Jarruttaessa nypyttää poljinta
Valvoja: ffp jäsenet
Jarruttaessa nypyttää poljinta
Jonkun aikaa tehnyt jo sitä, että juuri ennen pysähdystä tuntuu pientä nypytystä jarrupolkimessa. Arvelin aikaisemmin, että johtuisi abs-anturin jostain nopeusheitosta pienissä nopeuksissa enkä sen kummemmin asiaa arvuutellut. Nyt kuitenkin jostain syystä syttyi vikavalo ja abs+vetoluistonesto on pois pelistä(luen vikakoodit viikonloppuna tähän liittyen). Sama nypytys tuntuu kuitenkin vielä polkimessa hitaassa vauhdissa, ei siis ole enää kiinni abs-anturin nopeuseroista eri renkaiden kesken. Voimakkuus on ihan murto-osa siitä, miten se tuntuu kun absit toimivat renkaan lukkiutuessa. Eli ei siis kovin voimakas, mutta havaittavissa.
Mitä olisi vaihtoehtona tarkistuslistalle? Muistan lukeneeni jonkun aiheen tai viestin tähän liittyen, mutta ei vaan hakusanat taas ole kohdallaan vaikka miten yrittää.
Etulevyt+palat+nesteet on vaihdettu helmikuussa merkkihuollossa alkuperäisosilla, joten niissä ei varmaan ole vikaa.
Mitä olisi vaihtoehtona tarkistuslistalle? Muistan lukeneeni jonkun aiheen tai viestin tähän liittyen, mutta ei vaan hakusanat taas ole kohdallaan vaikka miten yrittää.
Etulevyt+palat+nesteet on vaihdettu helmikuussa merkkihuollossa alkuperäisosilla, joten niissä ei varmaan ole vikaa.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Mikä auto?
Kannattaa tarkastaa (tarkastuttaa) abs kehä, voi olla poikki etenkin edestä.
Kannattaa tarkastaa (tarkastuttaa) abs kehä, voi olla poikki etenkin edestä.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Toinen "kiinankaapeleista" sanoi yhteistyösopimuksen irti. Kokeillaan toisella huomenna, jos sais vikakoodeja ulos...tuo kehän rikkoontuminen voi tottakai olla syy abs-valon palamiseen, mutta lähinnä tuohon polkimelta tulevaan nypytykseen etsin syytä nyt. Ja autohan oli Skoda Octavia 1.9 TDI 2001.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Se kehä halkeaa, jolloin siihen tulee pidempi välihampaiden kohdalle jolloin ajotietokone luulee että toinen pyörä tarvitsee jarrutusta, tämä ¨jarrutus¨ tuntuu nypytyksenä kuten abs talvella lukkojarrutuksessa ja samalla kuuluu abs ominainen ¨jurina¨
Itsellä kehän halkeaminen ei sytyttänyt valoa, auto vaan luuli että pyörä ns pyörii hitaammin kun toinen jolloin tulkitsee toisen lukkiutuneen
Itsellä kehän halkeaminen ei sytyttänyt valoa, auto vaan luuli että pyörä ns pyörii hitaammin kun toinen jolloin tulkitsee toisen lukkiutuneen
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Lukaisin vikakoodit ja oikealta takaa on anturi vissiin rikki. Liitin oli kunnossa, kun käytin tänään irti. Johtokin oli ehjä. Mut jokatapauksessa, tuon oikean taka-anturin takia ei ole koko abs-järjestelmä enää käytössä --> mikä aiheuttaa tuon polkimella tuntuvan nypytyksen? Ei sikäli haittaa ajoa millään lailla, ellei ole oire jostain vakavammasta viasta.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Nypytyksen voi aiheuttaa kuluneet/kierot jarrulevyt.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Tämäkin jo pohdiskeltu omassa mielessä, mutta edessä uudet levyt ja palat mallia marmoritiski. Takana voi olla vähän kieroa, mutta ei niin paljoa, että valtavan kovasti tuntuisi "perstuntumalla" tai polkimella. Eikä tuo tunnu muutenkaan samanlaiselta, oon ajanut kieroilla levyillä sekä omilla,että kavereiden autolla. Mites tuon tehostajan/alipainepumpun toiminta loppumetreillään, voisiko se antaa vastaavanlaiset oireet? Ei ihan huvikseen viitsisi sitäkään vaihtaa.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
A4 B5 sanoi Krrrr viime metrillä jarruttaessa kun ABS-kehä oli poikki takana.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Pitänee tarkistaa tuo takakehä anturin vaihdossa. Satulan ja levynhän se käytättää irti + anturin jyrsityttää irti ja kiinnityspulttikin varmaan katkeaa... Parkkipaikalla koitan tehdä tuon, ja silloin yritän tehdä tuon mahd. pikaiseen ennenkuin on naapurit ohjeita antamassa :)
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Itselläkin nypyttäny on-off noin vuoden päivät, mutta oli vaikea erottaa tuleeko se tuntuma polkimesta, vai kuskin puolen etujarrusta.
No, nyt joku aika sitten kesärenkaita vaihtaessani herkistelin etupään palat ja jarrusatulan liukupultit ja huomasin, että edellisen omistajan aikaan joku oli kiristänyt alemman liukupultin niin tiukkaan, että kierteet olivat lähteneet lähes kokonaan olka-akselista. Liukupultti siis pääsi heilumaan aika lailla ja näin ollen koko satula pääsi kallistumaan pystysuunnassa puolelta toiselle ja aiheutti tuollaista värähtelyä.
No, nyt joku aika sitten kesärenkaita vaihtaessani herkistelin etupään palat ja jarrusatulan liukupultit ja huomasin, että edellisen omistajan aikaan joku oli kiristänyt alemman liukupultin niin tiukkaan, että kierteet olivat lähteneet lähes kokonaan olka-akselista. Liukupultti siis pääsi heilumaan aika lailla ja näin ollen koko satula pääsi kallistumaan pystysuunnassa puolelta toiselle ja aiheutti tuollaista värähtelyä.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Eikös tuollaisen nypytyksen aiheuttajaa olisi näppärä rajata ottamalla abs-yksiköltä kokonaan sähkö pois. Jos nypytys tällöin katoaa niin se tulee syystä tai toisesta abs:ista, jos jatkuu edelleen niin sitten mekaaninen vika.
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Wuzzy kirjoitti:Itselläkin nypyttäny on-off noin vuoden päivät, mutta oli vaikea erottaa tuleeko se tuntuma polkimesta, vai kuskin puolen etujarrusta.
No, nyt joku aika sitten kesärenkaita vaihtaessani herkistelin etupään palat ja jarrusatulan liukupultit ja huomasin, että edellisen omistajan aikaan joku oli kiristänyt alemman liukupultin niin tiukkaan, että kierteet olivat lähteneet lähes kokonaan olka-akselista. Liukupultti siis pääsi heilumaan aika lailla ja näin ollen koko satula pääsi kallistumaan pystysuunnassa puolelta toiselle ja aiheutti tuollaista värähtelyä.
Tuosta ei ole etusen liukutappeja irroiteltu minun aikana (9-vuotta), mutta jos ne on väljistyneet niin paljon, niin voisihan sekin sitä tehdä kai..?
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
pete73 kirjoitti:Eikös tuollaisen nypytyksen aiheuttajaa olisi näppärä rajata ottamalla abs-yksiköltä kokonaan sähkö pois. Jos nypytys tällöin katoaa niin se tulee syystä tai toisesta abs:ista, jos jatkuu edelleen niin sitten mekaaninen vika.
Sulake olisi kai numero yhdeksän, 5A kooltaan ja ohjaukseen käytellään koosta päätellen? Vai onko jossain joku isompi vielä, joka pitäisi varuilta ottaa pois?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Jarruttaessa nypyttää poljinta
Akun päällä taitaa olla kaksi, mutta kai yksikin riittää saamaan ton vikatilaan ja siten pois päältä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa