitty" alustanumerolle.
No niin..tänään pitäis "uusi" abs yksikkö tulla...onko tuossa vaihtotyössä jotain nokkelaa vinkkiä miten kannattaisi edetä? eli onko näin että ensin kokeilen kytkeä vaan sähköt ilman että irroitan nestelinjoja, ja toimiiko vai ei ..johtaako johonkin päätelmää? jos toimii niin ensin nestelinjat ja sitten irti rungosta..onko nestelinjojen purkamisessa jotain erityistä huomioitavaa? hyvät vinkit nyt kehiin jos niitä on...
-
- -
- Viesti:
Mulla ei Audissa vaatinu mitään kikkailua. Vanha pois, uus tilalle, ilmaus ja koodaus.
Jos putket ei osoita selvästi mihin reikään kuuluu, ni pistä muistiin niiden paikat. Itellä oli taiteltu sellasiin asentoihin ettei voinu erehtyä.
Jos putket ei osoita selvästi mihin reikään kuuluu, ni pistä muistiin niiden paikat. Itellä oli taiteltu sellasiin asentoihin ettei voinu erehtyä.
Homma melkein etenee...sain viimein englannista "uuden" abs yksikön (kunhan suomen posti sen ensin viikoksi hävitti..) laitoin ensin tämän uuden vain johtoihin ja abs valo sammui jes! sitten kytkin yksikön nesteisiin ja valo oli sammuksissa edelleen..sitten kokeilin hieman ajaa ja hetken päästä se valo taas syttyi. No jo aiemmin sain alan tietäjiltä täällä foorumilla ohjeen että tuo uusi yksikkö pitäis koodata tähän autoon...ja seuraava kysymys olisikin, löytyykö sellaista kaveria joka voisi tämmöisen homman tehdä? ja kun auto on nyt katsastamatta niin toivoisin että tämän voisi suorittaa lähellä tätä hämeenlinna/riihimäki akselia..sinne voisi vielä auton "toimittaa" ilman suurempia kommervenkkejä...pitäis alkaa kohta saaada tämä polo jo kuntoon ..vaimo kohta nylkee mut...hommasta saa tietysti korvauksen ,ei sitä talkoilla tarvi tehdä..t.matti
-
- -
- Viesti:
10 km/h kun tulee täyteen niin tekee itsetestin ja valo syttyy?
Saatko jostain sen viisinumeroisen koodauksen mikä siihen kuuluu? Jos on tallessa joku vanha VCDS:n vikakoodiloki niin siellä ABS:n kohdalla se pitäisi lukea.
Ite oon HML viikonlopun, mutta VCDS on kiinankopio, jolla tuskin koodaus toimii, eikä koodauksesta arvaustakaan...
Edit: Oiskohan se tossa?
Saatko jostain sen viisinumeroisen koodauksen mikä siihen kuuluu? Jos on tallessa joku vanha VCDS:n vikakoodiloki niin siellä ABS:n kohdalla se pitäisi lukea.
Ite oon HML viikonlopun, mutta VCDS on kiinankopio, jolla tuskin koodaus toimii, eikä koodauksesta arvaustakaan...
Edit: Oiskohan se tossa?
Terve
tuossa ensimmäisessä testauksessa "jolloin testeri ilmeisesti vielä löysi abs yksikön", siis sen wanhan jo vaihdetun..ei ole muuta mainintaa kun lasku ja viesti..koodit 011B ja 04FC,,ja tästä sitten tämä rumba aloitettiin...
tuossa ensimmäisessä testauksessa "jolloin testeri ilmeisesti vielä löysi abs yksikön", siis sen wanhan jo vaihdetun..ei ole muuta mainintaa kun lasku ja viesti..koodit 011B ja 04FC,,ja tästä sitten tämä rumba aloitettiin...
-
- -
- Viesti:
Eiku aattelin että jos on aiemmin ajettu VCDS:llä ABS:n diagnostiikka niin koodaus on näkynyt siinä.
Tämä polo on ollut aika onnekas näihin päiviin asti..siitä ei taida muistaakseni pahemmin mitään luettu,,autolla on ajettu vähän reilut 80 tkm..ja kohta näyttää siltä että paljon enempää ei tulekkaan..
matti
matti
No niin polo on taas mukana pelissä...suur kiitos palstalaiselle vikakoodilukija vierailusta!
uusi abs yksikkö pelaa ja lisäksi löyty vielä kiukutteleva pyöränanturi, tai ei anturi vaan tarvike laakerista (navasta) oli magneettinen rengas menettänyt magneettisuutensa ..kokeiltiin heiluttelemalla magneettia anturin läheisyydessä ja wanhalla laakerivaurion saaneella laakerilla ja silloin ohjelma näytti pulssin ok...eli vaihdoin tilalle uuden navan ja nyt kaikki vörkkii..jes! ei ehtinyt vielä rouva mua nylkee..saadaan polo taas baanalle. kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille .
matti
uusi abs yksikkö pelaa ja lisäksi löyty vielä kiukutteleva pyöränanturi, tai ei anturi vaan tarvike laakerista (navasta) oli magneettinen rengas menettänyt magneettisuutensa ..kokeiltiin heiluttelemalla magneettia anturin läheisyydessä ja wanhalla laakerivaurion saaneella laakerilla ja silloin ohjelma näytti pulssin ok...eli vaihdoin tilalle uuden navan ja nyt kaikki vörkkii..jes! ei ehtinyt vielä rouva mua nylkee..saadaan polo taas baanalle. kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille .
matti
-
- -
- Viesti:
Mistä löysit oikean koodin?
H. Jormalainen kirjoitti:Mistä löysit oikean koodin?
Terve
En osaa tuohon vastata..tämä alan mies näppäili laitteistoaan ja kävi läpi kokoonpanoa ..välillä pumput surisi ja valot ym. välkky, polkimet nypytti jne ..käsittääkseni se homma kävi helpomman kautta, eli olisi voinut olla vaikeampikin..mutta en osaa tosiaan tuohon vastata, minä olin tuossa vaiheessa vain seuramies..mun rooli astui kuvaan sitten kun alettiin käsittelemään "rautaa"..
matti
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”