RC-helikopteria kesäksi
Valvoja: ffp jäsenet
RC-helikopteria kesäksi
Minkälaisia koptereita olette hankkineet?
Itse haluaisin kokeilla jollakin "järki" hintaisella vehkeellä, mutta haluaisin kuitenkin että vehje kestäsi hieman pidempää kuin yhden lennon. Samoin varaosien saanti olisi hyvä olla tiedossa.
Eli suomeksi ajatukseni: Kopteri, jolla tekee jotain, mutta hintaluokka max. 100€.
Kokemuksia?
Itse haluaisin kokeilla jollakin "järki" hintaisella vehkeellä, mutta haluaisin kuitenkin että vehje kestäsi hieman pidempää kuin yhden lennon. Samoin varaosien saanti olisi hyvä olla tiedossa.
Eli suomeksi ajatukseni: Kopteri, jolla tekee jotain, mutta hintaluokka max. 100€.
Kokemuksia?
Noilla budjeteilla kannattaa kävellä verkkokauppa.comiin ja ostaa parinkympin kopterit. Valitettavasti etenkään tuota quadcopteria ei saa mitenkään 200-300e budjetilla, jos sillä oikeasti meinaa jotain tehdä. Pelkkä kopteri, ilman radiolähetintä ja akkujen laturia jne maksaa todella helposti sen 200e, vaikka kasaisi halvimmista osista.
Varaosien saanti noissa pienissä koptereissa on hieman heikkoa. Osat kun ovat niin pieniä, kasattu pienille piirilevyille paljon tekniikkaa. Joissain jopa koko kopterin elektroniikka yhdellä piirilevyllä.
Suosittelen vierailemaan kopterit.net sivustolla, siellä auttavat alkuun paremmin!
Varaosien saanti noissa pienissä koptereissa on hieman heikkoa. Osat kun ovat niin pieniä, kasattu pienille piirilevyille paljon tekniikkaa. Joissain jopa koko kopterin elektroniikka yhdellä piirilevyllä.
Suosittelen vierailemaan kopterit.net sivustolla, siellä auttavat alkuun paremmin!
Mulla on S006 Alloy Shark ja se maksoi verkkokaupasta alle 40€.
Tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=mzBuXNwzTyY
Ei ole mihinkään sulanut ja lentää mainiosti. Ei kyllä nosta mitään kameraa ja paha lenntää jos tuulee.
Tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=mzBuXNwzTyY
Ei ole mihinkään sulanut ja lentää mainiosti. Ei kyllä nosta mitään kameraa ja paha lenntää jos tuulee.
Eli taitaa olla hieman tuurista kiinni, minkälaisen yksilön saa...
Hieman tuossa eilen katselin, niin muutamia malleja löytyy siinä 100-200€ välimaastossa, millä pääsee alkuun. Olen nuorempana tutustunut näihin oikeisiin koptereihin ja hintaluokka on tiedossa.
Mutta jatketaan kokemuksilla, kiitos jo vastanneille!!
Hieman tuossa eilen katselin, niin muutamia malleja löytyy siinä 100-200€ välimaastossa, millä pääsee alkuun. Olen nuorempana tutustunut näihin oikeisiin koptereihin ja hintaluokka on tiedossa.
Mutta jatketaan kokemuksilla, kiitos jo vastanneille!!
Laskeskelin että noin 200-250€:lla rakentaisi jo kohtalaisen quadcopterin joka jaksaisi kantaa jonkinlaista kameraa.
www.hobbyking.com <- tuolta olen useasti tilannut tavaraa rc-lentsikoihin.
www.hobbyking.com <- tuolta olen useasti tilannut tavaraa rc-lentsikoihin.
Kappas, löytyy ihan lajitovereita. Kopterinhan kyllä saa siihen reiluun 200e, mutta radiot ja muut tarvikkeet maksavat yllättävän paljon siihen päälle. Varsinkin jos meinaa edes useamman kuin yhden akun ostaa. Viimeksi tänään tuli lennäteltyä tricopteria, säätämistä piisaa tuossakin ja vaikka rc-hommista on kokemusta jo monelta vuodelta, oli siinä niin paljon miettimistä että taitaa ihan noviisilta jäädä tekemättä. Toki, jos inspiraatiota piisaa niin mikä ettei, mutta oli itselläkin jo usko loppua kesken :D
fwd:ltä hyvä tuo akkuhuomio. Tuossa omassa laskelmassa oli siis pelkän kopun hinta ilman akkuja/laturia/radioita. Niihin saa laskea vielä toisen mokoman lisää mikäli vähänkään laadukasta haluaa.
Millään kivikautisilla NiMh-akuilla ei kannata lähteä sorhaamaan vaan suoraan LiPo-akkuja vaan. Ja nehän vaatii omanlaisensa laturin. Mutta niitäkin (ja jopa aika laadukkata) saa tuolta hobbykingiltä. Turnigyn akkuja sekä Accucel-6 laturi on itellä eikä voi kuin kehua.
Turnigyn Lipot on pärjänneet jopa testeissä ihan yhtä hyvin (ellei jopa paremmin) mitä 3-4 kertaa kalliimmat "merkkiakut"
Millään kivikautisilla NiMh-akuilla ei kannata lähteä sorhaamaan vaan suoraan LiPo-akkuja vaan. Ja nehän vaatii omanlaisensa laturin. Mutta niitäkin (ja jopa aika laadukkata) saa tuolta hobbykingiltä. Turnigyn akkuja sekä Accucel-6 laturi on itellä eikä voi kuin kehua.
Turnigyn Lipot on pärjänneet jopa testeissä ihan yhtä hyvin (ellei jopa paremmin) mitä 3-4 kertaa kalliimmat "merkkiakut"
Kiinalaisia 2,4GHz 8ch radioita alkaa saamaan ulkomailta 50e hintaan ainakin Turnigy tai FlySky -merkeillä. HobbyKingillä saatavuus Turnigy 9X:lle on aika heikko, mutta EBaysta löytyy vastaavan FlySkyn myyjiä. tuolla pärjää jo pitkälle harrastuksen edetessä.
Itse lähdin nollasta ja ostin viime kesänä tällaisen:
http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Big-Lama/002671-ESky-Big-Lama-(aluminium-case)/
Lentää ulkona jos ei paljoa tuule, mutta vaatii aika paljon tilaa. Suht. helppo pitää aloittelijankin ilmassa, mutta hetken saa harjoitella että lentää mihin haluaa. Pidempi keskiakseli heti paikoilleen, muuten roottorit ottavat jollain paniikkiliikkeellä yhteen… onneksi varaosia saa ;)
Noilla koaksiaalivehkeilläkin saa suunnat sun muut perusasiat selkäytimeen ainakin osittain, ei ole ihan aluksi helppo hahmottaa mihin suuntaan milloinkin pitää ohjata. Nyt tuon kieputtaminen tuntuu jo niin tylsältä, että seuraavaksi tilaukseen lähtee joku TRex 450 -kopio ja 2,4GHz halpisradio. Saa nähdä onko Laman lennätyksestä ollut mitään iloa oikean kopterin kanssa.
Edit: En tiedä miksei url toimi, copy-pastella onnistuu.
Itse lähdin nollasta ja ostin viime kesänä tällaisen:
http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Big-Lama/002671-ESky-Big-Lama-(aluminium-case)/
Lentää ulkona jos ei paljoa tuule, mutta vaatii aika paljon tilaa. Suht. helppo pitää aloittelijankin ilmassa, mutta hetken saa harjoitella että lentää mihin haluaa. Pidempi keskiakseli heti paikoilleen, muuten roottorit ottavat jollain paniikkiliikkeellä yhteen… onneksi varaosia saa ;)
Noilla koaksiaalivehkeilläkin saa suunnat sun muut perusasiat selkäytimeen ainakin osittain, ei ole ihan aluksi helppo hahmottaa mihin suuntaan milloinkin pitää ohjata. Nyt tuon kieputtaminen tuntuu jo niin tylsältä, että seuraavaksi tilaukseen lähtee joku TRex 450 -kopio ja 2,4GHz halpisradio. Saa nähdä onko Laman lennätyksestä ollut mitään iloa oikean kopterin kanssa.
Edit: En tiedä miksei url toimi, copy-pastella onnistuu.
Just tollasta SS kopteria olen etsimässä ja itse asiassa hieman jo vastaavaan tuossa katselinkin. SS jos olet luopumassa niin voisi kiinnostaa... ;)
Pointtini on juurikin se, että ei oikeen kannata panostaa viimesen päälle- kopteriin, kun ei oikeen vielä tiedä, onko tää mun juttu? Kokeilla haluan ja kiva kun niin monella on hyviä ja huonojakin kokemuksia.
Kiitos taas vastauksista!! Jatketaan...
Pointtini on juurikin se, että ei oikeen kannata panostaa viimesen päälle- kopteriin, kun ei oikeen vielä tiedä, onko tää mun juttu? Kokeilla haluan ja kiva kun niin monella on hyviä ja huonojakin kokemuksia.
Kiitos taas vastauksista!! Jatketaan...
Blah. since C-64 tullu pelattua simuja ja muutama RC ollu... :)
Meinasin kunnolla pistää haisee ja hommata tollasen Gaui 500x kit.
Tohon taitaa tarvita vielä radio yms? Mitähän noille tulee lisää hintaa?
http://www.youtube.com/watch?v=PXybgf3lX2g ois komea, mutta ton vehkeen budjetti taitaa jo ylittää mun vuoden bruttotulot xD
Meinasin kunnolla pistää haisee ja hommata tollasen Gaui 500x kit.
Tohon taitaa tarvita vielä radio yms? Mitähän noille tulee lisää hintaa?
http://www.youtube.com/watch?v=PXybgf3lX2g ois komea, mutta ton vehkeen budjetti taitaa jo ylittää mun vuoden bruttotulot xD
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”