Bensanhinta (taas kerran)
Valvoja: ffp jäsenet
Bensanhinta (taas kerran)
http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id16868.html
Antakaa vain lukkoa kun tein uuden aiheen mutta eikö ala mennä jo pikkuisen liian pitkälle?
//Edit : Sekä myös:
http://www.yle.fi/uutiset/talous/vasen/id16823.html
Antakaa vain lukkoa kun tein uuden aiheen mutta eikö ala mennä jo pikkuisen liian pitkälle?
//Edit : Sekä myös:
http://www.yle.fi/uutiset/talous/vasen/id16823.html
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Saakos tota 100LL:ää nykysin ostettua miten vapaasti. Aikoinaan kun 99 jäi pois, joutu lyijyllistä bensaa (100LL) metsästää kissojen ja koirien kanssa, kun lentokentät eivät saaneet myydä sitä. Silloinen crossipyörä nimittäin tykänny lyijyttömästä, vaan kone tykkäsi leipoa kiinni parin tunnin ajon jälkeen.
Silloin se maksoi n. 4,40 mk.
Silloin se maksoi n. 4,40 mk.
Vituttaa kun amerikkalaisten teot ja tapahtumat vaikuttaa niin paljon tuohon öljynhintaan. Tosin nythän öljynhinta on laskenut, mutta hinta se vain nousee.
Itselläkin kyllä muistui heti mieleen nuo pekkarisen puheet 1,4e "kipurajasta". :D
On tämä suomi melkoinen takapajula nuissa biodiesel ja muissa uusiutuvissa/vaihtoehto polttoaineiden käytön edistämisessä.
Itselläkin kyllä muistui heti mieleen nuo pekkarisen puheet 1,4e "kipurajasta". :D
On tämä suomi melkoinen takapajula nuissa biodiesel ja muissa uusiutuvissa/vaihtoehto polttoaineiden käytön edistämisessä.
"Biopolttoainedirektiivissä jäsenvaltiot on velvoitettu toimittamaan ennen kunkin vuoden heinäkuun 1. päivää komissiolle kertomus toteutetuista toimenpiteistä, joilla edistetään biopolttoaineiden käyttöä liikennepolttoaineina.
Suomi on saanut vuoden 2004 kertomuksesta komissiolta kaksi muistutusta siitä, ettei se ole edennyt biopolttoaineiden käytössä sovittuun tahtiin. Viimeinen muistutus on kuluvan vuoden heinäkuulta.(((Kolmannesta muistutuksesta asia menee rikkomusmenettelyyn.)))
4. Biodieselin tuotanto ja tuotantokapasiteetti Euroopassa
Biodieseliä on tuotettu teollisessa mittakaavassa EU:ssa vuodesta 1992, suurelta osin seurauksena EU:n antamista myönteisistä signaaleista. Nykyään teollisia tuotantolaitoksia on noin 40.
Suomessa biodieseliä valmistetaan noin 50 tonnia vuodessa. Direktiivin viitearvo edellyttäisi kuluvana vuonna 45 000 tonnin määrää"
"Neste aikoo nostaa bensan litrahintaa 13 senttiä. Huomiseksi kaavaillun hinnankorotuksen jälkeen bensa maksaa ennätykselliset yli euro 40 senttiä litralta (8,32 mk).
Myös Teboil arvelee, että bensan hinta nousee lauantaihin mennessä noin 15 senttiä.
Nesteen edustajan mukaan korotukset tulevat voivaan viimeistään viikonloppuna. Dieselin ja polttoöljyn hinnannostopainetta ei arvioida yhtä kovaksi.
Hintoja nostavat hirmumyrsky Katrinan tuhot. Meksikonlahdella yhdeksän öljynjalostamoa on pois käytöstä.
Sitä, kuinka kauan ennätyskalliilla bensiinillä Suomessa ajetaan, ei tiedetä. Mikäli kyseessä on markkinoiden ylireagointi, hinta yleensä tasaantuu jo viikon kuluessa hintojen korotuksesta.
YLE24, Startel"
http://www.yle.fi/uutiset/talous/vasen/id16823.html
http://www.iltalehti.fi/2005/09/01/2005 ... 3_uu.shtml
Että näin, eipä ole pienillä yksityisillä huoltoasemillakaan helppoa, bensaa pitää myydä samoihin hintoihin kun muut isommat ketjut. Ja silloin se menee lähes ilmaiseksi, taasen jos hintaa nostaa niin se ei mene kaupaksi.
Kyllä tässä on monet yksityiset huoltamokauppiaat tiukilla. Konkurssit ei ole kaukana jos tätä menoa jatkuu bensan hinnan kehitys, kate on täysin olematon!
Bensiinin hinta pitäisi olla tällä hetkellä parin euron luokkaa jotta siitä jäisi kauppiaallekkin jotain käteen. No mutta se siitä ruikutuksesta
Veikkaisin, että Nesteen asemilla hinnan muutokset alkaa näkyä Maanantain ja Keskiviikon välillä. Tiistaina tulee meille kallis lasti
No mutta nouseepahan Fortumin ja Neste Oilin osakkeet, ja osakesalkut pursuilee
Turhiapa tuosta hinnasta ruikuttamaan sen enempää, kun ei se mitään siihen auta.
Ajattelin vain kommentoida asiaa näin kauppiaan kannalta. Jotta ei se ole heleppoa meilläkään.
Myös Teboil arvelee, että bensan hinta nousee lauantaihin mennessä noin 15 senttiä.
Nesteen edustajan mukaan korotukset tulevat voivaan viimeistään viikonloppuna. Dieselin ja polttoöljyn hinnannostopainetta ei arvioida yhtä kovaksi.
Hintoja nostavat hirmumyrsky Katrinan tuhot. Meksikonlahdella yhdeksän öljynjalostamoa on pois käytöstä.
Sitä, kuinka kauan ennätyskalliilla bensiinillä Suomessa ajetaan, ei tiedetä. Mikäli kyseessä on markkinoiden ylireagointi, hinta yleensä tasaantuu jo viikon kuluessa hintojen korotuksesta.
YLE24, Startel"
http://www.yle.fi/uutiset/talous/vasen/id16823.html
http://www.iltalehti.fi/2005/09/01/2005 ... 3_uu.shtml
Että näin, eipä ole pienillä yksityisillä huoltoasemillakaan helppoa, bensaa pitää myydä samoihin hintoihin kun muut isommat ketjut. Ja silloin se menee lähes ilmaiseksi, taasen jos hintaa nostaa niin se ei mene kaupaksi.
Kyllä tässä on monet yksityiset huoltamokauppiaat tiukilla. Konkurssit ei ole kaukana jos tätä menoa jatkuu bensan hinnan kehitys, kate on täysin olematon!
Bensiinin hinta pitäisi olla tällä hetkellä parin euron luokkaa jotta siitä jäisi kauppiaallekkin jotain käteen. No mutta se siitä ruikutuksesta
Veikkaisin, että Nesteen asemilla hinnan muutokset alkaa näkyä Maanantain ja Keskiviikon välillä. Tiistaina tulee meille kallis lasti
No mutta nouseepahan Fortumin ja Neste Oilin osakkeet, ja osakesalkut pursuilee
Turhiapa tuosta hinnasta ruikuttamaan sen enempää, kun ei se mitään siihen auta.
Ajattelin vain kommentoida asiaa näin kauppiaan kannalta. Jotta ei se ole heleppoa meilläkään.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Tuolla on joitain linkkejä ja juttua Biodieselistä
http://www.jl-import.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=396
Ja tässä VW biodiesel http://www.limetti.fi/biodiesel/index.php?id=12
http://www.jl-import.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=396
Ja tässä VW biodiesel http://www.limetti.fi/biodiesel/index.php?id=12
Heikki J: katselin kanssa 45 minuuttia ja tosiaan pisti hymyilemään, kun siinä tankkasivat jonkun isännän rakkorin ja viimeisen tipan pistoolista se yrittäjä lipas sormellaan suuhunsa. Kyl mäkin voisin munkkirasvan käryllä päästää.
Saataisiin pakettipelloillekin käyttöä, kun valjastettaisiin ne rypsin tuottoon. Olihan siinä samassa juttua, että Hesburger alkaa valmistamaan polttoainetta (ilmeisestikin kiinteistöjen lämmitykseen) käytetystä paistorasvasta.
Saataisiin pakettipelloillekin käyttöä, kun valjastettaisiin ne rypsin tuottoon. Olihan siinä samassa juttua, että Hesburger alkaa valmistamaan polttoainetta (ilmeisestikin kiinteistöjen lämmitykseen) käytetystä paistorasvasta.
jihuu, pekkarinen kyllä saa syödä päänsä,nimittäin se mitä se sano ei tule toteutumaan, nythän tuo bensan hinta on kumminkin hyvä jättää entistä vähän kalliimaksi taas,saa valtio veroeuroja. mutta aina vaa kynitään lisää veroja nii mihin ne menee ne rahat?
noo ajellaa nii kauan että hinta on 2euroa sitten mä näytän kansainvälistä ja lähen tästä maasta pois.
noo ajellaa nii kauan että hinta on 2euroa sitten mä näytän kansainvälistä ja lähen tästä maasta pois.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paljonkohan bensan täytyy oikeasti maksaa ennenkuin valtio puuttuu peliin ?
Ei varmaan koskaan, eihän valtion päättäjät paljoo niitä ite maksa vaan me veronmaksajat.... et silleen.
Toisekseen, suomen lainsäädäntö on suuri pullonkaula vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämiselle ja käyttämiselle. Miksi kukaan haluaisi käyttää muuta, kuin bensaa kun siitä joutuu maksaa "dieselveron".
Viimeksi muokannut Flashmn, 1.9.2005 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
<= Tuohon kans häkäpönttö ;-)
Mörssäri: Mulla on Shellin Aviation -kortti itellä. Tosin avaimia kentälle ei ole... Joutuu lentokerhin kanssa hiukan kikkailemaan.
Kerran oli kerhon webbikameran kuvassa Audi samassa jonossa mr. Käyttöauton (Viitala) 2 -moottorisen yksityiskoneen kanssa :-D
Tosin otin sillon tynnyriin...
BTW: Miten järkätään yleislakko?
Mörssäri: Mulla on Shellin Aviation -kortti itellä. Tosin avaimia kentälle ei ole... Joutuu lentokerhin kanssa hiukan kikkailemaan.
Kerran oli kerhon webbikameran kuvassa Audi samassa jonossa mr. Käyttöauton (Viitala) 2 -moottorisen yksityiskoneen kanssa :-D
Tosin otin sillon tynnyriin...
BTW: Miten järkätään yleislakko?
MadMax rekalla hakee Venäjältä halpaa bensaa ;)
Tais siinä maikkarin ohjelmassa verottaja vielä itkee että ei voi alentaa veroa vaihtoehtopolttoaineille, kun pelkäävät, että sitä aletaan tuomaan ulkoa ja verohyöty valuu ulkomaille.
Itekkin voin luvata harkitsevani ajoneuvoa joka kulkee biodieselillä tai maakaasulla tai vaikka sillä vedellä, kunhan se on halvempaa eikä laitteiden hankintahinta aja mua konkurssiin...
Tais siinä maikkarin ohjelmassa verottaja vielä itkee että ei voi alentaa veroa vaihtoehtopolttoaineille, kun pelkäävät, että sitä aletaan tuomaan ulkoa ja verohyöty valuu ulkomaille.
Itekkin voin luvata harkitsevani ajoneuvoa joka kulkee biodieselillä tai maakaasulla tai vaikka sillä vedellä, kunhan se on halvempaa eikä laitteiden hankintahinta aja mua konkurssiin...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Redow kirjoitti:Bensiinin hinta pitäisi olla tällä hetkellä parin euron luokkaa jotta siitä jäisi kauppiaallekkin jotain käteen
Hmmm, ei se kate ole koskaan ollut montaa senttiä, saati 60 senttiä per litra. Ei todellakaan lähennellä paria euroa, eiköhän se pienikin huoltoasema ota edelleen sen oman pienen lisänsä siitä päältä oli sisäänostohinta mikä tahansa. Ongelmia varmaan tulee sitten jos yks kaks on ostanut kallista ainetta tankit täyteen ja hinta vaikka sattuisi laskemaan voimakkaasti (jota ei kyllä varmaan tapahdu juuri koskaan). Jos joka litrasta maksettaisi 60 senttiä kauppiaalle, niin kyllä bensamittarin pitäjillä olisi lokoisat oltavat, joka 50 litran tankkaus tuottaisi 30€ puhdasta voittoa. Eli lähinnä bensan myyntimäärät laskevat, ja sitä kautta kauppiaan voitto. Ei tämä nyt kauppiaan pussista ole kaikki pois, miksi sitä hintaa muuten nostettaisi?
jahas, jos kohta soittas vanhalle intti kaverille tonne rajan kupeelle et käy hakee pari tynnyrii gasoa mulle...ite sen hyvä käydä siel tankkaa ku jotain 50km rajalle... vois näillä bensan veroilla noi tiet parantua ku välillä tuntuu et pellolla ajaa.. kandanedustajat voi lopettaa sen taksilla ajelun.. ja maksas ite bensansa..
jahas, jos kohta soittas vanhalle intti kaverille tonne rajan kupeelle et käy hakee pari tynnyrii gasoa mulle...ite sen hyvä käydä siel tankkaa ku jotain 50km rajalle... vois näillä bensan veroilla noi tiet parantua ku välillä tuntuu et pellolla ajaa.. kandanedustajat voi lopettaa sen taksilla ajelun.. ja maksas ite bensansa..
Muuten ihan hyvä idea, mutta ei onnistu. Rajan yli saa verotta tuoda polttoainetankin sisällön lisäksi muistaakseni jonkun jerrykannullisen polttoainetta.
Tuli vaan mieleen, että jos/kun ne poliisit tarkastaa että diesel-autossa ei ole polttoöljyä, niin onko suuri homma tehdä vararengaskoteloon tai muuhun sopivaan paikkaan polttoöljylle sopivaa tankkia, joka ei näy ulospäin ja siitä liitännät polttoainejärjestelmään? Poliisit tarkastaisivat tällöin vain sen perinteisen diesel-tankin ja kuitenkin voisi ajella halvemmalla aineella.
Ja tämä ei ollut kehoitus tehdä kyseistä järjestelmää eikä kehoitus rikkoa lakia, vaan ainoastaan pohdintaa asiasta.
Ja tämä ei ollut kehoitus tehdä kyseistä järjestelmää eikä kehoitus rikkoa lakia, vaan ainoastaan pohdintaa asiasta.
Pelkkä bensan (+ yleensäkin polttoaineen) myynti on jo pitkään ollut aika kannattamatonta puuhaa katteen kannalta. Ja juurikin siksihän nuo kylmäasemat lisääntyvät, kun ei niistä oo isoille ketjuille juuri mitään kustannuksia ja onnettomat kate-eurotkin tulee "itestään". Veron osuushan se on suurin rasite polttoaineen myynnissä.
Onhan tää hanurista.
Matti M: Mihin perustat väitteesi, että öljyn hinta vain laskee? Viimeksi eilen öljyn hinta taas nousi ja barrelin hinta lähenteli 70 dollaria ja tänään varmaan raja puhkee...Ostakaa kansainvälisten öljy-yhtiöiden osakkeita ja kompensoikaa sillä öljyn ja sitä kautta bensan hinnannousu. Mm. Neste-oilin osake on noussut viikossa n. 17%...
Onhan tää hanurista.
Matti M: Mihin perustat väitteesi, että öljyn hinta vain laskee? Viimeksi eilen öljyn hinta taas nousi ja barrelin hinta lähenteli 70 dollaria ja tänään varmaan raja puhkee...Ostakaa kansainvälisten öljy-yhtiöiden osakkeita ja kompensoikaa sillä öljyn ja sitä kautta bensan hinnannousu. Mm. Neste-oilin osake on noussut viikossa n. 17%...
maspe: kuinkas ajattelit poistaa sen väriaineen. Ainakin ocussa on polttoainesuodattimelta lähtevä vai oliko se tuleva letku kirkas, joten ei tartte polliisisedän tutkailla tankin sisältöä, kun jo kärähtää.
Joku joskus jossain mainitsi, että veli venäläisellä olisi jotain väripatruunoita joilla saisi pöllöstä punaisen värin pois... tosin nykydieselin polttoainepumppu ei kait tykkää oikein hyvää pö:stä, kun siitä on poistettu voitelevat aineosaset. Vai laitetaanko 2T:tä tankkiin ;)
Joku joskus jossain mainitsi, että veli venäläisellä olisi jotain väripatruunoita joilla saisi pöllöstä punaisen värin pois... tosin nykydieselin polttoainepumppu ei kait tykkää oikein hyvää pö:stä, kun siitä on poistettu voitelevat aineosaset. Vai laitetaanko 2T:tä tankkiin ;)
voodoo: eikös toi kilometrikorvaus nimenomaan "tarkisteta" vuosittain eli kesken vuotta on varmaan turhaa odotella korotuksiia. Kyllä tässä tosiaan tahtomatta sponssaa firmaa työajojen suhteen.. No sellasta se on. Ei autaku odotella että bensiinin hinta laskisi yllättäen ja saisimme hiukan korotettua kilometrikorvausta edes osan vuotta.. just joo ( hehheh )
Öljyn hinta viimeisenä 50 vuotena: http://inflationdata.com/inflation/imag ... 050819.gif
Eipä taida, väristä ne sen katsovat. Taitaa se värin poistaminen kuitenkin olla se suurin ongelma.Jos polttoöljystä saa värin pois niin jääkös siihen mitään muuta ainetta josta sen vois tunnistaa pööksi?
Tosin en tiedä yhtään tapausta, että polttoainenäytettä olisi otettu. Tosin sanktiot ovat niin isoja ettei riskiä kannattane ottaa...
^noh tässä on moninaista juttua pö:stä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11926
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11926
Ainakin pohjoisessa (Sodankylän seutu) on ollut ratsioita, jossa tutkitta polttoaineen värejä. Seuraamuksiakin oli tullut muutamille kymmenille, kun asiasta lehdestä luin muutama vuosi sitten.
Viimeksi muokannut EsaT, 2.9.2005 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan noita ainakin joskus täälläkin päin seurailtu... Yks puolituttu narahti mutta ei joutunu hirveitä maksamaan ku ei sillä ollu ehtiny olemaan ajokortti ku vasta pari kuukautta.
Meinasin sanoa että ei haittaa toi bensan hinnan nousu ku mä tankkaan aina kympillä mutta ku ei sillä saa enää ku tankinpohjan märäksi... prkl.
Meinasin sanoa että ei haittaa toi bensan hinnan nousu ku mä tankkaan aina kympillä mutta ku ei sillä saa enää ku tankinpohjan märäksi... prkl.
Sinäänsä kun bensiinin hinta nousee, niin nousee myös muutkin elinkustannukset. Asuntojen hinnat nousee varsinkin kasvukeskuksissa, autojen hinnat nousee, ruuan hinta nousee jne. Kannattaako valittaa? Ei se valittaminen auta, ellei ihmiset lähde suurin joukoin barrikaadeilla ja kaikki, siis ihan kaikki lopettaa polttoaineen ostamisen. Ainahan näitä on ollut, ns. kipurajoja, mutta ei silti se ole vaikuttanut liikennemääriin yhtään. Jos polttoaine tuntuu kalliilta, on olemassa muita kulkemiskeinoja, voi kävellä tai mennä bussilla tai ajaa pyörällä. Kaikkialla ei voi kulkea bussilla, mutta aina voi kävellä tai pyöräillä. Tähänhän toki joku tokaisee, että asuu kaukana esim työpaikasta, noh, muuttakoon lähemmäs että voi kävellä/pyöräillä. No sitten se asunto maksaa enemmän. No niin tekee, mutta taas bensaan ei mene niin paljoa rahaa. Aina on toki niitä joille auto on melkeen välttämätön (sellaista ihmistä ei ole joka ei missään muodssa /olosuhteissa tule yksinkertaisesti toimeen ilman autoa), heille tilanne on hankalampi, mutta aina silti on vaihtoehtoja! Keskustelut tästä aiheesta minusta aika syvältä. Eikä näitä korvaavia polttoaineita tule ellei niitä vaadita. Ellei ole kysyntää, ei ole tarjontaa. Kukas suomessa alkaisi laajamittaiseen maakaasun myyntiin, kun infran rakentaminen maksaa maltaita, eikä silti ole A: vehkeitä tarjolla kunnolla ja B: ihmiset ei silti ole valmiita maksamaan niistä vehkeistä enempää. Kannattaako siis valittaa valittamisen ilosta, vai olisko sittenkin parempi keskittää valittamiseen menevä energia tekoihin.
Mutta kohta biodieseliä tulee.
Laitteisto maksaa n 12000 eur, jolla saadaan 200-400litraa biodieseliä päivässä. Esim jo meidän kujalaiset, joista jokainen kuluttaa 2000-3000 litraa lämmitysöljyä vuodessa, perustaisivat osuuskunnan, ja alkaisivat tekemään lämmitysöljynsä itse. Omien laskeskelmien mukaan hinta jäisi 15c litralta halvemmaksi, joten lämmitys olisi 300-400eur vuositasolla halvempaa/talous.
Jos tähän vielä lisää sen että ylituotto myydaan verollisena kuljetusyhtiölle, jotka varmasti haluaisi käyttää sitä, jos olisi edes 1c halvempaa litra, ei olisi paha bisnes ollenkaan. EU vaatii että vuoteen 2010 pitää biodieseliä olla 5.75% dieselin myynnistä.
Katsotaan miten käy. Taidanpa mennä siivoamaan tallia, ja käydä pankkisetän juttusilla ;)
Laitteisto maksaa n 12000 eur, jolla saadaan 200-400litraa biodieseliä päivässä. Esim jo meidän kujalaiset, joista jokainen kuluttaa 2000-3000 litraa lämmitysöljyä vuodessa, perustaisivat osuuskunnan, ja alkaisivat tekemään lämmitysöljynsä itse. Omien laskeskelmien mukaan hinta jäisi 15c litralta halvemmaksi, joten lämmitys olisi 300-400eur vuositasolla halvempaa/talous.
Jos tähän vielä lisää sen että ylituotto myydaan verollisena kuljetusyhtiölle, jotka varmasti haluaisi käyttää sitä, jos olisi edes 1c halvempaa litra, ei olisi paha bisnes ollenkaan. EU vaatii että vuoteen 2010 pitää biodieseliä olla 5.75% dieselin myynnistä.
Katsotaan miten käy. Taidanpa mennä siivoamaan tallia, ja käydä pankkisetän juttusilla ;)
^ Ja nykytilanteessa katalysaattorien myötä maakaasu (sitä kait tarkoitit) ei kuitenkaan ole kovin paljoa parempi vaihtoehto, koska pahin liikenteen (ja muunkin fossiilisen polttoaineen)tuottama kasvihuonekaasu on hiilidioksidi. Eli keino jolla voitaisi päästä tässä asiassa eteenpäin olisi polttokenno, mutta vedyn tuottaminen taas nykymenetelmin on myös saastuttavaa...
Avainsanana voisi pitää biopolttoaineita, jo ilmakehään tullutta hiilidioksidia sidotaan ja siitä tuotetaan polttoainetta -> ei tuoteta enempää hiilidioksidia ilmakehään. Tähän käy sitten kaikki kasvijäte tai kaatopaikkajätekin, eli polttoainetta voitaisi tuottaa montaa reittiä, vaikka alkoholina. Keinoja vaan peliin, ehkä talousmahditkin heräävät laittamaan rahaa kehitystyöhön, kun tilanteeseen havahdutaan tällaisen hinnannousun myötä. Tosin Bushin keinona on alkaa porata alaskan soilta ja suojelualueilta lisää öljyä...
Ja nykytilanteessa viljan polttaminen on kannattavaa, koska vilja on halvempaa kuin öljy, tai oli jo pari vuotta sitten, ja hintaero varmaan vaan kasvaa. Tästä sitten taas päästäänkin ihan uusiin kysymyksiin, kun osa maailman väestöstä kärsii nälästä.
Mennäänkö jo liian pitkälle tässä jossittelussa?
Avainsanana voisi pitää biopolttoaineita, jo ilmakehään tullutta hiilidioksidia sidotaan ja siitä tuotetaan polttoainetta -> ei tuoteta enempää hiilidioksidia ilmakehään. Tähän käy sitten kaikki kasvijäte tai kaatopaikkajätekin, eli polttoainetta voitaisi tuottaa montaa reittiä, vaikka alkoholina. Keinoja vaan peliin, ehkä talousmahditkin heräävät laittamaan rahaa kehitystyöhön, kun tilanteeseen havahdutaan tällaisen hinnannousun myötä. Tosin Bushin keinona on alkaa porata alaskan soilta ja suojelualueilta lisää öljyä...
Ja nykytilanteessa viljan polttaminen on kannattavaa, koska vilja on halvempaa kuin öljy, tai oli jo pari vuotta sitten, ja hintaero varmaan vaan kasvaa. Tästä sitten taas päästäänkin ihan uusiin kysymyksiin, kun osa maailman väestöstä kärsii nälästä.
Mennäänkö jo liian pitkälle tässä jossittelussa?
Sinäänsä kun bensiinin hinta nousee, niin nousee myös muutkin elinkustannukset. Asuntojen hinnat nousee varsinkin kasvukeskuksissa, autojen hinnat nousee, ruuan hinta nousee jne. Kannattaako valittaa?
Miksi näin? Tuo asuntojen hinnannousu kasvukeskuksissa on jotenkin teoriassa perusteltavissa, mutta nuo muut väitteet?
Jos asiaa tarkastellaan kansantaloudellisesti, niin öljyn hinnan nousuhan ensisijaisesti heijastuu kuluttajakäyttäytymiseen jenkkilässä, josta sitten kaikki enemmän tai vähemmän heijastuu Euroopan talousaluelle. Bentseeni kallistuu -> kuluttajien käytössä oleva varallisuus pienenee -> kulutus vähenee -> yritysten palvelujen / tuotteiden kysyntä heikkenee -> yritysten tuloskunto kärsii -> kustannussäästöjä ja irtisanomisia -> mahdollisia asuntojen "pakkomyyntejä" kun ei kyetä hoitamaan lainoja kun meni duunipaikka -> ylitarjonta asunnoista -> asuntojen hinnat laskee. jnejne...Se kansantaloudesta. :)
Aika lyhytnäköinen näkökulma kaiken kaikkiaan ja ei kannata valittaa...No ei kannata ei, mutta ei varmaan sitten kannata keskustella mistään muustakaan autoiluun liittyvästä asiasta tällä foorumilla.
Ajatukseni eivät muuntuneet tekstiksi täysin oikein:
Siis toki polttoaineiden hinnannousulla on kansantaloudellisia vaikutuksia, mutta ei polttoaineiden hinnannousu ole ollut mitenkään huomattavasti suurempaa kuin muidenkaan tuotteiden hinnannousu kun asiaa tarkastellaan pitkällä aikavälillä ja jos sen hintaa suhteutetaan keskiansioiden kasvuun. Lyhyellä aikavälillä kylläkin, mutta uskon sen tasoittuvat taasen pitkällä aikavälillä.
Esim mun yrityksen tilejä kun katsoo, esim 15 vuotta taakseppäin, liikevaihdon ja polttoaineisiin menneen rahan suhde on pysynyt yllättävän samanai. Auto käytännössä ollut kokoajan yhtä monta, kilometrimäärät pysyneet samoina vuositasolla. Ainoa ero on, että autojen keskikulutus on meidän firman autoissa kasvanut viimeisen 10 vuoden aikana, kun tehtaan ilmoittamia lukuja tarkastellaan, mutta silti polttoaineinsiin mennyt rahamäärä suhteessa liikevaihtoon ei ole kasvanut edes tuota kulutuskasvun vertaa.
Varmasti jossain joku on laskenut, että paljonko se bensan hinta on todellisuudessa noussut suhteessa esim muihin hintojen nousuun. Rohkenen epäillä, että varsinkin viime vuosina hinta on noussut reilusti suhteessa muiden tuotteiden hintoihin, mutta tähänkin on minulla on oma näkökantani:
Tavaraa pitää yleisesti aina kuljettaa -> tavaran hinnassa on siis osuus tätä kuljettamista -> tuottajat sekä myyjät, jotka siis tavaraa kuljetuttaa, ovat huomanneet, että ei tarvikkaan nostaa hintoja, vaan laskea kuljetuskustannuksia -> tämä on erotus on otettu kuljetusyhtiöiltä, joiden kate on puonnut roimasti: miksi? koska aina on se yrittäjä jolla menee vähän huonommin, suostuu ajamaan pienemmällä palkalla -> pudottaa hintoja, siis puree itseään jalkaan. Mutta kun kuljetuskustannus on saatu alas, tuotteen hintaa ei tarvitse lisätä. Suomi varsinkin on täynnä sellaisia yrittäjiä, jotka eivät osaa laskea. Valitettavasti nämä yrittäjät purevat ensin itseään jalkaan ja loppuenlopuksi se kuitenkin tulee meidän, kuluttajien, maksettavaksi, tavalla tai toisella. Hinta on huonoin kilpailukeino. Esimerkkinä matkapuhelinoperaattorit: kilpaillaan hinnat niin alas että kate on mitätön eikä riitä rahaa investointeihin -> palvelut heikkenee ja heiastuu myös muualle (rakentamiseen jne), ei riitä rahaa ihmsiin -> palvelu heikkenee ja myös kansantaloudellisia vaikutuksia ja kun tarpeeksi kauan kilpaillaan tippuu pienet pois kokonaan -> palvelut heikkenee entisestään. Samoin on käynyt huoltoasemille.
Siis toki polttoaineiden hinnannousulla on kansantaloudellisia vaikutuksia, mutta ei polttoaineiden hinnannousu ole ollut mitenkään huomattavasti suurempaa kuin muidenkaan tuotteiden hinnannousu kun asiaa tarkastellaan pitkällä aikavälillä ja jos sen hintaa suhteutetaan keskiansioiden kasvuun. Lyhyellä aikavälillä kylläkin, mutta uskon sen tasoittuvat taasen pitkällä aikavälillä.
Esim mun yrityksen tilejä kun katsoo, esim 15 vuotta taakseppäin, liikevaihdon ja polttoaineisiin menneen rahan suhde on pysynyt yllättävän samanai. Auto käytännössä ollut kokoajan yhtä monta, kilometrimäärät pysyneet samoina vuositasolla. Ainoa ero on, että autojen keskikulutus on meidän firman autoissa kasvanut viimeisen 10 vuoden aikana, kun tehtaan ilmoittamia lukuja tarkastellaan, mutta silti polttoaineinsiin mennyt rahamäärä suhteessa liikevaihtoon ei ole kasvanut edes tuota kulutuskasvun vertaa.
Varmasti jossain joku on laskenut, että paljonko se bensan hinta on todellisuudessa noussut suhteessa esim muihin hintojen nousuun. Rohkenen epäillä, että varsinkin viime vuosina hinta on noussut reilusti suhteessa muiden tuotteiden hintoihin, mutta tähänkin on minulla on oma näkökantani:
Tavaraa pitää yleisesti aina kuljettaa -> tavaran hinnassa on siis osuus tätä kuljettamista -> tuottajat sekä myyjät, jotka siis tavaraa kuljetuttaa, ovat huomanneet, että ei tarvikkaan nostaa hintoja, vaan laskea kuljetuskustannuksia -> tämä on erotus on otettu kuljetusyhtiöiltä, joiden kate on puonnut roimasti: miksi? koska aina on se yrittäjä jolla menee vähän huonommin, suostuu ajamaan pienemmällä palkalla -> pudottaa hintoja, siis puree itseään jalkaan. Mutta kun kuljetuskustannus on saatu alas, tuotteen hintaa ei tarvitse lisätä. Suomi varsinkin on täynnä sellaisia yrittäjiä, jotka eivät osaa laskea. Valitettavasti nämä yrittäjät purevat ensin itseään jalkaan ja loppuenlopuksi se kuitenkin tulee meidän, kuluttajien, maksettavaksi, tavalla tai toisella. Hinta on huonoin kilpailukeino. Esimerkkinä matkapuhelinoperaattorit: kilpaillaan hinnat niin alas että kate on mitätön eikä riitä rahaa investointeihin -> palvelut heikkenee ja heiastuu myös muualle (rakentamiseen jne), ei riitä rahaa ihmsiin -> palvelu heikkenee ja myös kansantaloudellisia vaikutuksia ja kun tarpeeksi kauan kilpaillaan tippuu pienet pois kokonaan -> palvelut heikkenee entisestään. Samoin on käynyt huoltoasemille.
Matti M: Mihin perustat väitteesi, että öljyn hinta vain laskee? Viimeksi eilen öljyn hinta taas nousi ja barrelin hinta lähenteli 70 dollaria ja tänään varmaan raja puhkee...Ostakaa kansainvälisten öljy-yhtiöiden osakkeita ja kompensoikaa sillä öljyn ja sitä kautta bensan hinnannousu. Mm. Neste-oilin osake on noussut viikossa n. 17%...
Eilen vai toissapäivänä kun oli uutissa että öljyn hinta on laskenut. Jossain n69dollarissa se ainakin kävi. Aika pieniä ja lyhyt aikaisia laskuja, mutta kuitenkin samaan aikaan uutisoitiin bensan hinnan noususta.
Tuolla virallista juttua missä hinnoissa on jäädä kiinni punaisella ajelusta:
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1266&DocNr=300000
Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava Ajoneuvohallintokeskukselle ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330 – 1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100 – 670 euroa/päivä. Jos ilmoitusta ei ole tehty, polttoainemaksu määrätään korotettuna
Tuo toinen tankki vararengas koteloon on itselläkin käynyt, mielessä joskus. Laittaa paluuletkun läpinäkymättömästä ja menemään sinne toiseen tankkiin niin ei värjäänny oikeassa tankissa oleva puhdas diesel. Nykyäänhän ilmeisesti näyte otetaan joskus suodattimelta tms liitos kohdasta, mutta jos laittais siihen kakkos tankin linjaan omat suodattimet ja sitten t-liikos lähelle pumppua ja siihen mangneetti venttiilit ohjaamaan kumpaa tankkia käytetään. Pirtin puolelle valinta katkaisija. Sitten vain kaikki moottorin suojamuovit ja muut hilut päälle että koko paska jää näkymättömiin. Tuolla lailla järjestelmä puhdistuisikin aika äkkiä punaisesta.
Kohta napsahtaa syyte rikokseen yllyttämisestä. :D
Eräs Wanha mies kertoi kuinka oli mersuunsa laittanut penkin alle 40l löpösäiliön ja oman suodattimen ja sen kytkenyt vain t-liittimellä viimeiseen mahdolliseen kohtaan ennen pumppua. Liitos tietenkin orkkiksen näköiseksi (oli spreiannut kaikki putket mustiksi ja roiskinut öljypaskaa päälle) ja voila. 20 vuotta kuulemma ajoi ja 6 testiä puhtaana läpi, tankki täynnä dieseliä =D
tuossa joku mainihti että ei voi ajaa lämmitysöljyllä, millä me sitte ajetaan kotona ku traktori tankataan samasta säiliöstä mistä menee lämmitys yhteen rakennukseen..
luokkakaveri väitti että kun löpöä pitää auringossa kauemin aikaa nii siitä laskee väri pohjalle, väitti vielä kiven kovaa..
joo noustas vaan barrikaadeille ja tehää suomesta monaco.(en tiiä onko hyvä ajatus=P)
luokkakaveri väitti että kun löpöä pitää auringossa kauemin aikaa nii siitä laskee väri pohjalle, väitti vielä kiven kovaa..
joo noustas vaan barrikaadeille ja tehää suomesta monaco.(en tiiä onko hyvä ajatus=P)
Kallistus vaan enemmän niin sais ajella rauhassa eikä tulis kuin tuttuja vastaan...
Voiko joku sanoa olevansa rehellisesti tätä mieltä? Kyllä sitä itsekin tulee kirottua bensan hintaa, mutta niin sitä on näköjään 12 päivän välein tullut 60 litraa tankattua. Voi olla, että jos bensan hinta nousee 2 euroon, niin pitää kyllä oikeasti ruveta pienentämään tarpeettomia ajoja ja ostaa pyörä...
Sitten täytynee ostaa moottoripolttoöljyä lämmitykseen :)tuossa joku mainihti että ei voi ajaa lämmitysöljyllä, millä me sitte ajetaan kotona ku traktori tankataan samasta säiliöstä mistä menee lämmitys yhteen rakennukseen..
Nehän tosiaan erovat eri tavaraksi tässä syksyn aikana kaikilla öljytoimittajilla. Kannattanee ehkä ostaa oma säiliö sille traktorin menovedelle.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
allu: Joo tuo selkeytti asiaa. Tottahan tuossa on, ainakin toinen puoli. ;) Ja se, että hinta on maailman vanhin kilpaikukeino, on niin totta kuin olla voi! Silti ikävä kyllä markkinoille tulee aina joku (ainakin hetkeksi...) joka tekee saman asian hieman halvemmalla.
Kuljetusalan yrittäjillehän (kuten myös huoltamoyrittäjille) tämä hinnannousu on ihan helvettiä ja kuljetusalan liiton tj:n mukaan vaikutukset alkavat näkyä hyvinkin pian pienimpien konkursseina, jos verohelpotuksia ei tule. Tuolla aikaisemmin esittämälleni väitteelle bensan hinnassa olevasta veron osuudesta antoi eilen tukea Neste Oilin markkinointijohtaja muistuttamalla, että hinnasta edelleen 70% on veroa ja loppu tuotanto- yms. kustannuksia.
Eilen ajellessa Koillis-savoon eräälläkin paikkakunnalla 98 maksoi paikallisella SEO:lla 1,46 ja 500m:n päässä olevalla A24:lla 1,33. :) Joutu laskeen vielä tankin täyteen, sillä ero tuossa oli jo ihan huomattava.
Kuljetusalan yrittäjillehän (kuten myös huoltamoyrittäjille) tämä hinnannousu on ihan helvettiä ja kuljetusalan liiton tj:n mukaan vaikutukset alkavat näkyä hyvinkin pian pienimpien konkursseina, jos verohelpotuksia ei tule. Tuolla aikaisemmin esittämälleni väitteelle bensan hinnassa olevasta veron osuudesta antoi eilen tukea Neste Oilin markkinointijohtaja muistuttamalla, että hinnasta edelleen 70% on veroa ja loppu tuotanto- yms. kustannuksia.
Eilen ajellessa Koillis-savoon eräälläkin paikkakunnalla 98 maksoi paikallisella SEO:lla 1,46 ja 500m:n päässä olevalla A24:lla 1,33. :) Joutu laskeen vielä tankin täyteen, sillä ero tuossa oli jo ihan huomattava.
^ Tota lähekkäisten asemien hintaeroa tulee ihmeteltyä joka päivä työmatkalla. Matkalle osuu pari Teboilia, Neste, 2 Shelliä ja 2 ST1:stä. Teboilien ja ST1:sten hinnat on aina halvempia kuin muilla.
Varsinkin tuo yksi Neste pitää jatkuvasti 10cnt muita kalliimpia hintoja. Tankkaajia siellä on tosi harvoin, mutta pystyssä se vaan näkyy pysyvän. Ei tajua, vai onko Nesteellä niin hyvää bensaa että siitä kannattaa maksaa 10cnt enemmän? :)
Varsinkin tuo yksi Neste pitää jatkuvasti 10cnt muita kalliimpia hintoja. Tankkaajia siellä on tosi harvoin, mutta pystyssä se vaan näkyy pysyvän. Ei tajua, vai onko Nesteellä niin hyvää bensaa että siitä kannattaa maksaa 10cnt enemmän? :)
hinnasta edelleen 70% on veroa
Litrahinnalla 1,13€ veroa on suunnilleen 70%. Mitä kalliimpaa bensa on, sitä vähemmän siinä on veroa. Esimerkiksi 1,50 euron hinnassa ei veroa ole enää kuin 52% (prosenttilaskuri).
Eiköhän tuon epäkohdan kohta joku virkamies keksi ja bensalle asetetaan kiinteä 70%:n vero, jottei veron osuus pääse laskemaan..
juuri kävin täällä Oulussa tankkaamassa Essolla ja ei maksanut 95 litra ku 1.496 tai jtn sinnepäin.. Oli pakko kokeilla et tuntusko ajo erilaiselta kalliimmalla bensalla mut ihme kyllä ei tuntunut.. Poika nukahti kyytiin ihan samalla lailla..heh.. Kassalla todettiin vaan myyjän kanssa että eihän se ole edes kymppiä mummon markoissa litralta.. On se vaan niin kallista ja aina tuo auto vie kaiken mitä sinne tankkiin laittaa..
RT: Erittäin hyvin sanottu siellä takana.. :)
On se vaan kivaa ajella paskoilla teillä, maksaa autoveroja (ulkomailta tuodessa) vanhoista paskoista, maksaa käyttömaksuja yms... ja niin edelleen.
Bensan hinta ei sinällään ole mitenkään ihmeellisen kallista täällä Suomessa. Taitaa Saksassakin olla hyvin lähellä meidän hintatasoa tuo polttoaine, ja taitaa olla monesa euroopan maassa kalliimpaakin. Siellä ei tosin sitten pakoteta kansalaisia ajelemaan vanhoilla autoilla...
On se vaan kivaa ajella paskoilla teillä, maksaa autoveroja (ulkomailta tuodessa) vanhoista paskoista, maksaa käyttömaksuja yms... ja niin edelleen.
Bensan hinta ei sinällään ole mitenkään ihmeellisen kallista täällä Suomessa. Taitaa Saksassakin olla hyvin lähellä meidän hintatasoa tuo polttoaine, ja taitaa olla monesa euroopan maassa kalliimpaakin. Siellä ei tosin sitten pakoteta kansalaisia ajelemaan vanhoilla autoilla...
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Kyllä tää alkaa oleen niin b-rapusta ku vaan voi olla. Suomessa on kokoajan kadehdittu esim. norjaa kun sillä on tulonlähteitä öljystä, valtio tienaa hunajaa sillä. Miksei perkele suomessa laillistettaisi bio-dieselin valmistusta ja sitte vaan joka vitun pelto täyteen rypsiä ja siitä sitte vaan valmistamaan bioriisselii. Eipähän muuten menis rättipäille rahat vaan jäis täysin kotimaahan kaikki. Ja kohta SUOMEN VEROPARATIISIVALTIO lahjoittaisi kansalaisille 600€ kansalaisboonuksia vuosittain niinkuin tekee tällä hetkellä esim. Kuwait kun valtiolla on niin paljon rahaa ettei enää edes tiedä minne sitä tunkea. Ja sitte nämä ruottalaaset, volvo ja saab on tehtaalta lähtien varustettu laitteilla että voipi ajaa etanolilla. Kun ostaa litran bensaa samalla hinnalla saa yli 1,5 litraa etanolia. Taas menee yks vitun 10 vuotta ennenkuin joku kansanedustaja huomaa että viddu, ruottalaasilla on tollanen, meillekin pitää saada mutta pannnaan veroja niin perkeleesti päälle. Sama hommahan muuten oli lisäjarruvalon kans aikoinaan... ruottinmaalla oli jo kauan ennen meitä muinaisia foiniikialaisia lisäjarruvalot turvallisuutta lisäämässä. Voi perkele tätä Veroparatiisia jota Suomeksi kutsutaan. Täs nyt taas ensi maristaan hinnoista ja sitte siihen totutaan ja vuoden päästä taas vähä korotellaan veroja..kun kukaan ei oikeasti tee asialle mitään.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa