Ja löytyihän se kori. Itse asiassa jo kesällä, mutta hintapyyntö oli jotain aivan luokatonta siihen nähden, että auto oli seissyt pari vuotta. Loppuvuodesta hinta kuitenkin asettui satasien tasolle, joten joulun välipäivinä heitin traikun ruotsalaisen alkoholistiperhesuihkarini jatkoksi ja kävin hakemassa Jetalle uuden elämän 194tkm ajetun 2 litraisen AGG bensamoottorisen korin muodossa. Värikin oli sama nätti LR5V. Kaupat tein jo pelkästään sen perusteella, että polvistuin maahan tutkaisemaan pohjaa, joka oli yhtä ruosteettoman neitseellinen kuin tehtaalta lähtiessään. Tietty korissa oli myös sähkökattoluukku, joka himotti kovinkin paljon. Ehkäpä osasyyllisenä auton hyvään kuntoon on Ruåtsissa alkanut elämä, joka tuskin on tiesuolasta tiennyt tuon taivaallista. Autohan ei juurikaan halunnut käynnistyä kuin onneksi sen kerran, jolloin se ajettiin trailerille. Auto pihaan muiden seuraksi ja muutaman hetken, eli parin viikon ajan kotona parinkympin pakkasessa puuhasteltuani käynnistymättömyyden syylliseksi paljastuivat pumpun ja ecun releet, joten nyt auton pystyi ajamaankin siirtokilvillä elinsiirtokohteeseen. Matkalla ratista kahdella kädellä kiinni pitäessäni muistin, että miten tärkeitä ehjät taka-akselin puslat ovatkaan auton hakiessa suuntaa jos toistakin suorallakin tiellä.


Maanpinnan alapuolella, erään päijäthämäläisen pikkukylän omakotitalon kellarissa alkoi sitten taas tapahtumaan. Bensapaketille heitettiin nopeat hyvästit ja se sai sähköineen uuden kodin kohtuullisen vauhdikkaasti, vaikka pelkäsinkin päätyväni tekemään vielä jotain häröä tuosta motorista. Pelkotiloista päästyäni alkoi armoton vanhan korin purkaminen ja lähes kaikki osat saivat korista lähteä, nekin joilla tuskin on mitään virkaa. Surkuhupaisaa on vertailla autojen sisäkuvia, jossa koskematon sisäpohja haastaa useamman kerran, joskus hyvin huolimattomastikin paikatun ja puoli miljoonaa veivatun weetabixin. Vanha kori kärrättiin hautajaissaattueen mukaisin menoin kellarista pihalle Prodigyn Diesel powerin soidessa päässäni jatkuvalla loopilla ja muistokahvien ryystämisen jälkeen raivattiin vanhasta korista poistettujen osien keskelle uudelle elämälle tilaa.




Isona ajatuksena on rakennella tästä "Vollaustattung" henkisesti pienellä race-lisällä harrastekesäkäyttiskruisailumikälie-paketti. Sähkölasit joka oveen löytyivät työpaikan lähistöllä olleesta purkugolffista, jota helmikuisessa vesisateessa kävin väkivalloin kohtelemassa. Suureksi ihmetyksekseni sain myös koko sähkölasien johtosarjan autosta pihalle ja testailin tallissa varmuuden vuoksi paketin toimivuuden. Recarot ja lattiamatot tuli pestyä Demonin toimesta ja kyllähän sitä kuraa riitti. Nyt on sitten kiva istua puhtaalla jakkaralla autossa, joka ei välttämättä haise hetkeen yhtään millekään. Nuhraantuneen mokkaratin pesaisin kissasaippualla ja kyllä se taas kerran koki uudelleensyntymisen, varsinkin kun sen sai nyt pestyä irrallaan. Täydellinen climatronic on ollut haussa, mutta ainakin asennus taitaa jäädä ensi talven projektiksi, koska konehuoneen puolella voi tulla tekemistä palikoiden sovittelun suhteen.


Toivottavasti tässä kuukauden aikana saadaan vehkeet nippuun ja toukokuulla muutoskatsastettua koko hässäkkä. Alustavien tunnustelujen mukaan, ei välttämättä olisi temppu eikä mikään saada tuota katsastettua 200hv pintaan - ihan vaan puhtaan vittuilun vuoksi. Eikä se inssi kuitenkaan uskoisi, jos väittäisin naama peruslukemilla tuota 75hv vakiomoottoriksi, joka on maalattu kivoilla väreillä ja korvaava ahdin on haettu kuorma-autosta.
Nopeet speksit:
- 1997 loppuvuoden Vento
- Vogtland coiloverit, vahvempia puslia ympäriinsä
- Audi S2 Girling 60 jarrut edessä, normilevyt takana, 25.4mm pääsylinteri
- Äsken mainitut päivittynee etupäästä Porschesta kotoisin oleviin kilkkeisiin.
- H&R 22/25mm vakaajat
- Sähkökattoluukku
- 4x sähkölasit
- Vento vr6 Recarot
- Cabrion mokkapintainen ratti
- USAosaa ympäriinsä
- SQ oldschool hifiä
- ym. jännää
EkoTD AAZ: (lue lisää projektitopicista)
- AHUn vahvistetulla alakerralla
- PD kampuralla ja veiveillä
- 11mm Ivecon muokattu pumppu
- BW K26 ahdin MANista
- 700x140x65mm välijäähy
- 3" dp, 2,5" customputkisto
- Perässä 02m 6-lovinen loota vaihdevälin lyhentimellä.