
Sisältä auto on aika perus Jetta. Varustelistalta toki löytyy keskuslukko, kattoluukku ja toimimaton vakionopeudensäädin. Etuvetojetasta neliveto eroaa sisustan osilta mm. siten, että runkotunneli on korkeaa mallia ja takapenkki on kippaava.


Keväällä 2007 sitten ensimmäinen katsastus lähestyi. Tiedossa oli, että autossa on hiukan ruostevikaa, ja päätinkin, että autoon vaihdetaan helmat ja takapyöränkaaret. No, muovikaaret veks ja hiukan pöyhimään... ja mitäs kaikkea sitä sitten löytyikään:



Eli, projekti alkoi jo tässä vaiheessa lipsua... mutta minkäs teet, ei näitä neliveto-Jettoja niin paljoa ole, että viitsisi paalatakaan. Tässä helmapelti irroitettuna:

Polttoainetankki pudotettiin alas ja täyttöputken alta löytyi pienoinen reikä. Enää ei yhtään ihmetyttäny, miksi takaluukussa oli ajoittain melko kosteaa:

Pientä paikkaa tuli hitsattua "muutama" kappale eri puolille autoa.

Niin, ne pyöränkaaret. Ne tosiaan myös vaihdettiin, ja samalla tehtiin tilaa vähän isommille vanteille ja madalluksille. Alunperinhän mk2:ssa kaaressa on sisäänpäin kääntyvä reuna, joka tässä tapauksessa poistettiin. Sisemmästä pellistä tämä kantti leikattiin kokonaan pois ja pintapellin kantti käännettiin sisemmän päälle. Väliin asianmukaiset koriliimat ja kaaren pitäisi olla "ikuinen". Sovitusvanteina ET30 9x16, renkaan koko 215/40.



Etupäässä vastaavat temput, kaaren kantti taitettiin sisään ja vielä hiukan muutenkin naputeltiin kaarta ulommas.


Myös pohjassa oli paikattavaa, aika isoja korjauspaloja hitsailin tännekin. Pellit suojattiin ruosteenestopohjamaalilla ja hitsaussaumojen päälle vedettiin vielä PU-suojamassa. Myöhemmin auto kävi vielä täydellisessä Dinitrol-käsittelyssä, joten ruosteiden ei pitäisi ihan heti uudestaan vaivata.


Ruostehommien takia autosta oli tiputettu akselitkin pois ja niitä siinä lattialla katsellessa välähti mieleen, että kai sitä voisi jarrutkin päivittää. Pekalla oli ylimääräiset Rallyen jarrut, joten eteen tuli sitten 280mm levyt ja takapään rumpujarrut vaihtuivat myös levymalliin. Samassa rytäkässä pistettiin ABS:t. Tulipeltiin joutui tekemään muutaman reijän, jotta uusi poljinasetelma ja ABS:n pumppu saatiin autoon kiinni.


Pikkuhiljaa auto alkoi olla maalauskunnossa. Ensin maalattiin kotona konehuone ja sisälattia. Sen jälkeen auto kasattiin ajokuntoon ja siirrettiin varsinaiseen maalaukseen Autoasennus J. Järvenpään tiloihin.


Jonkin verran varaosia löytyi mäellä vuosia seisseestä Jetasta. Aika päheähän se olisi tuokin tuollaisenaan ottaa ajoon :)

Joku on joskus väittänyt, että mk2 Golf ja Jetta on kasattu lämmityslaitteen kennon ympärille. Ei muuten sitten pidä paikkaansa. Oikeasti nuo on kasattu sähköpeilien johtosarjan ympärille. Johtosarja näet kulkee kojetaulun takana, tuulilasin alla olevan palkin ja äänieristeiden välissä. Siitä huolimatta tuollaiset peilit piti asentaa, sellaiset kun löytyi pihalla seisseestä purku-Rallyestä.

Tässä kohtaa aletaan olla valmiina maalaukseen viemiseen. Joku varmasti kuvasta huomaakin, on Jettaan ilmestynyt välijäähdytin. Se on myös peräisin Rallyestä. Välijäähdytin siitä syystä, että konehuoneeseen asennettiin myös G-ahdin.

Tässä pohjien tekoa Autoasennus J. Järvenpäällä:

Samalla kun auto oli maalauksessa, tehtiin pikku virityksiä myös sisustaan. Tässä kattokonsolin, C-pilarin ja kattoverhoilun päällystämistä vaaleanruskealla kankaalla. Ihan hyvä ei kyllä kerrasta tullut, pitää harjoitella vielä myöhemmin lisää. (Kuvissa näyttää vielä ihan hyvältä, mutta ajan myötä on liimaukset pettäneet).



Jahka auto saatiin maalattua, alkoi tietysti hillitön kasaaminen. Väri on muuten New Beetlen Harvest Moon Beige.

Alkuperäisten penkkien tilalle sisälle ängettiin Rallyen Recarot:

Muutoskatsastusta varten piti hakea teholappu Sporttiauton nelivetopenkistä.

Tällainen siitä sitten tuli. Talvikäytössä alla G60 15" pellit, ja tällä kertaa Nokian RSI-kitkat.

Autossa muuten ihan ehta 80-lukulainen irroitettava vetokoukkukin. Niin ja tuli sinne jossain vaiheessa alustasarjakin asennettua. Varaa olisi kyllä vielä vähän tontittaa... tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Projekti jatkuu vielä kevään ja kesän mittaan, mutta pääasia, että se on nyt taas vaihteeksi katsastettu. Näinkin voi siis käydä, kun lähtee ihan vaan helmoja ja kaaria ruostekorjaamaan...
