Kirkollisvero
Valvoja: ffp jäsenet
Kirkollisvero
Jos ei kirkollisveron maksaminen nappaa niin olis aika hoitaa asia piakkoin.
http://www.eroakirkosta.fi/
http://www.eroakirkosta.fi/
Mullakin on ollut jo kuukauden paperi tossa pöydällä mutta en ole saanut postitettua.
Loistava linkki, kun tuossa on jo postimaksukin maksettu valmiiksi.
Tällainen aihe ei vanhene koskaan ;)
Jos olisin aikaisemmin eronnut, olisin taas tänä vuonna saanut n.500e veronpalautusta pienten mätkyjen sijaan...
Loistava linkki, kun tuossa on jo postimaksukin maksettu valmiiksi.
Tällainen aihe ei vanhene koskaan ;)
Jos olisin aikaisemmin eronnut, olisin taas tänä vuonna saanut n.500e veronpalautusta pienten mätkyjen sijaan...
-
- -
Defeat ->Eiköhän tämä käy tähän väliin http://koti.mbnet.fi/alistus/
Ei minun taloutta ainakaan kaada tuo summa.
En ole mikään himo uskovainen,mutta on siitä jotain hyötyäkin.
Ajatelkaa vaikka tilanne kun aiotte tehdä elämänne virheen ja viedä sen elämänne naisen alttarille...ei ole kirkkohäihin asiaa jos et kuulu kirkkoon. Kuinka moni nainen haluaa maistraatissa vihille kahden todistajan kera?
En ole mikään himo uskovainen,mutta on siitä jotain hyötyäkin.
Ajatelkaa vaikka tilanne kun aiotte tehdä elämänne virheen ja viedä sen elämänne naisen alttarille...ei ole kirkkohäihin asiaa jos et kuulu kirkkoon. Kuinka moni nainen haluaa maistraatissa vihille kahden todistajan kera?
Kyllähän kirkkohäät saa nykyään vaikkei kirkkoon kuuluisikaan. Samoin kirkossa saa käydä, jos siltä tuntuu. Ei ne ovella kuittia kysy :)
Mitä tekemistä kirkkoon kuulumisella ja uskomisella on keskenään? Ei niin mitään, kirkko pyörittää sijoitustoimintaa ja muuta vastaavaa.
Ei tuo iso summa ole, mutta kyllä tuolle rahalle parempaakin käyttöä löytyy. Sellaista, jolle saa jotain vastinetta.
Mitä pakanoita täällä pyörii. Sana & Ylistys sen olla pitää! ;)
Mitä tekemistä kirkkoon kuulumisella ja uskomisella on keskenään? Ei niin mitään, kirkko pyörittää sijoitustoimintaa ja muuta vastaavaa.
Ei tuo iso summa ole, mutta kyllä tuolle rahalle parempaakin käyttöä löytyy. Sellaista, jolle saa jotain vastinetta.
Kuten joku jo sanoikin: enää ei tarvitse kuulua kirkkoon jos kirkkohäät haluaa. Eli vanhentunutta propagandaa tuokin. Toisaalta on muitakin vaihtoehtoja kuin kirkko/maistraatti. Olen ollut muutamassakin häissä jotka on järjestetty jossain kivassa meren äärellä olevassa ravintolassa, huvilassa tms. juhlatilassa. Siinä jää aika äkkiä synkkä kirkko toiseksi ;)
Kyllä mun mielestä n. 500 ekee on ihan tarpeeksi iso summa.
Otan sen mieluummin veronpalautuksena, kun maksan vähän mätkyjä. Jos olisin eronnut muutama vuosi sitten kirkosta, niin en olisi eläissäni joutunut maksamaan mätkyjä, jotka sopivasti joulun tienoilla ensimmäinen erä, ja alkuvuodesta toinen lankeaa maksettavaksi.
Töissä kun tuo vuodenvaihteen aika on kohtuu hiljaista, ja pitäisi muitakin laskuja saada maksettua kuin verorästejä.
Alttarilla on jo käyty ja ristiäiset vietetty, seuraavat on kuoppajaiset, missä vähempää ei voisi kiinnostaa vaikka kukkapenkkiin viskattais horsmaa pukkaamaan.
Otan sen mieluummin veronpalautuksena, kun maksan vähän mätkyjä. Jos olisin eronnut muutama vuosi sitten kirkosta, niin en olisi eläissäni joutunut maksamaan mätkyjä, jotka sopivasti joulun tienoilla ensimmäinen erä, ja alkuvuodesta toinen lankeaa maksettavaksi.
Töissä kun tuo vuodenvaihteen aika on kohtuu hiljaista, ja pitäisi muitakin laskuja saada maksettua kuin verorästejä.
Alttarilla on jo käyty ja ristiäiset vietetty, seuraavat on kuoppajaiset, missä vähempää ei voisi kiinnostaa vaikka kukkapenkkiin viskattais horsmaa pukkaamaan.
Itse olen vihillä käynyt maistraatissa eikä läsnä ollut meidän lisäksi kuin vanhemmat ja vaimon siskot. Isät pisti nimensä alle :D
Olihan se suhteellisen nopea toimitus, mutta vihkijän lukema runo, hienot vaatteet, kaunis ilma ja viikinkiravintola teki päivästä riittävän juhlallisen. En minä ainakaan kaipaa mitään paatsoa vaahtoamaan pyhästä kolmiyhteydestä omiin häihin. Parempi vaan kun hyppii niiden raamatunkohtien yli. Seurauksena on tosin lyhyt kaava jossa vaan sanotaan tahdon ja ruvetaan juhlimaan ;)
Mutta jokainen toki tekee minkä parhaaksi itselleen näkee. Turha sitä on ruveta ketään ruoskimaan siitä hyvästä meneekö sitten kirkossa tahi ei naimisiin.
Olihan se suhteellisen nopea toimitus, mutta vihkijän lukema runo, hienot vaatteet, kaunis ilma ja viikinkiravintola teki päivästä riittävän juhlallisen. En minä ainakaan kaipaa mitään paatsoa vaahtoamaan pyhästä kolmiyhteydestä omiin häihin. Parempi vaan kun hyppii niiden raamatunkohtien yli. Seurauksena on tosin lyhyt kaava jossa vaan sanotaan tahdon ja ruvetaan juhlimaan ;)
Mutta jokainen toki tekee minkä parhaaksi itselleen näkee. Turha sitä on ruveta ketään ruoskimaan siitä hyvästä meneekö sitten kirkossa tahi ei naimisiin.
Seba: aika ot, mutta onko sulla espoossa asuvana n. 50000 vuositulot kun on tuollainen summa :) 4166 eur / kk.
http://www.lintukoto.net/tutkimukset/ki ... /index.php
http://www.lintukoto.net/tutkimukset/ki ... /index.php
Asun Siuntiossa tätä nykyä. 1,5%
Verolapuista oon noita summia kattellu, en hatusta vedellyt.
Hyvinä kuukausina enemmän, huonoina vähemmän, helppoa eikö totta? ;)
Kyllä tuo riittää että verottaja vie muutenkin leijonanosan tuloista, ei niistä enää tarvii kirkolle omia osuuksia jaella.
Pitää varmaan joskus päivittää profiili ajan tasalle...
Verolapuista oon noita summia kattellu, en hatusta vedellyt.
Hyvinä kuukausina enemmän, huonoina vähemmän, helppoa eikö totta? ;)
Kyllä tuo riittää että verottaja vie muutenkin leijonanosan tuloista, ei niistä enää tarvii kirkolle omia osuuksia jaella.
Pitää varmaan joskus päivittää profiili ajan tasalle...
Minäkin asun Siuntiossa enkä edes tiennyt, että meillä on noin korkea prosentti! Erosin kuitenkin kirkosta viime vuonna ja näköjään hyvä, että näin tein. Toi laskuri kertoo, että tänä vuonna olis mennyt aivan helvetisti. Sille rahalle oli muutakin käyttöä, kiitos vaan. Samalla rahalla tein Audiin jarrurempan (4xlevyt, uudet takasatulat, Greenstuffin palat, uudet liut jne.) ja maksoin 2 kk bensat. Kirkolta olisin vastineeksi saanut kirkkosanomat. Mielestäni nyt sain enemmän.
Ja sekin on mahdollista, että ei ajattele vaan omaa napaansa.
Aika moni on valmis kuulumaan kirkkoon ihan vaan sen takia, että niillä rahoilla ei todellakaan rakennella kirkkoja (montako kirkkoa Suomessa on viime vuosina rakennettu??), vaan enemmänkin tehdään työtä lasten, vanhusten ja vaikeuksissa olevien parissa. Millä tavalla Suomi olisi parempi, jos se kirkon tekemä työ lopetettaisiin?
Aika moni on valmis kuulumaan kirkkoon ihan vaan sen takia, että niillä rahoilla ei todellakaan rakennella kirkkoja (montako kirkkoa Suomessa on viime vuosina rakennettu??), vaan enemmänkin tehdään työtä lasten, vanhusten ja vaikeuksissa olevien parissa. Millä tavalla Suomi olisi parempi, jos se kirkon tekemä työ lopetettaisiin?
-
- -
Meinasin erota kirkosta myös, mutta en sitte kuitenkaan tohtinut.
Kun rupesin tulostamaan lomaketta, niin tulostin jumittui. Aikani revittyä paperia pihalle laitteesta niin mukana tuli Pringles-purkin kansi (ei hajuakaan miten joutunut sinne). No en lannisitunut siitä vaan tulostin uudestaan lomakkeen ja rupesin nitomaan sitä kasaan, niin nitoja jumittui. No avasin nitojan, niin niitit lentivät ympäri huonetta. Tämän jälkeen heitin paperin roskiin, en tohtinut koittaa mitä seuraavaksi, auto jumiin?
Eli yläkerta voitti tämän erän. Opetus: Ei pidä leikkiä yläkerran voimien kanssa!
Kun rupesin tulostamaan lomaketta, niin tulostin jumittui. Aikani revittyä paperia pihalle laitteesta niin mukana tuli Pringles-purkin kansi (ei hajuakaan miten joutunut sinne). No en lannisitunut siitä vaan tulostin uudestaan lomakkeen ja rupesin nitomaan sitä kasaan, niin nitoja jumittui. No avasin nitojan, niin niitit lentivät ympäri huonetta. Tämän jälkeen heitin paperin roskiin, en tohtinut koittaa mitä seuraavaksi, auto jumiin?
Eli yläkerta voitti tämän erän. Opetus: Ei pidä leikkiä yläkerran voimien kanssa!
Ei kaikki ajattele omaa napaansa vaikka kirkosta eroaa.
Lahjoitan joka vuosi mm. lastenklinikoiden kummeille kohtalaisen summan rahaa, osallistun nälkäpäivä- sotainvalidit ym keräyksiin, olen tukenut kouluja ostamaan lapsille turvaliivejä ym ym. Annan jopa katusoittajille ja kerjäläisille rahaa ohikulkiessani jos jokunen lantti taskunpohjalta löytyy.
Kirkko on äärimmäisen vanhanaikainen laitos vanhanaikaisine mielipiteineen, ja näkemykset sotivat pahasti omiani vastaan (mm. naispappeus, homoseksuaalisuus ym.) vaikka niin muka ollaan jumalan asialla jonka pitäisi rakastaa jokaista "karitsaansa" ;)
En halua tukea laitosta joka harrastaa syrjintää etnisiä vähemmistöjä kohtaan.
Kyllä mm. klaukkalaan rakennetaan uutta isoa kirkkoa, ja espoossa tehtiin uusi iso kirkkoherranvirasto edellisen viereen, ja eiköhän niitä muuallekkin rakenneta ja remontoida ympäri suomea miljoonilla euroilla.
Mieluummin autan itse vähistä varoistani niitä ketä itse haluan, kun annan kirkon viedä rahojani, ja sijoittaa niitä omiin tarpeisiinsa.
Valtio vie ihan tarpeeksi suuren osan minun, ja kaikkien muiden tekemästä työstä, että suomessa on varaa olla työtön ja käydä lääkärissä, riittäköön se osaltani.
Missä kohtaa raamatussa lukee että ihmisten velvollisuus on lahjoittaa osa tuloistaan kirkolle? Tarvitseeko ihmiset kirkkoa että voi uskoa jumalaan?
Sori vuodatus, mutta kirkko on perseestä. IMHO.
Lahjoitan joka vuosi mm. lastenklinikoiden kummeille kohtalaisen summan rahaa, osallistun nälkäpäivä- sotainvalidit ym keräyksiin, olen tukenut kouluja ostamaan lapsille turvaliivejä ym ym. Annan jopa katusoittajille ja kerjäläisille rahaa ohikulkiessani jos jokunen lantti taskunpohjalta löytyy.
Kirkko on äärimmäisen vanhanaikainen laitos vanhanaikaisine mielipiteineen, ja näkemykset sotivat pahasti omiani vastaan (mm. naispappeus, homoseksuaalisuus ym.) vaikka niin muka ollaan jumalan asialla jonka pitäisi rakastaa jokaista "karitsaansa" ;)
En halua tukea laitosta joka harrastaa syrjintää etnisiä vähemmistöjä kohtaan.
Kyllä mm. klaukkalaan rakennetaan uutta isoa kirkkoa, ja espoossa tehtiin uusi iso kirkkoherranvirasto edellisen viereen, ja eiköhän niitä muuallekkin rakenneta ja remontoida ympäri suomea miljoonilla euroilla.
Mieluummin autan itse vähistä varoistani niitä ketä itse haluan, kun annan kirkon viedä rahojani, ja sijoittaa niitä omiin tarpeisiinsa.
Valtio vie ihan tarpeeksi suuren osan minun, ja kaikkien muiden tekemästä työstä, että suomessa on varaa olla työtön ja käydä lääkärissä, riittäköön se osaltani.
Missä kohtaa raamatussa lukee että ihmisten velvollisuus on lahjoittaa osa tuloistaan kirkolle? Tarvitseeko ihmiset kirkkoa että voi uskoa jumalaan?
Sori vuodatus, mutta kirkko on perseestä. IMHO.
Vaikuttamalla voit saada aikaan muutosta
Meitin seurakunnan autokerhon pelkän tallin vuokra on 7te ja sillä saa sen 140 neliöö, tyhjät seinät ja rasvamontun. Siihen sitten työkalut, nosturi, kampura ja mig.. ei ne kamat sinne ilman työtä ja täppiä tuu. Ja koko ajan mitä enemmän touhutaan, niin uutta kampetta pitää laittaa kehiin.Tätä hommaa teinien kanssa pattirallaa 20 vuotta jo tehneenä väittäisin sillä vähäisellä kokemuksella, mikä mulla elämästä & nuorisotyöstä on, että ei ne kaikki eket sinne Etelä-Suomen kirkkojen lämmitykseen mee. Ainakin toivomalla jotain ittelles tärkeetä voit harrastusmahkujas parantaa. Pistä vaikka kirje pukille ",). Näin täällä pohjoisnavalla.
jumalan asialla jonka pitäisi rakastaa jokaista "karitsaansa"
1. Jumala kirjoitetaan _aina_ isolla alkukirjaimella
2. karitsat varmaankin ovat turvassa siinä vaiheessa kun "voivottelu" alkaa ja viimeinenkin enkeli puhaltaa pasuunaansa - mutta miten mahtaa olla meidän autoharrastajien ja t-kaaharien laita ;)
Äänestäkää kirkollisvaaleissa ja valitkaa sinne "ei vanhoillista" väkeä! Ainakin lapissa osa verorahoista menee parhaaseen mahdolliseen käytttöön. mm.jääradan auraus, 24h TI.hallin vuokraan ja työkaluihin joita voi halutessaan vapaasti käyttää.
Veikkaan ettei napapiirin pohjoispuolen porukan kuullen kannata millään kirkosta eroamisella lesotella, saattaapi tulla nokkaan ;)
Veikkaan ettei napapiirin pohjoispuolen porukan kuullen kannata millään kirkosta eroamisella lesotella, saattaapi tulla nokkaan ;)
Mun puolesta kukin saa uskoa mihin haluaa. Ja kuulua kirkkoon jos haluaa.
Oma mielipiden vain on se, että kirkkoon kuuluminen ja uskominen ovat kaksi eri asiaa. Toki kirkko liittyy omalla tavallaan uskontoon, joista kukin valitkoot sopivan tai edetkööt omalla linjallaan. Menipä sekavan syvälliseksi...
Oma mielipiden vain on se, että kirkkoon kuuluminen ja uskominen ovat kaksi eri asiaa. Toki kirkko liittyy omalla tavallaan uskontoon, joista kukin valitkoot sopivan tai edetkööt omalla linjallaan. Menipä sekavan syvälliseksi...
Kuka tässä uskonnotonta yhteiskuntaa on toivonut?
Ei minua ainakaan häiritse mihin muut uskoo ja mihin kuuluu, olen tuonut vain oman kantani esille, enkä sitä ole tuputtamassa kenellekkään muulle. Olen SS:n kanssa samaa mieltä, että uskominen ja kirkko ovat täysin eri asia.
Se on hienoa että jos pohjoisessa käytetään kirkon varoja / resursseja nuorison autoharrastuksen ym. tukemiseen, jos asuisin siellä, niin luultavasti en olisi edes eronnut kirkosta, jos kerran jotain konkreettisesti hyödyllistä kerran sielläpäin tehdään.
Espoossa muistan oman nuoruuteni ajoilta ainoastaan teetuvan, joka oli bussi joka talvisin tuli viikonloppuiltaisin sinne missä nuoriso on, ja tarjosi teetä ja välittömästi alettiin herran sanaa tuputtamaan. Ei näin.
Ystäväpiiriini kuuluu kaikenlaisia ihmisiä homoista mormooneihin, ja kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään,
vaikka näkemykset ovat hyvinkin erilaisia.
Niistä saa aivan loistavia saunailta-keskusteluja aikaiseksi ;)
jumalaa en tule koskaan kirjoittamaan isolla kirjaimella, en edes lauseen alussa.
Ei minua ainakaan häiritse mihin muut uskoo ja mihin kuuluu, olen tuonut vain oman kantani esille, enkä sitä ole tuputtamassa kenellekkään muulle. Olen SS:n kanssa samaa mieltä, että uskominen ja kirkko ovat täysin eri asia.
Se on hienoa että jos pohjoisessa käytetään kirkon varoja / resursseja nuorison autoharrastuksen ym. tukemiseen, jos asuisin siellä, niin luultavasti en olisi edes eronnut kirkosta, jos kerran jotain konkreettisesti hyödyllistä kerran sielläpäin tehdään.
Espoossa muistan oman nuoruuteni ajoilta ainoastaan teetuvan, joka oli bussi joka talvisin tuli viikonloppuiltaisin sinne missä nuoriso on, ja tarjosi teetä ja välittömästi alettiin herran sanaa tuputtamaan. Ei näin.
Ystäväpiiriini kuuluu kaikenlaisia ihmisiä homoista mormooneihin, ja kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään,
vaikka näkemykset ovat hyvinkin erilaisia.
Niistä saa aivan loistavia saunailta-keskusteluja aikaiseksi ;)
jumalaa en tule koskaan kirjoittamaan isolla kirjaimella, en edes lauseen alussa.
Sitähän on yritetty, mm. Neuvostoliitossa.
No olisi saattanut aikanaan jopa toimia, ellei yritys olisi kaatunut siihen että kakusta haukattiin kerrallaan liian iso pala. Siellä kun samanaikaisesti yritettiin muutamaa muutakin yhteiskunnallista muutosta.
Mitä tulee tuohon kirkon tarjoamaan autoharrastushommaan. No, en tiedä sitten senkään järkevyydestä. Luulisi, että kirkolle rahaa maksavat haluaisivat sillä jotain muuta kuin autotallin ja kaikenlaista tarviketta ja jääratoja, vaikkapa nyt sitten uusi saarnastuoli kyläkirkkoon tai porukkamatka kesällä Valamon luostariin. Eikö autotoimintaa halajavien kannattaisi mielummin investoida johonkin harrastustoimintaan seurakunnan sijasta, niin rahat menisivät "enemmän" sinne minne niiden on tarkoituskin mennä. Käänteisestihän tuo menisi niin, että urheiluautojärjestöjen jäsenien maksut menisivät kirkon rakentamiseen.
-
- -
-
- -
Osakeyhtiöt ainakin joutuvat maksamaan kirkollisveroa.
Toiminimet eivät joudu.
Ajatelkaa jos sattuisitte omistamaan OY:n ja kuuluisitte vielä kirkkoon niin saisitte maksaa kahteen kertaan kirkollisveron.
Hyvä keskustelu. Nyt muistankin nyt mennä heti huomenna aamulla hoitamaan "velvollisuuteni" ja eroamaan kirkosta.
Toiminimet eivät joudu.
Ajatelkaa jos sattuisitte omistamaan OY:n ja kuuluisitte vielä kirkkoon niin saisitte maksaa kahteen kertaan kirkollisveron.
Hyvä keskustelu. Nyt muistankin nyt mennä heti huomenna aamulla hoitamaan "velvollisuuteni" ja eroamaan kirkosta.
-
- -
Piti kai se sitten siirtyä tuolle pimeälle puolelle ja käydä maistraatissa laittaan nimi paperiin..
Samalla sitten muita asioita hoitaessa satuin voittaan gigantista siitä palautekyselystä sen 34€ joten kumpaa tämä nyt sitten oikein on? pimeämmän puolen tervetulolahja vaikko valosamman pyytelyä muuttaa mielensä vielä =)
Samalla sitten muita asioita hoitaessa satuin voittaan gigantista siitä palautekyselystä sen 34€ joten kumpaa tämä nyt sitten oikein on? pimeämmän puolen tervetulolahja vaikko valosamman pyytelyä muuttaa mielensä vielä =)
-
- -
Itte liityin takas kirkkoon, kun vaimo sen papin aamenen halus kuulla. Vielä pitäis sitkutella vuosi tai pari kirkossa, jotta seuraavakin jälkikasvu saadaan kastettua, sitten kuulemma taas saa kirkosta erota.
Itekin olen sitä mieltä, että jokainen uskokoot mihin haluaa, mutta kirkon kaltaisen instituution pitää elää omavaraisena. Maksakoot ne jotka haluavat. Tokihan nyt sitä täytyy käyttää kirkon palveluita mahdollisimman paljon hyväkseen, että saa rahoilleen vastinetta, menee kuitenkin vuosessa papin kuukausipalkan verran veroa ja sen kuitenkin voisi käyttää johonkin järkevämpään, vaikka kuulalaakeriahtimeen :D
Sitä en kiellä, etteikö kirkko käyttäisi varojaan yleiseen hyvään, niiden auttamiseen, jotka apua tarvitsevat. Kuitenkin aika iso osa rahoista menee pelkkään instituution ylläpitoon ja nämä samat rahat voisi käyttää tehokkaamminkin.
Tässäpä oma mielipiteen (joka varmaan haisee)
Itekin olen sitä mieltä, että jokainen uskokoot mihin haluaa, mutta kirkon kaltaisen instituution pitää elää omavaraisena. Maksakoot ne jotka haluavat. Tokihan nyt sitä täytyy käyttää kirkon palveluita mahdollisimman paljon hyväkseen, että saa rahoilleen vastinetta, menee kuitenkin vuosessa papin kuukausipalkan verran veroa ja sen kuitenkin voisi käyttää johonkin järkevämpään, vaikka kuulalaakeriahtimeen :D
Sitä en kiellä, etteikö kirkko käyttäisi varojaan yleiseen hyvään, niiden auttamiseen, jotka apua tarvitsevat. Kuitenkin aika iso osa rahoista menee pelkkään instituution ylläpitoon ja nämä samat rahat voisi käyttää tehokkaamminkin.
Tässäpä oma mielipiteen (joka varmaan haisee)
miisalo
Itekin olen sitä mieltä, että jokainen uskokoot mihin haluaa, mutta kirkon kaltaisen instituution pitää elää omavaraisena.
Tietysti sitä voi kuulua kirkkoon ja olla maksamatta veroja.
Monikaan ei tiedä, että Roomalaiskatollinen kirkon henkilöille tulee kerran vuodessa lehtisen mukana pankkisiirtolomake jolla voi vapaaehtoisesti lahjoittaa rahaa kirkolle.
No itse olen kastettu suoraan roomalaiskatolliseksi ja en ole koskaan maksanut mitään kirkollisveroja.. ei tarvitse. Silti on kaikki kirkon edut olemassa..
Tuskin roomalaiskatolisella kirkolla on tai tulee olemaan rahapulaa. Muistelen vaan lukeneeni jostakin, että se on Euroopanlaajuisesti melko suuri sijoittaja eri organisaatioidensa kautta.
No onhan tuo kirkollisvero "vapaaehtoinen" vero, mutta samalla tavalla voisi todeta, että koska käyttää vaan yksityisiä lääkäriasemia, niin tarvitsisi saada vapautus verosta sen osalta, ja kouluajan kustannuksetkin on maksettu ajat sitten, joten verosta alennus koulutuskustannuksien verran...
No onhan tuo kirkollisvero "vapaaehtoinen" vero, mutta samalla tavalla voisi todeta, että koska käyttää vaan yksityisiä lääkäriasemia, niin tarvitsisi saada vapautus verosta sen osalta, ja kouluajan kustannuksetkin on maksettu ajat sitten, joten verosta alennus koulutuskustannuksien verran...
Omakotitaloon muuton jälkeen tv-luvasta pakoilu hankaloitui huomattavasti ja päätimme alkaa maksamaan sen. Nopean laskutoimituksen perusteella tv-lupa maksaa vuodessa suurinpiirtein saman verran kuin kirkollisvero. Erottiin sitten molemmat kirkosta, joten nyt voidaan maksaa toisen "kirkollisverorahoilla" tv-lupa hyvällä omatunnolla ja jää vielä toisen rahat käytettäväksi muuhun :D
-
- -
Itse olin niin julma ihminen viime vuonna, että kävin eroamassa kirkosta heti ekana arkipäivänä joulun jälkeen =)
Melkonen uskovainen taidan olla kun ei millään alkanut tulemaan edes mieleen mistä lahkosta olin eroamassa kun piti nimetä se siihen lappuun =)
Että melko lujasti ollut käyttöä itsellä kirkon toiminnoille ,kun tuon vertaa alkanut tulemaan mieleen.
Melkonen uskovainen taidan olla kun ei millään alkanut tulemaan edes mieleen mistä lahkosta olin eroamassa kun piti nimetä se siihen lappuun =)
Että melko lujasti ollut käyttöä itsellä kirkon toiminnoille ,kun tuon vertaa alkanut tulemaan mieleen.
Sata syytä erota kirkosta
http://www.stabu.net/satasyyt.html
http://www.stabu.net/satasyyt.html
Jotenkin mulla vaan on sellainen tunne että kun kirkollisveronsa maksaa kiltisti niin paljon parempaan tarkoitukseen menee, kuin jos sen ottaisi käteen. Ei sitä sentään Roomaan lähetetä vaan alueelle se jää palkkoina ja investointeina. Ja kun sitä ei koskaan näe ja ei kiinnitä huomiota siihen lukuun siellä veroehdotuksessa, niin eihän se edes kovasti harmita. Tuollaisen summan säästää helposti esim turhista nautintoaineista joiden tuotto ei jäisikään kotimaahan saati sitten kotikuntaan.
-
- -
^Tuolla eroakirkosta.fi:n sivuilla puhutaan Joulukuusta viimeisenä mahdollisuutena. Edit: Lainaus ko. sivustolta:
Kirkollisvero: tarkista verokortti
Jos kuulut vuoden ensimmäinen päivä kirkkoon, maksat kirkollisveroa koko vuodelta. Vastaavasti ellet ole kirkon jäsen tammikuun ensimmäisenä päivänä, vapaudut koko vuoden veroista.
Aikaisemmin on ilmennyt jonkin verran ongelmia, ja kirkollisveroa on vahingossa peritty myös kirkosta eronneilta. Varmuuden vuoksi on syytä tarkistaa verokortti, ja tarvittaessa käydä verotoimistossa korjaamassa asia.
Silloin kun itse erosin kirkosta, niin marraskuun viimeinen päivä oli määräävä... kai kirkko alkoi ajatella meitä hitaita hämäläisiäkin ja siirsi tuon "erä"päivän vuoden loppuun.
Mieluummin vietän viikon etelässä, kuin kaivan kerran viikossa kuivaa öylättiä etusormella irti kitalaesta ;) ja ketään ei vielä tietääkseni ole Suomessa jätetty hautaamatta, hautapaikka vaan on kalliimpi ei-kirkoon -kuuluvalle (ihan oikein perillisille).
Onhan näitä muitakin historiallisia jäänteitä, eli lauantai on vuosilomassa lomapäivä... lauantai on ollut työpäivä viimeksi 70 -luvun alkupuolella, nyt neljän viikon lomassa on neljä lauantaita, jolloin "ei tarvii mennä töihin" !
-rippikoulun käynyt pakana jo ensimmäisessä polvessa-
Mieluummin vietän viikon etelässä, kuin kaivan kerran viikossa kuivaa öylättiä etusormella irti kitalaesta ;) ja ketään ei vielä tietääkseni ole Suomessa jätetty hautaamatta, hautapaikka vaan on kalliimpi ei-kirkoon -kuuluvalle (ihan oikein perillisille).
Onhan näitä muitakin historiallisia jäänteitä, eli lauantai on vuosilomassa lomapäivä... lauantai on ollut työpäivä viimeksi 70 -luvun alkupuolella, nyt neljän viikon lomassa on neljä lauantaita, jolloin "ei tarvii mennä töihin" !
-rippikoulun käynyt pakana jo ensimmäisessä polvessa-
-
- -
Eikö ole "hyvä uskovainen" ellei maksa kirkollisveroa? Kait sitä voi uskoa vaikka hevosvoimiin (kuten minä) maksamatta siitä jollekin oudohkolle instanssille... Tosin tuo hevosvoimajuttu tulee kyllä kalliimmaksi ;-) Saa sentään jotain konkreettista tuolla rahalla, kun kirkosta ei oikein mitään irtoa. Luulis että on ihan sama uskooko vaan johonkin, vai uskooko ja maksaa siitä. Ei vaan jaksa ymmärtää.
Kuinkahan monella se ~400€ on ens joulukuussa kirjaimellisesti kourassa ja siinä sitten kinkkua sulatellessa mietitään sille käyttötarkoitusta? :) Eipä ne tupakoinnin lopettaneetkaan kouraansa saa sitä rahaa joka ennen meni tupakkaan, vaan se menee sitten johonkin muuhun ihan huomaamatta. Tietysti jos ottaa tavaksi laittaa joka päivä kauppareissun jälkeen neljä euroa säästöpossuun jonka avaa vuoden kuluttua niin voi säästyneillä tupakkarahoillaan jotain ostaa...
Toisaalta periaatteen vuoksihan tuosta kirkosta moni eroaa, ei rahan.
Toisaalta periaatteen vuoksihan tuosta kirkosta moni eroaa, ei rahan.
Nojoo, kenelleppä se ei raha kelpaisi, vaikkakin vain 1€ ylimääräistä päivässä. Jokainen sen kolikon poimii talteen jos kadulta löytää. Tiedän myös sen että kiinteiden kustannusten minimointi on aika tärkeä juttu kun lähetään tehostamaan liiketoimintaa, joten tuommoset "turhat menot" on hyvä karsia pois heti alkuun.
Enemmänkin mulla oli tuossa kyse siitä, että kuka sen huomaa jos yhtäkkiä onkin päivässä euron verran enemmän rahaa kuin ennen, ja säästyykö se euro niin että vuoden lopussa on tilillä neljättä sataa euroa löysää jota ei aiempina vuosina ollut, vai meneekö se huomaamatta samalla tavalla kuin kaikki muukin raha. Psykologinen merkitys tuolla ennemminkin on, "säästän vuodessa ~400€, se on yhtä kuin 66 sikspäkkiä olutta tai 8 tankillista dieseliä" jne. Olen minäkin harkinnut vakavasti kirkosta eroamista. Periaatteellisista syistä joskus 18 vuotiaana, nyt 24 vuotiaana enemmän taloudellisista syistä. Kun ei 18 vuotiaana tienaa mitään, ei maksa myöskään kirkollisveroa...
Enemmänkin mulla oli tuossa kyse siitä, että kuka sen huomaa jos yhtäkkiä onkin päivässä euron verran enemmän rahaa kuin ennen, ja säästyykö se euro niin että vuoden lopussa on tilillä neljättä sataa euroa löysää jota ei aiempina vuosina ollut, vai meneekö se huomaamatta samalla tavalla kuin kaikki muukin raha. Psykologinen merkitys tuolla ennemminkin on, "säästän vuodessa ~400€, se on yhtä kuin 66 sikspäkkiä olutta tai 8 tankillista dieseliä" jne. Olen minäkin harkinnut vakavasti kirkosta eroamista. Periaatteellisista syistä joskus 18 vuotiaana, nyt 24 vuotiaana enemmän taloudellisista syistä. Kun ei 18 vuotiaana tienaa mitään, ei maksa myöskään kirkollisveroa...
Enpä ole eroamista miettinyt, seurakunnan kerhotoiminta on naperoille ainakin Tampereella ok järjestetty, vanhempi poika käy partiossa joka kokoontuu seurakunnan tiloissa, työnohjauksen järjestää työpaikalla seurakunta. Kyllä musta tossa on ihan kivasti vastinetta verolle. Niin ja häät, hautajaiset ja ristiäisetkin on seurakunnan tiloissa pidetty.
Niin ja se on tämä valtionkirkko joka pitää yllä merkittävää osaa suomalaisesta vanhasta rakennuskannasta (lue:kirkot). Joillekin ehkä merkityksetöntä, mutta ei mulle.
Saisivat "pakanat" perustaa omat hautuumaat. Jos ei kerran samaan kirkkoon sovita niin miksi sitten samalle hautuumaalle ? Ai niin sehän maksaisi tollasen rakentaminen ?
Niin ja se on tämä valtionkirkko joka pitää yllä merkittävää osaa suomalaisesta vanhasta rakennuskannasta (lue:kirkot). Joillekin ehkä merkityksetöntä, mutta ei mulle.
Saisivat "pakanat" perustaa omat hautuumaat. Jos ei kerran samaan kirkkoon sovita niin miksi sitten samalle hautuumaalle ? Ai niin sehän maksaisi tollasen rakentaminen ?
Vaikuttaa, että useammat ovat eronneet kirkosta rahan takia. Itselläni suurimmat syyt eroamiseen oli, etten halua maksaa palkkaa vanhoillisille naispappeuden vastustajille. Sekä se, että kirkossa ei saa kuin veisata surullisia virsiä ja itkeä, itsekin voisin käydä useammin kirkoissa, jos siellä ei tulisi niin surulliseksi. Maailma kehittyy, mutta kirkko junnaa vieläkin keskiajalla.
Tuomas: Seurakunnat hoitavat kirkot ja hautuumaat. Kunnilla ei niihin ole mitään asiaa. Olettaisin, tuntematta sen tarkemmin seurakuntien taloudenpito, että hautausmaiden talous perustuu kirkkollisveroistasaatuihin tuloihin pääasiassa ja joissain määrin myös hautapaikkamaksuihin. Luulen, että hautapaikkamaksuilla ei pelkästään rahoiteta hautausmaiden maanhankintaa, kunnostusta taikka ylläpitoa.
Ennen nykyistä lakia hautapaikkamaksut olivat pienemmät kirkon jäsenille, koska he jo veron kautta osallistuivat hautausmaiden rakentamis- ja ylläpitokustannuksiin, mutta viisaat poliitikot suuressa järjessään muuttivat lakia niin, että nyt hautapaikkamaksut ovat kaikille samat. Tämä on johtanut siihen, että jotkut kokevat, että kirkollisverolle ei saa vastinetta, koska hautapaikan saa samalla hinnalla olis sitten kirkon jäsen tai ei.
Tuo "valtionkirkko"asema on tullut juuri siitä syystä, että ev.lut.seurakunnat vastaavat monista yhteiskunnallisista palveluista, esim. juuri hautausmaat ja väestökirjanpito (osittain). Jos valtionkirkkoa ei olisi, niin yhteiskunnan (lue: kunnat) pitäisi hoitaa nämä vastuut. Ja kuntien jäseniä me olemme kaikki, halusimme sitä tai emme.
Ennen nykyistä lakia hautapaikkamaksut olivat pienemmät kirkon jäsenille, koska he jo veron kautta osallistuivat hautausmaiden rakentamis- ja ylläpitokustannuksiin, mutta viisaat poliitikot suuressa järjessään muuttivat lakia niin, että nyt hautapaikkamaksut ovat kaikille samat. Tämä on johtanut siihen, että jotkut kokevat, että kirkollisverolle ei saa vastinetta, koska hautapaikan saa samalla hinnalla olis sitten kirkon jäsen tai ei.
Tuo "valtionkirkko"asema on tullut juuri siitä syystä, että ev.lut.seurakunnat vastaavat monista yhteiskunnallisista palveluista, esim. juuri hautausmaat ja väestökirjanpito (osittain). Jos valtionkirkkoa ei olisi, niin yhteiskunnan (lue: kunnat) pitäisi hoitaa nämä vastuut. Ja kuntien jäseniä me olemme kaikki, halusimme sitä tai emme.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”